Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg |
|
Notat om nærhedsprincippet vedr. forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en procedure i fællesskabsvirksomheder og fællesskabskoncerner med henblik på at informere og høre arbejdstagerne (omarbejdet udgave) - KOM (2008) 419
1. Status
Forslaget blev vedtaget af Kommissionen den 2. juli 2008. Det blev fremsendt til RÃ¥det i en fransk version den 8. juli 2008 og i en dansk version den 9. juli 2008.
Forslaget har hjemmel i TEF art. 137 og skal vedtages efter proceduren i art. 251.
2. Formål og indhold
Forslaget til omarbejdning har til formål at ændre Rådets direktiv 94/45/EF med senere tilpasninger.
Ifølge Kommissionen udøves retten til information og høring på tværs af grænserne ikke tilstrækkeligt effektivt, da de europæiske samarbejdsudvalg ikke i tilstrækkelig grad informeres og høres i forbindelse med omstruktureringer. Der er kun nedsat europæiske samarbejdsudvalg i 36 % af de virksomheder, der falder ind under det eksisterende direktivs anvendelsesområde. Forslaget har til formål at gøre retten til information og høring mere effektiv samt at mindske den usikkerhed, der er forbundet med nogle af bestemmelserne i det eksisterende direktiv.
Forslaget om omarbejdning indebærer følgende indholdsmæssige ændringer af
direktiv 94/45/EF:
1) indførelse af generelle principper vedrørende den måde, hvorpå information og høring af arbejdstagerne på tværs af grænserne skal foregå, indførelse af en definition af information og præcisering af definitionen af høring
2) begrænsning af de europæiske samarbejdsudvalgs kompetence til emner af tværnational karakter og samordning af det nationale og det tværnationale niveau for information og høring af arbejdstagerne, fortrinsvis ved virksomhedsinterne aftaler
3) afklaring af arbejdstagerrepræsentanternes rolle og af deres muligheder for at uddanne sig samt anerkendelse af fagforeningernes rolle i forhold til arbejdstagerrepræsentanterne
4) afklaring af ansvarsområder i forbindelse med videregivelse af oplysninger som gør det muligt at indlede forhandlinger, og af regler for forhandling af aftaler med henblik på oprettelse af nye europæiske samarbejdsudvalg
5) tilpasning af de subsidiære forskrifter, der finder anvendelse, hvis der ikke er indgået nogen aftale, til de ændrede behov
6) indførelse af en klausul om tilpasning af aftalerne om europæiske samarbejdsudvalg i tilfælde af ændringer i virksomhedens eller koncernens struktur og, hvis denne klausul ikke anvendes, videreførelse af de gældende aftaler.
3. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at målene med det foreslåede tiltag ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, da det drejer sig om at ændre en gældende fællesskabsretsakt, der indeholder bestemmelser af tværnational karakter. EU kan bedre ændre en sådan retsakt og tage højde for forholdet til andre fællesskabsbestemmelser og nationale bestemmelser på dette område. Navnlig kan der kun ved en indsats på fællesskabsplan indføres en ændring vedrørende oprettelsen af europæiske samarbejdsudvalg og disses virke. En sådan ændring nødvendiggør en
sammenhængende og koordineret ændring af medlemsstaternes lovgivning, eftersom anvendelsen af en medlemsstats lovgivning indvirker på de rettigheder og
forpligtelser, der gælder for andre medlemsstaters virksomheder og arbejdstagere.
Kommissionen understreger, at forslaget overlader det til medlemsstaterne at tilpasse bestemmelserne til de nationale ordninger for arbejdsmarkedsrelationer og de nationale retssystemer, især hvad angår fastsættelsen af reglerne for udpegning eller valg af arbejdstagerrepræsentanter, disses beskyttelse og fastlæggelse af passende sanktioner.
4. Regeringens vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger og finder på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.