Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.
Anmodning om foretræde for udvalget.
Vedr.: Fortolkning af kravene til visitationsgrundlaget forud for tilkendelse af fleksjob.
Vi skal herved anmode om foretræde for udvalget i forbindelse med uhensigtsmæssigheder i lovgivningen og tolkningen heraf, som vi sammen med en arbejdsgiver, der ønsker at være social ansvarlig, har mødt i forbindelse med placering af et af vore medlemmer i et Fleksjob.
HK Sydjylland bistår vore medlemmer i ankesager. I en konkret ankesag- afslag på tilkendelse af fleksjob/ Kolding kommune har HK Sydjylland sammen med medlemmets arbejdsgiver, haft møder med Kolding kommune, politisk og administrativ ledelse.
De fastholder samstemmende at de handler i overensstemmelse med de nye krav , der skulle være stillet i et såkaldt hyrdebrev fra beskæftigelsesministeren.
Et af disse krav er : der skal altid være minimum 2 arbejdsprøvninger forud for tilkendelse af fleksjob, hvoraf den ene skal være ekstern ift nuværende arbejdsgiver.
HK Sydjylland har forgæves søgt at finde dette krav formuleret , men uden held.
Det vi kan finde er:
Visitationen i kommunen skal blive bedre. Kommunerne skal dokumenterer grundlagtet for afgørelsen. Foreligger der ikke dokumentationen for afgørelsen og er pligten til revurdering i en sag ikke opfyldt , mister kommunen refusion i 3 år.
I samme skrivelse er det præciseret at § 70 A pkt. 1-4 skal opfyldes ved hjælp af arbejdsevnemetoden , men at der ikke er tale om, at der fastsættes yderligere krav til kommunens sagsbehandling.
 Efter vores opfattelse overtolker/mistolker kommunen regelsættet.
I den konkrete sag, har det medført at vort medlem nu kastes ud i en arbejdsprøvning , der er unødvendigt jf. kommunens egen ekspert, idet den blot vil vise hvad man allerede har fundet ud af .
Det er med til at forpestet samarbejdsklimaet mellem det offentlige , den enkelte borger og den enkelte arbejdsgiver.
Efter HK’s opfattelse er det heller ikke den intention Folketinget havde da man indførte stramninger i visitationskravene til tilkendelse af fleksjob. Man har præciseret at man ønsker at kommunerne skal overholde gældende lov og gøre deres forarbejde ordentligt, men det er det samme lovgrundlag der er tale om.
Med venlig hilsen
Svend Aage Hansen
Formand
Sagsresumé:
Juli 2006 ; opereres vort medlem for bylder i højre armhule. Hun opereres igen for samme lidelse
Under operationer opstår der problemer og hun pådrages skader af lymfekirtler,nerver og muskler
Marts 2007; medlemmet genoptager arbejdet på nedsat tid – arbejdstiden øges ganske langsomt
Juli 2007; medlemmet arbejder nu 4 4½ time/dagligt. Sammen med arbejdsgiver er der foretaget omlægninger af arbejdsfunktioner, således at medlemmets skånebehov tilgodeses bedst muligt.
Sept- nov  2007; der er nu store problemer. Arbejdstiden er forsøgt hævet til 5½ time . Armen hæver voldsomt, pga overbelastninmg . Brug af kompressionsstrømpe for at †afvande †armen for lymfe, har ingen effekt. Når armen hæver tiltager smerterne, således at medlemmet til sidst ikke kan bruge armen.
Januar 2008; arbejdstiden nedsat til 4-4½ time igen , hvilket bedre armens tilstand. Egen læge og kommunens lægekonsulent oplyser at tilstanden nu er stationær. Der er varigt skånehensyn i form af nedsat arbejdstid.
Kommunens ekspert/viksomhedskonsulent besøger virksomheden og foretager funktionsbeskrivelse af vort medlem , herunder hvilke ændringer/tilpasninger der er foretaget på arbejdspladsen, samt beskrivelse af skånebehov. Han konkluderer følgende:
†Under henvisning til notat af 18.12.2007 af Lægekonsulent Lis Berg, som beskriver helbredstilstanden velbelyst med varige skånehensyn og nedsat arbejdstid, vurderer ut. Arbejdsevnen velbelyst ud fra beskrivelsen på nuværende arbejdsplads Stanton A/S Vejle med de arbejdsmæssige ændringer de er foretaget ift. helbredet.
Med de helbredsmæssige varige problemer i højre arm vurderer ut. Ikke begrundelse for yderligere afklaring, eksternt, eller andet erhverv, da det er min vurdering at dette vil fremvise de samme skånehensyn, arbejdstimer og effektivitet..
Ut. Vurderer ikke at KNC ( vort medlem ) fremadrettet vil være i stand til at stå til rådighed for ordinært arbejde. KNC vil have de bedste fremadrettede erhvervsmuligheder på nuværende arbejdsplads. Med de skånehensyn der er behov for og med de arbejdsopgaver hun efterhånden har fået tilpasset, tempo effektivitet og timetal i forståelse med arbejdsopgiver Lars Winther Stanton A/S .
Kommunen udfærdiger ressourceprofil og der indstilles til fleksjob.
Alligevel meddeler Kolding kommune afslag , med henvisning til at man ikke mener at alle muligheder er udtømte.
HK Sydjylland har anket afgørelsen. Â
Â