Erhvervsudvalget

 

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

28. november 2007

 

Velkommen til Erhvervsudvalget - ERU

En guide til udvalgets arbejde.

 

Erhvervsudvalget holder normalt møde torsdag kl. 13.30 i værelse 2-145 – alternativt tirsdag kl. 13.00.

 

Udvalget bistås af:

Udvalgssekretær Karen Munk Christensen tlf. 33 37 55 24 (e-mail [email protected]) og

Udvalgsassistent Per Movritsen tlf. 33 37 55 40 (e-mail [email protected])

Sekretariatet har kontor på 1. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).

 

Erhvervsudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Medlemmer og stedfortrædere deltager på lige fod i det daglige udvalgsarbejde. Dog har kun medlemmer ret til at komme med indstillinger i betænkninger og til at træffe formelle beslutninger i et udvalgsmøde.

 

Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.

 


Sagsområder

I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Erhvervsudvalget behandler sager inden for sagsområderne: handel, håndværk, industri, søfart, turisme og den finansielle sektor samt selskabslovgivning, regnskab og revision, valutalovgivning, prislovgivning, næringslovgivning, konkurrencelovgivning, patenter, varemærker og mønstre, erhvervsfremme, erhvervsstøtte m.v.

 

Ressortministerier

Økonomi- og Erhvervsministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Økonomi- og Erhvervsministeriet bestÃ¥r af det centrale departement samt en række styrelser: Danmarks Statistik, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Finanstilsynet, Forbrugerstyrelsen, Konkurrencestyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Søfartsstyrelsen. Derudover er seks institutioner (Dansk Design Center, Dansk Standard, Det Økonomiske RÃ¥d, Eksport Kredit Fonden, VisitDenmark og Vækstfonden) samt en række rÃ¥d og nævn tilknyttet ministeriet.

 

Erhvervsudvalget har også samarbejde med Finansministeriet omkring forberedelse af ØKOFIN-rådsmøder, hvor finansministeren normalt repræsenterer regeringen.

 

Desuden har Erhvervsudvalget samarbejde med Udenrigsministeriet - Danmarks Eksportråd - om udenrigshandelsområdet.

 

Organisationer

Der er flere organisationer, der er interesseret i pÃ¥virkning af lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsomrÃ¥de. Her kan bl.a. nævnes: Dansk Erhverv, Dansk Industri, HTS, HÃ¥ndværksrÃ¥det, FinansrÃ¥det, Forsikring & Pension, Danmarks Rederiforening og Arbejderbevægelsens ErhvervsrÃ¥d.

  

Mødeindkaldelser

Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordener pr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.

 

De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. De fleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresume, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

Udvalgets aktiviteter i folketingsåret 2006-07

I folketingsåret 2006-07 holdt Erhvervsudvalget 19 møder. Der blev afholdt 10 samråd, hvoraf 6 var åbne samråd. Udvalget behandlede 17 lovforslag og 3 beslutningsforslag og stillede 146 spørgsmål til forskellige ministre, hovedsagelig til økonomi- og erhvervsministeren. Desuden fik 10 deputationer foretræde for udvalget. I alt blev der omdelt ca. 770 bilag til Erhvervsudvalget.

 

Udvalget foretog i juni måned 2007 en studietur til Litauen og Estland for at få et indtryk af potentialerne i landene og se på resultaterne af de tætte økonomiske relationer mellem danske virksomheder og virksomheder i Baltikum.

 

Seneste større forlig m.v.

 

Nedenfor er 3 af de større forlig fra 2007:

 

 

 

 

Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt

Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget.

 

Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalget får årligt stillet 209.000 kr. til rådighed for udenlandske studieture, herunder deltagelse i møder og konferencer i udlandet.

 

Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag

I statsministerens åbningstale ved folketingssamlingens start vil der sædvanligvis i en skriftlig del til talen – lovprogrammet – være en oversigt over de lovforslag, som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen. Udvalgssekretariatet laver en særlig oversigt over den del af lovprogrammet, der vedrører Erhvervsudvalget.

 

I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samtidig med fremsættelsen af lovforslaget (og senest fredag inden 1. behandling af lovforslaget) modtager udvalget kopi af svarene samt et høringsnotat, der typisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til.

 

Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det på dagsordenen til det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra sekretariatet en tidsplan for behandlingen af forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets afgivelse af betænkning over forslaget.

 

Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives en betænkning over forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.

 

Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsordenen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen.

 

Når udvalget modtager skriftlige henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på spørgsmålet, sender sekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget.

 

Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller man kan afslutte et ikkefærdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget.

 

I vedhæftede bilag A er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling.

 

Udvalgsdokumenter

Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.

 

Abonnement og søgning. Det er endvidere muligt at tegne abonnement på dokumenter, dagsordener m.v. på Nettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offentlige bilag er tilgængelige for offentligheden på Folketingets netsted (www.ft.dk) dagen efter bilagsomdelingen på Christiansborg.

 

Medlemmerne af Folketinget har dog mulighed for at se dokumenterne på den interne version af Folketingets netsted, der kaldes Intraen, og som findes via Nettingets forside.

 

EU-procedure

Halvårsoversigt. Udvalget modtager en halvårlig oversigt fra ministeren vedrørende væsentlige EU-sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvårsoversigten er modtaget af udvalget, sættes den normalt på udvalgets dagsorden.

Foreløbigt subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter Europa-Kommissionens oversendelse af et væsentligt lovgivningsforslag til Rådet og til Europa-Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet).

Grundnotater. Udvalget modtager grundnotater fra ministeren på alle nye EU-lovgivningsforslag (direktivforslag og forordningsforslag) senest, når regeringen begynder at binde sig til holdninger i Rådets arbejdsgrupper, dog altid senest 4 uger efter forslagets oversendelse fra Kommissionen til Rådet. Resumeer af høringssvar fra interesseorganisationer og andre høringsparter oversendes, så snart de foreligger.

Samlenotat. Udvalget modtager forud for et rådsmøde et samlenotat om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet. Med udgangspunkt i samlenotatet afholder udvalget typisk et samråd med ministeren i samme uge, som denne forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget.

Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret.

EU-noter. Folketingets EU-konsulent udarbejder i samarbejde med udvalgssekretæren udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner.

 

EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for Erhvervsudvalget

Medlemslandenes fagministre mødes på rådssamlinger. Udvalget følger rådssamlingerne i:

 

Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste områder af EU-lovgivningen af interesse for Erhvervsudvalget.

 

Internationale organisationer og konferencer af særlig interesse for udvalget

Erhvervsudvalget følger ogsÃ¥ internationale organisationer ud over EU, f.eks. IMO (Den Internationale Maritime Organisation), OECD, WTO (Verdenshandelsorganisationen), IBR (Verdensbanken) og IMF (Den Internationale Valutafond).

 

Deltagelse i konferencer og høringer m.v.

Erhvervsudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.

 

Yderligere information

For spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på Folketingets netsted www.ft.dk

 

HÃ¥ndbog i folketingsarbejdet, 2005

søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet

 

Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:

søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening

 

Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Erhvervsudvalget:

søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministerier

søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Erhvervsudvalget

 

EU links:

søg: Nettinget / EU-Oplysningen

 


Bilag A

 

 

Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag

Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag.