Bilag 1.

 

 

 

Ankestyrelsens praksisundersøgelser

 

Hovedkonklusioner og anbefalinger:

 

1. Kommunernes opfølgning i sager om sygedagpenge, januar 2007

Undersøgelsen omfatter 133 sager fra 21 sjællandske kommuner, hvor første sag vedrører den borger, der havde første fraværsdag efter den 1. juni 2005, og hvor fraværet har varet 8 uger, og så fremdeles, indtil det relevante antal sager er fundet.

 

Undersøgelsen har følgende hovedkonklusioner:

·         At kommunerne i høj grad følger op, som de skal. I 92 pct. af sagerne har kommunerne sÃ¥ledes foretaget opfølgning i sagerne helt eller i overensstemmelse med de fleste regler om opfølgning.

·         I 97 pct. af sagerne manglede der ingen eller kun mindre væsentlig oplysninger.

·         I 98 pct. af sagerne har kommunerne inddraget den sygemeldte i høj grad eller i nogen grad.

·         I 87 pct. af sagerne er der foretaget visitation til en af de tre kategorier. Og 95 pct. af de sygemeldte kom i den korrekte kategori. Kun 63 pct. af de sygemeldte er revisiteret i tilknytning til den efterfølgende opfølgning.

·         Kommunernes indsats i forhold til opfølgningsplanen kan forbedres, idet der kun er udarbejdet planer i 73 pct. af sagerne til tiden, og en fjerdedel af disse planer blev ikke udleveret til den sygemeldte. I endnu mindre omfang har kommunerne efterfølgende justeret, udbygget og udleveret opfølgningsplanen.

·         I næsten alle sager er der taget stilling til, om betingelserne for at modtage sygedagpenge er opfyldt, men det fremgÃ¥r ikke direkte af sagen.

·         Sager, hvor kommunen har inddraget andre aktører i opfølgningen: I 80 pct. af disse sager er lægen inddraget, i halvdelen sygehusafdelinger, i 8 pct. arbejdspladsen, og i 4 pct. en revalideringsinstitution.

·         Det er Ankestyrelsens generelle indtryk, at den første samtale i mange sager fokuserer pÃ¥ lægelige forhold, indhentning af yderligere lægelige oplysninger og afventning af undersøgelser og behandling.

·         I de tilfælde hvor en gradvis tilbagevenden til arbejdspladsen kunne være relevant har kommunerne i 32 pct. af sagerne slet ikke eller kun i ringe grad fremmet tilbagevenden til arbejdspladsen.

 

Ankestyrelsen anbefaler på den baggrund, at kommunerne

·         I højere grad udarbejder opfølgningsplaner og løbende sørger for, at de udbygges, justeres og udleveres til den sygemeldte.

·         I højere grad sikrer, at det fremgÃ¥r af sagen, at de løbende har taget stilling til om den sygemeldte opfylder betingelserne for at modtage sygedagpenge.

·         Hurtigt inddrager alle relevante aspekter, herunder at fastholdelsesinitiativer ikke behøver afvente den lægelige udredning.

·         Inddrager arbejdspladsen og fremmer en tilbagevenden for sygemeldte i ansættelsesforhold samt sikrer, at sygemeldte i sager om gradvis tilbagevenden genoptager arbejdet i fuldt omfang, sÃ¥ hurtigt som muligt.

 

 

 

 

 

 

2. Bortfald af sygedagpenge, februar 2008

Undersøgelsen omhandler 62 sager fordelt på 10 kommuner. Sagerne er udvalgt i tiden, der ligger umiddelbart forud for den 1. april 2007.

 

Størstedelen af sagerne drejer sig om udeblivelse fra opfølgningssamtaler. En mindre del af sagerne vedrører spørgsmålet om returnering af opfølgningsskemaet til kommunen ved sygeforløbets begyndelse. Herudover er der 9 sager, som handler om borgerens nægtelse af deltagelse i behandling mv.

 

Ankestyrelsen har vurderet, at 44 pct. af sagerne (27 sager ud af de i alt 62 undersøgte sager) ikke er afgjort i overensstemmelse med lovgivning og praksis. Afgørelserne i disse sager om bortfald af sygedagpengeretten ville blive ændret eller hjemvist, hvis der havde været en klagesag.

 

I de fleste tilfælde er årsagen, at kommunen ikke har givet den sygemeldte lejlighed til at komme med oplysninger om årsagen til den manglende deltagelse i kommunens opfølgning, således at kommunen kunne vurdere, om der var en rimelig begrundelse for den manglende deltagelse.

 

Ankestyrelsen anbefaler på grundlag af undersøgelsen, at kommunerne i højere grad har fokus på følgende:

·       At sikre, at kommunens skriftlige orientering om konsekvensen for dagpengeretten ved manglende medvirken er klar og utvetydig, sÃ¥ledes, at den sygemeldte ikke er i tvivl om konsekvensen for den fortsatte ret til dagpenge.

·       At være opmærksomme pÃ¥, at den sygemeldte skal have lejlighed til at oplyse om grunden til manglende medvirken.

·       At sikre, at den sygemeldte gøres opmærksom pÃ¥ muligheden for senere at fÃ¥ genoptaget dagpengeudbetalingen.

·       At være opmærksomme pÃ¥ at partshøre borgeren om Ã¥rsagen til den manglende medvirken eller udeblivelse, inden kommunen træffer den endelige afgørelse.

·       At sikre, at der i afgørelsen henvises til et fuldstændigt lovgrundlag.

·       At overveje om klagevejledning kan indføjes i afgørelsen.

Â