Til

Det Energipolitiske Udvalg

 

 

Tusind tak for svaret på spm. 17, som jeg med stor interesse har læst.

 

Svaret har fået mig til at tænke yderligere tanker, idet jeg ikke vidste at husstandsvindmøller er møller helt op til 25 kW.

 

En sÃ¥ stor vindmølle vil i mange husstande give en uligevægt mellem Ã¥rsforbruget og den mængde el møllen producerer. Dermed kunne en investering i en sÃ¥dan mølle mÃ¥ske antage karakter af ikke kun at være for miljøets skyld, men for egen vindings/indtjenings skyld og det var ikke det jeg havde i tankerne, da jeg rettede henvendelse til Folketingets Energipolitiske Udvalg.

 

Det har jeg tænkt meget over og mit forslag er at man ser pÃ¥ en husstands Ã¥rsforbrug af el. Ud fra det fastsættes en maksimal størrelse husstandsvindmølle, for hvilken reglerne for baglænsløb af elmÃ¥leren gælder.

 

Eks.:

En husstand har et årsforbrug på 10.000 kWh.

 

En vindmølle på 6 kW har en nominel årsproduktion på 6.000 – 12.000 kWh og den vil derfor passe til husstandens årsforbrug.

 

En vindmølle på 15 kW har en nominel årsproduktion på 15.000 – 30.000 kWh og den vil være for stor, idet den vil producere så meget el, at der i givet fald skulle betales penge tilbage til husstanden.

 

Ønsker husstanden at investere i en større vindmølle end den de har fÃ¥et tilladelse til, kunne det sÃ¥ være efter betingelserne i nuværende regler.

 

Dermed "belønner" man de husstande der har rene grønne motiver som Ã¥rsag til at investere i husstandsvindmøller.

 

Eller mÃ¥ske kunne man lave den regel at en husstandsvindmølleejer aldrig vil kunne fÃ¥ penge tilbage for overproduktion.

 

Hvis produktionen overstiger forbruget pÃ¥ Ã¥rsbasis, skulle det uden afregning tilfalde elnettet. Dermed Ã¥bnes der op for at man kan investere i en mølle sÃ¥ stor (dog max. 25 kW), at man er sikker pÃ¥ at ens eget forbrug er dækket ind.

 

Blot et par forslag og betragtninger som kunne tages med i overvejelserne omkring en ændring af reglerne.

 

 

Med venlig hilsen

Jan Korsager