Forslag

til

Lov om ændring af forskellige love på Klima- og Energiministeriets område
(Undtagelse fra indførelse i Lovtidende af tekniske specifikationer m.v.)

§ 1

I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov), som ændret ved lov nr. 107 af 7. februar 2007 og § 32 i lov nr. 512 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:

1. Efter § 43 indsættes:

»§ 43 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, produkter m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

 

§ 2

I lov om anvendelse af Danmark undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007, foretages følgende ændring:

1. Efter § 34 indsættes:

Ȥ 34 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, formater m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

§ 3

I lov om kontinentalsoklen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:

1. Efter § 4 g indsættes:

»§ 4 h. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, produkter, m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

                                                                                                                              

§ 4

I lov nr. 585 af 24. juni 2005 om fremme af energibesparelser i bygninger, som ændret senest ved § 18 i lov nr. 308 af 30. april 2008, foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 24 indsættes:

 

»§ 24 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger og produkter, der henvises til i regler fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.

 Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

 

§ 5

 

I lov nr. 308 af 30. april 2008 om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 7 indsættes:

 

»§ 7 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg indretninger og produkter m.v., som der henvises til i regler, fastsat i denne lov ikke indføres i Lovtidende.

 Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysninger om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

 

 

 

§ 6

 

I lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme af besparelser i energiforbruget, som ændret ved § 1 i lov nr. 584 af 24. juni 2005, lov nr. 585 af 24. juni 2005 og ved § 17 i lov nr. 308 af 30. april 2008, foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 13 a indsættes:

 

»§ 13 b. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fastsat i medfør af § 17, ikke offentliggøres i Lovtidende.

Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysninger om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

 

 

 

§ 7

I lov om lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som ændret ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007 og ved lov nr. 549 af 6. juni 2007 foretages følgende ændring:

1. Efter § 106 indsættes:

»§ 106 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg indretninger, produkter m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.                                                                                                                                                       Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

§ 8

I lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxid i visse virksomheder med et stort energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november 1997, som ændret senest ved lov nr. 1536 af 19. december 2007, foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 6 a indsættes: 

Ȥ 6 b.  Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheders energiledelse og til indgÃ¥else af aftale om energieffektivisering m.v., der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

   

§ 9

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslagets formål er at give hjemmel til, at klima- og energiministeren efter en konkret vurdering kan undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer fra kravet om indførelse i Lovtidende. Klima- og energiministeren foreslås i forlængelse heraf bemyndiget til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås.

 

Der eksisterer i dag på andre ministeriers områder tilsvarende regulering vedrørende undtagelse af visse forskrifters indførelse i Lovtidende m.v. Som eksempler kan nævnes lov nr. 375 af 27. maj 2008 (Økonomi- og Erhvervsministeriets område) og lov nr. 1558 af 20. december 2006 (Justitsministeriets område) samt lov nr. 172 af 12. marts 2008 på (Miljøministeriets område)

 

Ved internationale vedtagelser forstås f.eks. beslutninger, rapporter, resolutioner, kodekser, guidelines m.v. fra FN, OECD eller andre internationale organisationer, mens der ved tekniske specifikationer hovedsageligt forstås standarder, guidelines, normer, klassificeringer, forskrifter, retningslinjer eller tekniske definitioner udarbejdet af nationale eller internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN) og International Organisation for Standardization (ISO), af nationale eller internationale akkrediteringsorganer eller af brancheorganisationer m.v. I visse tilfælde kan en forskrift være både en international vedtagelse og en teknisk specifikation.

De forskrifter, lovforslaget vedrører, er forskrifter omfattet af kravet om indførelse i Lovtidende. Forskrifterne indeholder hovedsageligt detaljerede tekniske krav til virksomheder, anlæg, indretninger, produkter m.v., som retter sig mod en snæver kreds af erhvervsdrivende inden for professionelle og ofte internationalt orienterede kredse.

2. Gældende ret

 

Efter lov om udgivelse af en Lovtidende og en Ministerialtidende (herefter lovtidendeloven) § 2, stk. 2, indføres i Lovtidende »alle ministerielle anordninger, under hvilket navn og de end mÃ¥tte udstedes (anordninger, bekendtgørelser, plakater, reglementer, regulativer, instrukser, vedtægter osv.), dog at det ved kongelig anordning kan bestemmes, at visse grupper af de her omhandlede udfærdigelser ikke indføres i Lovtidende, men at der i stedet forholdes i overensstemmelse med forskrifter, som meddeles af vedkommende minister«.

 

Denne bemyndigelse, som nu er ophævet, har ikke været udnyttet på Klima- og energiministeriets område.

 

Der henvises i dag i regler på klima- og energiministeriets område til en række tekniske specifikationer og internationale vedtagelser.

 

De forskrifter, standarder m.v., der henvises til kan have et væsentligt omfang, er af rent teknisk karakter, og retter sig hovedsagligt mod en snæver kreds af professionelle, der anvender forskrifterne erhvervsmæssigt. En række af disse forskrifter og standarder er udbudt til salg af standardiseringsorganer, og nyder ophavsretlig beskyttelse. Sædvanlig kundgørelse i Lovtidende er derfor ikke mulig.

 

De ophavsretlige regler er imidlertid ikke til hinder for, at der på anden måde end ved offentliggørelse i Lovtidende gives offentligheden adgang til oplysning om indholdet af forskrifterne, når blot der ikke sker kopiering eller anden mangfoldiggørelse af disse. Det er baggrunden for, at oplysning om indholdet af forskrifterne i dag kan fås ved gennemsyn i Energistyrelsen.

 

 

3. Ændring af lovtidendeloven

 

Ved lov nr. 305 af 19. april 2006 om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form) er der skabt adgang til, at Lovtidende etableres i elektronisk form, og at Lovtidende i elektronisk form kommer til at udgøre den autoritative kundgørelsesordning for forskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning. Den autoritative elektroniske kundgørelsesordning vil indebære, at retsvirkningerne af kundgørelsen af de pågældende retsforskrifter knytter sig til den elektroniske kundgørelse. Loven bygger på betænkning nr. 1464/2005 fra Udvalget om Elektronisk Lovtidende.

 

Lovens § 1, nr. 2, indebærer, at lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led ophæves. Bestemmelsen indeholdt som nævnt ovenfor hjemmel til, at det ved kongelig anordning kunne bestemmes at visse grupper af ministerielle bekendtgørelser (anordninger) ikke indføres i Lovtidende, men at disse i stedet kundgøres i overensstemmelse med de forskrifter, der meddeles af vedkommende minister.

 

Det har i den forbindelse været et udgangspunkt for vurderingen af om undtagelsesbestemmelsen i lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led skulle ophæves, at Lovtidende efter lovtidendelovens § 3 er den bindende bekendtgørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning. Fravigelser fra den almindelige kundgørelsesordning må derfor kræve, at der er tungtvejende hensyn, der begrunder en sådan fravigelse. Hvis ikke sådanne tungtvejende hensyn gør sig gældende, bør kundgørelse af retssikkerheds- og ordensmæssige grunde ske efter den almindelige ordning, dvs. kundgørelse i Lovtidende.

 

Der kan imidlertid efter omstændighederne gøre sig særlige hensyn gældende, som betyder, at der for visse retsforskrifter er behov for at fastsætte en anden kundgørelsesordning end den, der følger af lovtidendeloven. Sådanne særlige hensyn kunne f.eks. være hensyn til en særlig effektiv eller hurtig kundgørelse eller kundgørelse rettet mod en meget snæver gruppe af berørte personer m.v.

I overensstemmelse hermed har Justitsministeriet tilkendegivet, at det i givet fald må overvejes, om der for visse retsforskrifter kan være særlige hensyn, der begrunder, at der fastsættes en alternativ kundgørelsesordning, og at det i så fald bør ske ved lovgivning på vedkommende ressortområde.

Der henvises til punkt 3.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 106 i folketingsåret 2005-2006 om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form).

 

Samlet har ændringen af lovtidendeloven samt forholdene som beskrevet i afsnit 2 nødvendiggjort etablering af en hjemmel til at undtage visse forskrifter fra kravet om indførelse i Lovtidende. Der henvises til afsnit 4 nedenfor.

 

Der eksisterer i dag på andre ministeriers områder tilsvarende regulering vedrørende undtagelse af visse forskrifters indførelse i Lovtidende m.v. Som eksempler kan nævnes lov nr. 375 af 27. maj 2008) (Økonomi- og Erhvervsministeriets område) og lov nr. 1558 af 20. december 2006 (Justitsministeriets område) samt lov nr. 172 af 12. marts 2008 på (Miljøministeriets område).

 

4. Lovforslagets indhold

Med lovforslaget foreslås det i lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedsloven), lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven), lov om kontinentalsoklen, lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter, lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om elforsyning (elforsyningsloven) og lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxid i visse virksomheder med et stort energiforbrug indsat hjemmel til, at klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, produkter m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af de pågældende love, efter en konkret vurdering ikke indføres i Lovtidende. Lovforslagets bestemmelser er udformet således, at de tilstræber at dække de enkelte loves anvendelsesområder, hvilket betyder, at de ikke på alle punkter er udformet sprogligt identisk.

Ved internationale vedtagelser forstås f.eks. beslutninger, rapporter, resolutioner, kodekser, guidelines m.v. fra FN, OECD eller andre internationale organisationer, mens der ved tekniske specifikationer hovedsageligt forstås standarder, guidelines, normer, klassificeringer, forskrifter, retningslinjer eller tekniske definitioner udarbejdet af nationale eller internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN) og International Organisation for Standardization (ISO), af nationale eller internationale akkrediteringsorganer eller af brancheorganisationer m.v. I visse tilfælde kan en forskrift være både en international vedtagelse og en teknisk specifikation.

De forskrifter, lovforslaget vedrører, er forskrifter omfattet af kravet om indførelse i Lovtidende. Det er for disse forskrifters vedkommende Klima- og Energiministeriets opfattelse, at der gør sig særlige hensyn gældende, der kan begrunde en fravigelse af lovtidendelovens normale kundgørelsesordning.

Baggrunden for ikke at indføre de forskrifter, der er omfattet af lovforslaget, i Lovtidende, er, at forskrifterne hovedsageligt indeholder tekniske, detaljerede anvisninger om krav til f.eks. virksomheder, anlæg, indretninger, produkter m.v., og de retter sig næsten udelukkende mod en snæver kreds af professionelle, der anvender forskrifterne erhvervsmæssigt. Henvisning til disse forskrifter er på Klima- og energiministeriets område i en række tilfælde nødvendige som led i EU-implementering m.v.

Herudover nyder en række af de tekniske specifikationer ophavsretlig beskyttelse, hvilket gør, at de ikke frit kan indføres i Lovtidende. Der er derfor et behov for, at der etableres en hjemmel til at undtage disse forskrifter herfra.

Med lovforslaget foreslås der indført en tilsvarende bestemmelse for de internationale vedtagelser som for de tekniske specifikationer om undtagelse fra indførelse i Lovtidende. Som anført kan en forskrift således i visse tilfælde både være en international vedtagelse og en teknisk specifikation, ligesom der i vidt omfang er identitet mellem de hensyn, der begrunder, at forskrifterne mest hensigtsmæssigt ikke indføres i Lovtidende. Således retter også de internationale vedtagelser omfattet af lovforslaget sig mod en snæver kreds af berørte personer, som anvender forskrifterne erhvervsmæssigt. Undtagelse af disse forskrifter er ligeledes i overensstemmelse med forarbejderne til ændringen af lovtidendeloven (Lovtidende i elektronisk form), jf. punkt 3 ovenfor. Heri anføres det, at hensynet til kundgørelse rettet mod en snæver gruppe af berørte personer er et af de særlige hensyn, der kan begrunde en fravigelse af den almindelige kundgørelsesordning.

Kravene i forskrifterne omfattet af lovforslaget kan vedrøre meget forskelligartede forhold, herunder f.eks. niveau for miljøpræstationer, emballering, mærkning eller produktionsprocesser m.v. Som eksempler fra Klima- og energiministeriets nuværende lovgivning kan nævnes

Bekendtgørelse nr. 1018 af 20. august 2007 om teknisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller. Den i bekendtgørelsen omfattede godkendelsesordning bygger på krav og procedurer for konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller fastsat i det internationale regelsæt IEC WT01. Endvidere anvendes i bekendtgørelsen flere steder henvisninger til standarder, jf. bl.a. § 16 i bekendtgørelsen.

 

Hvor de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer ikke indføres i Lovtidende, foreslås det, i overensstemmelse med Justitsministeriets bemærkninger i forarbejderne til ændringen af lovtidendeloven som omtalt i punkt 3 ovenfor, at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af disse forskrifter i stedet kan fås. Bemyndigelsen forudsættes anvendt i alle tilfælde, hvor en forskrift er undtaget fra indførelse i Lovtidende, således at klima- og energiministeren i hvert enkelt tilfælde overvejer, på hvilken måde det er mest hensigtsmæssigt at give adgang til oplysning om indholdet af forskrifterne. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

Den foreslåede adgang for klima- og energiministeren til at fastsætte regler om, at visse internationale vedtagelser og tekniske specifikationer ikke indføres i Lovtidende, påtænkes anvendt i tilfælde, hvor henvisning til disse forskrifter er nødvendige som led i EU-implementering m.v., og hvor ophavsretlige aspekter fører til, at forskrifterne ikke frit kan indføres i Lovtidende. Det er herudover tilsigtet, at den foreslåede adgang benyttes i situationer, hvor det skønnes hensigtsmæssigt under hensyntagen til den snævre målgruppe for de forskrifter, der er omfattet af lovforslaget.

 

Afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra indførelse i Lovtidende, og hvorledes oplysning om indholdet heraf i stedet kan fås, forudsættes således truffet ud fra en konkret vurdering, som foretages i forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.

 

5. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.

6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.

8. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

11. Sammenfattende skema

 

Positive

konsekvenser/mindre udgifter

Negative

konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner eller regioner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Det foreslås, at klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i medfør af offshoresikkerhedsloven fra kravet om indførelse i Lovtidende. Her er eksempelvis tale om krav til offshore anlæg eller standarder for udstyr. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 42 i L 45 (forslag lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter, Offshoresikkerhedslov), folketingsåret 2005/06 .

 

Det foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås.

 

Stk. 1 vedrører opretholdelse af muligheden for at undtage visse tekniske specifikationer fra indførelse i Lovtidende. Ved tekniske specifikationer forstÃ¥s især standarder, guidelines, normer, klassificeringer, forskrifter, retningslinjer eller tekniske definitioner udarbejdet af nationale eller internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN) og International Organisation for Standardization (ISO), af nationale eller internationale akkrediteringsorganer eller af brancheorganisationer m.v.

Foruden de tekniske specifikationer indeholder bestemmelsen mulighed for at undtage visse internationale vedtagelser fra kravet om indførelse i Lovtidende. Ved internationale vedtagelser forstås f.eks. beslutninger, rapporter, resolutioner, kodekser, guidelines m.v. fra FN, OECD eller andre internationale organisationer. I visse tilfælde kan en forskrift være både en international vedtagelse og en teknisk specifikation.

Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra indførelse i Lovtidende, i hvert enkelt tilfælde beror på en konkret vurdering, som foretages i forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.

 

Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde, hvor internationale vedtagelser eller tekniske specifikationer undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives, hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan fÃ¥s. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert enkelt tilfælde vil blive overvejet, pÃ¥ hvilken mÃ¥de oplysning om indholdet af forskrifterne mest hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

 

Til § 2

Det foreslås, at klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i medfør af lov om anvendelse af Danmarks undergrund, fra kravet om indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen tilstræber herved at dække lovens anvendelsesområde. Det kan eksempelvis være prøver og andre oplysninger om undergrunden, som skal indsendes i særlige formater til Energistyrelsen og GEUS.

 

Det foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra indførelse i Lovtidende, i hvert enkelt tilfælde beror på en konkret vurdering, som foretages i forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.

 

Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde, hvor internationale vedtagelser eller tekniske specifikationer undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives, hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan fÃ¥s. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert enkelt tilfælde vil blive overvejet, pÃ¥ hvilken mÃ¥de oplysning om indholdet af forskrifterne mest hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

 

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1

Til § 3

Det foreslås, at klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i medfør af kontinentalsokkelloven, fra kravet om indførelse i Lovtidende. Her kunne eksempelvis være tale om krav til konstruktion, etablering og drift af rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på dansk søterritorium og kontinentalsokkelområde. Bestemmelsen tilstræber herved at dække lovens anvendelsesområde. Det foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås.

 

Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra indførelse i Lovtidende, i hvert enkelt tilfælde beror på en konkret vurdering, som foretages i forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.

 

Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde, hvor internationale vedtagelser eller tekniske specifikationer undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives, hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan fÃ¥s. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert enkelt tilfælde vil blive overvejet, pÃ¥ hvilken mÃ¥de oplysning om indholdet af forskrifterne mest hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

 

 

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1

 

 

Til § 4

Det foreslås, at Klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der henvises til i regler udstedt i medfør af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, fra kravet om indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen tilstræber herved at dække lovens anvendelsesområde. Det er eksempelvis tekniske specifikationer, der henvises til i regler udstedt i medfør af § 24, stk. 1, der vil være omfattet af bestemmelsen. Det foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås.

 

Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra indførelse i Lovtidende, i hvert enkelt tilfælde beror på en konkret vurdering, som foretages i forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.

 

Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde, hvor internationale vedtagelser eller tekniske specifikationer undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives, hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan fÃ¥s. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til Klima- og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert enkelt tilfælde vil blive overvejet, pÃ¥ hvilken mÃ¥de oplysning om indholdet af forskrifterne mest hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

 

 

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1

 

 

 

 

Til § 5

 

Det foreslås, at klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i medfør af lov om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter, fra kravet om indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen tilstræber herved at dække lovens anvendelsesområde. Det er regler udstedt i medfør af lovens § 4, stk. 1 og § 5, der eksempelvis vil være omfattet af bestemmelsen. Det foreslås i tilknytning hertil, at klima og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås.

 

Stk. 1 vedrører opretholdelse af muligheden for at undtage visse tekniske specifikationer fra indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra indførelse i Lovtidende, i hvert enkelt tilfælde beror pÃ¥ en konkret vurdering, som foretages i forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.

 

Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde, hvor internationale vedtagelser eller tekniske specifikationer undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives, hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan fÃ¥s. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til Klima- og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert enkelt tilfælde vil blive overvejet, pÃ¥ hvilken mÃ¥de oplysning om indholdet af forskrifterne mest hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

 

 

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1

 

 

Til § 6

 

 

Det foreslås, at klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i medfør af § 17 i lov om fremme af besparelser i energiforbruget, fra kravet om indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen tilstræber herved at dække lovens anvendelsesområde. Det foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiinisteren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås.

 

Stk. 1 vedrører opretholdelse af muligheden for at undtage visse internationale vedtagelser og tekniske specifikationer fra indførelse i Lovtidende.

 

Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde, hvor internationale vedtagelser og tekniske specifikationer undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives, hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan fÃ¥s. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert enkelt tilfælde vil blive overvejet, pÃ¥ hvilken mÃ¥de oplysning om indholdet af forskrifterne mest hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

 

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1

 

 

Til § 7

Det foreslås, at klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i medfør af lov om elforsyning fra kravet om indførelse i Lovtidende.

Det foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fås.

 

Bestemmelsens stk. 1 er udformet sÃ¥ledes, at klima- og energiministeren foreslÃ¥s bemyndiget til at fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, produkter, m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af lov om elforsyning, ikke indføres i Lovtidende. Bestemmelsen tilstræber herved at dække lovens anvendelsesomrÃ¥de.

 

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1.

Til § 8

Det foreslÃ¥s, at klima- og energiministeren bemyndiges til efter en konkret vurdering at kunne undtage visse nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i medfør af lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxid i visse virksomheder med et stort energiforbrug, fra kravet om indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen tilstræber herved at dække lovens anvendelsesomrÃ¥de. Det foreslÃ¥s i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan fÃ¥s.

 

Stk. 1 vedrører opretholdelse af muligheden for at undtage visse tekniske specifikationer fra indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra indførelse i Lovtidende, i hvert enkelt tilfælde beror pÃ¥ en konkret vurdering, som foretages i forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.

 

Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde, hvor internationale vedtagelser eller tekniske specifikationer undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives, hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan fÃ¥s. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert enkelt tilfælde vil blive overvejet, pÃ¥ hvilken mÃ¥de oplysning om indholdet af forskrifterne mest hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter fører til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der administrerer ordningen.

 

 

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1

 

 

Til § 9

 Justitsministeren har ved bekendtgørelse nr. 1394 af 12. december 2007 sat lov nr. 305 af 19. april 2006 om ændring af lov om en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form) i kraft pr. 1. januar 2008.

 

Det foreslås på den baggrund, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således at ikrafttræden kan ske så hurtigt som muligt efter justitsministerens ikraftsættelse af lov nr. 305 af 19. april 2006 om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form), idet der medio 2008 kan være behov for at udstede bekendtgørelser, der henviser til nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som af de årsager, der nævnes i dette lovforslag, bør undtages fra indførelse i Lovtidende.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov), som ændret ved lov nr. 107 af 7. februar 2007 og § 32 i lov nr. 512 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:

1. Efter § 43 indsættes:

»§ 43 a. Klima- og energi ministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, produkter m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

 

 

 

§ 2

I lov om anvendelse af Danmark undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007, foretages følgende ændring:

1. Efter § 34 indsættes:

Ȥ 34 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, formater m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

 

 

 

§ 3

I lov om kontinentalsoklen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:

1. Efter § 4 g indsættes:

»§ 4 h. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger, produkter, m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 4

 

 

»§ 24 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg, indretninger og produkter, der henvises til i regler fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.

 Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

 

§ 5

 

I lov nr. 308 af 30. april 2008 om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 7 indsættes:

 

»§ 7 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg indretninger og produkter m.v., som der henvises til i regler, fastsat i denne lov ikke indføres i Lovtidende.

 Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysninger om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

 

 

§ 6

 

I lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme af besparelser i energiforbruget, som ændret ved § 1 i lov nr. 584 af 24. juni 2005, lov nr. 585 af 24. juni 2005 og ved § 17 i lov nr. 308 af 30. april 2008, foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 13 a indsættes:

 

»§ 13 b. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fastsat i medfør af § 17, ikke offentliggøres i Lovtidende.

Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysninger om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

 

 

 

§ 7

I lov om lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som ændret ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007 og ved lov nr. 549 af 6. juni 2007 foretages følgende ændring:

1. Efter § 106 indsættes:

»§ 106 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg indretninger, produkter m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.                                                                                                                                                       Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

§ 8

I lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxid i visse virksomheder med et stort energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november 1997, som ændret senest ved lov nr. 1536 af 19. december 2007, foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 6 a indsættes: 

Ȥ 6 b.  Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheders energiledelse og til indgÃ¥else af aftale om energieffektivisering m.v., der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

 

 

 

§ 7

I lov om lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som ændret ved § 13 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007 og ved lov nr. 549 af 6. juni 2007 foretages følgende ændring:

1. Efter § 106 indsættes:

» § 106 a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheder, anlæg indretninger, produkter m.v., som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.                                                                                                                                                       Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.«

 

 

 

§ 8

 

 

I lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxid i visse virksomheder med et stort energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november 1997, som ændret senest ved lov nr. 1536 af 19. december 2007, foretages følgende ændring:

 

1. Efter § 6 a indsættes: 

Ȥ 6 b.  Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til virksomheders energiledelse og til indgÃ¥else af aftale om energieffektivisering m.v. som der henvises til i regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fÃ¥s.«

§ 9

 

 

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.