Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2004/40/EØF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstageres eksponering for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter).

- Ventes vedtaget på et kommende rådsmøde

KOM(2007) 669

 

Nyt notat.

 

1. Resumé

Den foreslåede ændring vedrører kun medlemslandenes forpligtelse til at gennemføre direktiv 2004/40/EF senest den 30. april 2008. Med forslaget forlænges fristen for gennemførelse til den 30. april 2012. Tiden frem til den nye frist anvendes til at fremsætte og forhandle et ændringsforslag med substantielle ændringer til direktiv 2004/40/EF.

 

2. Baggrund

Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 29. april 2004 direktiv 2004/40/EF, som omhandler arbejdstageres beskyttelse mod elektromagnetiske felter. Dette direktiv skal gennemføres senest den 30. april 2008.

 

Der er imidlertid siden vedtagelsen i 2004 rejst tvivl om dokumentationen for flere af direktivets aktions- og grænseværdier. Aktions- og grænseværdierne, som er baseret på WHO/ICNIRP’s (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) anbefalinger, er efter en række eksperters vurdering sat for lavt, og der er bekymring for, om direktivet kan være unødigt hindrende for anvendelsen af medicinsk udstyr til diagnosticering og behandling af flere sygdomme (MRI-apparater) og den teknologiske udvikling. Blandt andet på baggrund af den rejste kritik foregår der p.t. i WHO/ICNIRP en revurdering af anbefalingerne.

 

På baggrund af den seneste videnskabelige udvikling og med henblik på at foretage en komplet analyse heraf samt inddrage de kommende WHO/ICNIRP-anbefalinger foreslår Kommissionen, at implementeringsfristen forlænges med fire år.

 

3. Hjemmelsgrundlag

Både det oprindelige forslag til direktiv 2004/40/EF samt det nuværende ændringsforslag dertil er fremsat med hjemmel i artikel 137, stk. 2, TEF.

 

4. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet er overholdt, da målene for forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldelse af medlemsstaterne, eftersom bestemmelser i direktiver ikke kan ændres eller ophæves på nationalt plan. Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering, om at nærhedsprincippet er overholdt.

 

5. Formål og indhold

Kommissionen har fremlagt et ændringsforslag, som udskyder implementeringsfristen for direktiv 2004/40/EF fra den 30. april 2008 til den 30. april 2012 (KOM(2007) 669).

 

De fire ekstra år til at gennemføre direktivet i national ret begrundes bl.a. med, at gennemførelse af direktiv 2004/40/EF ifølge den seneste videnskabelige udvikling vil kunne betyde, at man ikke kan videreudvikle anvendelsen af MR-scannere til medicinsk brug som følge af direktivets lave grænseværdier, og direktiv 2004/40/EF vil dermed kunne være unødigt hindrende for den teknologiske udvikling.

           

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentets beskæftigelsesudvalg har vedtaget deres udkast til betænkning onsdag den 23. januar 2008. Betænkningen indeholder ikke ændringer til Kommissionens forslag om at udskyde implementeringsfristen.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Området reguleres efter bekendtgørelserne om arbejdets udførelse og tekniske hjælpemidler suppleret med de vejledende retningslinjer og normer fra WHO/ICNIRP. Der er på det grundlag udarbejdet vejledningsmateriale, herunder særligt At-vejledning D.6.1.1 om ikke-ioniserende stråling.

 

Det oprindelige direktiv 2004/40/EF vil ikke for arbejdsmiljølovens område kræve lovændringer, men det skønnes, at direktivet vil skulle gennemføres ved udarbejdelse af en særlig bekendtgørelse.

 

Beskæftigelsesministeriet er ressortmyndighed og har stået for forhandlingen af direktivet. Arbejdsmiljøregler findes imidlertid også på andre ministeriers områder. For søfart og fiskeri findes arbejdsmiljøregler i lov om skibes sikkerhed m.v., for offshore-sektoren gælder lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov) og for luftfartsområdet gælder lov om luftfart. Direktiv 2004/40/EF skal for disse områder implementeres særskilt med hjemmel i de nævnte love.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

Den foreslåede ændring vedrører kun medlemsstaternes forpligtelse til at gennemføre direktivet senest den 30. april 2008. Den pålægger ikke virksomhederne yderligere forpligtelser. I betragtning af forslagets art er der ikke foretaget en egentlig konsekvensanalyse.

 

9. Høring

Der er ikke foretaget høring, men Arbejdsmiljørådet, hvor parterne er repræsenteret, er blevet orienteret.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Det anses for positivt, at implementeringsfristen udskydes med henblik på at opdatere aktions- og grænseværdierne i direktiv 2004/40/EF, således at unødvendige begrænsninger af anvendelsen af bl.a. MR-scannere undgås. Dette skal ses i sammenhæng med, at Arbejdstilsynets nuværende regler i fornødent omfang vurderes at sikre mod arbejdsbetingede skader. Dette gælder også for søfart og fiskeri, for offshore-sektoren og for luftfartsområdet.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Andre landes kendte holdninger foreligger ikke.

 

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.