Forslag til indsats for at arbejdsfastholde sygedagpengemodtagere i risikogruppe 2
Evalueringen af førtidspensionsreformen viser, at flere personer end forventet har fået tilkendt førtidspension, fleksjob eller er placeret på ledighedsydelse. Intensionerne bag reformen er således ikke lykkedes.
Omregnet til helårspersoner er ca. 92.000 personer sygemeldte hver dag. En tidlig og målrettet indsats i forhold til sygedagpengemodtagere er helt central for at fastholde dem på arbejdsmarkedet. Der er imidlertid det paradoks, at kommunerne ikke har de samme økonomiske muligheder for at finansiere gennemførelsen af opfølgningsplaner for sygemeldte i risikogruppe 2, som de har for at finansiere gennemførelsen af jobplaner for ledige. Det kommer af, at det særlige rådighedsbeløb, som staten stiller til rådighed for kommunerne til medfinansiering af udgifterne i forbindelse med gennemførelse af jobplaner og forrevalidering ikke omfatter opfølgningsplaner for de sygemeldte i risikogruppe 2.
Gennemførelsen af opfølgningsplanerne for risikogruppe 2 kræver en særlig indsats, som kun i ringe grad omfatter sundhedsvæsenets ydelser.
Definitionen på risikogruppe 2 er, at billedet af den sygemeldtes helbredsmæssige, sociale og beskæftigelsesmæssige forhold er uklare. Vurdering af arbejdsevnen kræver derfor en individuel afklaring af barrierer og forudsætninger for at komme tilbage i arbejde. Afklaringen bør være systematisk og udføres på et tidligt tidspunkt af et tværfagligt team svarende til de sammensatte problemer. Et team som der også skal kunne trækkes på i en kortere periode i samarbejde med den sygemeldtes arbejdsplads, inden der sker fyring – eller en ny arbejdsplads. Sker dette tidligt og koordineret, er der dokumentation for, at de sygemeldte kommer langt hurtigere og mere sikkert tilbage i arbejde, end det i dag er tilfældet for risikogruppe 2. (Der henvises her til medsendte resume af resultater fra det første egentlige videnskabelige projekt på området kaldet KIA-projektet i Vejle. KIA står for Koordineret indsats for arbejdsfastholdelse. Det blev gennemført i samarbejde med Sydjysk Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø).
Hvad enten jobcentrene anvender egne tværfaglige team til afklaring og realisering af opfølgningsplanen for risikogruppe 2 eller betaler en anden aktør, er der ikke afsat penge hertil. Det bevirker, at jobcentrene i dag ikke har økonomisk rÃ¥d og incitament til at handle efter evidensbaserede faglige principper.Â
Der er nedenfor fremført tre konkrete forslag, der vil kunne imødekomme dette og skabe bedre overensstemmelse mellem hensigter og lovgivning:
Forslag 1: Målgruppen for rådighedsbeløbet udvides med sygedagpengemodtagere i risikogruppe 2. Det vil kræve en tilsvarende økonomisk udvidelse af rådighedsbeløbet. Penge som ifølge KIA-projektet kan spares på længerevarende eller varige forsørgelsesudgifter.
Forslag 2: Der skabes en ligestilling mellem LAB lovens målgruppe 2.5 og sygedagpengelovens risikogruppe 2.
Forslag 3: Begrebet forrevalidering udgår af målgruppen for rådighedsbeløbet, så mulighed for kreative konstruktioner for at få sygemeldte ind under rådighedsbeløbet fjernes.
De tre forslag kræver ikke den store ændring af lovgivningen.
København, den 27. november  2007
Erik Schrøder
Jobcenterchef Gribskov kommune
|
Jørgen Kilsgaard
KIApro
|
Gunvor Auken
Socialrådgiver |