Fra: Jens F.Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt: 6. januar 2008 16:39
Til: Hans Chr. Schmidt
Emne: Vedr. center for kultur- og oplevelsesøkonomi

Til Erhvervsudvalget

Hans Christian Schmidt,

 

Interessetilkendegivelse vedr. center for kultur- og oplevelsesøkonomi

 

Vi har med stor tilfredshed konstateret, at der er indgået et forlig mellem et bredt udsnit af folketingets partier om styrkelse af vækstvilkårene for kultur- og oplevelsesøkonomien i Danmark gennem bedre samspil mellem erhvervsliv og kulturliv. Ifølge aftalen skal der bl.a. etableres et nationalt center for kultur- og oplevelsesøkonomi.

 

En række uddannelses- og forskningsinstitutioner, kultur- og erhvervspartnerskaber samt virksomheder inden for kultur- og erhvervssamarbejde, der placerer sig i front i forhold til kultur- og oplevelsesøkonomien i Danmark, har i den anledning dannet et konsortium. Konsortiet består af:

·        Kunstakademiets Arkitektskole, CBS, Artlab og Have PR & Kommunikation i København,

·        Aalborg Universitet/ExCITe (Center for Experience Economy, Creative Industries and Technologies) og ApEx (Center for anvendt oplevelsesøkonomi) i Aalborg

·        Designskolen i Kolding.

 

Dette konsortium vil gerne tilbyde sig som vært og platform for et kommende nationalt center for kultur- og oplevelsesøkonomi.

 

Konsortiet har d. 20. november 2007 indsendt en interessetilkendegivelse til Økonomi- og Erhvervsministeriet og Kulturministeriet. Denne interessetilkendegivelse er også vedhæftet denne mail som pdf-fil til orientering. Dette er blot en kort orientering om interessetilkendegivelsen og konsortiet (der også er vedhæftet som selvstændigt dokument til mailen).

 

Et center, der skal styrke vilkårene for vækst i kultur- og oplevelsesøkonomi og herunder specielt fremme samspillet mellem erhvervsliv og kulturliv, må både have viden og kompetencer inden for det kunstfaglige og kulturelle felt, viden og kompetencer inden for det erhvervsfaglige felt samt ikke mindst viden om, hvordan man skaber alliancer og fremmer samarbejde mellem kultur- og erhvervsliv. Derudover styrker det tiltag inden for kultur- og oplevelsesøkonomien, hvis de forankres i etablerede videninstitutioner i form af forsknings- og uddannelsesinstitutioner, således at kultur- og oplevelsesøkonomien også bliver en videnbaseret økonomi, og den oparbejdede viden sikres indlejring, reproduktion og videreudvikling i videninstitutionerne. Men det skal ske i tæt samspil med de kreative mennesker og institutioner, som skaber og udgør de konkrete alliancer mellem erhvervsliv og kulturliv. Konsortiet er sammensat med henblik på at møde disse behov på den mest optimale måde ved både at rumme erhvervsfaglige kompetencer, kultur- og kunstfaglige kompetencer og forskningsbaserede videninstitutioner på højeste niveau.

 

Konsortiet er også sammensat således, at alle væsentlige dele af kultur- og oplevelsesøkonomien fagligt er dækket ind. Det drejer sig om arkitektur, design, mode, turisme, computerspil og digital underholdning, film, musik, litteratur, teater, kunst, medier, markedskommunikation, oplevelsesbaseret læring, madkultur, m.m.

 

Konsortiet er endelig sammensat således, at det sikrer en god balance mellem Øst- og Vestdanmark såvel som mellem Nord- og Syddanmark. 3 ud af landets 5 regioner er repræsenteret i konsortiet. Tilsvarende er der en god balance mellem hovedstad og yderområder. Arbejdet med styrkelsen af samspillet mellem kultur og erhverv forudsætter tæt kontakt til de involverede virksomheder og kulturinstitutioner. Skal man sikre, at initiativet kommer ud i alle dele af landet – også til de små og mellemstore virksomheder i yderregionerne, der udgør en væsentlig del af den danske oplevelsesøkonomi – er det en forudsætning, at centret har en tæt kontakt til de primære aktører. Den fysiske placering af centret og den brede grænseflade til erhvervs- og kulturliv er her afgørende faktorer. Det foreslåede konsortium vil sikre, at hele det danske erhvervsliv og kulturliv får glæde af centrets arbejde med at skabe vækst inden for kultur- og oplevelsesøkonomien.

 

En dansk satsning af denne størrelsesorden inden for kultur- og oplevelsesøkonomi må selvklart stile mod at blive et europæisk fyrtårn. CBS, Kunstakademiets Arkitektskole, Designskolen i Kolding, AAU og ApEx såvel som virksomhederne Artlab og Have PR & Kommunikation har kontakt til og samarbejdsrelationer med alle de væsentligste internationale miljøer og institutioner inden for kultur- og oplevelsesøkonomi. Konsortiet kan således sikre et højt internationalt niveau og en høj international ambition i satsningen.

 

Konsortiets visioner for centret er,

·        at det skal udgøre den nationale infrastruktur for kultur- og oplevelsesøkonomien ved at blive den centrale hub: i netværket af virksomheder, kulturaktører, uddannelser og forskningsinstitutioner; i netværket af forskellige subbrancher inden for oplevelsesøkonomien; og i netværket af regionale og lokale aktører;

·        at det pÃ¥ markant og mÃ¥lbar vis skal forbedre vilkÃ¥rene for vækst og styrke de erhvervsmæssige potentialer i den danske kultur- og oplevelsesøkonomi pÃ¥ et videnmæssigt grundlag;

·        at det skal identificere, facilitere og fremme de oplevelseserhverv, hvor Danmark har særlige erhvervsmæssige potentialer;

·        at det skal understøtte iværksættelsen af projekter og udviklingen af kultur- og oplevelsesøkonomien i hele landet og i alle regioner gennem en tæt og direkte kontakt til de enkelte virksomheder og kulturaktører, herunder bÃ¥de de større virksomheder og de smÃ¥ og mellemstore virksomheder, der udgør tyngden og vækstlaget i oplevelsesøkonomien i Danmark;

·        at det skal sikre en bred og effektiv formidling af viden, vejledning og overførelse af best practice til virksomheder, aktører i kulturlivet og den brede offentlighed

·        at det bliver et europæisk fyrtÃ¥rn inden for kultur- og oplevelsesøkonomi, der sikrer synligheden af den danske kreative industri pÃ¥ globalt plan og sikrer hjemtagningen af den nyeste internationale viden til de danske virksomheder, kulturinstitutioner og videninstitutioner;

·        og at det baserer udviklingen af nye oplevelsesprodukter og -tjenester pÃ¥ systematisk anvendelse af nye metoder indenfor brugerdreven innovation bragt i frugtbart samspil med designerdreven innovation, markedsdreven innovation og forskningsdreven innovation.

 

Vi vurderer, at det etablerede konsortium på tværs af de deltagende parter har de objektive styrkepositioner, nødvendige kompetencer og erklærede fremtidige prioriteringer, der gør det i stand til på den mest optimale måde at fungere som vært og platform for det nationale center for kultur- og oplevelsesøkonomi og at indfri de ovenstående visioner.

 


Centret tænkes etableret som en selvstændig enhed, der er knyttet til og kan trække på de allerede eksisterende videnressourcer og erfaringer forankret i konsortiets institutioner. På den måde skabes der den maksimale synergi mellem allerede etablerede og nye indsatser inden for kultur- og oplevelsesøkonomien. Centret skal være en reel forøgelse af aktiviteterne og kvaliteten inden for området frem for blot en regruppering af de allerede eksisterende aktiviteter, ressourcer og kompetencer. Fordelene ved at etablere centret på en platform af allerede eksisterende institutioner er bl.a., at centret kan drage fordel af de opbyggede kompetencer og erfaringer på de enkelte institutioner, at centret kan trække på de etablerede kontakter til og netværk med erhvervslivet og kulturlivet, at centret kan etableres med forholdsvis begrænsede opstartsomkostninger, og at centret dermed kan startes op og få en faktisk effekt relativt hurtigt.

 

Konsortiet indgår meget gerne i en videre dialog med kulturudvalget med henblik på at drøfte mulig organisering, opbygning og placering af det kommende nationale center for kultur- og oplevelsesøkonomi.

 

Samtidig vil jeg gerne benytte lejligheden til at invitere erhvervsudvalget på et besøg på ApEx - Center for anvendt oplevelsesøkonomi - på Aalborg Universitet, så vi kan demonstrere og fortælle om, hvordan vi praktisk arbejder med kultur- og oplevelsesøkonomi, kreative alliancer, samarbejde mellem kulturliv og erhvervsliv, oplevelsesdesign, brugerdreven innovation m.v.

 

 

 

Med venlig hilsen

foreløbig kontaktperson for konsortiet

 

Jens F. Jensen, professor

ApEx – Center for Applied Experience Economy

ExCITe – Center for Experience Economy, Creative Industries and Technologies

Aalborg Universitet

 

Niels Jernes Vej 14

NOVI 3-4

9220 Aalborg Øst

 

tlf. 9635 9028

mobil 2242 6279

fax: 9815 2444

email: [email protected]