14. april 2008
                               Henvendelse til Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen
                              Og Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.
Arbejdsmarkedsudvalget, Alm. del - Bilag 153.
I henhold til det Notat sendt til Arbejdsmarkedsudvalget, Alm. del - Bilag 153 og den af EF-Domstolens dom i sag C-346/06 fremgår følgende.
I dommen fastslås det, at en tysk delstatslov, som i forbindelse med en offentlig byggekontrakt kræver overholdelse af mindstelønnen i henhold til en særlig kollektiv overenskomst, som ikke finder generel anvendelse, er uforenelig med EU-direktivet om udstationering af arbejdstagere, sammenholdt med EF-traktatens artikel 49 om fri bevægelighed for tjenesteydelser.
Endvidere at den særlige kollektive overenskomst sikrer, desuden en mindsteløn, som er højere end den, der gælder i henhold til den kollektive overenskomst for hele Tysklands område.
De særlige overenskomster - herunder den, der er tale om her - er desuden normalt ikke obligatorisk gældende for samtlige lønmodtagere i den berørte branche.
Følgende spørgsmål er nu.
 I svar fra Trafikminister Flemming Hansen til Folketingets Trafikudvalg og Foreningen Rejsearbejdere.dk den 27. september 2005 Spørgsmål 224: "Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra rejsearbejdere.dk den 30/8 2005, vedrørende renovering af banestrækningen Give fremgår følgende.
Ved ILO - konvention nr. 94, der er gældende, skal det ved konkurrenceudsættelsen sikres, at der anvendes arbejdskraft, der har vilkår, der er sammenlignelige, med de vilkår, der er gældende på det danske arbejdsmarked. Derved sikres mod underbetaling og konkurrenceforvridning til skade for danske entre- prenø krav i udbud og kontrakter, ligesom det sikres, at de samme bestemmelser gælder for under-entreprenører.
Efter EU’s konkurrenceregler kan Banedanmark ikke stille krav om, at udenlandske arbejdere skal være medlem af en dansk fagforening eller underlagt bestemte danske overenskomster.
Citat: Brev fra Trafikministeren
Arbejdsmarkedsudvalget. Alm. del Bilag 61. 10-11-2003. og Beskæftigelsesministeren Claus Hjort Frederiksen svar Af 22. marts 2004
I Beskæftigelsesministerens svar henvises det til spørgsmålet omkring Tyske arbejdere, der
opsatte autoværn i Sønderjylland og med Vejdirektoratet som bygherre samt at statslige myndigheder siden 1990 skulle indsætte arbejdsklausuler i alle offentlige kontrakter. Når
de var over en hvis beløbsgrænse, så løn og arbejdsforholdene vil være gældende for egnen.
En sådan klausul vil vejdirektoratet nu indsætte uanset beløbsgrænse i sine kontrakter inden
For, bygge og anlægsområdet.
Der er nu faldet flere EF-Domstolsdomme der peger på at den, danske model kan blive indbragt for en EF-Domstol ved en sag, hvor man i en offentlig kontrakt med arbejdsklausuler vil sikre sig mod social løn dumping og især på grund af den 3. april 2008 afsagt dom i den såkaldte Rüffert-sag.
Samtidig fremgår Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab Kapitel 1: Konkurrencereglerne Artikel 81 pkt. 1. a) Direkte eller indirekte fastsættelse af købs- eller salgspriser eller af andre forretningsbetingelser.
Danmark og danske fagforeninger har nu 2. problemer efter EF-Domstolens dom er Foreningen Rejsearbejdere.dk kommet til den konklusion.
Det er ikke tilladt i offentlig, udbud at kræve særlige specielle overenskomster overholdt eller medlemskab af en speciel fagforening, på grund af de normalt ikke, er obligatorisk gældende for samtlige lønmodtagere i den berørte branche. (Løn og ansættelsesvilkår)
Ingen krav til at skulle betale de ansatte den overenskomstmæssige løn, der gjaldt på leveringsstedet, i henhold til en særlig kollektiv overenskomst for byggesektoren ifølge Rüffert-dommen.
Eksempel. 1.
Der er en ikke landsdækkende overenskomster inden for byggeriet, her har man overenskomster der dækker særlige områder som Provinsen kontra Københavnsområdet. Og særlige zoneområder der har særaftale,
om særlige Priskuranter og tillæg til priskuranten - Minimumsløn Der kan nævnes som eksempel overenskomst mellem Dansk Byggeri og 3F Murer og Murearbejdsmandsarbejde - Bygge og anlægsoverenskomsten – samt TIB forbundet Træ Industri Byg. Samt andre særlige overenskomster.
Disse har som regel til fælles, at de er, særlig kollektiv overenskomst som, desuden sikrer en mindsteløn, som er væsentlig højere end den, der gælder i henhold til, de andre generelle kollektive overenskomst dækkende for hele landet.
Dertil kommer Arbejdsgiverbetaling til pensionsordninger, Ferie- fridage – Søgnehelligdage m.m. på grund af procenttillæg til lønnen.
Præmis 29)31)36)38)39)40)43)41)
De er ikke implementeret i Danmark med, i en national lovgivning ej heller kollektive overenskomster om minimumslønnen. Herom ingen bestemmelser om at overholde direktivets artikel 3, stk. 8:
Eller bestemmelser om at de skal overholdes af alle virksomheder inden for den pÃ¥gældende sektor eller erhvervsgren i det pÃ¥gældende geografiske omrÃ¥de.â€
 Udfaldet af en EF-Domstols dom. Vil sikkert komme til at ligne afgørelsen i Vaxholm/Laval-sagen- Rüffert-sagen. Her vil man så stå enormt svag i en eventuel kommende sag som skal værne, danske interesser ved offentlig, udbud. På grund af manglende lovgivning om minimumsløn for udstationerede vil give, fagbevægelsen ved blokade og konflikt meget dårlige vilkår, for at vinde en sag mod et firma fra udlandet.
 Hvilke tiltag akter Beskæftigelsesministeren nu, at foretage lovgivningsmæssig i henhold til de 2. domme,
EF-Domstolen nu præciseret for anden gang. At den ikke acceptere krav om særlige tillæg til de, minimums-overenskomsterne, der kan forlanges overholdt, i henhold til udstationeringsdirektivet.Â
Med venlig hilsen
Formand i foreningen
Rejsearbejdere.dk
Hans Erik Meyer
Nørbyvej 55
6200 Aabenraa.