Mandatnotits

for

ILO’s 97. Arbejdskonference

 

Genève

 

2008

 

Instruktion for den danske regeringsdelegation
 
 
 
 
 
                           
Beskæftigelsesministeriet
Maj 2008

 

Indhold

1. Indledning.

2. Regeringsinstruks vedrørende konferencens emner.

Konferencens tekniske emner:

a. Komitéen til fremme af landlig beskæftigelse med henblik på fattigdoms-bekæmpelse.

b. Komitéen om styrkelse af ILO's rolle til at assistere sine medlemsstater for at nå deres mål i en globaliseringskontekst.

c. Komitéen om færdigheder til forbedret produktivitet, beskæftigelsesvækst og udvikling.

Øvrige emner:

d. Finansielle og administrative spørgsmål: ILO’s program- og budgetforslag for 2008-2009.

e. Applikationskomitéen.

·        General survey om arbejdskontrakter i offentlige kontrakter.

f. Generaldirektørens rapport.

g. Den globale rapport om foreningsfrihed i praksis.

3. Politiske landespørgsmål som forventes behandlet på konferencen.

a. Burma.  

b. De besatte palæstinensiske områder.

c. Andre lande.

4. Baggrund.

a. Den Internationale Arbejdsorganisation.

b. ILO’s mandat.

c. ILO-konventioner og henstillinger.

d. Danmark og ILO, ratificerede konventioner og henstillinger.

e. Dansk programsamarbejde med ILO.

5. Delegationen.

a. Regeringsdelegation.

b. Arbejdstagerdelegation.

c. Arbejdsgiverdelegation.

 

Bilag 1 ILO-organisationsdiagram   

Bilag 2 Oversigt over dansk personale i ILO

Bilag 3 ILO’s strategiske mål

Bilag 4 Omtalen af Danmark i Ekspertkomitéens rapport

Bilag 5 Bilag 6 Rapporteringsoversigt for danske rapporter til ILO  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Indledning.

Mandatnotitsen er udarbejdet til brug for regeringens delegation ved Den 97. Internationale Arbejdskonference, som afholdes den 28. maj til den 13. juni 2008 i Genève. Mandatnotitsen dækker de emner, der på forhånd er sat på Konferencens dagsorden. Eventuelle yderligere emner eller spørgsmål vil blive koordineret i Genève.

 

Dagsordenen for ILO’s Internationale Arbejdskonference indeholder altid tre tekniske emner, der skifter fra år til år. I visse tilfælde er der tale om 2. behandlinger af emner, der har været behandlet på tidligere konferencer. Udover de tre tekniske emner, er der en række faste punkter på dagsordenen, f.eks. den såkaldte Applikationskomité.

 

2. Regeringsinstruks vedrørende konferencens emner.

Konferencens tekniske emner:

a. Komitéen til fremme af landlig beskæftigelse med henblik på fattigdomsbekæmpelse

ILO har forud for den generelle diskussion på konferencen udarbejdet rapport IV, der redegør for baggrunden for diskussionen samt beskriver situationen og udviklingen i landlig beskæftigelse i forhold til økonomisk aktivitet og reduktion af fattigdom. Desuden præsenteres problemstillingen i forhold til de fire strategiske mål i Decent Work-dagsordenen: beskæftigelse, social beskyttelse, arbejdstagerrettigheder og social dialog.

 

Det er 20 år siden ILO sidst havde en konferencediskussion om landlig beskæftigelse, og selvom konklusionerne fra den gang iflg. ILO har haft vidtrækkende betydning, så er det nu tid til at bringe nye strategier på banen. Vigtigheden af problemstillingen er bl.a. understreget af den globale forpligtelse i forhold til Millennium Development Goals (MDG) om halveringen af fattigdommen inden 2015. Decent Work-dagsordenen og den integrerede tilgang, der ligger heri, ses som komplementerende og bidragende til at nå MDG. 

 

ILO’s rapport viser at ca. 75 pct. af verdens fattige bor i landdistrikter, og at deres indtægt oftest kommer fra landbrugsaktiviteter og typisk ikke er tilstrækkelig til at dække de mest basale behov. Globaliseringen og en stigende urbanisering fremhæves som faktorer, der bidrager til strukturelle ændringer i både de industrialiserede lande og udviklingslandene med betydning for landlig beskæftigelse. MDG har givet fornyet interesse for at se på udviklingen af produktiv beskæftigelse i den landlige sektor, hvilket støttes af en række udviklingsorganisationer. Det fremhæves som afgørende at sikre samarbejde og sammenhæng i indsatsen og se på rammevilkårene for en bæredygtig udvikling.  

 

ILO’s arbejde med Decent Work, Global Employment Agenda og Decent Work Country Programmes ses som et godt udgangspunkt for drøftelser om en fornyet indsats. Rapporten gennemgår en række data og analyserer udviklingen i landlig beskæftigelse i forhold til bl.a. andelen af arbejdsstyrke og økonomisk aktivitet, og der er desuden systematisk set på kønsfordelingen af arbejdsstyrken.

 

Rapporten indeholder fire kapitler, der hvert vedrører et af de fire strategiske mål i Decent Work dagsorden og kommer med et omfattende sæt politikanbefalinger for hvert område. Disse føres videre til et forslag til en handlingsplan for den fremtidige indsats. Det understreges, at landbrug spiller en afgørende rolle for at sikre en økonomisk udvikling og strukturelle ændringer. Økonomisk vækst er således en nødvendig, men ikke en tilstrækkelig faktor til at sikre en fattigdomsreduktion, også anstændig regeringsførelse spiller en afgørende rolle.

 

Forslaget til handlingsplanen for landlig beskæftigelse til reduktion af fattigdom indeholder en række elementer for hvert af de strategiske mål under Decent Work som f.eks.; fremme af gode rammevilkår for bæredygtige virksomheder, sikre uddannelse og træning, introduktion af basal social beskyttelse, udvikle nye metoder til at lette arbejdsrelaterede transitioner, fremme af de fundamentale arbejdstagerrettigheder, støtte til øget trepartsdialog og støtte til øget samarbejde på tværs af ministerier og andre institutioner omkring udviklingsspørgsmål for den landlige sektor.   

 

Der lægges op til en diskussion af de forskellige strategier og betingelser for fremme af landlig beskæftigelse samt en drøftelse af ILO’s bureau og medlemmernes rolle til fremme heraf.

 

Parternes holdning

LO støtter ILO’s arbejde med Decent Work, Global Employment Agenda og Decent Work Country Programmes og ser det som et godt udgangspunkt for drøftelser om en fornyet indsats.

 

Der er ikke afgivet særskilte bemærkninger fra arbejdsgiversiden side til dette punkt.

 

Dansk holdning

Fattigdomsbekæmpelse er det overordnede formål med al dansk udviklingsbistand og udvikling af landbrugssektoren spiller her en central rolle i forhold til at sikre en bredt baseret, fattigdomsorienteret og bæredygtig økonomisk vækst. Støtten til udvikling af landbrugssektoren udgør et væsentligt element i dansk bistandssamarbejde.

Den danske bistand til landbrugssektoren vil i trÃ¥d med udviklingen i nationale fattigdomsstrategier over de kommende Ã¥r i stigende grad blive koblet til aktiviteter med fokus pÃ¥ generel økonomisk udvikling i landomrÃ¥derne, herunder fokus pÃ¥ at sikre de bedste rammevilkÃ¥r for en sÃ¥dan udvikling (eks. infrastruktur, privatsektorudvikling, lovgivning og regulering samt levering af en række serviceydelser). Samspillet mellem den offentlige og den private sektor indgÃ¥r derfor som et væsentligt element i bistanden.  Fremme af kvinders økonomiske rettigheder indgÃ¥r som et fokusomrÃ¥de i støtte til landbrugsudvikling, ligesom landbrugets pÃ¥virkning af miljøet er et centralt tema.

 

Dette falder i tråd med en række af de problemstillinger, strategier og forslag, ILO præsenterer i den fremlagte rapport og forslag til handlingsplan. Danmark støtter den integrerede tilgang til udvikling, som ligger i ILO’s Decent Work og fremme af national, regional og internationalt samarbejde om at nå MDG.

 

b. Komitéen om færdigheder til forbedret produktivitet, beskæftigelsesvækst og udvikling

ILO’s rapport Skills for improved productivity, employment growth and development, der danner grundlag for en generel diskussion på konferencen, omhandler, hvorledes lande – indenfor et Decent Work-perspektiv[1] – kan udvikle deres kompetence- og færdighedsbase og derved øge både antallet af arbejdstagere og produktiviteten i arbejde. Utilstrækkelig uddannelse og kompetenceudvikling holder landene fanget i en ond cirkel af lav uddannelse, lav produktivitet og lave indkomster.

 

Rapporten analyserer, hvordan strategier til at højne og styrke relevansen af kompetencetræning og fremme adgangen til at flere kan opnå færdigheder kan hjælpe landene til større produktivitet, beskæftigelse og udvikling. Færdigheder forstås i rapporten bredt som både grundlæggende uddannelse, forberedende opkvalificering og livslang læring. 

 

Formålet med rapporten er på denne baggrund bl.a. at give eksempler på nogle landes erfaringer med investeringer i udvikling af færdigheder og herigennem øget produktivitet for herigennem at sikre højere lønninger og varig jobskabelse. Desuden demonstreres hvordan livslang læring reducerer omkostningerne ved teknologiske forandringer ved at ruste arbejdstagere til anden beskæftigelse. Øget opmærksomhed på betydningen af kompetenceudvikling for at opnå formalisering af den uformelle økonomi samt fokus på de sociale parters rolle i forhold til at fremme færdighedsudvikling med henblik på at forbedre produktiviteten bliver ligeledes fremhævet.

 

Mens de første kapitler i rapporten undersøger de udfordringer, som lande, firmaer og særligt udsatte persongrupper står overfor i dag i forhold til at opnå større produktivitet og øge beskæftigelsen, ses der i kapitel 5 frem i tiden. Der peges på social dialog som instrument til at koordinere processerne omkring udvikling af færdigheder og nationale udviklingsstrategier samt på kompetencebehovsvurderinger og informationssystemer for tidligt at kunne forudsige kompetencebehov på arbejdsmarkedet. Kapitel 6 ser på, hvorledes politikker rettet mod færdigheds- og kompetenceudvikling kan bruges til at finde gode løsninger ift. udefrakommende forandringer af økonomien. Rapporten afsluttes med et kort resumé af de vigtigste indstillinger samt 6 forslag til diskussionspunkter.

 

Parternes holdning

LO kan støtte målet om uddannelse og opkvalificering for flest mulige. Det bør imidlertid præciseres, at uddannelse og opkvalificering bør have et klart jobfokus.

 

Dansk Arbejdsgiverforening er enig i, at uddannelse og efteruddannelse er vigtige faktorer for økonomisk vækst og stigende beskæftigelse, men det er vigtigt at understrege, at mere uddannelse ikke alene fører højere produktivitet og til flere jobs – også ny teknologi og nye former for arbejdsorganisering påvirker dagsordenen.

 

Det er vigtigt at understrege, at udvikling af færdigheder skal samtænkes med efterspørgslen fra erhvervslivet, og der skal fokuseres på relevante færdigheder, som fører til jobs i erhvervslivet.

 

Uddannelsessystemet skal indrettes fleksibelt og målrettes således at det spiller sammen med de ændrede behov på arbejdsmarkedet.

 

Dansk holdning

Danmark har den samme dagsorden som mange andre lande ift. kompetence- og færdighedsudvikling. Dvs. at Danmark kan tiltræde målet om uddannelse og opkvalificering for flest muligt. Det bør imidlertid præciseres, at uddannelse og opkvalificering bør have et klart jobfokus. Dvs. der bør ikke fokuseres entydigt på mere uddannelse og opkvalificering, men i nogen grad også på jobmulighederne inden for de områder, hvor der gives uddannelse og opkvalificering. Et centralt tema, der knytter sig hertil, er at arbejdstagerne skal sikres mulighed for at omstille sig ift. forskydninger i efterspørgslen. En arbejdstager med ikke-efterspurgte kvalifikationer kan på samme vis som en arbejdstager uden kvalifikationer fanges i en spiral af lav produktivitet og deraf følgende lav løn.

 

Derfor er man fra dansk side enige i, at det er afgørende at udvikle og bruge redskaber, der understøtter indsatsen til at bestemme, hvilke områder på arbejdsmarkedet, der oplever ekspansion og hvilke, der oplever nedgang. Arbejdsmarkedsstyrelsen har i samarbejde med beskæftigelsesregionerne udviklet et redskab til identifikation af områder med de bedste jobmuligheder.

 

c. Komitéen om styrkelse af ILO's rolle til at assistere sine medlemsstater for at nå deres mål i en globaliseringskontekst (Anden generel diskussion).

Der er på årets konference en anden generel diskussion om styrkelse af ILO’s kapacitet for bedre at kunne assistere medlemslandene i deres indsats for at fremme Decent Work-dagsordenen[2]. Diskussionen er opfølgning på sidste års konference diskussion om samme emne[3].

 

Der har i perioden efter drøftelserne sidste år løbende været trepartsdrøftelser i ILO om emnet som led i forberedelse til dette års konference. ILO har til brug for dette præsenteret en række tekster med forslag til bl.a. cykliske reviews for de fire strategiske prioriteter under Decent Work og udkast til en ”autoritativ tekst” som har været drøftet. Disse dokumenter er optrykt i Rapport VI, der danner grundlag for drøftelserne på årets konference.

 

Danmark har deltaget aktivt i drøftelserne og koordineringen af nordiske indlæg og EU-indlæg herom. Der har fra dansk side været fokus på at sikre, at resultatet af komitéens arbejde vil bidrage til en operationalisering af Decent Work-dagsordenen, der vil kunne bidrage til en fokusering og styrkelse af ILO’s arbejde. Der må samtidig ikke ske en udvanding af ILO’s normskabende og monitorerende rolle. Desuden har det været en prioritet, at der ikke vil blive tale om øgede rapporteringsforpligtelser for medlemslandene.

 

ILO genintroducerer debatten ved at fremhæve, hvordan globaliseringen har betydning for implementeringen af ILO’s mandat, og det understreges, hvordan der i dag – med den store depression, 2. Verdenskrig og den kolde krig på afstand – er en ny global forståelse og nødvendighed for globale tiltag. Det fremhæves som en historisk mulighed. Derudover er dette muligheden for ikke bare at bekræfte ILO’s mandat men også diskutere ILO’s opgaver i lyset af globalisering og Decent Work - dagsordenen. ILO fremhæver, at det er vigtigt, at denne proces bygger på konsensus, for at den skal kunne gøre en forskel. Men det understreges fra ILO’s side, at dette års drøftelse og evt. autoritative dokument ikke skal ende i en laveste fællesnævner, men det højst mulige acceptable for alle.

      

ILO gennemgår baggrunden for diskussionen, som er en udløber af Verdenskommissionen om den sociale dimension af globaliseringens arbejde og rapport. Dette har bl.a. været fulgt op i ILO’s Styrelsesråd med en særlig arbejdsgruppe herom, og beslutningen om at have temaet for en teknisk komité på en Arbejdskonference med mulighed for opfølgende diskussion. Baggrunden for diskussionen er desuden beskrevet i Mandatnotitsen for den danske regeringsdelegation forud for den 96. Arbejdskonference 2007.

 

Drøftelserne på sidste års konference resulterede i en resolution, der pålagde ILO at forberede et udkast til en mulig autoritativ tekst, samt at forberede drøftelser og muligheder ift. at styrke ILO’s kapacitet ift. forbedret styring[4]. Der har som nævnt allerede i løbet af efterår 2007 og forår 2008 været drøftelse af et udkast til en autoritativ tekst fra ILO’s side.

 

Det er i forhold til en evt. autoritative tekst understreget, at det ikke er spørgsmål om at redefinere ILO’s mandat eller Decent Work, men at fremme arbejdet med Decent Work og herunder fremme en integreret tilgang til Decent Work. Desuden blev det fra en del medlemsstater og ILO’s side fremhævet, at det ikke drejer sig om at komme med nye forpligtelser for medlemsstaterne. Der er ligeledes fokus på vigtigheden af opfølgningen på et evt. autoritativt dokument. De hidtidige drøftelser ledte til en række anbefalinger til udarbejdelsen af et nyt udkast til en evt. autoritativ tekst. Dette udkast findes i rapporten til årets konference, og det er ændret betydeligt i forhold til tidligere udkast.

 

Udkastet til en evt. autoritativ tekst forventes behandlet på konferencen og evt. vedtaget (med evt. ændringer).

 

ILO’s rapport gennemgår de forskellige mulige typer af en autoritativ tekst det vil være muligt at vedtage på årets konference. Det fremføres, at det ikke vil være muligt at vedtage en konvention, henstilling eller en protokol til en konvention, da det forudgående arbejde for årets drøftelse ikke muliggør vedtagelsen af en sådan type instrument[5]. Mulighederne vil være at vedtage et sæt konklusioner, en resolution eller en deklaration. ILO præsenterer en deklaration som et godt valg i forhold til forslaget til autoritativ tekst, og fremhæver en deklarations rådgivende karakter. 1998 Deklarationen og opfølgningen på denne præsenteres som et eksempel. Det vil være afgørende for en deklarations fremtidige betydning, hvilken opfølgning, der bliver besluttet.

 

Endelig gentager ILO, at der i mandatet fra sidste års konference også er en opgave i forhold til styrkelse af ILO’s styringskapacitet. Dette, fremfører ILO, vil til dels følge af et evt. autoritativt dokument samt opfølgningen på dette, her nævnes bl.a. forslaget om cykliske reviews for hvert af de fire strategier under Decent Work-dagsordenen.

 

Udkast til evt. autoritativ tekst

Det nye udkast til en autoritativ tekst har indarbejdet en del af de kommentarer, der blev givet i løbet af de hidtidige drøftelser. Teksten er delt op, så opfølgningsdelen fremstår som et anneks til teksten, hvilket bl.a. giver mulighed for mere specifik opfølgning med evaluering og mulighed efterfølgende ændring heraf.

 

Teksten består af en præambel, der sætter teksten ind i konteksten af globaliseringen og ILO’s mandat i forhold hertil. Dernæst kommer et afsnit om omfanget og principperne for teksten bl.a. en beskrivelse af de fire strategiske prioriteter i Decent Work: beskæftigelse, social beskyttelse, social dialog og arbejdstagerrettigheder. Dette følges af et afsnit om metode til implementering af disse principper mv. delt op i ILO’s bureaus opgaver og medlemsstaternes opgaver hermed. Teksten afsluttes med et afsnit om endelige bestemmelser ift. Generaldirektøren og Styrelsesrådets rolle ift. teksten.

 

Det foreslåede anneks til teksten indeholder afsnit om ILO’s opgaver ift. at støtte medlemsstaterne. Her nævnes bl.a., at ILO’s administration, ressourcer og eksterne relationer skal sikre en fremme af målsætningerne. Derudover nævnes cykliske reviews, som middel til bedre at synliggøre og forstå medlemsstaternes virkelighed og behov. Desuden bliver teknisk samarbejde og rådgivning, samt forskning og informationsindsamling og - deling fremhævet. Endelig gives der mulighed at Arbejdskonferencen vil evaluere tekstens og arbejdet som følge heraf betydning i forhold til formålet med teksten.   

 

Parternes holdning

LO vil arbejde for, at resultatet af komitéens arbejde vil bidrage til en operationalisering af Decent Work-dagsordenen, der vil kunne bidrage til en fokusering og styrkelse af ILO’s arbejde. LO støtter, at det autoritative dokument vedtages som en deklaration samt at Danmark efterfølgende konkretiserer national opfølgning.  

Dansk Arbejdsgiverforening er enig i, at det er væsentligt at styrke ILO’s kapacitet til at assistere medlemsstaterne i forhold til at håndtere globaliseringens udfordringer. DA lægger vægt på, at debatten om globaliseringen bør fokusere på positive muligheder, der ligger i globaliseringen. ILO bør derfor understøtte temaet gennem Decent Work dagsordenen.

 

Det er afgørende, at der i drøftelserne lægges vægt på en forbedret og effektiv styring og prioritering af ILO’s arbejde, så det målrettes såvel virksomhedernes, lønmodtageres som medlemsstaternes behov. Såfremt nye opgaver eller nye rapporteringer foreslås, bør det føre til, at der samtidig overvejes bortfald af andre.

 

Samtidig skal der i samarbejdet med andre internationale organisationer fokuseres på ILO’s mandat.

 

Arbejdet med ILO’s kapacitet bør ikke føre til en konvention, da dette ikke er rette instrument, men snarere til et dokument, der på anden måde sætter retningslinjerne for ILO’s arbejde i Styrelsesrådet og i ILO-sekretariatet.

 

Dansk holdning

Danmark støtter diskussionen om styrkelse af ILO’s kapacitet til at assistere medlemsstaterne i forhold til at kunne håndtere globaliseringens udfordringer. ILO’s Decent Work-dagsordenen, med sin integrerede tilgang af de fire strategiske mål, er en god ramme herfor. En øget fokusering og operationalisering af dagsordenen forventes at kunne fremme arbejdet med at sikre den sociale dimension af globaliseringen. Her er det afgørende at sikre, at ILO’s kapacitet sikrer en styring ”vertikalt, horisontalt og eksternt[6]”.   

 

Danmark vil lægge vægt på, at diskussionen skal bidrage til en forbedret styring af ILO’s arbejde i forhold til 1) at imødekomme medlemmernes behov og interesser, 2) at sikre synlighed samt sammenhæng og synergi mellem de fire strategiske mål i Decent Work og 3) at sikre ILO’s mandat i forhold til andre internationale organisationer.

 

Danmark prioriterer, at komitéens arbejde resulterer i et autoritativt dokument, der fremstår klart og med fokus på målsætningerne for Decent Work og en operationaliseringen af disse. Det støttes, at dokumentet overordnet beskriver ILO’s rolle, herunder henholdsvis bureau og medlemmernes roller, i forhold til fremme af Decent Work. Desuden vil prioriteres det fra dansk side, at der i dokumentet sikres rum for forskellige nationale traditioner og forhold på arbejdsmarkedet indenfor Decent Work-dagsordenen.

 

Danmark kan støtte, at det autoritative dokument vil blive udarbejdet som en deklaration. 

Danmark er derimod ikke tilhænger af, at der udarbejdes en egentlig konvention vedrørende Decent Work.

 

Øvrige emner:

d. Finansielle og administrative spørgsmål: ILO’s program- og budget for 2008-2009.

ILOs budget og program er 2-årigt. Det seneste budget og program for 2008-2009 blev vedtaget på den 96. Internationale Arbejdskonference i 2007. På baggrund af ILO’s generaldirektørs forslag til program og budget blev et budget på godt 635 mio. US$ vedtaget.

 

ILO’s program og budget er centreret omkring 4 strategiske mål (se nærmere i bilag 3):

·        Normskabelse om fundamentale principper og rettigheder (ca. 92,6 mio. US$).

·        Beskæftigelse (ca. 145,0 mio. US$).

·        Social beskyttelse (ca. 96,0 mio. US$).

·        Social dialog (ca. 137,9 mio. US$).

 

Midlerne under de strategiske prioriteter dækker udgifter til en lang række tekniske programmer herunder tværgående programmer og de regionale indsatser Der udover er der på budgettet afsat midler til policy-udvikling, generel administration, sikkerhed og drift af hovedorganerne.

 

Til årets konference foreligger der i rapport II informationer om nye medlemmer, bidragsniveauer, etc. for 2008-09 samt oplysninger om forslag til brug af overførsel af indtægter fra valutaveksling til en fond til renovation af ILO’s bureaus bygning.

 

ILO modtager indbetalinger fra medlemslandene i CHF, som siden veksles til USD til brug for driften af ILO. Dette giver til tider overskud, som traditionelt tilbagebetales til medlemmerne, hvor medlemmer der betaler rettidigt modtager en lidt større andel (Danmark er traditionelt blandt disse lande). Det fremgår af rapport II, at dette spørgsmål sidst har været drøftet på Styrelsesrådsmøde i marts 2008. Danmark støttede her forslag om at lade halvdelen af årets valutafortjeneste tilgå fonden til renovering af ILO’s bureaus bygning, men at opretholde ordningen, der fremmer rettidig indbetaling af medlemsbidrag. Det er Danmarks opfattelse, at ILO som organisation har gavn af rettidige indbetalinger, idet dette bidrager til en bedre planlægningshorisont for organisationen. Danmark er fortsat af denne opfattelse, men vil kunne støtte et evt. kompromisforslag, hvor tilskyndelsen til rettidig indbetaling bevares.

 

e. Applikationskomitéen.

Som et fast punkt på Konferencens dagsorden samles Applikationskomitéen hvert år for at gennemgå de modtagne rapporter fra medlemslandene om ratifikation af ILO-konventioner. Komitéen henholder sig i sit arbejde bl.a. til Ekspertkomitéens rapport om medlemslandenes implementering af konventionerne (se nærmere om danske sager i dette års rapport nedenfor i bilag 4). Applikationskomitéen behandler hvert år 25 individuelle sager på landeniveau. Udvælgelse af sagerne sker i en særlig underkomité (arbejdsmarkedets parter) uformelt ud fra sagernes alvor samt en vis geografisk fordeling.

 

Danmarks holdning og eventuelle kommentarer i de enkelte individuelle sager afklares, når udvælgelsen er gennemført samt løbende på grundlag af drøftelser med EU-landene og i kredsen af nordiske medlemslande.

 

·        General survey om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.

ILO’s sekretariat udarbejder hvert år en generel rapport (generel survey) om et bestemt emne med udgangspunkt i en eller flere konventioner til diskussion i Applikationskomitéen. Den generelle rapport bygger på medlemslandenes afrapporteringer om implementering - eller mangel på samme - af de konkrete udvalgte konventioner samt henstillinger. Den generelle rapport diskuteres som regel under ét af komiteens første møder.

 

Den generelle rapport handler i år om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. I 1949 vedtog arbejdskonferencen en konvention og en henstilling om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Danmark ratificerede konventionen i 1955. Der er til dato 90 ratifikationer, hvor sekretariatet vurderer, at kun 15 lande opfylder konventionens forpligtelser. Til sammenligning kan oplyses, at 127 lande har ratificeret de grundlæggende konventioner.

 

Ifølge konventionen skal der i kontrakter indgået mellem offentlige myndigheder og private leverandører indsættes klausuler om, at vedkommende arbejdstagere skal sikres en løn, herunder særlige ydelser, arbejdstid og andre arbejdsvilkår, der ikke er mindre gunstige end dem, der gælder på den egn, hvor arbejdet udføres.

 

Vedrørende kravene om løn- og arbejdsvilkår henviser konventionen til, hvad der måtte fremgå af overenskomst mv., voldgiftskendelse eller national lov. Hvis der ikke er regulering af arbejdsforholdet på den omhandlede måde på egnen, skal en tilsvarende overenskomst eller de vilkår, som i almindelighed tilbydes af arbejdsgivere indenfor det pågældende fag, branche eller lignende, lægges til grund ved fastsættelsen af løn- og arbejdsvilkårene.

 

Konventionen er et instrument til at sikre gunstige arbejdsvilkår, når bygge- og anlægsarbejde udføres på ”statens regning” og til at imødegå social dumping.

 

Rapporten konkluderer, at på trods af konventionens ringe udbredelse, er den mindst lige så relevant og aktuel som for 60 år siden, ikke mindst fordi beskyttelse af ordentlige løn- og arbejdsvilkår i forbindelse med udbud er under stigende pres i en globaliseret verden. Rapporten kommer med en række forslag til, hvordan konventionen og dens sigte kan revitaliseres. 

 

Drøftelsen på arbejdskonferencen har i EU-sammenhænge fået særlig relevans efter, at EF-domstolens afgørelse i Rüffert-sagen blev offentliggjort den 3. april 2008. Sagen handlede om, hvorvidt brug af arbejdsklausuler i en tysk del-stat i forbindelse med offentligt udbud er forenelig med EF-rettens regler om fri udveksling af tjenesteydelser og udstationering af lønmodtagere. Domstolen kom frem til, at Udstationeringsdirektivet sammenholdt med artikel 49 EF Traktaten, i en situation som i den foreliggende var til hinder for brug af arbejdsklausuler. Det kan oplyses, at Tyskland ikke har ratificeret ILO konvention nr. 94, og EF-domstolen udtalte sig ikke om ILO konventionens forhold til EU-retten. 

 

Dansk holdning

Den danske regering forventer at holde et indlæg – eventuelt sammen med andre nordiske lande - hvor man vil understrege vigtigheden af ILO konvention nr. 94, som på globalt plan kan modvirke social dumping og sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår i forbindelse med offentlige udbud.

 

Den danske regering vil ikke kunne støtte et eventuelt EU-indlæg, der stiller spørgsmålstegn ved, om ILO konvention nr. 94 og EU-retten er forenelige.

 

Det skal hertil bemærkes, at Kommissionen i forbindelse med implementeringen af udstationeringsdirektivet har udtalt, at den anså ILO-konvention nr. 94 for værende i overensstemmelse med udstationeringsdirektivet. Kommissionen udtalte således: ”Hence, we  consider that the two systems – that of the Directive and that of the Convention – are both different and compatible because they have similar effects in regard to their respective scopes (public contracts).”

 

 

f. Generaldirektørens rapport.

Generaldirektøren aflægger årligt rapport til konferencen og i år har rapporten titlen ”Decent Work – some strategic challenges ahead”. Rapporten tager aktuelt udgangspunkt i turbulensen på de internationale finansielle markeder – og argumenterer for, at Decent Work-dagsordenen også her har en rolle at spille i forhold til at sikre balance og retfærdighed i den fremtidige udvikling. Dette års rapport er sammen med sidste års rapport et indspil til den kommende strategiske politik plan for ILO for perioden fra år 2010 til 2015. Generaldirektøren inviterer i sin rapport alle medlemmer til at bidrage til visionen for den kommende periode.

 

Globaliseringen viser ændringer og transformationer og skaber nye muligheder, men også udfordringer i forhold til indflydelsen på den produktive økonomi – herunder virksomheder og jobs. Der er stadig ikke fundet en endelig løsning på mulighederne og udfordringerne i globaliseringen, men det fremhæves, hvordan problemstillingerne har været drøftet på Arbejdskonferencen i de sidste par år. Det ses at en bedre balance mellem staten og markedets indflydelse er vigtig for muligheden for at udvikle bredt baseret økonomisk vækst, sociale fremskridt og bæredygtig udvikling. Generaldirektørens rapport argumenterer for at Decent Work-dagsorden er en praktisk tilgang til at sikre balancen mellem de centrale politiske mål for alle lande og i forhold til at sikre en global governance.

 

Rapporten beskriver, hvordan Decent Work i høj grad er kommet på dagsorden i andre FN-organisationer og hvordan udviklingen af redskaber som Decent Work Country Programmer og ”Decent Work-toolkit” har gjort det mere operationelt. Generaldirektøren ser blandt medlemmerne større og større interesse og efterspørgsel efter Decent Work – større fokus på det offentliges rolle, overholdelse af grundlæggende arbejdstagerrettigheder og balancen mellem fleksibilitet og sikkerhed.     

 

Udviklingen viser vigtigheden af demokratiske fremskridt og regulering af markeder. Der kan udvikles forskellige veje til at nå målene i Decent Work, som bygger på social dialog og dermed er en dynamisk strategi også for fremtiden. Der er dog fortsat udfordringer i forhold til at omsætte Decent Work til politik i praksis og dette skal der fortsat arbejdes med. Det er vigtigt, at sikre trepartisme i det 21. århundrede.

 

Støtten til Decent Work bliver yderligere aktuelt med dette års diskussion om at styrke ILO’s kapacitet i forhold til at assistere sine medlemmer i globaliseringen. Dette vil kræve reformer af styringen af ILO og en sikring af effektiv udnyttelse af ILO’s ressourcer. ILO bevæger sig fremad og Generaldirektøren ønsker, at dette års konference bidrager til inspiration for hvor ILO skal bevæge frem til 2015.

 

Rapporten drøfter herefter Decent Works rolle i social udvikling nationalt og internationalt og hvordan der skabes et stærkere ILO der støtter medlemmerne i forhold til at sikre anstændigt arbejde for mænd og kvinder.

 

Finanskrisen fremhæves som eksempel på en udfordring for DW dagsordenen. De finansielle markeders udvikling og det mulige omfang af en forestående finanskrise beskrives i rapporten. Det fremhæves, hvordan der er ved at udvikle sig en mistillid til det finansielle system og at dette kalder på globale og bæredygtige løsninger. Der er en stor del af den oplevede økonomiske vækst, der bygger på ubalancer i systemet og en udvidelse af den økonomiske ulighed.

 

Decent Work er med til at sikre social, økonomisk og miljømæssige fremskridt og er forbundet til en række hermed. Der skal satses på en livscyklus tilgang, hvor der gøres en indsats for alle aldre. Decent Work er en strategi mod ulighed og diskrimination. Generaldirektøren fremhæver statens rolle i at sikre en balanceret udvikling, og hvordan fremkomsten af en middelklasse skal bidrage til at understøtte dette. Fokus på realisering af arbejdstagerrettigheder og at skabe jobs vil bidrage til sammenhæng i udviklingen. 

 

Der skal skabes et stærkere ILO, der bygger på bedre udnyttelse af videnspotentialet og bedre analyse. Der skal sikres bedre styring og ledelse, der skal bidrage til de rigtige prioriteringer for ILO’s arbejde. Dette er også centralt for årets konferencediskussion. Til sidst lægges der op til en drøftelse af de strategiske politiske prioriteringer for ILO fra 2010 til 2015.

 

g. Den globale rapport om foreningsfrihed i praksis

Der følges årligt op på ILO’s deklaration om grundlæggende principper og rettigheder for arbejde med en global rapport om et af de fire hovedområder. Årets rapport ”Freedom of association in practice: Lessons learned” vedrører foreningsfrihed og kollektive forhandlinger og giver et overblik over anvendelsen af og vilkårene for principperne for foreningsfrihed og kollektive forhandlinger.

 

ILO-konventionerne 87 og 98 vedrører foreningsfrihed og retten til at føre kollektive forhandlinger, og det påpeges i rapporten, at der fortsat er behov for at fremme ratificeringen af de to konventioner, men at den virkelige udfordring ligger i at sikre en effektiv implementering af konventionerne. Rapporten identificerer nogle betydelige fremskridt, men også fortsatte problemer.

 

I rapporten beskrives betydningen af og betingelserne for foreningsfrihed og retten til at føre kollektive forhandlinger. Regeringernes rolle ift. at fremme et miljø, der støtter foreningsfrihed og kollektive forhandlinger beskrives, og endvidere beskrives globaliseringens betydning. Det påpeges, at respekten for retten til foreningsfrihed og kollektive forhandlinger har en positiv indvirkning på konkurrenceevne og økonomiske præstationer, og at kollektive forhandlinger kan bruges som et godt redskab ift. succesfuld håndtering af nye udfordringer i en foranderlig verden. Strukturelle forandringer i ansættelsesformerne udfordrer fagforeningernes rolle og opgave samt udøvelsen af retten til foreningsfrihed og kollektive forhandlinger. Forskellige sektorer og kategorier af arbejdere og de særlige udfordringer knyttet dertil gennemgås i rapporten, og der er en beskrivelse af, hvordan nogle er svære at organisere og en del er uorganiserede, og hvorfor det er vigtigt at få dem omfattet af aftalerne.

 

Rapporten omhandler endvidere institutionerne og initiativerne på internationalt niveau og betydningen af staternes øgede integration for et større fokus på internationale aktiviteter i form af codes of conduct, CSR, bilateralt og multilateralt samarbejde med krav om respekt for grundlæggende rettigheder.

 

I rapporten beskrives desuden ILO’s arbejde for at fremme respekten for foreningsfrihed og kollektive forhandlinger, herunder gennem træning, fremme af en øget bevidsthed (awareness raising), rådgivning, teknisk bistand mv. ILO vil fortsætte med at undersøge årsagerne til manglende ratifikation af de nævnte konventioner og assistere regeringerne i processen samt styrke arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationerne. Diskussionen af rapporten vil danne grundlag for en fireårig handlingsplan vedrørende foreningsfrihed og kollektive forhandlinger, der skal diskuteres på Styrelsesrådsmødet november 2008. 

 

3. Politiske landespørgsmål som forventes behandlet på konferencen.

a. Burma

Befolkningen i Burma er frarøvet de friheder og rettigheder, som vi tager for givet. Krænkelser af menneskerettighederne er udbredt. Politiske fængslinger, tvangsarbejde, vilkårlige arrestationer, tvangsflytning af folk og anvendelse af børnesoldater hører til dagens orden.

 

Den Internationale Arbejdskonference vedtog i 2000 en resolution om Burma for overtrædelse af konvention nr. 29 (forbud mod tvangsarbejde) samt manglende efterlevelse af en række henstillinger. En konsekvens af resolutionen er, at Burma sættes på Konferencens dagsorden, indtil landet opfylder sine forpligtelser.[7] Resolutionen anbefalede ILO’s medlemmer at gennemgå deres relationer med Burma og tage passende skridt til at sikre, at Burma ikke udnytter disse relationer til at fortsætte tvangsarbejde i landet.

 

Kort tid efter indledtes forhandlinger mellem Burma og ILO, og ILO’s medlemmer valgte derfor at afvente situationen. Forhandlingerne førte bl.a. til udstationeringen af en ILO forbindelsesofficer til Burma (maj 2002) og enighed om en handlingsplan med sigte på at fjerne tvangsarbejde (maj 2003). ILO har siden 2001 gennemført adskillige besøg til landet og generaldirektørens særlige rådgiver har ved adskillige lejligheder afholdt møder med den burmesiske regering.

 

Forhandlinger om en aftale mellem Burma og ILO blev påbegyndt i januar 2007 og den 26. februar 2007 blev der indgået en et-årig aftale mellem ILO og Burma. Aftalen betød, at ILO's forbindelsesofficer i Burma kunne få mere personale, og at klager om tvangsarbejde kunne indgives til ham.  

 

I februar 2008 besøgte ILO igen Burma. Der er stadig en række punkter, hvor styret ikke har ageret tilstrækkeligt og opfordres hertil. Det drejer sig blandt andet om at frigive fagforeningsfolk, der er holdt fanget for faglige aktiviteter og at garantere fagforeningsfrihed.

 

Det blev på Styrelsesrådet i marts 2008 besluttet at forlænge den et-årige aftale med et år med forventning om yderligere implementering af de opsatte mål, herunder frihed til at henvende sig til klageinstans uden frygt for repressalier, oversættelse af aftalen og øvrig oplysningsmateriale til lokale sprog og frihed for forbindelsesofficeren til at udføre sit arbejde. Forbindelsesofficeren blev bedt om at komme med en opdatering af situationen på ILO’s konference 2008.

 

Burma blev - udover frigivelse af fagforeningsaktivister - på Styrelsesrådet opfordret til at indføre fagforeningsfrihed og til at forbyde tvangsarbejde, herunder rekruttering af mindreårige til militæret.

 

Dansk holdning

Målet med Danmarks Burma-politik er et fredeligt og demokratisk Burma i bæredygtig økonomisk vækst. Danmarks Burma-politik har tre hovedelementer: Danmark vil fortsætte den konsekvente linje over for militærregimet, herunder fastholde EU’s sanktioner over for generalerne; styrke samarbejdet med det burmesiske folk; og arbejde sammen med de asiatiske lande – via bilateral dialog og i internationale fora - om at fremme en positiv udvikling i Burma.

 

Danmark har været aktivt involveret i formuleringen af EU’s Fælles Holdning over for Burma, som omfatter målrettede sanktioner i forhold til militærregimet og en bistandsindsats baseret på reciprocitet, hvor EU reagerer proportionalt på fremskridt eller tilbageskridt. EU’s Fælles Holdning blev senest skærpet efter den voldelige nedkæmpning af opstanden i efteråret 2007. Den Fælles Holdning blev i april 2008 forlænget med yderligere 12 måneder. Der blev i samme forbindelse på bl.a. dansk foranledning vedtaget rådskonklusioner, der understreger EU's fortsatte engagement i Burma-spørgsmålet.

 

Danmark har ydet betydelig støtte til fremme af menneskerettigheder og demokrati i Burma. Dels bilateralt, dels gennem Den Danske Burma Komité. En del af denne hjælp er gået til kampen imod tvangsarbejde i Burma. Hertil kommer, at Danmark som noget nyt og i overensstemmelse med EU's Fælles Holdning er begyndt at yde bistand til uddannelsesområdet inde i Burma. 

 

Gennem bilaterale kontakter i FN, i EU og i EU’s dialog med specielt de asiatiske lande vil Danmark blive ved med at arbejde for, at Burma fastholdes på den internationale dagsorden og søge en styrket dialog om landet.

 

Konferencen vil bl.a. på baggrund af statusrapporter fra ILO’s forbindelsesofficer vurdere, om Burma overholder sine forpligtelser i forhold til den nyligt forlængede aftale mellem Burma og ILO. Truslen om en ”advisory opinion” fra den Internationale Domstol i Haag gælder – hvis det skønnes ikke at være tilfældet – stadig.

 

Den danske holdning er:

·        EU bør have en fælles holdning til Burma-spørgsmÃ¥let. EU-formandskabet vil under Arbejdskonferencen koordinere EU’s - og dermed Danmarks – holdninger til spørgsmÃ¥let.

·        Forlængelse af aftalen mellem Burma og ILO er et skridt i den rigtige retning og giver Burma mulighed for at vise de ønskede resultater. Hvis ILO vurderer, at Burma ikke overholder sine forpligtelser iht. aftalen, bør man fra dansk side støtte, at der skrides til handling ift. den internationale Domstol i Haag. Truslen herom bør fastholdes, selv om det vurderes, at udviklingen indtil videre forløber tilfredsstillende.   

·        EU bør søge at opnÃ¥ bred opbakning til sin linje, specielt fra ASEAN-landene, Kina og Indien, og i øvrigt opmuntre de asiatiske lande til at følge aktivt med i processen i Burma. 

 

b. De besatte palæstinensiske områder

Generaldirektøren udarbejder hvert år en rapport om forholdene for arbejdstagere i Gaza, Vestbredden, inkl. Øst-Jerusalem og Golan-højderne, hvoraf de palæstinensiske selvstyreområder formelt udgør ca. 1/3. Baggrunden for rapporten er en resolution vedtaget af Arbejdskonferencen i 1980. En forbedring af arbejdsforholdene i områderne ses som et lille, men vigtigt skridt i retning mod fred. Den israelske regering har lagt op til yderligere israelske tilbagetrækninger fra dele af Vestbredden.  

 

Den Palæstinensiske Selvstyremyndighed - Palestinian Authority (PA) - blev etableret i 1994 som resultat af Oslo-aftalerne mellem PLO og Israel. PA var oprindeligt tænkt som en femårig overgangsmyndighed indtil fred og palæstinensisk statsdannelse ville være opnået. I 1996 blev PLO's formand Yasser Arafat valgt til præsident for de palæstinensiske selvstyreområder efter demokratiske valg til præsidentembedet og den Palæstinensiske Lovgivende Forsamling - Palestinian Legislative Council (PLC). Efter Arafats død i november 2004 afholdtes valg til præsidentembedet den 9. januar 2005, hvor Mahmoud Abbas (Abu Mazen) blev valgt til præsident med opbakning fra 62,3 % af de afgivne stemmer. I det seneste parlamentsvalg - der blev afholdt den 25. januar 2006 - vandt den islamiske bevægelse Hamas 74 ud af PLC's 132 pladser. Det hidtil dominerende parti Fatah fik 45 mandater. Hamas dannede herefter regering med Ismail Haniyyeh som premierminister. Den 17. marts 2007 - efter et år med international boykot, massive israelske militæroperationer og voldsomme interne kampe - dannedes en national samlingsregering med ministre fra Hamas, Fatah og andre politiske fraktioner. Ismail Haniyyeh forblev premierminister.  Denne regering var fra begyndelsen yderst skrøbelig, og den 14. juni 2007 endte regeringssamarbejdet mellem Fatah og Hamas efter et voldeligt opgør i Gaza.  Fatah trak sig tilbage til Vestbredden, hvorfra man med præsident Abbas og premierminister Fayyad i spidsen repræsenterer PA, det palæstinensiske selvstyre, som er den af det internationale samfund anerkendte repræsentant for palæstinenserne og er det, som forhandler med Israel om en fredsaftale.

 

Bevægeligheden for varer og arbejdstagere i og imellem Gaza og Vestbredden er fortsat begrænset af stram israelsk kontrol. Israelske bosættelser i det besatte Vestbredden, ikke mindst i Østjerusalem, er fortsat frem til nu. Kravene til arbejdstilladelser for at kunne krydse ind og ud af de besatte områder har endvidere haft betydning for arbejdskraftstrømmene mellem de besatte områder og Israel, hvilket gør det vanskeligt for palæstinensiske arbejdstagere at tjene til føden. I det hele taget er beskæftigelsesforholdene meget dårlige i de besatte områder.

 

Dansk holdning

Danmark og EU støtter bestræbelserne på at bringe volden til ophør, forbedre den huma­ni­tære situation og fremme fredsforhandlingerne under Annapolisprocessen. Danmark støtter det palæstinen­siske folks ret til selvbestemmelse, her­un­der oprettelsen af en geografisk sammenhængende, levedygtig og demokratisk palæstinensisk stat.  Fra dansk side lægges vægt på gennem­førelse af Køreplanen for Fred, lanceret under Danmarks EU-formand­skab i 2002, endosseret af Mellemøst-Kvartetten (USA, EU, FN og Rusland) og efterfølgende accepteret af begge parter. Annapolisprocessen fra november 2007 ses som den bedste mulighed herfor. 

 

Danmark er imod enhver form for bosættelser i de besatte områder (herunder udvidelse af eksisterende og etablering af nye), idet de er i klar strid med den 4. Genève-konvention.

 

Danmark lægger vægt på, at Israel medvirker til, at den nuværende vanskelige økonomiske situ­ation i de palæstinensiske områder forbed­res, bl.a. ved at tillade fri bevægelighed for personer og varer. Samtidig lægges der fra dansk side vægt på, at det sikres, at humanitær og anden bistand ikke hindres af israelske afspærringer.

 

c. Andre lande

Andre landespørgsmål, som kan tænkes at blive rejst under konferencen, er f.eks. Hviderusland. Disse spørgsmål vil blive rejst i Applikationskomitéen (jf. ovenfor), hvor der hvert år udvælges 25 individuelle sager på landeniveau.

 

Den danske holdning hertil vil blive koordineret i kredsen af EU-medlemslande samt nordiske lande, ligesom eventuelle indlæg på Konferencen om disse lande vil være i form af fælles EU- eller nordiske indlæg.
4. Baggrund.

a. Den Internationale Arbejdsorganisation.

Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) oprettedes i 1919 med det formål at fremme social retfærdighed og arbejde for en forbedring af arbejdsforholdene verden over. ILO er en særorganisation under FN, og organisationen talte i juli 2007 181 medlemslande. ILO opererer med en unik trepartsstruktur, hvor repræsentanter for arbejdere og arbejdsgivere fungerer på lige fod med regeringer.

 

Hvert år i juni afholdes Den Internationale Arbejdskonference med deltagelse af alle ILO’s medlemslande. Arbejdskonferencen er ILO’s øverste organ. Hver delegation består af repræsentanter for regeringen, arbejdstagerne og arbejdsgiverne. En særlig komite (”credentials-komitéen”) sikrer, at der reelt er tale om uafhængige partsrepræsentanter.

 

ILO ledes af en generalsekretær, der vælges af Styrelsesrådet for 5 år ad gangen. Den nuværende generalsekretær er chileneren Juan Somavia, der i 2003 blev genvalgt til en 2. periode i stillingen (2004-2008). Styrelsesrådet skal i november vælge generalsekretær for den næste periode. Generalsekretæren varetager sammen med Sekretariatet den daglige ledelse af ILO og rapporterer hvert år til Arbejdskonferencen.

 

Styrelsesrådet består af 56 medlemmer (28 regeringsrepræsentanter (medlemslande), 14 arbejdstagerrepræsentanter og 14 arbejdsgiverrepræsentanter) og mødes tre gange årligt (marts, juni og november). Styrelsesrådet har til opgave at fastlægge ILO’s overordnede politik, at vedtage dagsordenen for den årlige Arbejdskonference, at fastlægge ILO’s budget samt at vælge generalsekretæren. Der er tradition for et nordisk rotationsprincip i Styrelsesrådet; Danmark var således medlem fra 1999-2002, og Norge var medlem fra 2002-2005. Finland blev i 2005 valgt ind i Styrelsesrådet for en 3-årig periode. På årets Arbejdskonference er der således på ny valg til Styrelsesrådet, og Sverige forventes at blive valgt ind.

 

b. ILO’s mandat.

Den Internationale Arbejdskonference har til opgave, at:

·        Vedtage internationale arbejdsstandarder i form af konventioner og henstillinger.

·        OvervÃ¥ge anvendelsen og implementeringen i medlemslandene af de vedtagne konventioner og henstillinger. Dette foregÃ¥r i praksis ved, at medlemslandene hvert Ã¥r rapporterer til ILO.

·        GennemgÃ¥ den globale rapport, der (siden 1998) hvert Ã¥r laves af ILO’s Sekretariat om fundamentale arbejdstagerrettigheder.

·        Fungere som et diskussionsforum for sociale og arbejdsmæssige spørgsmÃ¥l. I de senere Ã¥r har Konferencen bl.a. diskuteret emner som globalisering, anstændigt arbejde (decent work), fremme af beskæftigelse og social retfærdighed i en global økonomi.

·        Vedtage retningslinier for ILO’s generelle politik og aktiviteter i fremtiden.

·        Vedtage ILO’s arbejdsprogram og budget (hvert andet Ã¥r). ILO’s arbejde finansieres af medlemslandene.

 

ILO formulerer således internationale arbejdsstandarder i form af konventioner og henstillinger – og det er herefter op til medlemsstaterne selv at ratificere konventionerne. Bestemmelserne om arbejdsforhold har oftest karakter af minimumsstandarder.

 

c. ILO-konventioner og henstillinger.

Siden oprettelsen i 1919 har ILO vedtaget 187 konventioner om en bred vifte af emner samt 197 henstillinger. 8 konventioner har status af grundlæggende ILO-konventioner om principper og rettigheder på arbejdsmarkedet:

·        Konvention nr. 29 om tvangsarbejde (1930).

·        Konvention nr. 87 om organiseringsfrihed (1948).

·        Konvention nr. 98 om kollektiv forhandling (1949).

·        Konvention nr. 100 om ligeløn (1951).

·        Konvention nr. 105 om afskaffelse af tvangsarbejde (1957).

·        Konvention nr. 111 om diskrimination i ansættelse (1958).

·        Konvention nr. 138 om minimumsalder (1973).

·        Konvention nr. 182 om de værste former for børnearbejde (1999).

 

ILO’s konventioner er ligesom andre FN-konventioner kun bindende for de medlemslande, der vælger at ratificere dem. Når et medlemsland har ratificeret en ILO-konvention, skal der regelmæssigt rapporteres til ILO om anvendelse af konventionen. ILO’s henstillinger er ikke juridisk bindende for medlemslandene, men fungerer som retningslinier for national handling.

 

d. Danmark og ILO, ratificerede konventioner og henstillinger.

Danmark har været medlem af ILO siden oprettelsen i 1919. Til dato har Danmark ratificeret 70[8] af ILO’s i alt 185 konventioner. Danmark betalte i 2008 ca. 2,9 mio. CHF i medlemsbidrag til ILO. Derudover yder Danmark for 2008/09 et frivilligt bidrag på 60 mio. DKK til ILO.

 

Arbejdskonferencens dagsordenspunkter drøftes nationalt med arbejdsmarkedets parter (i Det faste ILO-udvalg, der mødes mindst 3 gange årligt). Dansk Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, LO, FTF og AC er repræsenteret i ILO-udvalget. Derudover foregår der uformel koordinering på nordisk regeringsplan (nordiske ILO-samrådsmøder). Afhængig af dagsordenens emner koordineres der på EU-niveau i Rådets arbejdsgruppe for sociale spørgsmål.

 

I forhold til EU er ILO repræsenteret ved et ”Liaison Office” i Bruxelles, og repræsentanter for EU-kommissionen deltager som observatører i Den Internationale Arbejdskonference. Desuden står det aktuelle EU-formandskab i Genève under Arbejdskonferencen for en omfattende koordination af EU-landenes holdninger.

 

Beskæftigelsesministeriet rapporterer hvert år efter Arbejdskonferencen til Folketinget i form af en beretning.

 

e. Dansk programsamarbejde med ILO.

På finansloven 2008 er den toårige ramme for det danske frivillige bidrag til ILO forhøjet med 20 mio. kroner, således at rammen til ILO udgør 60 mio. kroner for 2008-2009. Samarbejdsaftalen har hidtil fokuseret på tre tematiske prioritetsområder: Bekæmpelse af børnearbejde, støtte til oprindelige folk og metodeudvikling med hensyn til indarbejdelse af beskæftigelseshensyn i de nationale fattigdomsstrategier (PRSP). Med denne prioritering fokuseres støtten på de fattigste og mest udsatte befolkningsgrupper. Samtidig er det i de indsatsområder, hvor ILO har haft mest gennemslagskraft både i de nationale udviklingsprocesser og i forhold til den internationale udviklingsdagsorden. 

 

Udover at fortsætte støtten til de tre allerede eksisterende tematiske områder er projektsamarbejdet udvidet med nye beskæftigelsesorienterede projekter med fokus på støtte til trepartssamarbejde og inddragelse af arbejdsmarkedets parter lokalt i disse.

 

Projekterne skal sikre bæredygtig udvikling i danske samarbejdslande i Afrika i overensstemmelse med den øgede prioritering af beskæftigelse og af Afrika (jf. regeringens Afrikastrategi ”Danmark i Afrika – et kontinent på vej” fra 2007). Desuden er der aftalt et pilot-projekt med Vietnam, hvor forståelse af balancen mellem fleksibilitet og sikkerhed på arbejdsmarkedet styrkes og en national flexicurity-strategi udarbejdes.

 

Bidraget i rammeaftalen for 2008-2009 vil fordele sig med 15,1 mio. kr. til bekæmpelse af børnearbejde i Vestafrika, 13,8 mio. kr. til oprindelige folk, 8,5 mio. kr. til anstændigt arbejde i Ghana, 7 mio. kr. til forbedring af jobkvaliteten i Afrika, 6,1 mio. kr. til bekæmpelse af børnearbejde i Pakistan, 4 mio. kr. til beskæftigelseshensyn i fattigdomsstrategier, 3,5 mio. kr. til integration af trepartsaktiviteter, 1 mio. kr. til integration af ligestilling og 1 mio. kr. til flexicurity i Vietnam.

 

Følgende projekter vil indgå i aftalen for 2008/09:

1.      Bekæmpelse af børnearbejde og handel med børn i Vestafrika

2.      Bekæmpelse af børnearbejde gennem uddannelse og træning i Pakistan

3.      Fremme af rettigheder og bekæmpelse af fattigdom blandt oprindelige folk

4.      Indarbejdelse af beskæftigelseshensyn i de nationale fattigdomsstrategier med fokus pÃ¥ Afrika (PRSP)

5.      Integration af ligestilling i alle programmer/aktiviteter

6.      Forbedring af jobkvaliteten i Afrika

7.      Anstændigt arbejde i Ghana

8.      Flexicurity i Vietnam

9.      Integration af trepartsaktiviteter med deltagelse af arbejdsmarkedets parter lokalt i projekterne nævnt under punkt 6,7 og 8.

 


5. Delegationen.

a. Regeringsdelegation.

Beskæftigelsesministeren deltager i Arbejdskonferencen den 6. juni 2008. Ministerens delegation består af departementschef Bo Smith, pressechef og særlig rådgiver Søren Møller Andersen, ministersekretær Rikke Maria Harhoff og kontorchef Ole Bondo Christensen.

 

Grønlands Hjemmestyre deltager i dagene 10.-13. juni 2008 med en delegation bestÃ¥ende af souschef Christel Lund J-Hansen og desuden deltager fuldmægtig Hans Kastrup Andersen fra 1.-13. juni 2008.

 

Regeringsrepræsentanter og rådgivere:

·        Efter særlig aftale er ambassadør Marie-Louise Overvad fra FN-Missionen i Genève delegationsleder og regeringsrepræsentant.

·        Specialkonsulent Vibe Westh, Beskæftigelsesministeriet, regeringsrepræsentant og stedfortrædende delegationsleder (Komitéen om ”ILOs rolle i globaliseringen”, m.m.).

·        Fuldmægtig Zenia J. Liljeqvist, Beskæftigelsesministeriet, rÃ¥dgiver og stedfortrædende regeringsrepræsentant (Applikationskomitéen m.m.).

·        Attaché Aino Askgaard, FN-Missionen i Genève, rÃ¥dgiver og stedfortrædende regeringsrepræsentant (Applikationskomitéen mv.).

·        Chefkonsulent Helle Ekmann Jensen, Beskæftigelsesministeriet, rÃ¥dgiver (Applikationskomitéen).

·        Fuldmægtig Niels Kofoed, Arbejdsmarkedsstyrelsen, (Komité om færdigheder til forbedret produktivitet osv.)

·        Praktikant Mette Skovbjerg Jensen, FN-Missionen i Genève, bistÃ¥r regeringsdelegationen.

 

b. Arbejdstagerdelegation.

 

·        International konsulent Jens Erik Ohrt, LO, arbejdstagerrepræsentant (Applikationskomitéen).

·        LO-sekretær Marie-Louise Knuppert, LO, stedfortrædende arbejdstagerrepræsentant.

·        International konsulent Kristian Weise, LO, rÃ¥dgiver (Komitéen om ”ILO’s rolle i globaliseringen”).

·        International rÃ¥dgiver Jesper Nielsen, LO, rÃ¥dgiver (Komitéen om fremme af landlig beskæftigelse til reduktion af fattigdom).

·        International konsulent Jens Wiene, FTF, rÃ¥dgiver (Komitéen om færdigheder til forbedret produktivitet osv. samt suppleant til Applikationskomitéen).

·        LO-formand Harald Børsting, LO, vil deltage i flexicurity-seminaret 6. juni.

·        Afdelingsleder for international afdeling Rune Nørgaard, LO, vil aflægge konferencen et besøg.

 

 

 

 

c. Arbejdsgiverdelegation.

·        Ansættelsesretchef Flemming Dreesen, DA, arbejdsgiverrepræsentant (Applikationskomitéen).

·        Chefkonsulent Henning Gade, DA, stedfortrædende arbejdsgiverrepræsentant (Komitéen om ”ILO’s rolle i globaliseringen”).

·        Vicedirektør Jørgen Rønnest, DA, rÃ¥dgiver (Komitéen om ”færdigheder til bedre produktivitet osv”).

·        Chefkonsulent Henrik Schilder, KL, rÃ¥dgiver (Applikationskomitéen).

·        Adm. direktør Jørn Neergaard Larsen, DA, vil aflægge konferencen et besøg.

 


Bilag 1          ILO-organisationsdiagram.

 

                     

 

Kilde: http://www.ilo.org/public/english/bureau/dgo/staff/ilostructure.pdf


Bilag 2         Oversigt over dansk personale i ILO.

 

Pr. 31. marts 2008 er 14 danskere ansat i AC-personalegruppen i ILO (heraf en fastansat). Herudover er der ansat to danskere i højere ledende stillinger (en fastansat og en tidsbegrænset) samt en dansker på sekretærniveau. Udover 7 ansatte på ILO’s faste budget, er der ansat 10 eksperter i tidsbegrænsede stillinger. Af de i alt 17 danske ILO-ansatte arbejder 6 personer i Genève-hovedkvarteret. Kønsfordelingen blandt de danske ansatte er 50/50.

 

ILO har en mÃ¥lsætning om 33 % kvinder i stillinger pÃ¥ øverste AC-niveau (P5). Pr. 31. december 2007 var 34 % af disse stillinger besat af kvinder, sammenlignet med 30,9 % ved udgangen af 2006. Den samlede kvindelige andel af AC-personalegruppen i ILO var 40,8 % (mod 40,9 % i 2006).

 

 

 

Efternavn

Fornavn

Køn

Stillingskategori

Kontrakt

Enhed

Arbejdssted

Personale ansat på det faste budget

HENRIQUES

Michael

M

D

1

Director

Fastansat

EMP/ENT

Genève HQ

KJELDGAARD

Rie Vejs

K

P

5

AC

Fastansat

ILO-Hanoi

Hanoi

PETERSEN

Sten

M

P

5

AC

Tidsbegrænset

SRO-Moscow

Moskva

STAERMOSE

Tine

K

P

5

AC

Tidsbegrænset

ILO-Colombo

Colombo

CHRISTENSEN

Ingrid

K

P

4

AC

Tidsbegrænset

SRO-New Delhi

New Delhi

MOLLER

 

Niels-Henrik

M

 

P

 

4

 

AC

 

Tidsbegrænset

 

ACT/EMP

 

Clermont

Ferrand

DYRBERG

 

Mariela

 

K

 

G

 

3

 

General

Services

Tidsbegrænset

 

TRAVAIL

 

Genève HQ

 

Ekspertansatte

KONKOLEWSKY

Hans-Horst

M

D

2

Director

Tidsbegrænset

ISSA

Genève HQ

FEIRING

Birgitte

K

P

5

AC

Tidsbegrænset

EGALITE

Genève HQ

SORENSEN

Bente

K

P

5

AC

Tidsbegrænset

SRO-San José

San José

WICHMAND

Peter Eric

M

P

5

AC

Tidsbegrænset

IPEC

Genève HQ

CHRISTENSEN

Jens

M

P

4

AC

Tidsbegrænset

EMP/ENT

Genève HQ

KEJSER

Lotte

K

P

4

AC

Tidsbegrænset

ILO-Jakarta

Jakarta

KROGH-POULSEN

Birgitte

 

K

 

P

 

4

 

AC

 

Tidsbegrænset

 

IPEC

 

Lusaka

 

LISBORG

Anders

M

P

3

AC

Tidsbegrænset

RO-Bangkok

Bangkok

TANDRUP

Steen

M

P

4

AC

Tidsbegrænset

RO-Beirut

Beirut

VISTISEN

Henrik

M

P

4

AC

Tidsbegrænset

ILO-Colombo

Colombo

 


Bilag 3         ILO’s strategiske mål.

 

ILOs program for 2008-09 er centreret omkring 4 strategiske mål:

·        Normskabelse om fundamentale principper og rettigheder i arbejde er ILO’s mest centrale strategiske mÃ¥lsætning. Det handler om at udvikle og realisere normer og standarder for alle former for arbejde, og herunder er der særligt fokus pÃ¥ børnearbejde, tvangsarbejde, foreningsfrihed og diskrimination. ILO vedtog i 1998 ”The Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work” som en hjælp i arbejdet mod dette mÃ¥l.

·        Beskæftigelse: MÃ¥let er at skabe lige muligheder for mænd og kvinder, herunder øget jobskabelse, støtte til beskæftigelsespolitik samt opbygning af større viden og bedre færdigheder. Her arbejdes især ud fra konvention nr. 122 fra 1964 om Beskæftigelsespolitik.

·        Social beskyttelse: MÃ¥let er at sikre social sikkerhed og ordentlige arbejdsforhold for alle som en del af ”The Global Campaign on Social Security and Coverage for All”, der blev lanceret i 2003 som en reaktion pÃ¥, at kun hver 5. person verden over er omfattet af sociale beskyttelsesordninger. Derudover arbejdes der for bedre arbejdsmiljø særligt styrket af konvention nr. 187 om rammer for fremme af sikkerhed og sundhed pÃ¥ arbejdspladsen og den tilhørende anbefaling nr. 197 begge fra 2006. Arbejdet omkring HIV/AIDS og implementering af programmer herom ligger ogsÃ¥ under dette strategiske mÃ¥l.

·        Social dialog: MÃ¥let er at styrke trepartssamarbejdet gennem inddragelse af de sociale parter og regeringsinstitutioner. Social dialog dækker alle former for forhandling eller udveksling af synspunkter mellem regeringer, arbejdstagere og arbejdsgivere i relation til økonomisk og social politik. En lang række af ILO’s konventioner er relevante for dette strategiske mÃ¥l: Konvention nr. 11, 84, 87, 98, 135, 141, 144, 151 og 154.

 


Bilag 4         Omtalen af Danmark i Ekspertkomitéens rapport.

 

ILO’s Ekspertkomités rapport for 2008 omtaler Danmark to steder:

 

·        Konvention 87 om foreningsfrihed og retten til at organisere sig: Side 110 i Ekspertkomitéens rapport.

 

Komitéen bemærker, at Danmarks rapport ikke er modtaget, og beder derfor på ny regeringen om at oplyse om de tiltag, der er iværksat for at sikre, at danske fagforeninger må repræsentere alle deres medlemmer – uanset om disse har dansk bopæl eller ej – der er ansat på skibe, der sejler under dansk flag, uden indblanding fra offentlige myndigheder.

 

Danmark har imidlertid afrapporteret på konventionen i december 2007 og har ved brev af 29. april 2008 gjort ILO opmærksom på dette.

 

·        Konvention 98 om retten til at organisere sig og føre kollektive forhandlinger:

Komitéen noterer sig regeringens rapport. Beskæftigelsesministeriet er imidlertid i tvivl om, hvorvidt det er den forrige eller den seneste afrapportering, der ligger til grund for bemærkningerne, da en række oplysninger ikke er opdateret.

 

Vedr. konventionens artikel 4 noterer komitéen sig regeringens oplysninger om hovedaftalen om DIS, og at to fagforeninger ikke har ønsket at være med i aftalen. Komitéen noterer sig endvidere, at danske fagforeninger, som har tilsluttet sig aftalen, siden 1997 har haft ret til at være repræsenteret ved forhandlinger mellem danske skibsejere og udenlandske fagforeninger for at sikre at forhandlingernes resultat for de udenlandske søfarere er i overensstemmelse med internationalt accepterede standarder for løn.

 

Komitéen byder det velkomment, at hovedaftalen om DIS er fornyet i 2004, men bemærker, at det lovgivningsmæssige aspekt ikke er løst, og at to fagforeninger igen har valgt at stå uden for aftalen.

 

Komitéen beder regeringen om i sin næste rapport at oplyse om initiativer taget eller planlagt for at sikre, at danske fagforeninger kan repræsentere alle deres medlemmer, der sejler under dansk flag, uanset om disse har dansk bopæl eller ej, i kollektive forhandlingsprocesser.

 

Vedr. kollektive forhandlingsrettigheder omhandler spørgsmålet afsnit 12 i Forligsmandsloven og er blevet rejst efter behandling i CFA. Komitéen noterer sig regeringens bemærkning om, at afsnit 12 ikke udelukker arbejdsmarkedets parter fra at forhandle og udøve deres indflydelse. Selvom komitéen noterer sig regeringens argumenter, understreges det dog, at afsnit 12 i Forligsmandsloven kan have den konsekvens, at den mest repræsentative fagforening udelukkes fra forhandlingerne om kollektive overenskomster eller fra løsningen af en konflikt. Komitéen opfordrer derfor regeringen til at indgå i dialog med de mest repræsentative partsorganisationer for at finde en løsning. Komitéen beder om at blive holdt informeret om alle udviklinger i sagen og regner med, at enhver indsats vil blive gjort for at sikre de mest repræsentative organisationers kollektive forhandlingsrettigheder.

 

Derudover bemærkes det i rapporten, at Færøerne for tredje år i træk ikke har indleveret rapporter til ILO. Den danske regerings redegørelse på sidste års arbejdskonference for den løbende dialog med Færøerne med henblik på at få igangsat Færøernes rapporteringer noteres.

 

Ekspertkomitéens rapport kan i øvrigt læses på:

http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/meetingdocument/wcms_090991.pdf

 

 

 


Bilag 5         Rapporteringsoversigt for danske rapporter til ILO.

 

Rapporteringsoversigt 2008-09

Konvention nr.

Titel

Rapp.Ã¥r

Evt. bemærkninger

8

Ledighedsydelse ved skibbrud

2009

Regelmæssig rapport

9

Søfolks forhyring

2009

Regelmæssig rapport

14

Ugentlig hviledag i industrielle virksomheder

2008

Regelmæssig rapport

16

Tvungen lægeundersøgelse af unge ombord på skibe

2009

Regelmæssig rapport

27

Vægtangivelse på tungt gods

2008

Udestår fra 2007

29

Tvungent eller pligtmæssigt arbejde

2008

Regelmæssig rapport

52

Årlig ferie med løn

2008

Regelmæssig rapport

53

Faglig duelighed hos skibsofficerer

2009

Regelmæssig rapport

73

Lægeundersøgelse af søfarende

2009

Regelmæssig rapport

81

Arbejdstilsyn inden for industri og handel

2008

Regelmæssig rapport

87

Foreningsfrihed og beskyttelse af retten til at organisere sig

2009

Regelmæssig rapport

92

Skibsmandskabets opholdsrum om bord

2009

Regelmæssig rapport

98

Retten til at organisere sig og føre kollektive forhandlinger

2009

Regelmæssig rapport

100

Lige løn til mandlige og kvindelige arbejdere for arbejde af samme værdi

2009

Regelmæssig rapport

105

Afskaffelse af tvangsarbejde

2008

Regelmæssig rapport

106

Ugentlig fritid i handels- og kontorvirksomheder

2008

Regelmæssig rapport

108

Nationale identitetsdokumenter for søfolk

2009

Regelmæssig rapport

111

Forskelsbehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv

2009

Regelmæssig rapport

122

Beskæftigelsespolitik

2009

Regelmæssig rapport

129

Arbejdstilsyn i landbruget

2008

Regelmæssig rapport

133

Skibsmandskabets opholdsrum om bord (supplerende bestemmelser)

2009

Regelmæssig rapport

134

Beskyttelse af søfarende mod erhvervsulykker

2009

Regelmæssig rapport

135

Arbejdstagerrepræsentation

2009

Regelmæssig rapport

138

Mindstealder for adgang til beskæftigelse

2008

Regelmæssig rapport

142

Erhvervsvejledning og erhvervsuddannelse

2008

Regelmæssig rapport

144

Tresidede forhandlinger til fremme af gennemførelsen af ILO-standarder

2009

Regelmæssig rapport

147

Minimumsnormer i handelsskibe

2009

Regelmæssig rapport

149

Sygeplejepersonalets beskæftigelse samt arbejds- og levevilkår

2008

Regelmæssig rapport

150

Arbejdsmarkedsadministration

2009

Regelmæssig rapport

151

Beskyttelse af organisationsretten og fastsættelse af arbejdsvilkår i den offentlige sektor

2009

Regelmæssig rapport

160

Arbejdsmarkedsstatistik

2009

Regelmæssig rapport

162

Sikkerhed ved anvendelse af asbest

2008

Første rapport

163

Søfarendes velfærd

2009

Regelmæssig rapport

169

Indfødte folk og stammefolk i selvstændige stater

2008

Regelmæssig rapport

180

Søfarendes arbejdstid og bemanding af skibe

2009

Regelmæssig rapport

182

Forbud mod og omgående indsats for afskaffelse af de værste former for børnearbejde

2008

Regelmæssig rapport

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ILO’s Decent Work-strategi består af fire strategiske mål: Beskæftigelse, social beskyttelse, fremme af social dialog og garantere fundamentale arbejdrettigheder. 

[2] Fundamentale arbejdstagerrettigheder, beskæftigelse, social sikring og social dialog.

[3] Se Beskæftigelsesministeriets beretning til Folketinget om den 96. Arbejdskonference 2007

[4] Se Beskæftigelsesministeriets beretning til Folketinget om den 96. Arbejdskonference 2007

[5] Der henvises i fodnote 2 på side 29 i Rapport VI til sektion E i ”Standing Orders of the ILC”.

[6] Vertikalt: styringen fra medlemmerne til ILO og tilbage (kende medlemmernes behov), Horisontalt: styringen mellem de fire strategiske mål i Decent Work (sikre sammenhæng og synergi), Eksternt: styringen i forhold til andre internationale organisationer (sikre ILO’s mandat) 

[7] Arbejdskonferencens diskussion af Burma foregår i praksis ved, at Applikationskomitéen afholder en såkaldt ”special sitting” om emnet på baggrund af Ekspertkomitéens rapport. Desuden rapporterer generalsekretæren jævnligt til Styrelsesrådet om udviklingen i landet.

[8] Grundlæggende konventioner: 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 og 182. Kernekonventioner: 81, 122, 129 og 144. Andre konventioner: 2, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 21 27, 42, 52, 53, 73, 80, 88, 92, 94, 102, 106, 108, 115, 116, 118, 119, 120, 126, 130, 133, 134, 135, 139, 141, 142, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 155, 159, 160, 162, 163, 167, 169 og 180. Opsagte konventioner: 5, 7, 15, 32, 58, 62, 63 og 112.