Pressemeddelelse |
                                                             |
                                                                                                                                           10. januar 2008
Infrastrukturkommission forpasser mulighed for at gøre Danmark til foregangsland
Det er brandærgerligt, at en i øvrigt glimrende rapport fra Infrastrukturkommissionen ikke indeholder konkretet bud på, hvordan vi kan løse to presserende problemer i trafikken; nemlig Danmarks dybe afhængighed af olie og benzin til bilerne og den voldsomt stigende CO2-udledning.
- Om få år er Danmark igen afhængig af olie udefra, og lige nu drøfter Danmark og resten af verden, hvordan klimaproblemet skal løses. Alligevel indeholder rapporten ikke et eneste ord om dét, der ligger lige for. Og det er elbiler, der kører på strøm fra vindmøller og biomasse, siger vicedirektør Lars Aagaard, Dansk Energi.
- Der skal gøres noget ved trængselsproblemerne på vejene, og den kollektive transport trænger også til et pift af hensyn til arbejdsmarkedet. Men det er nu, vi har chancen for at tage et spring fremad og få privatbilerne gjort klimavenlige. Danskerne opgiver jo ikke privatbilen lige med det samme, siger Lars Aagaard.
Bilfabrikkerne er langt i udviklingen af moderne elbiler, og Danmark har en enestående chance for at vise resten af Europa og Verden, hvordan vi kan hælde vedvarende energi i bilerne.
Elbiler kan løse to kæmpeopgaver på én gang. Om nogle få år slipper olien i Nordsøen op, og så bliver vi igen afhængig af import af olie og benzin udefra, fra Asien og det politisk urolige Mellemøsten. Bilernes forbrug af olie/benzin er ude af kontrol, og det er bilernes udledning af CO2 også. Transportsektoren tegner sig nu for 40 pct. af den samlede udledning af CO2 i Danmark. Samtidig har EU's stats- og regeringsledere besluttet, at Europa skal hente 20 pct. af det samlede energiforbrug fra vedvarende energi inden 2020. Meget vil komme fra vindmøller, og mange af dem kommer til at stå i Danmark. Den ekstra strøm skal vi jo bruge på en facon, så vi løser klimaudfordringen. Det er nu, vi skal tænke nyt og fremadrettet, mener Dansk Energi.
- Vi har brug for en klar og realistisk strategi for elbiler i Danmark. Vi går nu i gang med at lave et tillæg til kommissionens rapport, og den vil vi præsentere for regeringen, så hurtigt vi kan, siger Lars Aagaard.
Teknologien er der. Der findes i dag rene elbiler, der kan køre 400 km på en opladning. Og om få år kan hybridbilerne, der drives af en el- og benzinmotor, tanke el direkte fra elnettet. Elbiler kommer først, når forbrugerne har let adgang til at få dem ladet op og mulighed for hurtigt batteriskift. Det kræver infrastruktur med rigtig mange parkeringspladser med mulighed for opladning og et passede net af nye tankstationer med batterier til bilerne. Strøm ved 300.000 til 500.000 parkeringspladser i Danmark er ikke uoverkommeligt. Der er jo fx strøm til gadelamperne, og vi kan bare bruge det net. Men det sker ikke, uden at politikerne letter afgiften for elbilerne, da selve elbilen koster mere end en tilsvarende benzin og dieselbil.
- Elselskaberne vil gerne gå ind i dette udviklingsprojekt. Men det forudsætter, at politikerne er modige og fjerner de afgifter, der bremser, at bilerne kommer til at køre på vedvarende energi. Ellers kan vi ikke trække investorer til en satsning på etablering af de lademuligheder og de nødvendige tankstationer med el landet over, siger Lars Aagaard, der anbefaler politikerne at fjerne afgifterne på elbiler i 10 år for at rulle markedet i gang.
Regeringen har foreslået, at fjerne afgiften på rene elbiler frem til 2012. Der er ikke stillet forslag for afgiftslettelse af de såkaldte plugin-hybridbiler, som ellers må antages at udgøre en nødvendig overgangsteknologi inden 100 pct. elbiler bliver den dominerende teknologi.
Kontakt i Dansk Energi:
Vicedirektør Lars Aagaard, telefon 35 300 450, mobil 22 750 450
Afdelingschef Jens Madsen, telefon 35 300 924, mobil 25 291 924
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Informationschef Torben Hvidsten
Mobil 22 750 471Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â