12. marts 2008

Jour. Nr. 123-32-00001

/JR/GMA/MRN -SIK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv om sikkerhedskrav til legetøj, KOM(2008) 9 endelig.

 

1.                Baggrund og indhold

Europa Kommissionen fremsendte 25. januar 2008 forslag om revision af legetøjsdirektivet (KOM(2008) 9 endelig) til Europa-Parlamentet og Rådet. Forslaget kom i dansk sprogversion 29. februar 2008.

 

Forslaget er en revision af det gældende legetøjsdirektiv (Rådets direktiv af 3. maj 1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj (88/378/EØF)), som har til formål at højne sikkerheden for legetøj og samtidig garantere funktionen af det indre marked ved at fastsætte harmoniserede sikkerhedskrav.

 

Revisionen har 3 primære, overordnede mål:

 

Revisionen af legetøjsdirektivet medfører blandt andet:

·        Øgede sikkerhedskrav, specielt hvad angÃ¥r brugen af kemikalier i legetøj.

·        Nye særbestemmelser om CMR-stoffer (kræftfremkaldende stoffer), sÃ¥ledes at legetøj ikke mÃ¥ indeholde en koncentration af disse stoffer pÃ¥ over 0,1 pct. i kategorierne 1, 2 og 3[1] (1 er det mest kræftfremkaldende).

·        Forbud mod brug af visse allergifremkaldende stoffer og visse duftstoffer – eller kræver, at det angives i mærkningen.

·        Skærpelse af krav, der handler om risikoen for kvælning.

·        Skærpelse af kravene om oplysninger pÃ¥ legetøjet, herunder advarselsmærkning, CE-mærkning og information i producenterne og importørernes tekniske dossier.

·        Nye krav til legetøj i fødevarer – blandt andet, at legetøj bør markedsføres i emballager, der adskiller det fra fødevaren.

·        Definitionen af de generelle sikkerhedskrav til legetøjet gøres bredere, sÃ¥ det ikke længere udelukkende dækker ”den forventede” omgang med legetøjet, men ogsÃ¥ medtænker børns ofte uforudsigelige adfærd.

·        Skærpelse af medlemslandenes markedstilsynsforpligtelser.

·        Tydeliggørelse af forholdet mellem legetøjsdirektivet og direktivet om produktsikkerhed.

·        Tydeliggørelse af direktivets anvendelsesomrÃ¥de og begreber.

 

Hjemmelen for forslaget er EF-traktatens artikel 95.

 

Notatet er oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg til orientering.

 

2.                Nærhedsprincippet

Gengivelse af Kommissionens tekst om subsidiaritetsprincippet:

 

”Direktiv 88/378/EØF er et totalharmoniseringsdirektiv, der er vedtaget på grundlag af EF-traktatens artikel 95 med det formål at oprette og gennemføre et indre marked for legetøj. Der kan i national lovgivning ikke fastsættes yderligere sikkerhedsbestemmelser for legetøj, som ville kræve en ændring af produktet eller berøre markedsføringsbetingelserne. En revision af bestemmelserne i direktiv 88/378/EØF, for så vidt angår sikkerhedskravene til legetøj eller betingelserne for markedsføring af legetøj, hører derfor ind under Fællesskabets enekompetence. Anvendelse af subsidiaritetsprincippet, jf. EF-traktatens artikel 5, stk. 2, kommer ikke på tale.

 

Det er vigtigt at bemærke, at revisionen sigter mod at tydeliggøre viften af produkter, der er omfattet af direktivet, men ikke at udvide eller ændre det på anden måde. Derfor kommer subsidiaritetspricippet, jf. EF-traktatens artikel5, stk. 2, heller ikke på tale i denne henseende.

 

Opfyldelse af subsidiaritetsprincippet kommer derfor kun på tale med hensyn til de andre områder, der revideres, nemlig en mere effektiv håndhævelse af direktivet. Erfaringen viser, at medlemsstaterne ikke på egen hånd har kunnet opnå en sammenhængende og effektiv tilgang til håndhævelse og markedstilsyn. Som følge heraf opstår spørgsmålet om fastsættelse af visse obligatoriske fælles minimumskrav. Forslaget kommer til at bevirke, at denne aktivitet fortsat hører ind under de nationale myndigheders beføjelser, men at der indføres visse generelle EU-krav for at sikre ligebehandling, lige vilkår for de erhvervsdrivende og samme beskyttelsesniveau for borgerne i alle medlemsstater.”

 

Regeringens foreløbige holdning er, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da forslaget sigter på en mere effektiv håndhævelse af direktivet i forhold til markedstilsyn i et fælles EU-regi.



[1] CMR-stoffer er opdelt i kategori 1, 2 og 3 på grundlag af den påviste grad af kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske egenskaber.