|
|
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
(Udvidelse af medlemskredsen, indførelse af E- og F-bidrag og automatisk pensionsudbetaling)
§ 1
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2008, foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1, litra a, affattes således:
â€a) lønmodtagere, der er fyldt 16 Ã¥r, og som er beskæftiget her i landet, eller som udsendes til et andet land for den danske stat, danske virksomheder og institutioner samt pÃ¥ danske skibe,â€
2. I § 2, stk. 2, udgÃ¥r â€Â§ 4 a ellerâ€, og â€Â§ 15, stk. 1†ændres til â€Â§ 15â€.
3. I § 2 a, stk. 4, ændres â€Â§Â§ 29 og 29 a†til â€Â§Â§ 42 og 43â€.
   Â
I stk. 5, ændres â€Â§ 55, stk. 4†til â€Â§ 55, stk. 2â€.
I stk. 7 udgÃ¥r â€eller 29, stk. 2â€.
4. I § 2 b, stk. 1, litra 3, ændres â€Â§Â§ 74 m, 75 f, stk. 3, og 75 m, stk. 3†til â€Â§ 74 oâ€, og â€eller overgangsydelse†udgÃ¥r.
5. Kapitel 2 a ophæves.
6. § 9, stk. 1, 1. og 2. pkt. affattes således:
â€Stk. 1. Tillægspension i form af egenpension udbetales mÃ¥nedsvis forud fra den 1. i mÃ¥neden efter opnÃ¥et folkepensionsalder. Fremsættes anmodning om udskydelse af pensionsudbetaling, reguleres pensionen efter reglerne i § 9 a.â€
7. § 9, stk. 3, affattes således:
â€Stk. 3. For tiden inden udbetaling er pÃ¥begyndt kan der højest ydes 6 mÃ¥neders tillægspension.â€
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
â€Stk. 4. Tillægspension, jf. stk. 1, til medlemmer bosat i udlandet ydes efter anmodning.â€
8. § 11, stk. 4 ophæves.
9. § 11 a, stk. 4 ophæves.
10. § 12, stk. 5 ophæves.
11. § 13, stk. 7 ophæves. Stk. 8 bliver herefter stk. 7.
12. § 14 a, stk. 1, affattes således:
â€Stk. 1. ATP udbetaler engangsbeløb efter §§ 11, 11 a, 12 og 13, nÃ¥r ATP modtager meddelelse om dødsfaldet fra CPR-registeret. Hvis medlemmet boede i udlandet pÃ¥ tidspunktet for dødsfaldet, eller hvis den berettigede til dødsfaldsydelsen bor i udlandet, sker udbetalingen efter anmodning fra den berettigede.â€
13. I § 14 b, stk. 3, udgÃ¥r â€Â§ 4 a eller†og â€Â§ 15, stk. 1†ændres til â€Â§ 15â€.
14. § 14 b, stk. 5 ophæves.
15. I § 14 e, stk. 3, udgÃ¥r â€Â§ 4 aâ€, og â€Â§ 15, stk. 1†ændres til â€Â§ 15â€.
16. § 14 e, stk. 5 ophæves.
17. § 14 g, stk. 1, affattes således:
â€Stk. 1. ATP udbetaler engangsbeløb efter §§ 14 b og 14 e, nÃ¥r ATP modtager meddelelse om dødsfaldet fra CPR-registeret. Hvis medlemmet boede i udlandet pÃ¥ tidspunktet for dødsfaldet, eller hvis den berettigede til dødsfaldsydelsen bor i udlandet, sker udbetalingen efter anmodning fra den berettigede.â€
18. I § 15. stk. 1, 1. pkt. indsættes efter â€Ã¥rsbidraget†â€(A-bidraget)â€.
Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:
â€Stk. 2. Arbejdsmarkedets parter kan ved fornyelse af kollektive overenskomster aftale at fravige Ã¥rsbidraget i stk. 1 dog sÃ¥ledes, at det alene kan aftales at overgÃ¥ til et højere bidrag end det i overenskomsten gældende bidrag (C-F bidrag).
Stk. 3. Bidrag aftalt i medfør af stk. 2, forhøjes med det samme kronebeløb, som Ã¥rsbidraget efter stk. 1 forhøjes med fra den 1. januar 2010.â€
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
I stk. 3, der herefter bliver stk. 5 ændres "§ 4 a" til "stk. 2 og 3". Â
Stk. 6 ophæves.
Stk. 4 og stk. 5 bliver herefter stk. 6 og stk. 7.
Â
19. I § 16, indsættes som stykke 2:
 â€Stk. 2. For bidragsbetalende medlemmer fyldt 70 Ã¥r fradrages ikke et beløb til dækning af dødsfaldsydelsen efter § 14 b.â€
20. I § 17, stk. 5, ændres â€Â§ 15, stk. 5†til â€Â§ 15 stk. 7â€.
21. I § 36, stk. 2 ændres â€pensionsydelser†til â€ydelser i henhold til denne lovâ€.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2009, jf. dog stk. 2 og § 3
Stk. 2. § 1, nr. 1 og 2 samt § 1 nr. 5, nr. 13, nr. 15, nr. 18 og nr. 20 har virkning fra den 1. januar 2010.
§ 3
Uanset lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 9, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6 og 7, udbetales tillægspension i form af egenpension i perioden fra den 1. april 2009 til den 30. juni 2009 månedsvis forud fra den 1. i måneden, efter medlemmet har opnået sin folkepensionsalder. Uanset lov om social pension § 12, er folkepensionsalderen i relation til beregning af tillægspensionen i perioden fra den 1. april 2008 til den 30. juni 2009:
1) 65 år for medlemmer, der er født før den 1. januar 1959,
2) 65 ½ år for medlemmer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959,
3) 66 år for medlemmer, der er født i perioden fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959,
4) 66 ½ år for medlemmer, der er født i perioden fra den 1. januar 1960 til den 30. juni 1960, og
5) 67 år for medlemmer, der er født efter den 30. juni 1960.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund for lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at udvide kredsen af medlemmer af Arbejdsmarkedets Tillægspension (herefter ATP), således at også lønmodtagere der er fyldt 67 år indbetaler til ATP.
Lovforslaget skal derudover skabe hjemmel til etablering af E- og F-bidrag. Forslaget er en som følge af overenskomstindgåelsen på det offentlige arbejdsmarked i foråret 2008, hvor parterne på det offentlige område indgik en overenskomstaftale om etablering af nye bidragssatser med henblik på en gradvis overgang til A-bidraget, der er den gældende bidragssats på det private område. Aftalerne er første skridt i retning af et ensartet ATP-bidrag for alle lønmodtagere og gør således op med den deling af medlemskredsen, der fulgte efter overenskomstforhandlingerne tilbage i 1987. Det kræver lovændring, at gøre det muligt at indbetale henholdsvis det nye E- og F-bidrag for de lønmodtagere, der er omfattet af de pågældende overenskomstaftaler.
Endelig skal lovforslaget skabe hjemmel til, at ATP-pension fremover udbetales automatisk ved nÃ¥et folkepensionsalder frem for efter anmodning, som det er tilfældet i dag. Dette er en administrativ lettelse for bÃ¥de ATP og borgerne, idet 90 pct. af ATP’s medlemmer, der nÃ¥r folkepensionsalderen, i dag vælger at pÃ¥begynde udbetalingen af ATP-pensionen pÃ¥ dette tidspunkt frem for at udnytte muligheden for at udskyde udbetalingen.    Â
2. Lovforslagets indhold
2.1. Udvidelse af medlemskredsen.
ATP’s bestyrelse, har overfor Beskæftigelsesministeriet tilkendegivet, at man ønskede at udvide medlemskredsen af ATP, således at der indbetales ATP-bidrag for lønmodtagere ud over det fyldte 67. år. Forslaget om udvidelse af medlemskredsen af ATP understøtter regeringens seniorpolitik og vil være et yderligere incitament til at blive længere på arbejdsmarkedet. Lønmodtagere, der er fyldt 66 år, får herved mulighed for at spare yderligere op til deres tillægspension i ATP-ordningen.
Det foreslÃ¥s derfor, at medlemskredsen i ATP fremover at være alle lønmodtagere over 16 Ã¥r, der i øvrigt opfylde de timegrænser, der er fastsat for medlemskab af og indbetalinger til ATP. Udbetalingsreglerne foreslÃ¥s i den forbindelse justeret, sÃ¥ledes at det vil være muligt at fortsætte indbetalingerne til ATP samtidig med at udbetalingen af ATP-pensionen pÃ¥begyndes. Â
2.2. Automatisk udbetaling af ATP-pension
I dag udbetales pension fra ATP efter anmodning fra medlemmet af ATP ved nÃ¥et folkepensionsalder. Det foreslÃ¥s, at ændre proceduren for udbetaling af pension fra ATP sÃ¥ledes, at ATP automatisk pÃ¥begynder udbetalingen af et medlems pension, nÃ¥r vedkommende nÃ¥r folkepensionsalderen.   Â
Hvis et medlem ønsker at udsætte udbetalingen af ATP-pensionen, skal ATP have besked herom.
Â
Automatisk udbetaling af ATP-pension ved nÃ¥et folkepensionsalder harmonerer med, hvad 90 pct. (svarende til ca. 55.000 medlemmer om Ã¥ret) af ATP´s medlemmer ønsker. Den foreslÃ¥ede udbetalingsprocedure vil derfor være en mærkbar lettelse og forenkling til gavn for de kommende ATP-pensionister, idet medlemmerne fremover vil modtage et orienteringsbrev om den kommende udbetaling 3 mÃ¥neder før folkepensionsalderen nÃ¥s, med orientering om muligheden for at udsætte udbetalingen. Medlemmet kan altid ændre en udsættelse og i stedet fÃ¥ udbetalt sin pension.Â
2. 3. Hjemmel til etablering af nye ATP-bidragssatser - E-bidrag og F-bidrag
Som led i forårets overenskomstforhandlinger på det offentlige arbejdsmarked blev det aftalt, at ATP-bidraget for visse grupper, som i dag betaler de såkaldte B- og C-bidrag, pr. 1. januar 2010 forhøjes med samme beløb, som det almindelige ATP-bidrag (A-bidraget). Det blev samtidig blev aftalt, at de pågældende grupper gradvist skulle gå op på det almindelige ATP-bidrag (A-bidraget). Da de beløbsmæssige afstande mellem de nuværende B-, C- og D-bidrag op til A-bidraget blev anset for at være for store til at kunne opkonverteres i løbet af en enkelt overenskomstperiode, blev der aftalt en trinvis overgang. Der blev således lagt op til indførelsen af to nye bidragssatser – et E-bidrag og et F-bidrag.
Forslaget indebærer, at der pr. 1. januar 2010 etableres en â€trappemodelâ€, der skal give de grupper, som i dag betaler B-, C- eller D- bidrag, mulighed for ved en trinvis oprykning at komme op pÃ¥ A-satsen. De lavere bidragssatser vil forsvinde i takt med, at de enkelte overenskomstgrupper rykker over pÃ¥ en højere sats.
Indførelsen af en disse nye bidragssatser kræver imidlertid en ændring af ATP-loven, da B-bidraget (der er den laveste bidragssats) ikke kan reguleres jf. ATP-lovens § 4a, stk. 2, og idet § 4a, stk. 3 og 4, om henholdsvis C- og D-bidraget alene giver adgang til regulering med samme kronebeløb som A-bidraget reguleres med.
På baggrund af overenskomstindgåelsen har bl.a. Kommunernes Landsforening (KL) på vegne af overenskomstparterne anmodet Beskæftigelsesministeriet om at foretage den nødvendige lovændring med henblik på indførelse af de nye ATP-bidragssatser – benævnt E og F-bidraget.
Følgende fremgår bl.a. af henvendelsen fra KL:
â€Ved overenskomstforhandlingerne pr.1. april 2008 er der pÃ¥ en række overenskomstomrÃ¥der aftalt at fortsætte den proces, der blev pÃ¥begyndt ved 2005, og som sigter pÃ¥, at grupper med reducerede ATP-bidrag pÃ¥ længere sigt kan vende tilbage til det ordinære A- bidrag. Det blev under overenskomstforhandlingerne klart, at afstanden mellem C- bidraget og det ordinære A-bidrag var sÃ¥ stor, at en oprykning til A-satsen ikke kunne gennemføres pÃ¥ én gang. Det blev derfor aftalt at lade oprykningen ske trinvist i overensstemmelse med vedlagte trinmodel. Trinmodellen, der er afstemt med ATP, indebærer, at B- og D- bidraget stiger til 1/2 nærmeste højere sats, indtil de bliver C-bidrag. C- bidraget stiger med en tredjedel af afstanden mellem C og A bidraget tre gange. Tallene skal læses med forbehold for den konkrete bidragsfastlæggelse, som fortages i ATP’s bestyrelse pÃ¥ baggrund af det, der er aftalt i overenskomsterne. Trinmodellen svarer til den trinvise stigning i C- bidraget, der er aftalt pÃ¥ statens omrÃ¥de. Der er sÃ¥ledes ogsÃ¥ pÃ¥ det kommunale omrÃ¥de behov for, at der skabes hjemmel i loven til at etablere to nye bidragssatser som mellemtrin mellem C- og A- bidrag., et E- og F- bidrag.
Under henvisning hertil skal KL anmode Beskæftigelsesministeriet om, at der tages lovgivningsmæssigt skridt til, at de nye bidragssatser kan etableres. Som det fremgÃ¥r af den vedlagte trinmodel, er det for kommunernes vedkommende aftalt, at oprykning til E-sats sker med virkning fra 1.jauar 2010.â€
På baggrund heraf og for at imødekomme parternes anmodninger foreslås det, at der i ATP-lovens bestemmelser skabes den fornødne hjemmel til etablering af nye ATP-bidragssatser. Herved efterkommes en konkret anmodning fra en række overenskomstparter på den kommunale del af det offentlige arbejdsmarked. Det foreslås samtidig at bestemmelsen om adgang til differentiering af bidragssatser på det offentlige område moderniseres og forenkles.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og
 regioner
Lovforslaget medfører, at de offentlige arbejdsgivere fra og med 1. januar 2010 kan indbetale de differentierede bidragssatser som følge af overenskomstindgåelsen i 2008. Forslaget har derudover ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for staten, kommunerne og regioner, jf. dog nedenfor under pkt. 4 om udvidelse af medlemskredsen.
Â
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet forslaget om indførelse af nye bidragssatser alene vedrører offentlige arbejdsgiveres indbetaling af ATP-bidrag. Forslaget om udvidet indbetaling efter det fyldte 67 Ã¥r betyder dog, at arbejdsgivere fremover skal indbetale ATP-bidrag for alle lønmodtagere over 16 Ã¥r og dermed ikke behøver at forholde sig til lønmodtagerens alder i forbindelse med indberetninger og indbetalinger til ATP. Af hensyn til eventuelle omstillingsbyrder foreslÃ¥s det, at denne del af lovforslaget først fÃ¥r virkning den 1. januar 2010. Â
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget om automatisk udbetaling af ATP ved nået folkepensionsalder indebærer en administrativ lettelse for borgerne, da 90 pct. af borgerne allerede i dag vælger at få ATP-pensionen udbetalt på dette tidspunkt.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring i Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, KL, Danske Regioner, Advokatrådet, ATP, Forsikring og Pension og Foreningen af Firmapensionskasser.
9. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
|
Positive konsekvenser / mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Forslaget om ændring af bidragsstrukturen i ATP skal tage højde for overenskomstindgåelsen på det offentlige arbejdsmarked i foråret 2008 |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Udbetaling af ATP pension ændres til automatisk udbetaling frem for efter anmodning |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslÃ¥s, at § 2, stk. 1, litra a, der afgrænser medlemskredsen af ATP, ændres sÃ¥ledes, at der fremover ogsÃ¥ skal betales ATP-bidrag for lønmodtagere, der er fyldt 67 Ã¥r. Det afgørende for, om der skal indbetales ATP bidrag, vil sÃ¥ledes fremover være, at lønmodtageren er fyldt 16 Ã¥r, og at lønmodtageren er erhvervsaktiv i 9 timer ugentligt hos samme arbejdsgiver. Med forslaget forøges opsparingsmuligheden i ATP.Â
Forslaget er en yderligere udvidelse af medlemskredsen i forhold til den konsekvensrettelse, der fulgte af den gradvise forhøjelse af folkepensionsalderen, der fulgte af velfærdsaftalen, jf. § 1, nr. 1 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love. Denne ændring træder i kraft den 1. juli 2009, men fÃ¥r pÃ¥ dette tidspunkt ingen betydning for afgrænsningen af medlemskredsen i ATP, idet det følger af loven, at der skal betales indtil det fyldte 67. Ã¥r. Forslaget om fjernelse af den øvre aldersgrænse foreslÃ¥s at have virkning fra den 1. januar 2010. Herefter vil der alene være en nedre aldersgrænse for medlemskab af ATP, ligesom medlemskabet ikke vil være afhængigt af, om en lønmodtager har nÃ¥et den til enhver tid gældende folkepensionsalder.     Â
Â
Det forhold, at der fortsat indbetales til ATP-ordningen forhindrer dog ikke, at medlemmet pÃ¥begynder udbetaling af sin ATP-pension, nÃ¥r medlemmet nÃ¥r sin folkepensionsalder jf. § 9. Samtidige ATP-indbetalinger omregnes til pension og vil sÃ¥ledes forøge de beløb, som udbetales fra ATP. Medlemmet kan ogsÃ¥ vælge at udsætte udbetalingen efter reglen i § 9 a.Â
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget om ophævelsen af § 4 a, der videreføres i § 15, stk. 2 og 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 18. § 15 vil fremover omfatte samtlige ATP-bidragssatser, hvorfor der henvises til § 15 og bemærkningerne hertil under § 1 nr. 18.
Til nr. 3
Der er tale om tekniske konsekvensrettelser som følge af ændringer i paragraferingen i de love, der indeholder hjemmel til udbetaling af ydelser, hvoraf der skal betales ATP-bidrag.
Til nr. 4
Der henvises til bemærkningerne til nr. 3.
Kapitel 2 a, indeholdt kun én bestemmelse - § 4 a - der omhandlede opdelingen af ATP´s medlemskreds i forskellige bidragssatser. Bestemmelsen foreslås justeret og videreført i lovens § 15, stk. 2 og 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 18 samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 6
Der foreslås en nyaffattelse af § 9, stk. 1, 1. og 2. pkt. Forslaget betyder, at ATP-pensionen fremover vil blive udbetalt automatisk medmindre medlemmet vælger at udskyde udbetalingen efter ATP-lovens § 9 a. Det betyder, at de kommende pensionister ikke som i dag vil skulle udfylde en blanket og returnere denne til ATP for at få deres pension udbetalt. Når folkepensionsalderen opnås, udbetales ATP pensionen automatisk til pensionistens NemKonto. Dermed indføres en proces, som tilgodeser ca. 90 pct. af pensionisterne i dag.
3 måneder forinden pensionering sender ATP et orienteringsbrev til de kommende pensionister. Heri orienteres om muligheden for at udskyde udbetalingen af pensionen. Hvis den kommende pensionist ønsker dette, skal der gives besked til ATP. Endvidere orienteres om, at pensionen automatisk vil blive udbetalt via NemKonto, hvis der ikke fremsættes anmodning om udskydelse.
Â
Bestemmelsen blev senest ændret ved § 1, nr. 4 i lov nr. 109 af 26. februar 2008, der indeholdt en særlig overgangsbestemmelse med hensyn til angivelsen af folkepensionsalderen i perioden indtil den 30. juni 2009, som følge af den udskudte ikrafttræden af en række love, der blev vedtaget i medfør af velfærdsaftalen i december 2006. Af lovtekniske hensyn er det ligeledes nødvendigt med en overgangsbestemmelse i perioden fra 1. april 2009 til 30. juni 2009 f.s.v.a. den foreslÃ¥ede nyaffattelse af § 9, stk. 1, 1. og 2. pkt. Der henvises til overgangsbestemmelsen i forslagets § 3. Â
Forslaget til ændring af § 9, stk. 3 er en konsekvensrettelse som følge af forslaget til ændring af § 36, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 21 samt bemærkningerne hertil.
Forslaget til nyt stk. 4 er en
konsekvens af forslaget om automatisk udbetaling f.s.v.a. medlemmer, der er
bosat i udlandet. Hovedreglen i § 9, stk. 1, er, at ATP udbetaler automatisk
til Nemkonto på baggrund af personoplysninger, som løbende opdateres via
CPR-registeret. For så vidt angår medlemmer, som ikke er bosiddende i Danmark,
er der ikke sikkerhed for, at CPR-registeret indeholder alle relevante
oplysninger, ej heller at disse er opdaterede. Desuden er det ikke alle
kommende pensionister i udlandet, som har en Nemkonto i Danmark, hvorfor ATP
også skal have oplyst nummeret på den konto, hvor medlemmets pension skal indsættes
på.
Det foreslås derfor, at kommende pensionister, der er bosiddende i udlandet,
fortsat skal fremsende anmodning om at få udbetalt deres pension efter samme
principper som gør sig gældende i dag.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget til ændring af § 36, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 21 samt bemærkningerne hertil.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget til ændring af § 36, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 21 samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget til ændring af § 36, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 21 samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget til ændring af § 36, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 21 samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 12
Forslaget til ændret § 14 a, stk. 1, er en følge af forslaget i § 1, nr. 6 om overgang til automatisk udbetaling af ATP. Forslaget indebærer, at der fremover automatisk vil blive udbetalt dødsfaldsydelse, når ATP modtager meddelelse om dødsfaldet.
Når et medlem afgår ved døden, modtager ATP
som hovedregel underretning herom fra CPR-registeret. Hvis et medlem er
bosiddende i udlandet på dødsfaldstidspunktet, får ATP kun kendskab til
dødsfaldet, hvis ATP modtager underretning herom.
Både i den situation, hvor et medlem, som på dødsfaldstidspunktet er bosiddende
i udlandet, samt den situation, hvor den berettigede til en dødsfaldsydelse, er
bosat i udlandet, skal CPR-registrets oplysninger bruges med forbehold, idet
registeret kun bliver opdateret, hvis registeret modtager information om
eventuelle dødsfald, flytninger, skilsmisser mv. Det foreslås derfor, at
der i disse tilfælde fortsat skal fremsendes en anmodning om udbetaling. ATP
skal desuden til brug for udbetalingen af dødsfaldsydelsen have oplyst nummeret
på en konto, idet det ikke er alle berettigede, som har en Nemkonto i Danmark.
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 6 og skal ses i sammenhæng
med forslaget til ny § 9, stk. 4, jf. forslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 13
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslagets § 1, nr. 6 om ophævelse af § 4 a og forslagets § 1 nr. 18, hvorefter § 15 kommer til at omfattet samtlige ATP-satser. Der henvises til bemærkningerne til § 1 nr. 18.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget til ændring af § 36, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 21 samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 15
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslagets § 1, nr. 5 om ophævelse af kapitel 2 a og forslagets § 1 nr. 18, hvorefter § 15 kommer til at omfattet samtlige ATP-satser. Der henvises til bemærkningerne til disse bestemmelser.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget til ændring af § 36, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 21 samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 17
Forslaget til ændret § 14 g, stk. 1, er en følge af forslaget i § 1, nr. 6 om overgang til automatisk udbetaling af ATP. Forslaget indebærer, at der fremover automatisk vil blive udbetalt dødsfaldsydelse, når ATP modtager meddelelse om dødsfaldet. Når et medlem afgår ved døden, modtager ATP som hovedregel underretning herom fra CPR-registeret.
Hvis et medlem er bosiddende i udlandet på dødsfaldstidspunktet, får ATP kun kendskab til dødsfaldet, hvis ATP modtager underretning herom. Både i den situation, hvor et medlem, som på dødsfaldstidspunktet er bosiddende i udlandet, samt den situation, hvor den berettigede til en dødsfaldsydelse, er bosat i udlandet, skal CPR-registrets oplysninger bruges med forbehold, idet registeret kun bliver opdateret, hvis registeret modtager information om eventuelle dødsfald, flytninger, skilsmisser mv. Det foreslås derfor, at der i disse tilfælde fortsat skal fremsendes en anmodning om udbetaling. ATP skal desuden til brug for udbetalingen af dødsfaldsydelsen have oplyst nummeret på en konto, idet det ikke er alle berettigede, som har en Nemkonto i Danmark. Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 6 og skal ses i sammenhæng med forslaget til ny § 9, stk. 4, jf. forslagets § 1, nr. 7.
Det foreslås at samle reglerne om bidragssatserne i ATP-ordningen i én bestemmelse, således at A-bidraget, der er det højeste, fremgår af stk. 1, som fremover vil være hovedreglen. Der indsættes en bestemmelse i stk. 2, hvoraf det fremgår, at arbejdsmarkedets parter ved aftale kan fravige A-bidraget. Disse bidragssatser vil ved fremtidige forhøjelser af A-bidraget blive forhøjet med det tilsvarende kronebeløb, jf. forslaget til nyt stk. 3.
På nuværende tidspunkt eksisterer der fire bidragssatser i ATP-ordningen: det ovennævnte A-bidrag samt B-, C- og D-bidragssatserne. På baggrund af overenskomstforhandlingerne på det offentlige område i foråret 2008 foreslås der indført henholdsvis et E-bidrag og et F-bidrag. Den historiske baggrund for B-, C- og D-bidragssatserne samt begrundelsen for at indføre de to nye bidragssatser er beskrevet nedenfor.
Det nuværende B-bidrag vil udgå, da der i de overenskomster, som gælder efter 1. januar 2010, ikke længere er brug for denne bidragssats.
B-bidraget fremkom ved, at det i kollektive overenskomster og aftaler, som en minister eller en kommunal myndighed havde indgået eller godkendt, og som var opsagt eller kunne opsiges til udløb senest med udgangen af 1987, forinden dette tidspunkt blev aftalt, at de pr. 1. januar 1982 gældende bidragssatser ikke skulle kunne forhøjes efter stk. 1. Det årlige B-bidrag er 1.166,40 kr. for en fuldtidsbeskæftiget.
Tilsvarende kunne det i almindelige bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, som en offentlig myndighed havde fastsat eller godkendt i perioden fra 1. januar til 31. december 1987, bestemmes, at de pr. 1. januar 1982 gældende bidragssatser ikke skulle kunne forhøjes efter bestemmelsen i A-bidraget.
C-bidraget blev indført i 1996 i som følge af, at der i kollektive overenskomster og aftaler eller i almindelige bestemmelser om løn- og arbejdsforhold omfattet af B-bidraget, blev aftalt eller truffet bestemmelse om, at B-bidraget blev forhøjet med de pr. 1. januar 1996 og de senere i medfør af § 15, stk. 1, fastsatte forhøjelser af A-bidraget.
I 2005 blev D-bidraget indført som følge af, at der i kollektive overenskomster og aftaler eller i almindelige bestemmelser om løn- og arbejdsforhold omfattet af B-bidraget, inden udgangen af 2005 blev indgået aftale eller truffet bestemmelse om, at bidraget skulle forhøjes med det samme kronebeløb, som A-bidraget, blev forhøjet med pr. 1. januar 2006 og senere.
B-D bidragssatserne finder alene anvendelse på det offentlige område.
Ved overenskomstforhandlingerne på det offentlige område i 2008 har parterne aftalt, at ATP-bidraget for de grupper, som er omfattet af de lavere bidragssatser (B-bidrag, C-bidrag og D-bidrag) skal forhøjes med henblik på, at alle grupper ved en trinvis oprykning kommer op på det såkaldte A-bidrag.
Da parterne var enige om, at afstanden mellem henholdsvis C-bidraget og A-bidraget er for stor til, at overgangen til A-bidraget kan rummes i en overenskomstperiode, foreslÃ¥s det, at der indføres to nye bidragssatser – et E-bidrag og et F-bidrag. Der etableres sÃ¥ledes pr. 1. januar 2010 en â€trappemodelâ€, der skal give de grupper, som i dag betaler B-bidrag (der er den laveste bidragssats), mulighed for ved en trinvis oprykning at komme op pÃ¥ A-bidraget. De lavere bidragssatser vil forsvinde i takt med, at de enkelte overenskomstgrupper rykker over pÃ¥ en højere sats.
E-bidraget fremkommer ved at forhøje C-bidraget med 1/3 af forskellen mellem A-bidraget og C-bidraget. Pr. 1. januar 2009 er E-bidraget beregnet til at udgøre 2.073,60 kr. + 388,80 kr. (1/3 af 1.166,40 kr., som er forskellen mellem A-bidraget (3240 kr.) og C-bidraget (2.073,60 kr.)). E-bidraget for en fuldtidsbeskæftiget vil således pr. 1. januar 2009 udgøre ca. 2.462,40 kr.
F-bidraget, som forventes taget i anvendelse i 2012, er fastsat som E-satsen tillagt ½ af forskellen mellem E-bidraget og A-bidraget. Pr. 1. januar 2009 vil F-bidraget for en fuldtidsbeskæftiget således udgøre 2.851,20 kr.
Bidragssatserne fastsættes af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra ATP´s bestyrelse jf. § 15, stk. 5.
Â
Indførelsen af E-bidraget og F-bidraget skal ses som en midlertidig løsning for en begrænset medlemskreds. Disse bidragssatser vil forsvinde efterhånden, som de har udtjent deres formål med at få alle overenskomstgrupper op på A-bidraget. Det kan således ikke i overenskomsterne aftales at overgå til en lavere bidragssats, end den enkelte overenskomstgruppe allerede er på.
Det foreslås, at § 15, stk. 6 ophæves som en konsekvens af, at der ikke længere er nogen øvre grænse i form af alder eller pensionering for, hvor længe der skal indbetales ATP-bidrag for lønmodtagere, lovforslagets § 1, nr. 1 om ændring af § 2, stk. 1, litra a. Herefter gælder der kun de almindelige betingelser for, at der skal indbetales ATP-bidrag dvs. antal beskæftigede timer og kravet om, at der udbetales løn.
For personer, for hvem pligten til at indbetale ATP-bidrag er omfattet af ATP-lovens § 2 a, fremgÃ¥r de nærmere betingelser for, om der skal indbetales ATP-bidrag, af den lovgivning, som regulerer den pÃ¥gældende type overførselsindkomst.Â
Det foreslås, at personer, der er fyldt 70 år ikke skal bidrage til finansieringen af dødsfaldssummen til ægtefæller, da en evt. ægtefælle ikke vil være berettiget til at modtage en ydelse efter en ægtefælle, som er fyldt 70 år jf. § 14 c.
Til nr. 20
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget i § 1, nr. 18.
Til nr. 21
Det foreslås, at § 36, stk. 2, som er en generel forældelsesregel på 5 år for krav på de enkelte pensionsydelser, ændres, således at den også kommer til at omfatte dødsfaldsydelser. Bestemmelsen indeholder herefter en forældelsesregel, som gælder krav på udbetaling af ydelser i henhold til loven. Som konsekvens af den foreslåede ændring, ophæves de nuværende forældelsesbestemmelser under de enkelte typer af dødsfaldssummer i kapitel 4 og kapitel 4 a, jf. forslagets § 1, nr.8-11, nr. 14 samt nr. 16. Bestemmelsen statuerer således en generel forældelsesfrist for ydelser efter ATP-loven og udgør således en særregel i forhold til den generelle forældelseslov.
Til § 2
Det foreslÃ¥s, at loven træder i kraft den 1. april 2009. Det foreslÃ¥s i stk. 2, at lovens bestemmelser om udvidelse af medlemskredsen og indførelsen af de trinvise bidragssatser samt konsekvensrettelserne hertil først fÃ¥r virkning fra den 1. januar 2010. Â
Til § 3
I Folketingssamlingen 2007/08 blev lovforslaget om indførsel af en ny pensionsoptjeningsmodel med en markedsværdibaseret optjeningsrente, vedtaget, jf. lov nr. 109 af 26. februar 2008. I medfør af lovens § 1, nr. 2, blev der skabt overensstemmelse mellem det afgivne pensionstilsagn og det faktiske udbetalingstidspunkt af ATP, således at der i lovens overgangsbestemmelse blev taget højde for, at ændringerne i lov om social pension § 1 a om fastsættelse af folkepensionsalderen først træder i kraft den 1. juli 2009. Det er nødvendigt med en tilsvarende overgangsbestemmelse i nærværende lovforslag. § 3 i nærværende lovforslag vil i perioden fra den 1. april 2009 indtil 30. juni 2009 angive folkepensionsalderen, hvor § 1 a i lov om social pension, som vedtaget ved lov nr. 1587 af 20. december 2009 træder i kraft. Bestemmelsen er nødvendig af lovtekniske årsager, og har i øvrigt ingen betydning for andre bestemmelser om folkepensionsalderen.