|
Samlenotat
Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Folketingets Sundhedsudvalg |
Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) om fællesskabsstatistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø, â€Sundheds- og arbejdsskadestatistikkerâ€, KOM(2007) 46 endelig, af 7. februar 2007
Revideret udgave af grundnotat. Nye afsnit er markeret med en streg i marginen.
1. Resumé
Formålet med forslaget er at skabe fælles rammer for udarbejdelsen af Fællesskabsstatistikker vedrørende folkesundhed og arbejdsmiljø. Forslaget harmoniserer indberetningerne af data på disse områder og gør den i dag frivillige leverance af data obligatorisk. Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om vedtagelse af det 2. program for Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2008-2013) og Rådets resolu-tion om den 2. fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (2007-2012). Gennemføres forslaget i sin nuværende form, vil det bl.a. betyde, en mindre forøgelse af svarbyrden for erhvervslivet for så vidt angår anmeldelse af arbejdsulykker. Sagen forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Medlemsstaterne har i en årrække indberettet data til Eurostat til brug for europæisk statistik. På sundhedsområdet indberettes data om befolkningens sundhedstilstand, om sundhedsplejesektoren og om dødsårsager. På arbejdsskadeområdet indberettes data om anmeldte arbejdsulykker og erhvervs-sygdomme. Indberetningerne er baseret på såkaldte "gentleman agreements", hvor medlemsstaterne på frivillig basis har indgået aftaler med Eurostat om at levere bestemte data.
Sundhedsstyrelsen er ansvarlig for indberetning af data vedrørende befolkningens sundhedstilstand, sundhedspleje og dødsårsager. I praksis er arbejdet med undersøgelser af befolkningens sundhedstilstand dog uddelegeret til Statens Institut for Folkesundhed.
Arbejdstilsynet varetager indberetningen af data om alle arbejdsulykker, og modtager til dette brug bidrag fra Energistyrelsen, Statens Luftfartsvæsen og Søfartsstyrelsen om henholdsvis arbejdsulykker på visse havanlæg, arbejdsulykker i luften og arbejdsulykker til søs. Arbejdsskadestyrelsen varetager indberetning af data om erhvervssygdomme.
Kommissionen ønsker at harmonisere indberetningerne og dermed grundlaget for produktion af Fælleskabsstatistikker og har derfor udarbejdet nærværende forslag.
Sagen forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 TEF om udarbejdelse af fællesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel 251 TEF.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har som begrundelse for fremsættelse af forslaget i henhold til nærhedsprincippet anført, at udarbejdelse af fællesskabsstatistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, og at Kommissionen på grundlag af en fællesskabsretsakt bedre kan koordinere den nødvendige harmonisering af statistiske oplysninger på fællesskabsplan. Derimod ser Kommissionen det som medlemsstaternes opgave at indsamle oplysninger og udarbejde sammenlignelige nationale data. Kommissionen anfører, at Fællesskabet derfor kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. Traktatens artikel 5, og at disse foranstaltninger ikke er mere vidtrækkende, end det er nødvendigt for at opnå et fælles statistisk grundlag.
Regeringen finder det relevant at handle på fællesskabsplan, da der ikke på anden måde kan etableres fælles rammer for en systematisk produktion af Fællesskabsstatistikker.
Det er derfor Regeringens vurdering, at Kommissionens forslag er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere fælles rammer for udarbejdelsen af Fællesskabsstatistikker vedrørende folkesundhed og arbejdsmiljø. Forslaget harmoniserer indberetningerne af data på disse områder og gør den i dag frivillige leverance af data obligatorisk.
Forslaget omfatter fem statistikområder, tre inden for folkesundhed (Befolkningens sundhedstilstand, Sundhedsplejesektoren, Dødsårsager) og to inden for arbejdsmiljø (Arbejdsulykker, Erhvervssygdomme). De særlige indberetningskrav er specificeret i særlige bilag.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at indberette data, som de er specificeret i særlige bilag for hvert af de fem statistikområder, til Kommissionen (Eurostat). Data skal indberettes årligt, dog skal data vedrørende sundhedstilstand indberettes hvert femte år. Samtidigt med indberetningen skal der fremsendes beskrivelse af data, herunder kilder til data, dækningsgrad mv. Endelig skal medlemsstaterne hvert femte år fremsende to rapporter om datakilder og -kvalitet for henholdsvis folkesundheds- og arbejdsmiljøstatistikkerne.
Ifølge forslaget udarbejder Kommissionen manualer, retningslinier eller vejledninger om begreber, metoder og rammerne for statistikkerne. Disse foranstaltninger til gennemførelse af forordningen skal vedtages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol i form af Kommissionsforordninger. I den forbindelse bistås Kommissionen af den Statistiske Programkomite. Det er Kommissionens hensigt, at de allerede eksisterende vejledninger, der er udarbejdet i de respektive Kommissions-arbejdsgrupper for de fem statistik-områder, bliver videreført som Kommissionsforordninger. Hvis der konstateres behov for nye data eller for bedre kvalitet af eksisterende data, skal Kommissionen iværksætte pilotundersøgelser med frivillig deltagelse af medlemsstaterne, før der stilles nye forslag.
Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse[1] om vedtagelse af det 2. program for Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2008-2013) og Rådets resolution[2] om den 2. fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (2007-2012), der bl.a. opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at intensivere bestræbelserne for at harmonisere statistikkerne om arbejdsulykker og erhvervssygdomme. For at nå disse mål har Kommissionen set det som en nødvendighed at skabe et statistikgrundlag, der er baseret på en retsakt frem for det i forvejen eksisterende frivillige indberetningssystem.
Det seneste kompromisforslag fra Formandskabet indeholder en klarere skelnen mellem foranstaltninger, der kan gennemføres ved komitéprocedure, og foranstaltninger, der kræver et nyt forordningsforslag, fx krav om nye data, end det oprindelige forslag til direktiv. Desuden er det i bilagene til forslaget gjort tydeligere, hvad der skal indberettes for de enkelte områder, end det var i Kommissionens forslag, der blot indeholdt overskrifter for de emner, der skulle indberettes data for.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 TEF vedr. proceduren om fælles beslutningstagen. Europa-Parlamentets udtalelse efter førstebehandlingen forelå den 13. november 2007. Parlamentet lægger særlig vægt på, at EU-statistikkerne skal kunne opdeles på køn og alder, så der kan tages højde for virkningen af køns- eller aldersbetingede forskelle i arbejdsmiljøet. Hertil har Kommissionen svaret, at køn og alder på patienten eller den tilskadekomne altid er blandt basisoplysninger.
Parlamentet ønsker desuden, at statistikkerne om befolkningens sundhedstilstand:
- skal kunne identificere skader (ulykker eller sygdomme), der er forårsaget af alkohol- eller narkotikamisbrug. I den seneste kompromis-tekst er dette med Kommissionen billigelse indført som et oplysningskrav, der skal opfyldes, hvis muligheden herfor foreligger, og
- skal indeholde oplysninger om forebyggelse af pandemier og andre smitsomme sygdomme. I den seneste kompromis-tekst er dette med Kommissionens billigelse indført som et oplysningskrav.
Parlamentet har ikke haft ønsker om grundlæggende ændringer af forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes ingen eksisterende dansk lovgivning på området, der pålægger Danmark at indberette data til Kommissionen. Det er dog en forudsætning for en sådan indberetning, at der tilvejebringes danske data for de pågældende fem områder. Der findes danske regler for indberetning (anmeldelse) til nationale myndigheder:
Statistikker inden for folkesundhed:
§ Sundhedsloven, Lov nr. 546 af 24. juni 2005, giver Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndigelse til indsamling af data til Landspatientregisteret fra de offentlige sygehuse.
Lov nr. 451 af 22. maj 2006 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og bekendtgørelse nr. 986 af 8. december 2003 om lægers anmeldelse til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister af patienter behandlet på private sygehuse eller klinikker, giver Indenrigs- og sundhedsministeren ret til at fastsætte regler til indsamling af data til Landspatientregisteret på private sygehuse.
Sundhedsloven, Lov nr. 546 af 24. juni 2005, samt bekendtgørelse nr. 1046 af 20. oktober 2006 om dødsattester og tilhørende vejledning i udfyldelse af dødsattester giver Sundhedsstyrelsen ret til at fastsætte regler om modtagelse af dødsattester
Sundhedsloven, Lov nr. 546 af 24. juni 2005, giver endvidere Sundhedsstyrelsen ret til at fastsætte regler til indsamling af data til registre, hvor Sundhedsstyrelsen i henhold til Sundhedsloven skal følge sundhedsforholdene. Dette omfatter sygehuse samt alle andre sundhedsleverende enheder, offentlige som private.
Indberetningskravet til Eurostat omfattet af forordningsforslaget samt følgende Kommissionsforordninger omhandlende Sundhedsstatistikkerne vurderes at kunne honoreres indenfor den eksisterende danske lovgivning på området.
Statistikker inden for arbejdsmiljø:
· Ifølge Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 33 af 20. januar 2003 om anmeldelse af arbejdsulykker mv. til Arbejdstilsynet skal arbejdsgivere inden 9 dage efter første fraværsdag anmelde arbejdsulykker og forgiftningstilfælde, der er sket ved arbejde for arbejdsgiveren, såfremt ulykken eller forgiftningstilfældet har medført uarbejdsdygtighed i en dag eller mere udover tilskadekomstdagen. Andre end arbejdsgivere kan anmelde arbejdsulykker, herunder skadelidte selv, fagforeninger, læger og tandlæger eller andre. Tilsvarende regler findes inden for Energistyrelsens område (Økonomi- og Erhvervsministeriets bekendtgørelse nr. 33 af 13. januar 2005 om registrering og anmeldelse af arbejdsskader mv. efter lov om visse havanlæg, jf. Energistyrelsens bekendtgørelse om visse bestemmelser udstedt i medfør af lov om visse havanlæg og lov om arbejdsmiljø, der med visse ændringer finder anvendelse i medfør af offshoresikkerhedsloven), inden for Statens Luftfartsvæsens område (Bekendtgørelse nr. 918 af 18 .november 2003 om arbejdsmiljøforhold for besætningsmedlemmer under tjeneste på luftfartøj og for deres arbejdsgivere) og inden for Søfartsstyrelsens område (Meddelelser A fra Søfartsstyrelsen, Teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe af 1. oktober 2006 om arbejdsulykker i medfør af Lov nr. 627 af 26. juli 2002 om sikkerhed til søs, med senere ændringer).
Ifølge Arbejdsskadestyrelsens bekendtgørelse nr. 931 af 5. november 2003 skal en arbejdsulykke, der antages at kunne begrunde krav på ydelser efter arbejdsskadesikringsloven, snarest og senest 9 dage efter skadens indtræden anmeldes til virksomhedens forsikringsselskab eller til Arbejdsskadestyrelsen.
Anmeldelse sker samtidigt til de to styrelser og skal ske elektronisk eller på særlige papirblanketter, og skal indeholde de oplysninger, der fremgår af blanketten (elektronisk eller papir).
Vedtages forslaget samt heraf følgende Kommissionsforordninger i sin nuværende form vil det betyde, at Danmark ikke med de eksisterende indberetninger kan honorere indberetningskravet til Eurostat med hensyn til antallet af oplysninger om de enkelte ulykkestilfælde. Det vil derfor være nødvendigt at øge oplysningskravet (svarbyrden) i forbindelse med virksomhedernes anmeldelse af arbejdsulykker.
· Ifølge Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse nr. 950 af 26. november 2003 om lægers og tandlægers pligt til at anmelde arbejdsbetingede lidelser til Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen skal læger og tandlæger, der gennem deres erhverv konstaterer eller får mistanke om, at en person har pådraget sig en konstateret eller formodet arbejdsbetinget lidelse eller på anden måde har pådraget sig helbredsmæssige ulemper af skadelige påvirkninger i arbejdet, anmelde dette til Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen.
Anmeldelse sker samtidigt til de to styrelser og skal ske elektronisk eller på særlige papirblanketter, og skal indeholde de oplysninger, der fremgår af blanketten (elektronisk eller papir).
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for EU’s budget.
Vedtages forslaget som det foreligger, vil det betyde ændrede indberetningskrav til EU. Forslaget udstikker rammerne for hvilken type oplysninger, der skal indberettes for hvert af de fem statistikområder. De nærmere datakrav fastsættes ifølge forslaget i en efterfølgende komitéprocedure.
Det er Kommissionens hensigt, at de detaljerede retningslinier, manualer og vejledninger, der allerede er udarbejdet eller har været under udarbejdelse under den frivillige indberetningsordning, får status af Kommissionsforordninger. Da de heri beskrevne datakrav, for så vidt angår arbejdsulykker, ligger ud over det, Danmark i øjeblikket er i stand til at levere af data, vil disse ændrede indberetningskrav medføre behov for ændring af registrerings- og IT-systemer. Eventuelle merudgifter ved indførelsen af én ekstra oplysning i anmeldesystemet forventes ikke at overstige ½ mio. kr.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget fastsætter, at medlemsstaterne årligt skal indberette data på de enkelte statistikområder, for så vidt angår befolkningens sundhedstilstand dog hvert femte år. Statistikkerne for arbejdsulykker baserer sig på anmeldelser fra virksomhederne. Når indberetningskravet øges i forhold til status quo, indebærer forslaget derfor øgede administrative omkostninger i form af øget svarbyrde for erhvervslivet. Det omfatter bl.a. øget informationsindsamling og -indberetning (anmeldelse) af denne information.
Forslaget vurderes ikke at medføre en væsentlig omstillingsbyrde for erhvervslivet. Det er lovpligtigt for arbejdsgiveren at anmelde arbejdsulykker. Ifølge den seneste kompromis-tekst skal der indberettes én oplysning mere, end Danmark gør i forvejen. Den øgede svarbyrde, hvis forslaget vedtages i sin nuværende form, vurderes derfor at være ca. 1.200 timer om året.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold samt en række offentlige myndigheder og andre organisationer med frist til den 26. marts 2007.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) anfører i sit svar, at indberetningskravet for så vidt angår arbejdsulykker (bilag IV) omfatter langt flere data om arbejdsulykker, end danske virksomheder i dag indberetter til Arbejdstilsynet, og at DA ikke kan acceptere, at virksomhedernes pligt til indberetning af arbejdsulykker bliver udvidet, da virksomhederne da vil blive påført ekstra administrative byrder. DA anmoder i øvrigt om løbende at blive involveret i den politiske behandling af forordningsforslaget.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) anfører i sit svar, at FA â€ikke finder det acceptabelt, at detaljeringsniveauet for data om arbejdsulykker øges, da det vil betyde større indberetningsbyrde for arbejdsgiverneâ€. FA henviser til, at der i forbindelse med AMVAB-arbejdet tværtimod blev stillet forenklingsforslag om begrænsning af anmeldepligten i Danmark, sÃ¥ den bringes i overensstemmelse med kravet til Eurostat om kun at indberette arbejdsulykker, der har givet anledning til mere end tre dages fravær i stedet for mere end én dag.
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) anfører i sit svar, at SALA â€ikke kan støtte, at der skal kræves flere oplysninger fra virksomhederne om arbejdsskader, end der kræves i dagâ€, og â€at forslaget vil indebære en ikke ubetydelig forøgelse af de administrative byrder for virksomhederne, uden at det samtidigt indebærer adgang til et materiale pÃ¥ EU-plan, som vil medvirke til en begrænsning af arbejdsskaderâ€.
Kommunernes Landsforening (KL) har ingen konkrete bemærkninger til det aktuelle forslag, men pointerer i sit svar, at et rigtigt og korrekt statistik grundlag naturligvis er afgørende i EU arbejdet. KL mener dog, at indførelsen af en rådsforordning er det forkerte middel til harmonisering af fællesskabsstatistikker, og at indførelsen af et direktiv bedre kan sikre den nødvendige statistikharmonisering uden uhensigtsmæssig centralstyring.
Landsorganisationen i Danmark (LO) og Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) har afgivet fælles svar på høringen. LO og FTF anfører i deres svar:
â€LO og FTF finder det vigtigt at have valide, sammenlignelige og brugbare europæiske data som kan anvendes til bÃ¥de fællesskabsformÃ¥l og til nationale formÃ¥l pÃ¥ arbejdsmiljø- og sundhedsomÂrÃ¥det.
Behovet for gode fælles europæiske data aktualiseres af den vedtagne nye europæiske arbejdsÂmiljøstrategi for 2007-2012. Der vil eksempelvis være brug for at mÃ¥le fremgangen i strategiens reduktionsmÃ¥l som for arbejdsulykkerne er sat til 25 pct.
Vi anbefaler derfor, at der som foreslÃ¥et indføres en formaliseret EU-lovgivning pÃ¥ omrÃ¥det. Lovgivningen skal efter vores opfattelse sikre et validt og brugbart fælles statistikgrundlag pÃ¥ arbejdsmiljø- og sundhedsomrÃ¥det. Det vil derfor som udgangspunkt være vigtigt, at man med lovgivningen realistisk set kan opnÃ¥ de samme og valide data fra alle medlemsstater.â€
LO og FTF anfører videre:
â€LO og FTF vil – i hvert fald som en begyndelse – kunne støtte en forordning, som giver indbeÂretningspligt til EU for data pÃ¥ et niveau svarende til det Danmark allerede nu kan levere.
Vores støtte er begrundet i et ønsket om at fÃ¥ udviklet en realistisk europæisk â€startmodel†som kan gennemføres og forhÃ¥bentlig vinde tilslutning i alle medlemslande. PÃ¥ sigt mÃ¥ det sÃ¥ vurdeÂres, om der er grundlag for at øge indberetningspligten for medlemslandene til at omfatte yderliÂgere data for ulykkesomrÃ¥det mv.
Denne støtte er således ikke udtryk for et hensyn om at spare erhvervslivet for en øget svarbyrde, idet den øgede svarbyrde som forslaget lægger op til er så begrænset, at den ikke i sig selv kan begrunde en reduktion af de ulykkesdata, som skal indberettes.
Med hensyn til vedtagelsen af den aktuelle forordning kan vi ikke umiddelbart anbefale, at den videre beslutningsproces forsinkes af undersøgelser af hvilke data, der er tilgængelige i medÂlemsstaterne. Vi forudser, at en sÃ¥dan undersøgelse vil forlænge processen unødigt.
LO og FTF ønsker i stedet, at Danmark her og nu foreslår EU et detaljeringsniveau for datapligt, som svarer til det Danmark allerede nu er i stand til at levere. Vi vurderer, at dette niveau vil være et fornuftig og realistisk udgangspunkt for dataindsamling i EU.
LO og FTF finder det endvidere hensigtsmæssigt, at det krævede detaljeringsniveau for dataindÂlevering sÃ¥ vidt muligt angives i selve forordningen. Ændrede datakrav skal sÃ¥ledes kun kunne gennemføres ved revision af forordningen gennem en fælles beslutningsprocedure.
Afslutningsvis skal LO og FTF gøre opmærksom, at vi ikke kan acceptere, hvis forordningsforÂslaget direkte eller indirekte fÃ¥r negative konsekvenser som begrænser dataindsamlingen eller definitionerne i danske regler for dataindsamling mv.â€
Som eksempler herpå peger LO og FTF angående forslagets bilag IV dels på forskellen på mellem definitionen af ulykker i forordningsforslaget og i den danske arbejdsskadesikringslovgivning dels på forskellen mellem indberetningskriterierne i henholdsvis EU (ulykker med uarbejdsdygtighed i mere end 3 dage) og Arbejdstilsynet (ulykker med uarbejdsdygtighed i én dag eller mere ud over tilskadekomstdagen).
Endelig sÃ¥ LO og FTF gerne, at EU indførte en ordning svarende til i Danmark, hvorefter der skal være en obligatorisk indberetningspligt vedrørende anmeldte (formodede) erhvervssygdomme. Med den eksisterende med forordningsforslag jf. bilag V er der alene krav til indberetning af erhvervssygdomme som er anerkendt som erstatningsberettigede erhvervssygdomme.â€
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt at indføre et regelsæt, der opstiller fælles standarder for statistikker inden for sundheds- og arbejdsskadeområderne og er således ikke imod en formalisering af samarbejdet på disse områder. Regeringen finder, at det er vigtigt at have sammenlignelige europæiske data til både fællesskabsformål og nationale formål. Europæisk harmonisering af statistikker ved komitéprocedure på Kommissionsniveau bør fokusere på definitioner, metodologi og klassifikationer. Indførelse af nye datakrav bør derimod kun kunne gennemføres ved revision af forordningen ved fælles beslutningstagen af Europa-Parlamentet og Rådet.
Med henblik på at opnå sammenlignelige europæiske data har Regeringen i forhandlingerne i Rådet arbejdet for at begrænse mængden af data (antallet af oplysninger), der skal indsamles, til et realistisk niveau, hvor alle medlemsstater kan være med, og som ikke overstiger det niveau, Danmark i forvejen indberetter under den frivillige ordning.
Denne holdning er begrundet i hensigten såvel nationalt som på EU-plan om at reducere de administrative byrder for virksomhederne.
Den klarere skelnen mellem foranstaltninger, der skal kunne gennemføres ved komitéprocedure, og foranstaltninger, der kræver et nyt forordningsforslag, fx krav om nye data, som er indeholdt i det nye kompromisforslag, er i overensstemmelse med Regeringens generelle holdning. Dette gælder også den øgede klarhed i bilagene over, hvad der skal indberettes for de enkelte områder.
Oplysningskravene for arbejdsulykker er fortsat større end det niveau, som Regeringen havde ønsket, og som Danmark i øjeblikket er stand til at efterleve, men dog lavere end i Kommissionens oprindelige forslag. Det er Regeringens vurdering, at det foreliggende resultat er det bedst opnåelige kompromis i den aktuelle forhandlingssituation.
11. Generelle forventninger til alle landes holdninger
De fleste medlemsstater støtter generelt forslaget om harmonisering af europæiske statistikker på de pågældende områder, men har under forhandlingerne haft flere bemærkninger til og indvendinger imod forslaget.
Indvendingerne imod forslaget gik dels på forslagets detaljeringsgrad, idet flere lande søgte mere stringens og større detaljering af de parametre, der skal indberettes, dels på Kommissionens implementeringsbeføjelser. Endelig eftersøgte flere lande en mere dybdegående analyse fra Kommissionens side af de administrative byrder ved forslaget.
Efter den seneste kompromis-tekst har et markant flertal af medlemsstater givet positive tilkendegivelser overfor forslaget. Danmark står således næsten alene med holdningen om, at antallet af oplysninger, der skal indberettes til Kommissionen, skal begrænses yderligere, og at de administrative byrder for virksomhederne ikke må øges.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.