
Dansk Avis Omdeling: DR fortsætter useriøs journalistik 
 
Selv om Dansk Avis Omdeling (DAO) i flere omgange har fremlagt dokumentation og tilbagevist urimelige 
påstande om selskabets behandling af østeuropæiske avisbude, så fortsætter DR helt uantastet sin 
kampagne mod selskabet. Det er dybt beklageligt, at DR på denne måde demonstrerer en uafbalanceret og 
ensidig journalistik, hvor indslag tilsyneladende produceres og fordrejes uden hensyntagen til DRs eget 
etiske regelsæt. 
 
I TV-avisen denne aften kl. 18.30 fastslog DR således, at Dansk Avis Omdeling ”bevidst underbetaler” sine 
bude. Påstanden er direkte usand, og det er DR bekendt med. Vi må derfor stærkt opfordre DR til at beklage 
denne udtalelse. 
 
DR bringer dernæst i TV-avisen kl. 18.30 et interview med informationschef i Udlændigeservice, Morten Bo 
Laursen. Interviewets omdrejningspunkt er, at DAO skulle påstå, at selskabet har en dispensation for 30 
timers reglen. Det har DAO aldrig påstået. 
 
Informationschefen for Udlændingeservice afslutter interviewet med hårdt presset på et spørgsmål at udtale, 
at politianmeldelse mod DAO er en mulighed. Med dette interview som afsæt går DR videre til flere politikere 
og får dem til at kommentere på samme forkerte grundlag og uden at bringe DAOs indsigelser mod 
påstandene til politikernes kendskab. DAO havde sendt sine indsigelser til indslaget til DR i fredags, 28. 
Marts. 
 
30 timers regel 
 
DAO har aldrig haft nogen dispensation for 30 timers reglen, og DAO har aldrig påstået, at der har været 
nogen. Der kan IKKE dispenseres fra kravet om de 30 timer. Det er alle enige om - og det er en betingelse, 
vi stiller til budene allerede i udlandet. Mindstekravet ER 30 timer - ingen tvivl om det. 
  
Spørgsmålet er, hvor lang en periode, de 30 timer må ses over, idet udlændingeloven åbner mulighed for, 
at mindre arbejde i en periode kan modsvares af merarbejde i en anden periode, således at de 30 timer er 
holdt over den samlede periode. Må denne periode være 4 uger - 8 uger eller 12 uger? Det er her, de 
forskellige svar er dukket op. 
 
Efter den såkaldte østaftale gælder det, at udenlandske arbejdstagere fra "nye" EU-lande kan opholde sig og 
arbejde i Danmark, såfremt de arbejder mindst 30 timer ugentligt. Timetallet kan variere, men det skal være 
min. 30 timer ugentligt over en periode, som Udlændingeservice i brev af 26. november 2006 til DAO har 
ansat til 12 uger, mens Integrationsministeriet i et senere brev af 28. februar 2008 til fagforbundet 3F har 
anført, at perioden "normalt ikke kan overstige en måned". DAO har efter fremkomsten af sidstnævnte brev i 
DR-udsendelsen 9. marts 2008 anmodet Integrationsministeriet om et svar på, hvor vidt de 30 ugentlige 
arbejdstimer skal ses over en periode på en måned eller 12 uger. DAO har endnu ikke modtaget ministeriets 
svar herpå. 
 
Mange af de udenlandske avisbude begynder deres arbejde for DAO med mindre end 30 ugentlige 
arbejdstimer på grund af oplæring og/eller utilstrækkelig fysisk formåen. I løbet af de første uger lærer 
budene jobbet og de danske forhold at kende, så budene normalt allerede i deres tredje arbejdsuge kan 
udføre min. 30 timers arbejde ugentligt, og derefter øges timetallet. Det oparbejdede underskud indhentes 
således senest ved udgangen af den 12. arbejdsuge, hvor budene har opnået min. 360 timers arbejde 
svarende til min. 30 timer pr. uge. Mere end halvdelen af budene har allerede inden en måned indhentet de 
første ugers underskud, og det bemærkes, at det DAO tilskynder budene til hurtigt at komme op i tid, da 
DAO i tiden indtil budene arbejder på fuld tid, må lade distrikter omdele med afløsere. 
 
DAO kender ikke til overvejelser om politianmeldelse 
 
At Udlændingeservice ifølge TV-avisens indslag i dag skulle overveje en politianmeldelse må forekomme 
ganske overraskende af flere grunde. For det første henholder vi os til det svar, vi har fået den 29. november 
2006 direkte fra udlændingeservice, hvoraf det fremgik at DAO måtte se perioden over 12 uger.  
 

Arbejdsmarkedsudvalget (2. samling)
AMU alm. del - Bilag 150 
Offentligt            



For det andet har vi gentagne gange erklæret, at vi straks vil følge eventuelle andre anvisninger, såfremt 
myndighederne meddeler os disse. 
 
For det tredje har vi været i kontakt med Udlændingeservice og Integrationsministeriet flere gange om denne 
sag, første gang straks efter indslaget i Søndagsavisen 9. marts 2008, og vi har fortalt om vores procedurer 
flere gange. Der har ikke været antydninger af trusler om politianmeldelse i luften. Også i forbindelse med 
DRs forberedelse til indslaget i TV avisen kl. 18.30 i dag har DAO talt med Udlændingeservice om sagen. 
Her er det bekræftet, at Udlændingeservice ikke har overvejelser om en politianmeldelse. 
 
For det fjerde er der aftalt møde mellem DAO og Udlændingeservice 4. april 2008, og på det møde er det 
aftalt at drøfte den mest hensigtsmæssige løsning på de udestående spørgsmål. 
 
For det femte har DAO rent faktisk udbetalt lønforskud til samtlige af de 14 bude ud af DAOs 2200 bude, 
som ikke er nået op på i gennemsnit 30 timers indtjening. Rent faktisk har DAO også tidligere udbetalt 
lønforskud. Således har samtlige fire bude i indslaget den 9. marts 2008 i Søndagsavisen modtaget forskud 
og samtlige seks bude i Silkeborg har modtaget forskud og derfor reelt fået mere udbetalt, end det fremgår 
af deres lønsedler og dermed af DRs indslag. Nu bliver disse forskud udbetalt direkte på budenes lønsedler, 
så man tydeligere kan se, at, ingen "østbude" får udbetalt mindre end, hvad der svarer til gennemsnit 30 
arbejdstimer om ugen i den periode, budet har arbejdet. Denne procedure har været gældende siden den 
lønperiode, der startede den 16. februar og er derfor fuldt implementeret nu. Med denne procedureændring 
bliver det ligegyldigt, om gennemsnitsperioden er lang eller kort, da vi således udligner perioden. 
 
DAO må på denne baggrund igen tage skarpt afstand fra DRs måde at bedrive journalistik på og anser det 
for en skærpende omstændighed, at DRs fortsætter sin kampagne mod selskabet på trods af, at der allerede 
ligger en klage indgivet mod DR i Pressenævnet. 
 
 
Bjarne Munck, bestyrelsesformand for Dansk Avis Omdeling. 
 
 


