Ex. 1 Rødovre
Et eksempel på organiseret spil af tid i Jobcentrene.
Borgeren indkaldes rettidigt til jobsamtale/kontaktsamtale.
Borgeren udebliver – formodet gået i arbejde.
Jobcentret meddeler ydelseskontoret om udeblivelsen
Borgeren (typisk match 4 eller 5) møder når det opdages at hjælpen er stoppet – typisk ved udbetalingsdagen. Borgeren møder som regel akut – men skal oftest først indpasses i jobcenterets allerede planlagte jobsamtaler, hvilket kan give yderligere nogle dages forsinkelse.
Ved samtalen nulstilles samtaleforløbet – men er nu registreret som for sent afholdt i perioden fra den oprindelige rettidige indkaldte samtale – til den reelt afholdte samtale.
Ved opgørelsen af Jobcentrets rettidighed, registreres dette forløb som ikke rettidigt – trods Jobcentrets rettidige indsats. (Barselssager, som ikke skal til samtale, registreres konsekvent som ikke rettidigt)
Den statistiske opgørelse over Jobcentrenes rettidighed på ingen måde valid – men udstilles alligevel i jobindsats.dk og er genstand for pressens og andres kritik.
Visitationstilsynet kommer på revisionsbesøg og udtager 150 sager. Ca. 25 % af samtalerne er registret som for sent afholdt. Jobcentret skal nu gennemgå samtlige sager, og printe dokumentation for at samtalerne er rettidigt indkaldt.
Kommunerne mister nu refusionen i de perioder hvor samtaler ikke er rettidigt afholdt. Ved nuværende praksis risikerer Jobcentret ved årsskiftet, at skulle gennemgå flere hundrede sager for at dokumenterer rettidighed (alle sager hvor borgeren er udeblevet i løbet af året - med og uden god grund).
Det er organiseret spild af tid
Forslag: Jobcentrene nulstiller jobsamtaleforløbet i Arbejdsmarkedsportalen ved udeblivelser - barselsperioder mv. Ved nyt fremmøde fra borgeren genoptages kontaktforløbet fra henvendelsesdagen. – En praksis der i dag ikke regnes for lovlig administration.
Ex. 2. Rødovre
Arbejdsopgaver for virksomhedskonsulent
NÃ¥r virksomhedskonsulenten skal etablere en virksomhedspraktik udfyldes 4 til 5 blanketter
Følgende blanketter udarbejdes
Virksomhedskonsulenten søger for af borgeren og arbejdsgiveren underskriver blanketterne og får kopi af dem.
Herefter registreres i 9 elektroniske datasystemer og mailbokse:
Hvis virksomhedspraktikken resulterer i en ansættelse med løntilskud gentages proceduren.
Ex. 3 Rødovre
Notat vedr. rettidighed i sagsbehandlingen i Jobcentret og statslig refusion
Beskæftigelseslovgivningen og lov om sygedagpenge indebærer en række krav om rettidighed og dokumentation i sagsbehandlingen som medfører bortfald af statsrefusion i den enkelte sag, såfremt kravet ikke opfyldes. Desuden er indføjet krav om udlægning af sagsbehandling til anden aktør for visse målgrupper. Kravene udvides i 2008.
Dette notat søger at give overblik over ovenstående områder, Jobcentrets indsats samt visse problemfelter i den forbindelse.
Kravene omhandler:
Sygedagpenge
Opfølgning ved personlig samtale i alle kategori 2 sygedagpengesager hver 4 uge. Hver 2. samtale kan ske telefonisk. Overskridelse af fristen medfører bortfald af refusion forholdsmæssigt i forhold til overskridelsens varighed.
Opfølgning ved personlig samtale i alle kategori 3 sygedagpengesager hver 8. uge. Samtalerne kan ske telefonisk. Overskridelse af fristen medfører bortfald af refusion forholdsmæssigt i forhold til overskridelsens varighed.
Ledighedsydelse
Rådighedsvurdering ved personlig samtale hver 3 måned i alle ledighedsydelsessager. Refusionen bortfalder ved overskridelse af fristen
Dokumentation i alle ledighedsydelses- og fleksjobsager i forhold til 4 opmærksomhedspunkter i ressourceprofilen. Ved administrative fejl i den forbindelse bortfalder refusionen i 3 år.
Borgere på ledighedsydelses skal udlægges til anden aktør efter 12 måneder indenfor 18 måneder.
Fleksjob
Fleksjobberettigede på ledighedsydelse skal skaffes fleksjob inden 18 måneder. Refusionen bortfalder derefter varigt.
Kontanthjælp
Opfølgningssamtale ved personligt fremmøde hver 12 uge i alle kontanthjælpssager. Overskridelse af fristen medfører bortfald af refusion forholdsmæssigt i forhold til overskridelsens varighed.
I 2008 indføres ret og pligt til aktivering hver 6 måned for alle matchkategorier. Ved overskridelse af fristen bortfalder refusionen forholdsmæssigt i forhold til overskridelsens varighed.
I 2008 skal alle kontanthjælpsmodtagere ugentligt registrere sig selv i CV-banken eller få hjælp til dette i Jobcentret. Ellers bortfalder kontanthjælpen. Fejludbetaling i den forbindelse skal inddrives.
Eksempel 4 – Rødovre
Problemer med â€bekræft CV
hver 7. dag†kampagnen.
Konklusion:
I en tid hvor Jobcentrene i forvejen er administrativt belastet, Virker det ikke hensigtsmæssigt at udrulle nye regler, hvor IT systemerne ikke virker. Det er muligt at det er borgernes eget ansvar at bekræfte jobsøgning – men det resulterer i en yderligere belastning af Jobcentrene, når IT systemer ikke virker. Borgere på kontanthjælp har ofte ikke Edb hjemme og henvender sig nu for hjælp en gang om ugen.
Â