Miljøbevægelsen NOAH
             Nørrebrogade 39
             2200 København N
             Tlf. 35361212
             www.noah.dk
Den 3. april 2008
Kære udvalgsmedlemmer i
                     Det energipolitiske udvalg
                     Erhvervsudvalget
                     Europaudvalget
                     Miljø- og Planlægningsudvalget
                     Trafikudvalget
                     Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
                     Udvalget for Videnskab og Teknologi
Følg opfordringen fra FN’s specielle rapportør for ‘retten til mad’ – samt en stadig voksende skare af organisationer fra Europa, USA, Sydamerika, Afrika og Asien – om en tænkepause i forhold til anvendelsen af biobrændstoffer.
August 2007 – 175 internationale organisationer heriblandt NOAH og Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi opfordrer til moratorium for EU tilskyndelser til dyrkning og import af agrobrændstoffer samt målsætninger for anvendelsen af disse
http://www.noah.dk/landbrug/moratorium_agrofuel.pdf
Oktober 2007 – FN’s rapportør for retten til mad opfordrer til et 5-årigt moratorium for første generations agrobrændstoffer
http://banglapraxis.files.wordpress.com/2007/10/therighttofood.pdf
November 2007 – Afrikansk opfordring til moratorium for udvikling og eksport af agrobrændstoffer samt målsætninger herfor
http://www.grain.org/agrofuels/?moratoriumen
Januar 2008 – Amerikansk opfordring til moratorium for tilskyndelser, monokulturer og global handel med agrobrændstoffer
http://ga3.org/campaign/agrofuelsmoratorium
Støt Enhedslistens beslutningsforslag, som skal behandles i Folketingssalen i morgen:
Der kommer hele tiden nye videnskabelige rapporter, som peger på problemerne ved anvendelsen af biobrændstoffer. Vores opfordring til jer som danske politikere er derfor, at I skal støtte verdenssamfundet i bestræbelserne på at få det videnskabelige fundament ordentligt undersøgt, før vi kaster os over løsninger, der kan vise sig at forstærke de problemer, de er sat til for at løse.
I politikere har udtrykt stor skepsis overfor brugen af ‘mad til benzin’, men ved at tilslutte jer bindende målsætninger for anvendelsen er I medansvarlige for, at der her og nu anvendes ‘mad til benzin’. Også selvom I forudsætter, at produktionen skal være ‘bæredygtig’.
Fastholdelsen af de bindende mål fremtvinger nemlig brugen af 1. generations biobrændstoffer fra madafgrøder under henvisning til, at vi snart vil have et 2. generations produkt, som vil være bæredygtigt. Men 2. generation er endnu langt fra at være kommercielt tilgængeligt i tilstrækkelige mængder til at imødekomme målsætningerne. Ifølge EU vil det først ske i 2020, men det udtrykkes eksplicit i EU’s direktivforslag for vedvarende energi, at man finder det uhensigtsmæssigt at vente med at sætte bindende mål for anvendelsen af biobrændstoffer til det tidspunkt, hvor 2. generation kan fås i handlen. Der er endvidere ikke videnskabeligt belæg for at sige, at dette produkt vil være bæredygtigt.
(Hvis I ønsker en uddybning af vores kritik af de bæredygtighedskriterierne, vil vi henvise til Informations kronik i morgen.)
Vi opfordrer jer derfor til at se på reelle alternativer til at nedbringe CO2-udslippet fra transportsektoren og tilslutte jer det foreslåede moratorium. I stedet for at fokusere på biobrændstoffer som løsning på det stigende CO2-udslip må vi fremhæve behovet for, at der anlægges et helhedssyn på transportsektoren. Energibesparelser og energieffektiviseringer er de vigtigste veje til at opnå nedbringelse af CO2-udledningerne.
Med hensyn til drivmidler mener vi, at elektricitet fremstillet fra vedvarende energikilder (fra vind, vand, sol, bølger) bør ses som det bæredygtige alternativ i transportsektoren, der kan anvendes af tog, letbaner, busser og biler, der i forvejen er effektiviserede til at bruge et minimum af energi. I VE-direktivforslaget er der netop også sket den ændring siden første udkast, at 10% af den energi, der forbruges til transport i form af benzin og diesel i 2020 ikke længere skal komme fra agrobrændstoffer, men fra vedvarende energi. Dvs. at elbilerne tages med. Man kan altså opfylde 10%-målsætningen ved hjælp af plugin-biler.
Venlig hilsen
Bente Hessellund Andersen og Safania Eriksen