|
|
Resumé
På ECOFIN ventes en drøftelse af indskydergarantiordninger med henblik på at udstikke en politisk kurs på området i forbindelse med evt. revision af det gældende direktiv.
Indskydergarantiordninger fungerer som sikkerhedsnet for indskydere og beskyttelse af forbrugere, idet en del af eller hele deres indskud dækkes, hvis et kreditinstitut bliver insolvent. Formålet med indskydergarantiordningerne er at øge indskydernes tillid til det finansielle system og derved undgå panikreaktioner og eskalation af finansielle kriser i tilfælde, hvor tilliden til banksystemet er under pres.
ECOFIN har tidligere fastslået, at indskydergarantiordninger spiller en vigtig rolle for tilliden til det finansielle system, og en del af ECOFIN’s strategiske køreplan for styrkelse af EU’s ordninger for finansiel stabilitet vedrører Kommissionens arbejde med at præcisere EU-direktivet om indskydergarantiordninger. Direktivet giver medlemsstaterne betydelig frihed til at udvikle ordningerne, hvilket medfører store forskelle i indskydergarantiordninger i EU.
De væsentligste forskelle mellem indskydergarantiordninger i EU vedrører:Â
· den administrative struktur af garantiordningerne, herunder hvilken rolle henholdsvis offentlige myndigheder og den private sektor spiller;
· kriterier for udbetaling fra ordningerne, herunder konkurslovgivningernes betydning;
· typer indlån, der dækkes, og dækningens størrelse;
· garantiordningernes finansieringsform, idet nogle er ex-post finansieret (dvs. at finansieringen af en udbetaling fra en indskydergarantiordning først dækkes efter et kreditinstitut bliver insolvent), mens andre indeholder et ex-ante element (dvs. at der foreligger en fond af midler, der kan trækkes pÃ¥, hvis et kreditinstitut bliver nødlidende); Â
· de principper, som ordningerne bygger pÃ¥ - i nogle lande fungerer garantiordningerne som en udbetalingskasse, mens garantiordninger i andre lande dækker en kundes â€nettoindlÃ¥n†(en kundes gæld til samme kreditinstitut modregnes inden kundens tilgodehavende opgøres) eller kun omfatter bestemte indlÃ¥nstyper eller finansielle produkter;
· garantiordninger kan i nogle lande have en rolle i forbindelse med redninger af insolvente finansielle institutioner.
ECOFIN ventes at have en orienterende drøftelse om indskydergarantiordninger med henblik på at udstikke en politisk kurs med hensyn til evt. revidering af direktivet for indskydergarantiordninger.
Drøftelsen på ECOFIN ventes at tage udgangspunkt i følgende:
Blandt andet på baggrund af ECOFIN’s drøftelser ventes Kommissionen at færdiggøre en rapport i september 2008 om mulighederne for at reformere og styrke indskydergarantiordningerne og andre instrumenter for krisehåndtering.
Drøftelserne vedrører direktiv 94/19/EF af 30. maj 1994 om indskudsgarantiordninger, der har hjemmel i Traktatens artikel 47, stk. 2, og som er implementeret i Danmark af lov nr. 367 af 14. juni 1995 og efterfølgende ændringer.
Ikke relevant.
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Ikke relevant.
Der er ingen direkte lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Der er ingen direkte samfundsmæssige konsekvenser.
Sagen sendes ikke i høring.
Den konkrete sag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen vedrørende EU’s rammer for finansielt tilsyn og finansiel stabilitet, der bl.a. vedrørte indskydergarantiordninger, blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. maj 2008 forud for ECOFIN den 14. maj 2008.  Folketingets Europaudvalg fik endvidere forelagt sagen om finansiel stabilitet til orientering den 5. oktober 2007 forud for ECOFIN den 9. oktober 2007.
Regeringens holdning
Regeringen kan generelt støtte, at indskydergarantiordningernes rolle og mulighederne for at styrke den overvejes, herunder i forbindelse med løsning af finansielle kriser.
Andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning blandt medlemslandene til at drøfte muligheden for at styrke indskydergarantiordningerne.