J.nr. 20070046738

 

 

Til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

 

Notat om ratifikation af ILO-konvention nr. 187 om rammer for fremme af sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen

 

 

På arbejdskonferencen i Genève 2003 drøftede ILO for første gang en såkaldt ”integreret tilgang” til de globale arbejdsmiljøproblemer. Det blev besluttet, at der skulle udvikles et nyt instrument i form af et ”promotional framework”. Instrumentet skal sikre, at arbejdsmiljøet prioriteres nationalt, og at der skabes politisk vilje til udvikling af nationale strategier for forbedring af arbejdsmiljøet med udgangspunkt i forebyggelsestilgang og managementsystemer.

 

På arbejdskonferencerne i 2005 og 2006 blev form og indhold af det nye instrument besluttet og vedtaget. Det blev således vedtaget, at der både skulle udarbejdes en konvention og en henstilling.

 

Baggrunden for at udvikle et bindende instrument i form af en konvention, der skal fremme en forebyggelseskultur og -tilgang på arbejdsmiljøområdet, er, at der på verdensplan dør ca. 6000 arbejdere hver dag som følge af arbejdsulykker eller arbejdsbetingede lidelser.

 

Det fremgår af ILO’s hjemmeside, at pr. dags dato har alene Japan ratificeret konventionen. Det forventes dog, at et stort antal lande vil tilsluttes sig konventionen. I Finland og Sverige har regeringen godkendt forelæggelse for parlamentet med henblik på ratificering, ligesom også Norge forventes at ville ratificere. 

 

Det faste ILO-udvalg, som består af arbejdsmarkedets parter, er jf. bestemmelserne i ILO-konvention nr. 144 om trepartssamarbejde blevet forelagt spørgsmålet om eventuelt dansk ratifikation af konvention nr. 187. Et enigt udvalg har indstillet til Beskæftigelsesministeren at anbefale en dansk ratifikation af konventionen.

 

Dansk lovgivning

Det vurderes, at Danmark allerede på nuværende tidspunkt opfylder kravene i konventionen om national politik (artikel 3), et nationalt system (artikel 4) og et nationalt program (artikel 5). Her skal især nævnes:

 

·        Regeringens redegørelse om prioritering af den samlede arbejdsmiljøindsats frem til og med 2010

·        Danmark har et arbejdsmiljøsystem byggende pÃ¥ lov, bekendtgørelser og hÃ¥ndhævende myndighed.

·        Danmark har ArbejdsmiljørÃ¥det, som er et nationalt rÃ¥dgivende trepartsorgan

·        Danmark har branchearbejdsmiljørÃ¥d og autoriserede arbejdsmiljørÃ¥dgivere (informations- og rÃ¥dgivende tjenester)

·        Den nye Fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed pÃ¥ arbejdspladsen 2007-12 samt RÃ¥dets resolution 10244/07 om strategien.

 

 

 

 

På Arbejdskonferencen i Geneve var opfattelsen blandt EU-landene, at man fra EU’s side på forhånd opfyldte konventionens krav på grund af Rammedirektivet og de dertil hørende særdirektiver samt EU’s arbejdsmiljøstrategi.

 

Øvrige myndigheder på arbejdsmiljøområdet

Ud over Arbejdstilsynet er de øvrige myndigheder på arbejdsmiljøområdet – Energistyrelsen, Statens Luftfartsvæsen og Søfartsstyrelsen - blevet hørt om deres holdning til en eventuel ratifikation af konventionen.

 

Energistyrelsen har oplyst følgende: ”På offshoreanlæg på dansk søterritorium og kontinentalsokkelområde gælder offshoresikkerhedsloven og ikke arbejdsmiljøloven.

 

Det er Energistyrelsens vurdering, at Danmark ligeledes offshore allerede i dag opfylder kravene i konventionen om national politik (artikel 3), et nationalt system (artikel 4) og et nationalt program (artikel 5).

 

For offshoreområdet

·        Gælder samme prioritering af arbejdsmiljøindsatsen som pÃ¥ land

·        Der er et tilsvarende arbejdsmiljøsystem med lov, bekendtgørelser og hÃ¥ndhævende myndighed

·        Der er etableret et offshoresikkerhedsrÃ¥d, rÃ¥dgivende trepartsorgan, svarende til arbejdsmiljørÃ¥det og branchearbejdsmiljørÃ¥dene, og

·        Den nye Fællesskabsstrategi for sikkerhed og sundhed pÃ¥ arbejdspladsen 2007-12 samt RÃ¥dets resolution 10244/07 om strategien omfatter ligeledes offshoresektoren.”

 

Statens Luftfartsvæsen har oplyst, at de efter en gennemgang af det fremsendte materiale ikke har nogen bemærkninger.

 

Søfartsstyrelsen har oplyst følgende: ”Søfart og fiskeri lever i dag grundlæggende op til konventionens regulering. Mindre tilpasninger som følge af ratificeringen vil iværksættes i Søfartsstyrelsen inden en evt. dansk ratifikation træder i kraft.

 

Søfartsstyrelsen har forelagt ratifikationsspørgsmålet for medlemmerne af Skibstilsynsrådet, Fiskeskibsudvalget samt Søfartens- og Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Medlemmerne repræsenterer bl.a. arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne på søfarts- og fiskeriområderne.

 

Der er modtaget svar fra 5 organisationer, de 2 arbejdsmiljøråd og Grønlands Hjemmestyre. Arbejdstagerorganisationerne Dansk Navigatørforening/Søfartens Ledere og Fagligt Fælles Forbund og de 2 råd støtter dansk ratifikation, medens Grønlands Hjemmestyre har oplyst, at man ingen bemærkninger har til konventionen for så vidt angår søfart og fiskeri. Danmarks Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen for mindre skibe har i et fælles svar henvist til, at den i 2006 vedtagne ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold (Maritime Labour Convention/MLC) indeholder regulering om fremme af sikkerhed og sundhed for skibsfart og søfarende. Rederiforeningerne har på den baggrund rejst spørgsmålet, om MLC’s ikrafttræden vil medføre, at konvention nr. 187 ikke længere omfatter søfart. Det skal hertil bemærkes, at konvention nr. 187 ikke er omfattet af MLC, hvorfor den kan gennemføres sideløbende hermed. Herudover har foreningerne ikke haft bemærkninger til en dansk ratifikation.

 

Søfartsstyrelsen kan under henvisning til det ovenfor anførte tilslutte sig, at Danmark ratificerer ILO-konvention nr. 187 om rammer for fremme af sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen.”

 

 

 

ILO-konventionens indhold

Formålet med konventionen er, at medlemslande, som ratificerer konventionen, skal foretage tiltag for progressivt at sikre et mere sikkert og sundt arbejdsmiljø ved hjælp af

·        en national arbejdsmiljøpolitik,

·        et nationalt arbejdsmiljøsystem samt

·        nationale arbejdsmiljøprogrammer.

 

Ifølge konventionens artikel 3 skal medlemslandene formulere en national politik for at fremme et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Politikken skal udarbejdes efter konsultation med arbejdsmarkedets parter.

 

Endvidere skal der etableres et nationalt system vedrørende arbejdsmiljø indeholdende bl.a. love, bekendtgørelser, myndighed på området etc. (Artikel 4).

 

Der skal udarbejdes arbejdsmiljøprogrammer sammen med arbejdsmarkedets parter. Programmerne skal indeholde mål og indikatorer for fremskridt og skal offentliggøres (Artikel 5).

 

Beslutning om ratifikation

Beskæftigelsesministeren har besluttet, at konventionen ratificeres. Danmark bør være med til at fremme ratifikationen af konvention 187 for at bidrage til, at det globale antal af arbejdsrelaterede dødsulykker og arbejdsbetingede lidelser nedsættes. Det skal endvidere fremhæves, at globaliseringen betyder, at flere og flere virksomheder vælger at etablere en produktion i udviklingslande, hvor der ikke er udbyggede arbejdsmiljøregler og/eller arbejdstilsyn til at påse overholdelsen af disse regler. Af hensyn til danske virksomheders konkurrenceevne - og hermed den danske beskæftigelse - findes det derfor vigtigt, at Danmark ratificerer konventionen.

 

Konsekvenser for dansk økonomi

Ingen.

 

Konsekvenser for statsfinanserne

Ingen.

 

Høring

Arbejdsmarkedets parter i Det faste ILO-Udvalg er blevet hørt og støtter en ratifikation. Endvidere er de øvrige myndigheder på arbejdsmiljøområdet blevet hørt og har ingen indvendinger imod en ratifikation.

 

Orientering af øvrige involverede

Færøerne og Grønland vil blive orienteret om en evt. ratifikation. Hvis disse ikke ønsker at ratificere konventionen, vil der ved ratifikationen blive taget forbehold for Færøerne og Grønland.