Fremsat den 27. februar 2008 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om arbejdsgivers brug af jobklausuler
§ 1. Loven finder anvendelse på jobklausuler, hvorved forstås
1) aftaler, som en arbejdsgiver indgår med andre virksomheder med henblik på at hindre eller begrænse en ansat lønmodtagers muligheder for at opnå ansættelse i en anden virksomhed, og
2) aftaler, som en arbejdsgiver indgår med en medarbejder med henblik på at hindre eller begrænse andre ansatte lønmodtageres muligheder for at opnå ansættelse i en anden virksomhed.
Stk. 2. Ordninger, hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling for en brugervirkÂsomÂheds ansættelse af en udsendt vikar, er ikke omfattet af loven.Â
§ 2. En arbejdsgiver kan kun gøre en jobklausul gældende i forhold til en lønmodtager, hvis arbejdsgiveren har indgået en skriftlig aftale med den berørte lønmodtager herom. Aftalen skal indeholde oplysninger om, hvorledes lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af jobklausulen, og om lønmodtagerens ret til kompensation, jf. § 3.
§ 3. En arbejdsgiver skal betale den berørte lønmodtager kompensation i den periode efter lønmodtagerens fratrædelse, hvor lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af jobklausulen.
Stk. 2. Kompensationen skal udgøre mindst 50 pct. af lønnen på fratrædelsestidspunktet. Kompensation skal udbetales løbende i de for ansættelsesforholdet fastsatte udbetalingsterminer for lønnen.
Stk. 3. Hvis lønmodtageren modtager løn i en opsigelsesperiode efter den faktiske fratræden, regnes fratrædelsen fra opsigelsesperiodens udløb.
Stk.4. Hvis lønmodtageren får andet passende arbejde, kan lønnen fra dette arbejde modregnes i lønmodtagerens krav på kompensation.
§ 4. Retten til kompensation bortfalder, hvis
1) arbejdsgiveren berettiget har bortvist lønmodtageren, eller
2) lønmodtageren modtager kompensation i medfør af funktionærlovens regler om konkurrence- og kundeklausuler.
§ 5. Hvis en lønmodtager har været beskæftiget i 3 mÃ¥neder eller derunder hos sin arbejdsgiver, kan en jobklausul ikke gøres gældende i forhold til denne lønmodtager. Hvis den berørte lønmodtager har været beskæfÂtiget i mere end 3 mÃ¥neder, men højst 6 mÃ¥neder hos arbejdsgiveren, kan en jobklausul ikke gøres gældende i længere tid end 6 mÃ¥neder efter fratrædelsen i forhold til denne lønmodtager.
§ 6. En arbejdsgiver kan opsige en aftale omfattet af § 2 med det varsel, der gælder for arbejdsÂgiverens opsigelse af ansættelsesforholdet efter 3 mÃ¥neders ansættelse. Opsigelsesvarslet kan dog maksimalt udgøre 1 mÃ¥neds varsel til en mÃ¥neds udgang.
§ 7. Virksomheder kan i forbindelse med forhandlinger om virksomhedsoverdragelser indgå jobklausuler, uden at kravene i §§ 2 og 3 skal være opfyldt.
Stk.2. En jobklausul omfattet af stk. 1 kan opretholdes i op til 6 måneder efter indgåelse af jobklausulen, uanset om forhandlingerne resulterer i en aftale om virksomhedsoverdragelse.
Stk. 3. Hvis forhandlingerne resulterer i en aftale om virksomhedsoverdragelse, kan en jobklausul omfattet af stk. 1 endvidere opretholdes i op til 6 måneder efter tidspunktet for virksomhedsoverdragelsen.
§ 8. §§ 2-7 kan fraviges ved kollektiv overenskomst.
§ 9. Loven træder i kraft den 1. juli 2008 og finder anvendelse på jobklausuler, der indgås efter denne dato.
§ 10. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Lovforslagets formål
HovedformÃ¥let med lovforslaget er at begrænse virksomheders brug af jobklausuler. Dette skal ske ved at sikre, at en arbejdsgiver ikke længere hemmeligt og omkostningsfrit kan indgÃ¥ jobklausuler, der begrænser de ansatte lønmodtagere i efter deres fratræden at fÃ¥ ansættelse i en anden virksomhed. Denne begrænsning har vist sig nødvendig, da en uklar retstilstand har givet anledning til bekymring for, at brugen af jobÂklauÂsuler kan udvikle sig til et gratis og attraktivt alternativ til de velkendte regler i funktionærloven, der reguÂlerer konkurrence- og kundeklausuler.
Lovforslaget betyder, at det ikke skal være muligt at indgÃ¥ jobklausuler uden, at der ogsÃ¥ er indgÃ¥et en særskilt aftale med den berørte medarbejder, herunder om ret til kompensation. Samtidig sikres det, at der ikke kan aftales en lavere kompensation, end hvad der er muligt efter funktionærlovens regler om konkurÂrence- og kundeklausuler. Disse regler skal - i lighed med de velkendte bestemmelser om konkurrence- og kundeÂklausuler i funktionærloven - sikre, at erhvervsbegrænsende aftaler kun overÂvejes, hvor de vitterlig er nødvendige, og samtidig motivere til, at en forpligtelse af denne art ikke bliver formuleret unødigt bredt. Det er ikke med lovforslaget tilsigtet, at en arbejdsgiver kan pÃ¥lægge erhvervsbegrænsende klausuler i videre omfang, end hvad der gælder i dag.
2. Lovforslagets baggrund
Problemstillingen omkring jobklausuler kom særligt frem i lyset i forbindelse med en dom af 28. juli 2006 (H0066001 – ASN) fra Sø- og Handelsretten. Her tog retten stilling til rækkevidden af en aftale indgået mellem to virksomheder om ikke aktivt at rekruttere hinandens medarbejdere. Sø- og Handelsretten fastslog, at aftalen var overtrådt, hvilket udløste betaling i form af en aftalt konventionalbod. Boden blev dog nedsat fra 1,5 mio. kr. til 500.000 kr. Sagen blev anket til Højesteret, men siden forligt.
Denne dom vakte en del opsigt. Dels pÃ¥ grund af dommerflertallets fortolkning af rekrutteringsforbudet, dels pÃ¥ grund af, at de 2 omhandlede medarbejdere netop var overgÃ¥et til ansættelse i virksomheden som følge af et virksomhedsÂopkøb. Dommen gav anledning til en del politisk opmærksomhed og en generel debat om omfanget af anvendelsen af de sÃ¥kaldte hemmelige klausuler og betænkelighederne herved, nærmere at virksomhederne – uden de ansattes vidende - aftaler ikke at ansætte hinandens medarÂbejdere.
Regeringen nedsatte på den baggrund i efteråret 2006 et tværministerielt udvalg sammensat af repræsentanter fra Justitsministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet. Udvalget fik til opgave:
· at beskrive ministeriernes viden om erhvervsbegrænsende aftaler og brugen af disse på det danske arbejdsmarked, herunder at inddrage de konkrete sager, de havde eller fik kendskab til,
· at beskrive forholdet til eksisterende lovgivning, herunder funktionærlovens § 18, § 18 a og aftalelovens § 38, og
· at komme med forslag til, hvordan området kunne reguleres.
Udvalget offentliggjorde sin rapport den 2. april 2007. I rapportens afsluttende bemærkninger konkluderede udvalget, at det ikke pÃ¥ baggrund af de indkomne høringssvar fra arbejdsÂmarkedets parter var muligt at vurdere aftalernes faktiske udbredelse og virkning, og dermed heller ikke, hvor mange lønmodtagere der reelt mÃ¥tte antages at være berørt af problemet. Af samme grund kunne udvalget ikke vurÂdere behovet for en eventuel regulering, men valgte i stedet at anføre de forhold, der kunne tale henholdsvis for og imod en regulering, ligesom udvalget oplistede de elementer, som efter udvalgets opfattelse kunne komme pÃ¥ tale i en mulig regulering af omrÃ¥det. I den forbindelse gav udvalget udtryk for, at en eventuel regulering i givet fald burde tage hensyn til, at der i virksomhedsoverdragelsessituationen er et legitimt behov for, at virksomhederne indbyrdes kan indgÃ¥ og hemmeligholde erhvervsbegrænsende aftaler. Rapporten, der bl.a. ogsÃ¥ indeholder en gennemgang af Sø- og Handelsrettens dom af 28. juli 2006 og en beskrivelse af den gældende retstilling vedrørende hemmelige aftaler, kan læses pÃ¥ Beskæftigelsesministeriets hjemmeside: http://bm.dk/sw19486.asp
Forskellige lovgivningsinitiativer blev herefter overvejet. Der blev den 29. marts 2007 fremsat forslag til folketingsbeslutning om forbud mod brugen af hemmelige jobklausuler (B 131), og regeringen fremsatte den 18. april 2007 forslag til lov om oplysningspligt ved brug af erhvervsbegrænsende aftaler (L 212). Det var dog ikke muligt pÃ¥ det sene tidspunkt i folketingsÃ¥ret 2006/2007 at nÃ¥ til politisk enighed om en lovregulering.Â
Den 7. september 2007 underkendte Arbejdsretten en jobklausul (sag nr. A2005.721). Retten fandt, at virksomheden ved at anvende den pÃ¥gældende jobklausul havde handlet i strid med Hovedaftalen mellem DA og LO. En vikarÂbureauÂvirksomhed havde i en samarbejdsaftale med en kunde aftalt, at kunden og virksomheder med en nærmere tilknytning til kunden – i indtil 12 mÃ¥neder efter samarbejdsÂafÂtalens ophør – ikke mÃ¥tte ansætte de vikarer, som blev udÂlejet i henhold til samarÂbejdsaftalen. Arbejdsretten henviste til, at man skjult havde søgt at begrænse et grundÂvilkÃ¥r ved vikarbureauÂansættelse, nemlig at vikarer skal kunne anses for fritstillet over for buÂreauerne og være berettiget til at tage fast ansættelse hos den kunde, hvortil de er udlejet af et bureau. Dette var ifølge retten, hvad ogsÃ¥ Højesteret tidligere i en konkret dom havde lagt til grund (UfR 1997 s. 1495). Arbejdsretten lagde herefter vægt pÃ¥:
· at den omhandlede arbejdsstyrke omfattet af samarbejdsaftalen bestod af vikarer,
· at disse vikarer hverken var gjort bekendt med aftalevilkåret eller havde modtaget nogen økonomisk kompensation herfor, og
· at aftalen var egnet til at påføre dem en ikke uvæsentlig begrænsning i deres muligheder for at opnå fastansættelse.
I hvert fald under disse omstændigheder fandt Arbejdsretten, at det omtvistede aftalevilkÃ¥r indebar en sÃ¥dan urimelig og illoyal begrænsÂning af arbejdstagernes arbejdsmuligheder, at vilkÃ¥ret mÃ¥tte anses for stridende mod Hovedaftalens § 9, stk. 2. Fortolkningstvivl og sagens omstændigheder gjorde dog, at der ikke skulle udredes bod for brud pÃ¥ hovedaftalen.
Den 13. september 2007 blev et svar fra EU-Kommissionen af 18. juli 2007 offentliggjort. Svaret var foranlediget af en skriftlig forespørgsel fra Ole ChristenÂsen, MEP (E-1840/2007). Kommissionen tilkendegav, at virksomheders brug af jobklausuler sandsynligvis kan være alÂvorÂÂÂlige konkurÂrenÂceÂÂbegrænsÂninger i strid med EU’s konkurrenceregler (forudsat at grænseoverskridende handel ogsÃ¥ pÃ¥virÂkes). EndÂvidere tilkendegav Kommissionen, at en aftale, som – lovligt eller ej – potentielt begrænser medÂarÂbejÂdernes fremtidige muligheder for at blive ansat hos andre, kan have virkning svarende til en konÂkurrenÂceÂklausul, og derfor pÃ¥ grund af dens vigtighed for de omfattede lønmodtagere kan ses som et væsentligt vilkÃ¥r i ansættelsen, som arbejdsÂgiveren skal oplyse om efter ansættelsesbevisdirektivet (RÃ¥dets direktiv 91/533 EF af 14. oktober 1991).
3. Behovet for en regulering af jobklausuler
Det er regeringens opfattelse, at det er nødvendigt ved lov at sikre, at virksomheder ikke henover hovedet pÃ¥ de ansatte indgÃ¥r jobklausuler, der hindrer eller begrænser de ansattes fremtidige jobmuligheder og dermed i sidste ende lægger hindringer for lønmodtagermobiliteten generelt. Det er ikke rimeligt, at sÃ¥danne vilkÃ¥r kan holdes skjult for de ansatte, sÃ¥dan at den enkelte lønmodtager ikke ved, hvad der gælder for lønmodtagerens mulighed for at skifte job. Det er heller ikke rimeligt, at en uklar retstilstand herom kan skabe den bekymring, at brugen af jobÂklausuler kan udvikle sig til et gratis og attraktivt alternativ til de velkendte regler i funktionærloven, der regulerer konkurrence- og kundeklausuler.
Regeringen anerkender omvendt, at virksomhederne - i visse tilfælde og alt efter branche og virke - kan have legitime grunde til at anvende jobklausuler, særligt for at beskytte virksomhedens forretningsgrundlag. Dette kan ses i lyset af udviklingen pÃ¥ arbejdsmarkedet og ikke mindst som resultat af ændrede ledelsesÂformer, hvor medÂarbejdere i stadig stigende grad arbejder meget selvstændigt og derfor ofte fÃ¥r den tætte kontakt til virkÂsomÂhedens samarbejdspartnere og kunder. Ved at anvende jobklausuler kan arbejdsgiveren mindske risikoen for, at virksomhedens kunder m.fl. udnytter et sÃ¥dant tillidsforhold og gÃ¥r pÃ¥ strandhugst blandt medarbejdere med det resultat, at virksomheden bÃ¥de mister medarbejdere, viden og mÃ¥ske ogsÃ¥ kunden. Jobklausuler kan altsÃ¥ være med til at skabe klare linjer i tillidsforholdet mellem virksomheder. Det skal dog ikke være gratis og uforpligtende for en arbejdsgiver at indgÃ¥ sÃ¥danne klausuler. Regering lægger derfor op til, at den enkelte lønmodtager som udgangspunkt skal samtykke og kompenseres for at blive pÃ¥lagt en jobklausul. Regeringen anerkender imidlertid, at der i en virksomhedsoverdragelsessituation kan være særligt vægtige grunde til at indgÃ¥ en jobklausul, og at der kan være et særligt behov for diskretion herom. SÃ¥danne jobklausuler berøres derfor ikke af de nye pligter efter dette lovforslag, men forslaget begrænser dog den tidsmæssige udstrækning af sÃ¥danne klausuler. Ligeledes har regeringen heller ikke fundet grundlag for, at ordninger, hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling i forbindelse med en brugervirksomheds ansættelse af den udsendte vikar, bliver berørt af de nye pligter, som foreslÃ¥s i dette lovforslag.
Den sparsomme retspraksis med meget konkrete afgørelser, de tilsyneladende problemer med at føre sÃ¥danne sager og den vedblivende uklarhed om lønmodtagerens retsstilling har gjort det nødvendigt at hindre, at dette kan udvikle sig til en situation, hvor udgangspunktet er, at virkÂsomheder systematisk, unødigt og via hemmelige aftaler uden om de ansatte kan stavnsbinde lønmodtagerne til virksomheden.
4. Lovforslagets indhold og forhold til anden lovgivning
Det foreslÃ¥s, at jobklausuler som udgangspunkt kun kan gøres gældende, hvis arbejdsgiveren har indgÃ¥et en særskilt skriftlig aftale med den berørte lønÂmodÂtager. Aftalen skal indeÂholde oplysninger om, hvorledes lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af jobklausulen, og om den berørÂte lønmodtagers ret til en kompensation, der mindst udgør halvdelen af lønnen pÃ¥ fraÂtrædelsesÂtidsÂpunktet. Kompensationen udbetales løbende efter lønmodÂtaÂgerens fratræden i den periode, hvor lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af jobklausulen.
        Loven skal gælde for alle lønmodtagere, og er derfor et supplement til de allerede eksisterende konkurrence- og kundeklausuler, hvis principper videreføres i dette lovforslag.
        Ved jobklausuler forstÃ¥s aftaler, som en arbejdsgiver indgÃ¥r med andre virksomÂheÂder med henblik pÃ¥ at hindre eller begrænse en ansat lønmodtagers muligheder for at opnÃ¥ ansættelse i en anden virksomhed, og aftaler, som en arbejdsgiver indÂgÃ¥r med en medarbejder med henblik pÃ¥ at hindre eller begrænse andre ansatte lønÂmodÂÂtageres muligheder for at opnÃ¥ ansættelse i en anden virksomhed.
  Ordninger, hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling for en brugervirkÂsomÂheds ansættelse af en udsendt vikar, foreslÃ¥s undtaget. Ligeledes fritages virksomheder, som indgÃ¥r jobklausuler i forbindelse med virksomhedsoverdragelser, fra de retlige pligter, der følger af dette lovforslag. Forslaget indebærer dog en aftaleretlig regulering af sÃ¥danne klausuler, hvor den tidsmæssige udstrækning af sÃ¥danne klausuler begrænses.
     Det foreslÃ¥s, at arbejdsmarkedets parter kan fravige loven ved kollektiv overensÂkomst.
Det foreslås endelig, at loven træder i kraft 1. juli 2008 og finder anvendelse på alle jobklausuler, der indgås efter denne dato. Lovforslaget søger i øvrigt ikke at berøre de retlige grænser, der allerede gælder i dag for virksomheders brug af jobklausuler. Disse retlige grænser er ikke nødvendigvis endeligt fastlagt, men fortsat under fortolkning ved de retlige instanser.
Lovforslaget indskrænker heller ikke udstrækningen af forbuddene mod konkurrencebegrænsende adfærd i henholdsvis EF-Traktaten og konkurrenceloven. Lovforslaget påvirker således blandt andet ikke anvendelsen af EF-Traktatens artikel 81 og 82 eller anvendelsen af konkurrencelovens §§ 6 og 11, jf. nu lovbekendtgørelse nr. 1021 af 21. august 2007.
En jobklausul kan derfor godt være lovlig efter lovforslaget, men samtidig være i strid med de konkurrenceretlige regler. En jobklausul, der er i strid med EF-Traktatens artikel 81 eller konkurrencelovens § 6 er ugyldig (nullitet). Ugyldigheden indtræder såvel mellem parterne som i forhold til tredjemand.
5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser
5.1 Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Der er næppe behov for, at de offentlige arbejdsgivere indgår jobklausuler, der binder offentligt ansatte, ligesom forvaltningsretlige grundsætninger i vidt omfang taler imod anvendelsen heraf. Se hertil udvalgets rapport, s. 40.
5.2 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
     Lovforslaget vil have økonomiske og administrative konsekvenser for de virkÂsomheder, som efter lovens ikrafttræden vælger at indgÃ¥ jobklausuler.
Det er dog ikke muligt at skønne over de præcise økonomiske og administrative konsekvenser. Dels fordi der i dag ikke er kendskab til jobklausulernes faktiske udbredelse og virkning og dermed heller ikke til, hvor mange lønmodtagere der reelt kan antages at blive berørt. Dels fordi forslaget netop skal begrænse brugen af jobklausuler og sikre, at sÃ¥danne klausuler kun anvendes, hvor de vitÂterlig ud fra hensynet til virksomheden er nødvendige. Udgiften til kompenÂsation vil i øvrigt afhænge af, om klausulen opretholdes i klausulperioden og ikke forinden opsiges af virksomheden. Endelig vil lovforslaget bidrage til et mere fleksibelt arbejdsmarked og til en forstærket konkurrenceposition for de virksomheder, der har svært ved at rekruttere velkvalificerede medarbejdere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forslagets ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter og søger heller ikke at berøre de retlige grænser for virksomheders brug af jobklausuler, der allerede i dag måtte gælde i medfør af EU-retten, jf. også EU-Kommissionens svar af 18. juli 2007. Se omtalen ovenfor under 2.
10. Høring
Lovforslaget har været sendt til høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, SammenÂÂslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes CentralÂorgaÂniÂsation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL, Danske Regioner, KrisÂtelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, IT-Branchen, CentralÂorganiÂsationerÂnes FællesÂudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, AdvokatrÃ¥det, PersonaleÂstyrelÂsen og Dommerforeningen.
11. Sammenfatning af lovforslagets konsekvenser
|
Positive konsekvenser/ mindreudgifter |
Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Begrænsede konsekvenser/ mindreÂudgifter |
Begrænsede konsekvenser/ merudgifter |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen
|
Ingen |
Forholdet til EU-retten  |
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets bestemmelser
Til § 1
Stk. 1 fastlægger lovens anvendelsesområde. Det foreslås, at loven skal finde anvendelse på jobklausuler, hvorved foreslås:
· aftaler, som en arbejdsgiver indgÃ¥r med andre virksomheder med henblik pÃ¥ at hindre eller beÂgrænse en ansat lønmodtagers muligheder for at opnÃ¥ ansættelse i en anden virksomhed (tyÂpisk ogsÃ¥ kaldet hemmelige klausuler, virksomhedsklausuler, non-solicitation aftaler m.v.), og
· aftaler, som en arbejdsgiver indgår med en medarbejder med henblik på at hindre eller begrænse andre ansatte lønmodtageres muligheder for at opnå ansættelse i en anden virksomhed (typisk også kaldet medarbejder- eller kollegaklausuler).
Med formuleringen â€hindre eller begrænse†sigtes der mod ikke at begrænse lovens anvenÂdelsesÂomrÃ¥de til aftaler, der direkte forbyder aftaleparterne at ansætte hinandens medarbejdere. Dette skal sikre, at ogsÃ¥ aftaler, som efter deres ordlyd ikke forbyder ansættelse, men som reelt samme virkning, ogsÃ¥ bliver omfattet af loven. Det kan fx være aftaler, som fastsætter en form for honorar eller betaling, hvis lønmodtageren opnÃ¥r anden ansættelse i bestemte virksomheder. Disse aftaler er som udgangspunkt ogsÃ¥ omfattet af lovens bestemmelser, se dog nedenfor om de særlige aftaler inden for vikarbranchen, som er undtaget efter stk. 2.
Medarbejder- eller kollegaklausuler indgås typisk med ledende nøglemedarbejdere, fx i en direktørkontrakt. Aftalerne har som oftest det formål at forhindre medarbejderen i at tage andre medarbejdere fra den pågældende arbejdsplads med sig. Det vil normalt være i situationer, hvor den klausulbelagte medarbejder forlader virksomheden for enten at starte ny selvstændig virksomhed, eller for at tage ansættelse i en konkurrerende virksomhed.
Det foreslÃ¥s i stk. 2, at ordninger, hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling for en brugerÂvirksomheds ansættelse af en udsendt vikar, ikke bliver berørt af nye pligter efter denne lov. Det er ganske udbredt i vikarbranchen, at der mellem vikarbureau og kundevirksomhed aftales et formidlingsgebyr, hvis brugervirksomheden inden for en nærmere afgrænset periode vil ansætte den vikar, som er blevet formidlet gennem vikarbureauet. En sÃ¥dan aftale vil ikke afskære vikaren fra at fÃ¥ anden ansættelse, herunder eventuelt en fastansættelse. Set ud fra et samfundsmæssigt perspektiv er vikarbureauerne tilmed vigtige aktører i formidlingen af personer til beskæftigelse. Der er derfor ikke knyttet de samme betænkeligÂheder ved sÃ¥danne aftaler, nÃ¥r der er tale om en rimelig betaling, der stÃ¥r mÃ¥l med vikarbureauets udgifter til oplæring m.v., de sparede rekrutteringsudgifter fra kundevirksomheden, den aftalte gebyrperiode og tilknytningen for kunderelaterede virksomheder. Brugervirksomhedens betaling skal sÃ¥ledes betragtes som kompensation for den service, vikarbureauet har ydet ved at stille vikaren til rÃ¥dighed samt i forbindelse med rekruttering og uddannelse af vikaren. Det vil i sidste ende henhøre under domstolene at vurdere rimeligheden i en sÃ¥dan aftalt betaling. Herved sikres, at betalingen stÃ¥r mÃ¥l med vikarbureauets formidling og service, herunder at der netop ikke aftales et urimeligt højt beløb, der reelt er egnet til at afskære vikaren fra at fÃ¥ anden ansættelse hos en kunde.
Til § 2
Det foreslÃ¥s, at en arbejdsgiver kun kan gøre en jobklausul gældende i forhold til en lønÂmodÂtager, hvis arbejdsgiveren har indgÃ¥et en skriftlig aftale med den berørte lønmodtager herom. Det forudsættes derfor, at aftaleparterne, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, har taget stilling til, hvilke medarbejdere der berøres af en indgÃ¥et klausul. Det samme gælder, hvis jobklausulen er indgÃ¥et mellem arbejdsÂgiveren og en medarbejder, jf. § 1, stk. 1, nr. 2. De berørte lønmodtager vil i den sammenhæng være de af arbejdsgiverens øvrige medarbejdere, som med den indgÃ¥ede jobklausul bliver hindret eller begrænset i deres jobmuligheder.
Aftalen skal indeholde oplysninger om, hvorledes lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af jobklausulen, og om lønmodtagerens ret til komÂpensation, jf. § 3. Lønmodtageren skal sÃ¥ledes kende den præcise jobbegrænsning, der følger af jobklausulen, herunder den nærmere tidsmæssige udÂstrækÂning heraf. En jobklausuls gyldighed vil herefter forudsætte en aftale, som opfylder betingelserne i § 2. Det betyder særligt, at lønmodtageren skal have accepteret begrænsningen i de fremtidige jobmuligheder. En jobklausul kan ikke gøres gældende i forhold til en lønmodtager i videre omfang, end hvad der fremgÃ¥r af aftalen efter § 2. For en funktionærs vedkommende kan brug af en konkurrence- eller kundeklausul efter reglerne i funktionærlovens §§ 18 eller 18 a være tilstrækkeligt til, at betingelserne i § 2 er opfyldt.
Der er intet til hinder for, at en aftale med lønmodtageren kan dække også fremtidige jobklausuler, som arbejdsgiveren indgår, når blot dette fremgår af aftalen. Dette vil dog forudsætte, at arbejdsgiveren til stadighed holder lønmodtageren opdateret med de relevante oplysninger, som det er forudsat, at lønmodtageren gøres bekendt med, jf. § 2.
Betingelserne i § 2 vil være opfyldt, hvis lønmodtageren i forvejen er bundet af en konkurrence- eller kundeklausul efter funktionærlovens regler, og den medÂkontraÂherende part til den nye jobÂklausul alligevel er eller vil blive omfattet af denne klausul. Lønmodtageren vil altsÃ¥ i dette tilfælde ikke have krav pÃ¥ at fÃ¥ oplyst, at der er indgÃ¥et en ny jobklausul.
Der er i bestemmelsen ikke opstillet formelle krav til aftalens udformning. Bestemmelsen er derfor ikke til hinder for, at aftalen med lønmodtageren kan indgås elektronisk.
Hvis en arbejdsgiver ikke indgår aftale med lønmodtageren i overensstemmelse med denne lovs § 2, kan aftalen ikke gøres gældende i forhold til denne lønmodtager og heller ikke håndhæves ved domstolene over for aftaleparten. Indgår arbejdsgiveren derimod en aftale med lønmodtageren, er der omvendt ikke dermed taget stilling til, om jobklausulen eller aftalen med lønmodtageren i henhold til anden lovgivning kan kendes ugyldig, fx efter aftaleloven eller for jobklausulens vedkommende efter konkurrencelovgivningen.
Til § 3
Det foreslÃ¥s i stk. 1, at en arbejdsgiver skal betale den berørte lønmodtager kompensation i den periode efter lønmodtagerens fratrædelse, hvor lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af jobÂklausulen. LønÂmodÂtageren opnÃ¥r herved kompensation for den indskrænkning i adgangen til at fÃ¥ anden ansættelse, som jobklausulen indebærer. Det har i øvrigt været hensigten at følge de prinÂcipÂper, der gælder for at udbetale kompensation efter funktionærlovens bestemmelser om konkurrence- og kundeÂklauÂsuler. Reglerne herom skal navnlig tilskynde arbejdsgiveren til i hvert tilfælde at overveje nøje, om en jobindskrænkning er nødvendig, og i øvrigt at motivere til, at nødvendige jobindskrænkninger ikke gøres unødigt brede.
Det foreslÃ¥s i stk. 2, at kompensationen skal udgøre mindst 50 pct. af lønnen pÃ¥ fratræÂdelÂsesÂtidsÂpunktet. Bestemmelsen skal sikre en passende løbende kompensation, der afbøder lønmodÂtaÂgerens økonomiske problemer i klausulperioden efter ansættelsens ophør. Det foreslÃ¥s endvidere, at kompensationen skal udbetales løbende i de i det enkelte ansættelsesforholds aftalte eller gældende udbetalingsterminer for lønnen. Disse udbetalingsterminer vil fremgÃ¥ af lønmodtagerens kontrakt eller ansættelsesbevis, se hertil § 2, stk. 2, nr. 8, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkÃ¥rene for ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011 af 15. august 2007. For funktionærer gælder, at funktionæren er ansat mÃ¥nedsvis, og at lønnen ogsÃ¥ udbetales mÃ¥nedsvis.
Kompensationens størrelse skal aftales individuelt, men skal dog udgøre minimum 50 pct. af lønnen pÃ¥ fraÂtræÂdelsesÂtidsÂpunktet. Herved er der taget hensyn til, at beløbet ikke vil indebære fradrag i en arbejdsløshedsforsikret lønmodtagers dagpenge. Lønmodtageren sikres herved et væsentligt bidrag til forsørgelsen i den periode, hvor adgangen til at fÃ¥ ansættelse er begrænset, og hvor lønmodtageren ikke længere fÃ¥r løn fra sin arbejdsgiver. Skattemæssigt behandles kompenÂsationen som almindelig arbejdsÂindkomst. Der skal ikke beregnes feriepenge af kompenÂsationen, idet der ikke er tale om vederlag for udført arbejde.
NÃ¥r kompensationen beregnes, skal lønnen opgøres efter de sædvanlige principper herfor. Hertil hører fx principperne, som anvendes i forbindelse med funktionærlovens krav om fuld løn under sygdom efter § 5 og om fratrædelsesgodtgørelse efter § 2a. Uden for funktionærlovens omrÃ¥de vil en beregning i mangel pÃ¥ andet kunne tage udgangspunkt i den sædvanlige løn i de sidste 4 uger før fratrædelsestidspunktet. Dette svarer til principperne for at beregne sygeferiegodtÂgørelse, jf. ferielovens § 25, stk. 1.
Det foreslÃ¥s i stk. 3, at hvis lønmodtageren modÂtager løn i en opsigelsesperiode efter den faktiske fratræden, regnes fratrædelsen fra opÂsiÂgelÂsesÂperiodens udløb. Bestemmelsen er en gengivelse af, hvad der er bestemt i funktionærlovens § 18, stk. 1, 6. pkt., og § 18 a, stk. 2, 4. pkt., og er møntet pÃ¥ den situation, hvor lønmodtageren bliver fritstillet i opsigelsesperiode.Â
Det foreslÃ¥s i stk. 4, at arbejdsgiveren kan modregne lønindtægt, som lønmodtageren fÃ¥r ved andet arbejde, i lønmodtagerens krav pÃ¥ kompensation. Denne modregningsadgang har afsæt i de almindelige tabsbegrænsningsregler og betyder, at lønmodtageren har pligt til (aktivt og efter evne) at begrænse det tab, lønmodtageren modtager kompensation for. Lønmodtageren bør derfor som minimum været jobsøgende og stÃ¥ til rÃ¥dighed for arbejdsmarkedet og kan ikke uden fyldestÂgørende grund gÃ¥ ledig for arbejdsgiverens regning uden at søge andet passende arbejde. Ved â€passende arbejde†forstÃ¥s ikke ethvert arbejde, som lønmodtageren ville kunne fÃ¥, men alene arbejde, der ligger inden for vedkommendes faglige omrÃ¥de, og som modsvarer lønmodtagerens uddannelsesmæssige og/eller erhvervsmæssige kvalifikationer. â€Passende arbejde†og modregÂningsÂadgangen skal i øvrigt fortolkes i lighed med, hvad der er bestemt i funktionærlovens § 18, stk. 3, og § 18 a, stk. 3. Det er hensigten, at modregningsadgangen skal tilskynde arbejdsgiveren til at afgrænse virkningerne af en jobindskrænkning for lønmodtageren, sÃ¥dan at der fortsat er jobÂmuligheder inden for lønmodtagerens faglige omrÃ¥de. Der er ogsÃ¥ en samfundsÂinteresse i, at ledig arbejdskraft og erhvervede kvalifikationer udnyttes og vedligeholdes i videst muligt omfang.
Til § 4
 Det foreslÃ¥s, at retten til kompensation bortfalder, hvis arbejdsgiveren berettiget har bortvist lønmodtageren. En tilsvarende regel gælder ved konkurrence- og kundeklausuler i henhold til funkÂtionærlovens § 18, stk. 1, 7. pkt., og § 18 a, stk. 2, 5. pkt.
Ligeledes foreslÃ¥s det, at retten til kompensation bortfalder, hvis lønmodtageren modtager kompensation i medfør af funktionærlovens regler om konkurrence- og kundeklausuler. Dette følger princippet i funktionærlovens § 18 a, stk. 2, 3. pkt., hvorefter der heller ikke skal svares kompenÂsation for en kundeklausul, hvis funktionæren modtager kompensation for en konkurrenceklausul i medfør af funktionærlovens § 18.
Til § 5
Forslaget til § 5 regulerer visse tidsmæssige forudsætninger for brugen af jobklausuler. Det foreslÃ¥s, at hvis en lønmodtager har været beskæftiget i 3 mÃ¥neder eller derunder hos sin arbejdsÂgiver, kan en jobklausul ikke gøres gældende i forhold til denne lønmodtager. En tilsvarende regel gælder ved konkurrence- og kundeklausuler i henhold til funktionærlovens § 18, stk. 4, og § 18 a, stk. 4, hvoraf det ogsÃ¥ fremgÃ¥r, at der i dette tilfælde ikke skal betales kompensation. Det er uden betydning, hvorfor ansættelsen har været kortvarig.
Det foreslÃ¥s endvidere, at en jobklausul ikke kan gøres gældende i længere tid end 6 mÃ¥neder efter fratrædelsen i forhold til en berørt lønmodtager, som har været beskæftiget i mere end 3 mÃ¥neder, men højst 6 mÃ¥neder hos arbejdsgiveren. En tilsvarende regel gælder ved konkurrence- og kundeÂklausuler i henhold til funktionærlovens § 18, stk. 4, 2. pkt., og § 18 a, stk. 4, 2. pkt. LønÂmodtageren vil her alene have ret til kompensation i den periode, hvor lønmodtagerens jobmuÂligÂheder er begrænset af klausulen.
Â
Til § 6
Det foreslås, at en arbejdsgiver kan opsige en aftale omfattet af § 2 med det varsel, der gælder for arbejdsgiverens opsigelse af ansættelsesforholdet efter 3 måneders ansættelse. Opsigelsesvarslet kan dog maksimalt udgøre 1 måneds varsel til en måneds udgang.
Der er tilsigtet en lempelig opsigelsesadgang for arbejdsgiveren, hvilket skal ses i sammenhæng med lovens formÃ¥l om at begrænse brugen af jobklausuler. Samtidig er der taget hensyn til, at lønÂmodtageren med rimelighed skal kunne indrette sig pÃ¥, at vedkommende nu ikke længere er begrænÂset i sit jobvalg og dermed heller ikke vil blive økonomisk kompenseret herfor. Opsigelse kan ske pÃ¥ et hvilket som helst tidspunkt, sÃ¥vel under som efter ansættelsen.
Ifølge § 5 kan en jobklausul tidligst gøres gældende over for en lønmodtager, nÃ¥r denne har været ansat i 3 mÃ¥neder. Varslet, der gælder for arbejdsgiverens opsigelse af ansættelsesforholdet efter 3 mÃ¥neders ansættelse, er valgt for derved at fastholde varslet pÃ¥ det tidligste tidspunkt, hvor en aftale omfattet af § 2 vil kunne gøres gældende over for lønmodtageren. I henhold til funktioÂnærlovens opsigelsesvarsler betyder det, at en arbejdsgiver vil kunne opsige aftalen med 1 mÃ¥neds varsel til udløbet af en mÃ¥ned, hvilket ogsÃ¥ svarer til arbejdsgiverens opsigelsesvarsel for konkurÂrence- og kundeklausuler, jf. funktionærlovens § 18, stk. 2, og § 18 a, stk. 5.
Opsigelsesvarslerne i ansættelsen vil normalt fremgÃ¥ af lønmodtagerens kontrakt eller ansættelÂsesbevis, eventuelt ved at der henvises til reglerne herom i den gældende overenskomst. Se hertil § 2, stk. 2, nr. 8, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkÃ¥rene for ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011 af 15. august 2007.
Forslaget om, at opsigelsesvarslet maksimalt kan udgøre 1 mÃ¥neds varsel til en mÃ¥neds udgang, har til formÃ¥l at tage højde for ansættelser, hvor der mÃ¥tte være aftalt et meget langt opsigelsesÂvarsel fra arbejdsgiverens side.Â
Til § 7
Forslaget til § 7 fritager virksomheder, som indgÃ¥r jobklausuler i forbindelse med forhandlinger om virksomhedsoverdragelser, fra de pligter, der følger af dette lovforslag. Forslaget indeÂbærer dog en aftaleretlig regulering af sÃ¥danne klausuler, hvor den tidsmæssige udstrækning af sÃ¥ÂdanÂne klauÂsuler begrænses. Virksomhederne er ogsÃ¥ begrænset af § 5, der fastsætter, at en klausul ikke kan gøres gældende over for en lønmodtager, der har været ansat i under 3 mÃ¥neder. For lønÂmodtagere, som har været ansat i 3-6 mÃ¥neder, vil en jobklausul omfattet af § 7 højest kunne gøres gældende i 6 mÃ¥neder efter fratrædelse, jf. ogsÃ¥ § 5, stk. 2. Hvis dette tidspunkt ligger forud for tidspunktet for udløbet af jobklausulens gyldighed efter § 7, stk. 2 og 3, vil klausulen altsÃ¥ ikke kunne gøres gælÂdende i forhold til den konkrete lønmodtager pÃ¥ dette tidspunkt.
Det foreslÃ¥s i stk. 1, at virksomheder i forbindelse med forhandlinger om virksomhedsÂoverÂdragelse kan indÂgÃ¥ jobklausuler, uden at kravene i §§ 2 og 3 skal være opfyldt. Dette skal gælde fra tidspunktet, hvor de egentlige forhandlinger om virksomhedsoverdragelse indledes, og indtil forhandlingerne afbrydes, eller virksomhedsoverdragelsen er gennemført. Indledende sonderinger er ikke omfattet. De egentlige forhandlinger mÃ¥ som udgangspunkt anses for værende pÃ¥begyndt, nÃ¥r der (af den overdragende virksomhed) gives adgang til fortrolige medarbejderÂoplysninger.
Stk. 1 indebærer, at virksomhederne undtages fra i en aftale med den berørte lønmodtager at skulle oplyse om jobklausulens virkning i forhold til den enkelte og samtidig at skulle fastsætte kompensation til lønmodtageren. Forslaget tager dermed højde for den sÃ¥rbare situation, der gør sig gældende, nÃ¥r virksomheder indleder forhandlinger om en eventuel virksomhedsÂoverÂdragelse, nemÂlig at virksomhederne Ã¥bent lægger kortene pÃ¥ bordet og giver hinanden indsigt i værdier, ressourÂcer, medarbejderforhold og forretningshemmeligheder, fx i forbindelse med en indledende underÂsøgelÂseshandling (due diligence) eller efter indgÃ¥else af en fortrolighedsaftale (NDA – non disclosure agreement). Dels mÃ¥ det antages, at virksomhederne kan have et særligt behov for diskretion om sÃ¥danne forhandlinger, herunder eksistensen af, at sÃ¥danne forhandlinger pÃ¥gÃ¥r. OffentÂlighed omkring sÃ¥danne forhandlinger kan give unødig turbulens blandt medarbejderne. Dels mÃ¥ det antages, at virksomhederne kan have et særligt behov for sikre sig mod, at de fremlagte oplysÂninger misbruges og udnyttes som løftestang af forhandlingspartneren til at skaffe sig kvaliÂfiÂcerede medarbejdere. Der kan altsÃ¥ være legitime hensyn, hvorfor virksomheder i denne situation som hidtil skal kunne indgÃ¥ jobklausuler. Af samme grund er parterne ikke bundet af de tidsmæsÂsige forudsætninger, der ligger i § 5. Â
Det foreslÃ¥s i stk. 2, at en jobklausul omfattet af stk. 1 kan opretholdes i op til 6 mÃ¥neder efter indgÃ¥elsen af jobklausulen, uanset om forhandlingerne resulterer i en aftale om virksomÂhedsÂoverÂdraÂgelse. I praksis betyder det, at arbejdsgiveren - nÃ¥r de 6 mÃ¥neder er gÃ¥et - ikke længere kan pÃ¥beÂrÃ¥be sig jobklausulen over for den anden aftalepart og i forhold til den enkelte berørte medarbejder, medmindre der er indgÃ¥et en individuel aftale med lønmodtageren. Aftalen med den berørte lønmodÂÂtager skal altsÃ¥ herefter opfylde betingelserne i §§ 2 og 3. Alternativt vil arbejdsgiveren dog ogsÃ¥ kunne gøre brug af en konkurrence- eller kundeklausul efter funktionærlovens regler, som nævnt ovenfor i bemærkninger til § 2.
Ved at give arbejdsgiveren en friholdelsesperiode på 6 måneder får arbejdsgiveren ro til at forhandle en eventuel aftale på plads. Når de egentlige forhandlinger er indledt, vil der typisk også være tale om et komprimeret forløb, hvorfor 6 måneder må antages at være rimelig tid.
Såfremt parterne ikke efter udløbet af de 6 måneder er nået frem til et resultat, kan parterne genforhandle jobklausulen, men kun hvis forhandlingerne reelt fortsat pågår. Det er ikke hensigten med bestemmelsen, at parterne uden at have reelle forhandlinger skal kunne forny en jobklausul - lige inden et sammenbrud - for derved at opnå en ny 6 måneders periode omfattet af stk. 2. Virksomhederne skal derfor kunne godtgøre, at klausulen er indgået under reelle forhandlinger. Hvis forhandlingerne afsluttes, uden at parterne er kommet frem til et forhandlingsresultat, eller hvis forhandlingerne eventuelt er blevet afbrudt allerede efter en kortere forhandlingsperiode, kan jobklausulen ikke gøres gældende efter udløbet af de 6 måneder, medmindre parterne sikrer sig på anden måde.
Det foreslÃ¥s i stk. 3, at en jobklausul omfattet af stk. 1 yderligere kan opretholdes i op til 6 mÃ¥neder efter en virksomhedsoverdragelse, hvis forhandlingerne resulterer i en aftale herom. Det betyder, at virksomheden, ogsÃ¥ efter at virksomhedsoverdragelsen er blevet offentligt kendt og gennemført, har mulighed for at opretholde en jobklausul omfattet af stk. 1, i yderligere 6 mÃ¥neder uden at indgÃ¥ individuelle aftaler med den eller de berørte lønmodtagere, og uden at indgÃ¥ aftaler om kompensation. FormÃ¥let hermed er, at erhververen fÃ¥r mulighed for til fulde at anvende de overdragne aktiver og ressourcer og for at udnytte tilstedeÂværende viden og knowhow, ikke mindst for at kunne vinde kunders og forretningsforbindelsers loyalitet. De 6 mÃ¥neder løber fra det tidsÂpunkt, hvor den faktiske virksomhedsoverdragelse sker.
Til § 8
Det foreslås, at §§ 2-7 kan fraviges ved kollektiv overenskomst. Arbejdsmarkedets parter får herved mulighed for at tage højde for specielle forhold inden for de enkelte overenskomstområder og brancher.
Til § 9
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2008 og finde anvendelse på jobklausuler, der indgås efter denne dato.
Lovforslaget søger i øvrigt ikke at berøre de retlige grænser, der allerede gælder i dag for virkÂsomÂheders brug af jobklausuler. Disse retlige grænser er ikke nødvendigvis endeligt fastlagt, men fortsat under fortolkÂning ved de retlige instanser.
Til § 10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.