Notat

EUK/Klimaområdet

 

 

 

 

  

 

 

23. juni 2008

 

 

 

 

Redegørelse til Folketinget om rådsmøde (energi) den 6. juni 2008

 

Rådsmødet (energi) havde tre punkter på dagsordenen:

 

1)      Tredje liberaliseringspakke for el- og gasmarkederne

2)      Klima- og energipakken (Forslaget om fremme af vedvarende energi)

3)      Internationale forhold

 

Ad. 1)

 

Det vigtigste punkt på energirådsmødet var indre markedspakken for el- og gas. Formandskabet lagde op til en generel indstilling på hele pakken. Det største udestående var spørgsmålet om ejermæssig adskillelse. En række lande anført af Tyskland og Frankrig ønskede ”en tredje option” med mulighed for at TSO (transmissionssystem operatøren) fortsat kan være en del af et vertikalt integreret selskab.

 

En anden gruppe af lande med bl.a. Danmark i spidsen foretrak egentlig ejermæssig adskillelse, men var dog indstillet på at finde et kompromis, bl.a. under hensyntagen til det tidspres der ligger på forhandlingerne og risikoen for at den tredje liberaliseringspakke i værste fald ikke ville blive vedtaget.

   

I erkendelse af, at modsætningerne mellem de to grupper af lande var tegnet meget tydeligt op i forhandlingerne og at det kunne blive vanskeligt at opnå enighed, valgte det slovenske formandskab at udnytte ministerfrokosten til forhandlingerne om ejermæssig adskillelse.

 

Det lykkedes for det slovenske formandskab at opnå bred enighed om de essentielle elementer i indre markeds pakken, selvom alle medlemsstaterne ikke var enige i alle elementer i pakken, og det lykkedes for Danmark og andre lande der lagde vægt på ejermæssig adskillelse at opnå betydelige forbedringer i forhold til det kompromisforslag, der forelå ved mødets start.

 

Kompromisset indebærer, at de vertikalt integrerede el- og gasselskaber kan beholde deres transmissionsnet. Lande med den type selskaber kan vælge den tredje option, også kaldet ITO (Independent Transmission Operator). ITOen bliver til gengæld genstand for et skærpet tilsyn – meget mere detaljeret og grundigt, end det er tilfældet for transmissionsoperatører, der er ejermæssigt adskilte (som f.eks. Energinet.dk i Danmark). Der er til gengæld bl.a. på dansk foranledning indsat en række krav, der skal sikre uafhængigheden af ITOens ledelse og af et særligt ”supervisory body” som har til opgave at afgøre alle sager med konsekvenser for selskabets aktieværdi, herunder lånoptagelse etc. Kravene indebærer bl.a. at flertallet af den øverste ledelse og op til halvdelen af ”supervisory body” ikke må have været ansat eller kan opnå ansættelse i det vertikalt integrerede moderselskab op til hhv. tre år før og fire år efter ansættelsen i ITOen hhv. ”supervisory body”.

 

Kompromisset indeholder også, som ønsket af Danmark, en revisionsklausul, der sikrer, at ITOen underkastes en særskilt revision senest to år efter implementeringen af direktivet, og at Kommissionen senest to år efter fremlægger forslag, der kan sikre effektiv ejermæssig adskillelse.

 

Samlet set lykkedes det således Danmark og den øvrige gruppe af lande at få strammet kompromisforslaget op.

 

Gruppen af lande der arbejdede imod ejermæssig adskillelse blev under forhandlingerne splittet, så kun to lande stod tilbage med de oprindelige synspunkter.

 

Danmark har sammen med UK, Holland, Spanien og Portugal afgivet en erklæring til rådsprotokollen, der fastslår, at ”general approach” som Rådet har vedtaget indebærer:

-         at en række sikkerheds klausuler garanterer effektiv adskillelse af TSOen

-         at den vedtagne revisionsklausul sikrer, at TSOerne skal vurderes i forhold til effektivitet og Ã¥benhed i samme udstrækning som Kommissionens oprindelige forslag

-         at kompromisset indeholder foranstaltninger til at sikre lige konkurrenceforhold for medlemsstater, der allerede har gennemført ejermæssig adskillelse samt at det sikrer energivirksomheder, der har valgt ejermæssig adskillelse fra at blive opkøbt af vertikalt integrerede selskaber.

 

Ad 2)

PÃ¥ grund af det fremskredne tidspunkt var den ingen debat om klima- og energipakken blandt energiministrene.

 

Ad 3)

Kommissionen redegjorde for en række kontakter og møder mellem EU og andre parter om energispørgsmål.

 

 

 

Â