Danmarks Statistik KVP Â
|
|
|
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæiske statistikker, KOM(2007) 625 endelig, af 16. oktober 2007.
Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæggende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbundet med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde. Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Statistiske Systems rolle.
Kommissionen fremsatte d. 16. oktober 2007 ovennævnte forslag til forordning. Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste Repræsentation ved EU d. 26. oktober 2007.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fællesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel 251.
Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæggende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbundet med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde. Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Statistiske Systems rolle.
I hovedtræk indebærer forslaget:
- Sammenskrivning af gældende forordning vedrørende rammerne for europæisk statistik, af Rådets afgørelse om Udvalget for det statistiske program (SPC) og af Forordningen om beskyttelse af fortrolige data.
- En præcisering og afgrænsning af det Europæiske Statistiske Systems (ESS) samt en heraf afledt definition af Europæiske Statistik.
- Oprettelse af en komité, â€ESS-udvalgetâ€, til behandling af gennemførelsesforanstaltninger (komitologi) samt etablering af en â€ESS-partnerskabsgruppe†bestÃ¥ende af generaldirektørerne for de nationale statistikinstitutioner og Eurostat. Dette indebærer, at SPC og komitéen til behandling af fortrolighedsspørgsmÃ¥l nedlægges.
- En præcisering af Eurostats og de nationale statistikinstitutioners rolle på henholdsvis europæisk og nationalt plan.
- En præcisering af de europæiske statistikmyndigheders uafhængighed, integritet og troværdighed forankret i â€Adfærdskodeks for europæiske statistikkerâ€, som denne blev vedtaget af Kommissionen og tiltrÃ¥dt af RÃ¥det (ECOFIN) i 2005.
- Etablering af et juridisk grundlag for introduktion af nye metoder til indsamling af europæisk statistik, der alene fokuserer på statistiske opgørelser på EU-niveau.
- Tilvejebringelse af en juridisk ramme for det europæiske statistiske systems udveksling og beskyttelse af fortrolige data.
- Etablering af et juridisk grundlag for forskningsmiljøernes udvidede adgang til udnyttelse af statistiske data til analyseformål på europæisk plan.
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedr. proceduren om fælles beslutningstagen. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Kommissionen anfører:
â€Forslaget er i fuld overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, da revisionen af det eksisterende gældende regelkompleks for udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker i sagens natur kun kan gennemføres pÃ¥ fællesskabsplan.
Subsidiaritetsprincippet ligger ogsÃ¥ til grund for fastlæggelse af ansvarsfordelingen mellem de enkelte medlemsstater og Fællesskabet for sÃ¥ vidt angÃ¥r udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæiske statistikker.â€
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet efterleves, da regulering af det Europæiske Statistiksamarbejde mest hensigtsmæssigt sker på fællesskabsplan.
4. Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning på området er:
5. Høring
Forslaget er sendt i høring i Danmarks Statistiks rådgivende udvalg for Personstatistik, Arbejdsmarkedsforhold, Erhvervsstatistik, Landbrugsstatistik, Økonomisk statistik samt Udvalget for Forskning med svarfrist d. 19. november 2007. Høringen omfatter bl.a. følgende parter:
Akademikernes Centralorganisation, Anvendt Kommunalforskning AKF, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Danmarks Nationalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Center for Forskningsanalyse, Dansk Energi, Dansk Gartneri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Dansk Landbrug, Dansk Rådgivning, Landscentret, Danske Regioner, DRUID, Funktionærerne og Tjenemændenes Fællesråd FTF, HTS – Handel, Transport og Service, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, KL, samt Realkreditrådet.
Forslaget sendes endvidere til skriftlig høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrenceevne med frist 3. december 2007.
Supplerende notat med høringssvar vil blive eftersendt, såfremt der modtages substantielle bemærkninger til forslaget.
6. Andre landes holdninger
Medlemslandene udtrykker generel tilslutning til en modernisering og konsolidering af den statistiske basislovgivning, idet der dog på en række centrale områder udtrykkes udbredt betænkelighed over såvel institutionelle som konkrete enkeltheder i det foreliggende forordningsforslag.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark finder, at der er behov for et nyt moderniseret retsgrundlag for det europæiske statistiksamarbejde for at kunne imødekomme fremtidige udfordringer og brugerbehov på europæisk plan. Herudover vil samordning af gældende lovgivning på området øge gennemskueligheden af fællesskabslovgivningen. Samtidig bør der dog ske en opstramning af det foreliggende forordningsforslag med sigt på at styrke koordineringen og den strategiske styring af det europæiske statistiske samarbejde. Ligeledes bør Eurostats uafhængighed og integritet som statistikmyndighed i forhold til Kommissionens øvrige tjenestegrene styrkes. Endelig bør forslaget efter dansk opfattelse i højere grad fokusere på nedbringelse af indberetningsbyrden og statistisk omprioritering.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af forordningsforslaget indebærer en ophævelse af:
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark, ej heller nogen konsekvenser for EU’s budget.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg