28. februar 2008 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til brug for samråd i Erhvervsudvalget d. 28. februar 2008

 

Samrådsspørgsmål C:

 

Danmarks Vækstråd udgav 19. december 2007 ”Det grønne guld” med anbefalinger til, hvordan det erhvervsmæssige potentiale i vedvarende energi og energieffektive løsninger kan udnyttes. Med baggrund heri bedes ministeren oplyse, hvilke initiativer ministeren har tænkt sig at tage for at realisere ideerne fra Danmarks Vækstråd på nationalt niveau; herunder erhvervspolitiske initiativer, der kan medinddrage andre ressortområder. Spørgeren henleder opmærksomheden på, at selvom en del af anbefalingerne sikkert vil blive anvendt i de regionale erhvervsudviklingsstrategier, er det afgørende vigtigt, at aktiv handling til gavn for energi-, miljø- og erhvervsudvikling også fremmes på det nationale plan, så Danmark under indtryk af globaliseringen er parat til at løse udfordringerne heri.

 

Indledning

·        Tak for indkaldelsen til samrÃ¥d.

·        I sidste uge fik vi en energiaftale pÃ¥ plads. Og med den et bredt flertal.

·        Det er der god grund til at være tilfreds med.

·        OgsÃ¥ i forhold til det vi skal tale om i dag, nemlig Danmarks VækstrÃ¥ds rapport ’Det grønne guld’ og de anbefalinger, som RÃ¥det har udarbejdet.

·        Med rapporten har Danmarks VækstrÃ¥d set pÃ¥ energi- og klimadagsordenen ud fra en erhvervsvinkel.

·        Rapporten tegner et meget klart billede af den udfordring, vi stÃ¥r overfor. PÃ¥ den ene side viser fremskrivninger, at den globale efterspørgsel efter energi vil stige med 50 procent frem til 2030. PÃ¥ den anden side skal vi reducere udledningen af drivhusgasser for at undgÃ¥ negative klimaeffekter.

·        Samtidig er det naturligvis vigtigt at huske, at en stabil og sikker energiforsyning udgør rygraden i økonomien.

·        I dag udgør fossile energikilder ca. 75 pct. af verdens energiforbrug og en stor del heraf er olie og gas, hvor hovedparten produceres i fÃ¥ lande – ofte i ustabile regioner. Samtidig er der som bekendt tale om ikke fornybare energikilder.

·        Disse forhold giver tilsammen et enormt globalt markedspotentiale for teknologier og løsninger inden for vedvarende energi og energieffektivitet, som danske virksomheder har et godt udgangspunkt for at fÃ¥ del i.

·        Rapporten er sÃ¥ledes interessant læsning, og jeg er enig i de udfordringer og muligheder, der tegner sig.

·        Jeg blev bekræftet heri i sidste uge, hvor jeg var i Mexico med en større erhvervsdelegation, herunder bl.a. Grundfos, Vestas og Danfoss. Der er stor efterspørgsel efter danske virksomheders kompetencer inden for vedvarende energi og energieffektive løsninger.

·        Jeg er ogsÃ¥ enig med RÃ¥det i, at vi skal nÃ¥ vores politiske mÃ¥l pÃ¥ energi- og klimaomrÃ¥det gennem omkostningseffektive og markedsbaserede løsninger og vi skal iagttage, at en stadig stigende del af reguleringen pÃ¥ omrÃ¥det sker i internationalt regi.

·        Det synes jeg ogsÃ¥ er de bærende principper i den energiaftale, vi netop har indgÃ¥et.

·        I aftalen har vi ogsÃ¥ haft blikket rettet mod, at Danmark er vært for FN’s klimatopmøde i 2009, hvor mÃ¥let er at indgÃ¥ en forpligtende global klimaaftale for perioden efter 2012. Regeringen er derfor løbende engageret i en række internationale forhandlinger frem mod topmødet i 2009.

·        Jeg tror dog ogsÃ¥, at vi kan udnytte klimatopmødet som et godt udstillingsvindue for danske løsninger og teknologi inden for energiomrÃ¥det.

·        Og pÃ¥ dette felt er vi allerede i gang med at planlægge markedsføringsaktiviteterne i tæt samspil med erhvervslivet.

·        Der er sÃ¥ledes stiftet et nyt Klimakonsortium mellem Fonden til Markedsføring af Danmark, Dansk Industri, Dansk Byggeri, Dansk Energi, LandbrugsrÃ¥det og Vindmølleindustrien. Konsortiet skal blandt andet skabe opmærksomhed om danske virksomheder og videninstitutioners udbud af viden, koncepter og teknologier, der retter sig mod at mindske den globale udledning af drivhusgasser.

·        Vi vil dog ikke kun markedsføre dansk knowhow pÃ¥ omrÃ¥det. Hvis dansk erhvervsliv skal fastholde og udbygge sin stærke position inden for vedvarende energi og energieffektive løsninger, er det væsentligt, at rammevilkÃ¥rene er pÃ¥ plads.

·        Regeringen har derfor nedsat et erhvervsklimapanel til at rÃ¥dgive regeringen om blandt andet de erhvervsmæssige rammebetingelser for at udnytte erhvervspotentialet pÃ¥ klima- og energiomrÃ¥det, der inddrager bÃ¥de erhvervsledere, erhvervsorganisationer og videninstitutioner.

·        PÃ¥ baggrund af erhvervsklimapanelets drøftelser vil regeringen i første halvdel af 2009 lancere en ambitiøs erhvervsklimastrategi. Strategien skal sikre, at danske styrkepositioner udnyttes til gavn for danske virksomheder.

·        Det er oplagt, at Danmarks VækstrÃ¥ds rapport og anbefalinger vil indgÃ¥ i forberedelserne af erhvervsklimastrategien.

·        Det var det overordnede.

 

·        Hvis vi vender os mod de mere konkrete dele af VækstrÃ¥dets rapport, indeholder den en række anbefalinger fordelt pÃ¥ 9 indsatsomrÃ¥der.

·        Jeg kan konstatere, at disse fint flugter med de fleste elementer i den netop indgÃ¥ede energiaftale.

·        Med afsæt i VækstrÃ¥dets rapport vil jeg nu gennemgÃ¥ en række af de initiativer, regeringen allerede har taget eller som vi vil tage, bl.a. som led i opfølgningen pÃ¥ energiaftalen.

 

Forskning

·        Et af de indsatsomrÃ¥der, Danmarks VækstrÃ¥d har fokus pÃ¥, er forskning og innovation samt kommercialiseringen heraf.

·        Det er et omrÃ¥de, som regeringen er meget opmærksom pÃ¥.

·        Og vi gør allerede en del.

·        Regeringen har fx etableret Højteknologifonden, hvor der er investeret 171 mio. kr. inden for energi- og miljøomrÃ¥det.

·        Under det Strategiske ForskningsrÃ¥d investeres desuden i forskningsaktiviteter inden for bedre lagring af vedvarende energi. Og jeg kan nævne, at energi og klima vil blive et prioriteret indsatsomrÃ¥de i den strategiske forskning fremover.

·        Det er vigtigt, at vi ogsÃ¥ holder fokus pÃ¥, at forskningsresultater og nye teknologier nÃ¥r markedet.

·        Vi har derfor pÃ¥ finanslovsforslaget for 2008 afsat 210 mio. kr. til det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrations Program (EUDP), der skal medvirke til, at nye teknologier udvikles og kommercialiseres.

·        I forbindelse med energiaftalen fremgÃ¥r det desuden, at regeringen, i forbindelse med udmøntningen af globaliseringsmidlerne, vil forøge de samlede midler til energiforskning, -udvikling og -demonstration, sÃ¥ledes at den offentligt finansierede indsats i 2009 forøges til 750 mio. kr. og til 1 mia. kr. i 2010.

·        Jeg synes sÃ¥ledes, at der er en fin overensstemmelse mellem RÃ¥dets anbefalinger inden for forskning og udvikling, og det vi igangsætter med energiaftalen og inden for rammerne af globaliseringsmidlerne.

 

Energitjenester og -rådgivning

·        OgsÃ¥ eksisterende teknologier og løsninger indeholder et stort kommercielt potentiale.

·        Danmarks VækstrÃ¥d peger bl.a. pÃ¥ det voksende marked for rÃ¥dgivning og finansiering af energibesparelser.

·        I dag har vi allerede Elsparefonden, der med et budget pÃ¥ ca. 100 mio. kr. om Ã¥ret, arbejder pÃ¥ at nedbringe elforbruget i husholdningerne og den offentlige sektor. Det sker gennem tiltag, der skal ændre markedet, sÃ¥ der kommer et større og bedre udbud af energieffektivt udstyr og en større efterspørgsel efter udstyret. Den indsats bliver ikke mindre vigtig fremover pga. de ambitiøse energisparemÃ¥l, som vi har aftalt med den nye energiaftale, hvor mÃ¥let er en Ã¥rlig besparelse pÃ¥ 1½ pct. i slutenergiforbruget.

·        Et andet omrÃ¥de af interesse inden for dette felt er de sÃ¥kaldte energitjenestevirksomheder, hvor RÃ¥det finder, at der er et stort uudnyttet potentiale.

·        Der er her tale om virksomheder, der lever af at sælge energibesparelser. Det sker primært ved at anvende eksisterende teknologi og løsninger samt ved at rÃ¥dgive om ændret adfærd.

·        I ’Det grønne guld’ nævnes et eksempel pÃ¥ en energibesparelse, som jeg har hæftet mig ved, nemlig samarbejdet mellem Carlsberg og Danfoss Solution, der er en sÃ¥dan energitjeneste virksomhed.

·        Her førte samarbejdet til en besparelse pÃ¥ 5 mio. kr. pÃ¥ Carlsbergs elregning og 640 tons CO2 mindre pr. Ã¥r til miljøet.

·        Eksemplet illustrerer potentialet ved at bruge eksisterende løsninger bedre, og at energitjenestevirksomheder kan være en god løsning specielt i forhold til større virksomheder og f.eks. kommuner, hvor der er et stort bygningsvolumen.

·        Men det fÃ¥r ogsÃ¥ en til at undre sig over, hvorfor ikke flere gør brug af de muligheder. Og hvorfor, der ikke er flere energitjenestevirksomheder herhjemme.

·        For at sætte gang i markedet er der behov for at udvikle et mere effektivt og velfungerende rÃ¥dgivermarked pÃ¥ energiomrÃ¥det.

·        Sammen med væksthusene vil vi derfor se pÃ¥, hvordan vi bedst muligt sikrer adgangen til relevant rÃ¥dgivning inden for energiomrÃ¥det.

·        Denne indsats skal supplere væksthusenes generelle indsats for at styrke vækstvilkÃ¥rene for nye og mindre virksomheder med vækstambitioner i Danmark.

 

Intelligent energianvendelse

·        Intelligent energianvendelse er ogsÃ¥ et omrÃ¥de, som Danmarks VækstrÃ¥d fokuserer pÃ¥.

·        Intelligent energianvendelse handler blandt andet om at udvikle løsninger, der gør det muligt at forskyde forbruget af energi til tidspunkter pÃ¥ døgnet, hvor efterspørgslen er lav eller udbudet højt.

·        Hvis vi kan ændre mønstret i forbruget af energi, giver det os mulighed for at øge andelen af vedvarende energi.

·        De nye løsninger bør samtidig motivere forbrugerne til at reducere energiforbruget.

·        Med energiaftalen lægges der op til, at der skal udarbejdes et oplæg inden 1. oktober 2008 som grundlag for beslutning for en øget udbredelse af de sÃ¥kaldte smartmeters.

·        Jeg synes, at det er fint, at vi fÃ¥r boret perspektiverne pÃ¥ dette omrÃ¥de ud.

 

Offentlig regulering

·        Hvis vi vender blikket mod skatter og afgifter, er jeg enig med Danmarks VækstrÃ¥d i, at den offentlige regulering af energiomrÃ¥det har stor betydning for virksomhedernes konkurrenceevne.

·        Det gælder for de virksomheder, der lever af at sælge energirigtige teknologier og serviceydelser. Og det gælder for alle de virksomheder, der alene har energi som en udgiftspost i regnskaberne.

·        Skattekommissionen fÃ¥r blandt andet til opgave at se pÃ¥ skatteomlægninger, der understøtter de energipolitiske mÃ¥lsætninger, som det fremgÃ¥r af energiaftalen.

·        Det handler om, hvordan vi kan tilskynde privatpersoner og virksomheder til at handle pÃ¥ en miljørigtig og energibesparende mÃ¥de gennem skattesystemet.

·        PÃ¥ dette felt er det dog som tidligere nævnt vigtigt, bÃ¥de at iagttage forbrugernes energiomkostninger og erhvervslivets konkurrenceevne.

·        I øvrigt kan jeg orientere udvalget om, at det med energiaftalen er blevet aftalt, at vi samler lovgivningen omkring vedvarende energi i én VE-lov. Det tror jeg vil føre til en mere sammenhængende og gennemsigtig regulering pÃ¥ dette omrÃ¥de i overensstemmelse med VækstrÃ¥dets anbefalinger.

 

·        Jeg har nu gennemgÃ¥et en række af de generelle rammevilkÃ¥r, som RÃ¥dets anbefalinger falder inden for og orienteret om de initiativer vi har sat i gang eller vil sætte i gang inden for disse, bl.a. som udmøntning af energiaftalen.

·        Nu vender jeg blikket mod de to udvalgte sektorer, som Danmarks VækstrÃ¥d giver særligt fokus i sin rapport. Det er henholdsvis byggeri og transport.

 

Byggeri

·        Danmarks VækstrÃ¥d sætter med rette fokus pÃ¥ energiforbruget i bygninger.

·        Bygninger stÃ¥r i dag for 40 pct. af energiforbruget i Danmark.

·        75 pct. af bygningsmassen er fra før 1979. Dengang blev der ikke stillet energikrav til nybyggeri.

·        Situationen er nu en anden og vi har siden stillet høje krav til nybyggeri i Danmark.

·        I dag har vi samlet set de skrappeste krav til nybyggeri i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med.

·        Og kravene vil fortsat blive strammet.

·        Som det fremgÃ¥r af energiaftalen vil vi stramme kravene til energiforbrug i nybyggeri over flere gange frem til 2020. Bygningsreglementet vil stille krav om minimum 25 pct. reduktion af energiforbruget i 2010, yderligere mindst 25 pct. i 2015 og endnu 25 pct. i 2020. Resultatet er altsÃ¥, at nye bygninger i 2020 skal bruge 75 pct. mindre energi end i dag.

·        Danske virksomheder har forstÃ¥et at udnytte krav som grundlag for at skabe nye, innovative produkter og løsninger.

·        Virksomheder som Rockwool, Grundfos og Danfoss leverer miljøvenlige løsninger, som er økonomisk fordelagtige, da de mindsker energiforbruget.

·        Intet taler for, at danske virksomheder ikke ogsÃ¥ i fremtiden kan omsætte endnu skrappere krav til bedre produkter og større eksport.

·        Det fremgÃ¥r ligeledes af energiaftalen, at vi vil fremlægge en strategi med konkrete forslag til reduktion af energiforbruget i nybyggeri og eksisterende bygninger. Navnlig det sidste er der stort behov for, da kun 1 pct. af bygningsmassen udskiftes om Ã¥ret. Her vil vi bÃ¥de se pÃ¥ hvilke krav, vi kan stille ved ombygninger, og pÃ¥ incitamenter til at reducere energiforbruget, bl.a. i form af finansieringsformer og energitjenestevirksomheder.

·        Strategien vil blive udarbejdet i tæt samspil med erhvervslivet. Der nedsættes til det formÃ¥l en følgegruppe, som vil fÃ¥ bred deltagelse fra videninstitutioner, virksomheder og relevante erhvervsorganisationer.

·        Vi vil endvidere styrke kampagner samt videnindsamling og -formidling om energibesparelser i bygninger. Til dette formÃ¥l afsætter vi med energiaftalen 20 mio. kr. Ã¥rligt i 2008-11 og 5-10 mio. kr. om Ã¥ret herefter. Af disse midler anvendes op til 10 mio. kr. Ã¥rligt et videncenter for energibesparelser.

·        Endelig vil regeringen - som det ogsÃ¥ fremgÃ¥r af finanslovsforslaget - afsætte midler til deltagelse i EXPO-udstillingen i Shanghai, der har ”Better City, Better Life” som tema.

·        Expo bliver et vigtigt udstillingsvindue for bære­dygtige danske løsninger pÃ¥ klima- og energi­omrÃ¥det, dansk by­planlægning og arkitektur.

·        SÃ¥ jeg mener, at vi ogsÃ¥ pÃ¥ byggeomrÃ¥det har iagttaget RÃ¥dets anbefalinger i vores arbejde.

 

Transport

·        Som det andet fokusomrÃ¥de peger Danmarks VækstrÃ¥d pÃ¥ transport, som bidrager med 21 procent af den samlede danske CO2-udledning. Det er derfor et omrÃ¥de med store udfordringer i forhold til at fÃ¥ nedbragt CO2-udledningen.

·        Som vi sÃ¥ af Infrastrukturkommissionens rapport fra januar, er der en tydelig sammenhæng mellem økonomisk vækst og vækst i trafikken.

·        Det gælder ikke kun i Danmark, men i hele verden.

·        Derfor er der ogsÃ¥ et stort globalt markedspotentiale i at finde effektive løsninger pÃ¥ afkoblingen mellem væksten i transporten og CO2 udledningen.

·        Regeringen vil i den forbindelse tage en række initiativer.

·        Som den første danske regering nogensinde vil vi udarbejde en klimaplan pÃ¥ transportomrÃ¥det, som kan medføre et fald i transportsektorens udledning af CO2. Det skal bl.a. ske ved at investere i den kollektive trafik, gennem skærpede krav til brændstoffer og udvikling af nye teknologier.

·        Samtidig etableres der med energiaftalen en forsøgsordning for elbiler, og det er aftalt, at vi ser nærmere pÃ¥ plug-in-hybrid biler, nÃ¥r teknologien er markedsklar.

 

Regionalt samarbejde

·        Lad mig endelig for sÃ¥ vidt angÃ¥r RÃ¥dets anbefalinger om regionalt samarbejde slÃ¥ fast, at mange af de initiativer, der i de kommende Ã¥r skal gennemføres, skal gennemføres i et tæt samspil med erhvervsliv, videninstitutioner samt regionale og kommunale aktører.

·        BÃ¥de for at nÃ¥ de mÃ¥l, vi har sat os pÃ¥ energi- og klimaomrÃ¥det og for at realisere det erhvervsmæssige potentiale pÃ¥ omrÃ¥det.

·        Det er ogsÃ¥ tanken bag de regionale partnerskabsaftaler om vækst og erhvervsudvikling, som regeringen indgik med de regionale vækstfora sidste Ã¥r – at sikre sammenhæng mellem regeringens indsats og de forskellige regionale initiativer.

·        EnergiomrÃ¥det er et indsatsomrÃ¥de i alle de regionale partnerskabsaftaler.

·        Og generelt er der stort fokus pÃ¥ det erhvervsmæssige potentiale pÃ¥ energiomrÃ¥det bÃ¥de regionalt og lokalt.

·        De nye regionale erhvervsudviklingsstrategier og handlingsplaner som vækstforaene har udarbejdet, indeholder tilsammen mere end 40 konkrete initiativer, der skal fremme udviklingen af energieffektive løsninger. Det er positivt.

·        RÃ¥det anbefaler, at vi afsætter statslige midler til medfinansiering af særligt perspektivrige, tværregionale satsninger inden for vedvarende energi og energieffektive løsninger. Det er jeg meget positiv overfor inden for den ramme, vi har pÃ¥ finansloven til medfinansiering af strukturfondsmidler, sÃ¥ vi fÃ¥r fremmet det tværregionale samarbejde.

·        Derudover har mit ministerium allerede arrangeret en række møder med vækstforaene for at etablere et samarbejde om koordinering af indsatsen frem mod klimatopmødet i 2009.

·        Endelig vil jeg benytte lejligheden til at oplyse om Danmarks EksportrÃ¥ds aftaler med de regionale væksthuse. Her vil Danmarks EksportrÃ¥d via de nye regionale væksthuse tilbyde vejledning om eksportfremme og internationalisering til iværksættere og mindre virksomheder.

 

Afslutning

·        Lad mig runde af. 

·        Jeg har nu nævnt nogle af de mange initiativer, vi fra regeringens side arbejder med og hvordan VækstrÃ¥dets anbefalinger er iagttaget i dette arbejde og i energiaftalen.

·        Det er afgørende, at vi fÃ¥r udnyttet det store, globale markedspotentiale pÃ¥ energiomrÃ¥det til gavn for vækst og erhvervsudvikling i hele landet.

·        Det skal vi fortsat have for øje, nÃ¥r vi udmønter energiaftalen.

·        Her vil jeg understrege, at det er en opgave, regeringen ikke kan løfte alene.

·        Vi vil i videst muligt omfang samarbejde med erhvervslivet, regionerne, kommunerne og organisationerne.

·        Med de ord vil jeg runde af og Ã¥bne for spørgsmÃ¥l.