København d. 28. november 2007

 

 

Spørgsmål til Arbejdsmarkedsudvalget og til Beskæftigelsesministeren i forbindelse med;

”nye regler for gensidig anerkendelse af uddannelser, som trådte i kraft 1. oktober 2007.

 

Da implementeringen af direktivet ikke har været til høring i vores branche, ønsker vi derfor at få foretræde for udvalget i håb om at få svar på følgende spørgsmål;

 

1)      Er certifikatkrav ikke lig med lovgivning?

2)      De danske krav om certifikat, f. eks. til truck eller stilladsmontage, er ikke kun et kvalifikationsniveau, men er vel at betragte som et lovkrav om nødvendig uddannelse?

3)      NÃ¥r der kræves kørekort for at køre med bil i Danmark, sÃ¥ kræves der et lignende kørekort af en udenlandsk statsborger for at vedkommende mÃ¥ køre bil i Danmark?

4)      Hvis der kræves certifikat for at køre med gaffeltruck i Danmark, sÃ¥ kræves der et lignende certifikat af en udenlandsk statsborger for at vedkommende mÃ¥ køre truck i Danmark?

5)      Hvis der kræves certifikat for at bygge stilladser i Danmark, sÃ¥ kræves der et lignende certifikat af en udenlandsk statsborger for at vedkommende mÃ¥ bygge stilladser i Danmark?

6)      Stilladsbranchen skal høres før direktivet kan træde i kraft pÃ¥ vores omrÃ¥de?

7)      Danske hÃ¥ndværkere skal fra nytÃ¥r have certifikat for at køre med Manitou, (teleskoplæsser) fordi det er et meget farligt køretøj. Konsekvensen af direktivet er Ã¥benbart følgende;

Kommer man fra et EU-land som ikke har dette krav, så skal man bare have kørt med truck i 2 år indenfor de sidste 10 år, så er man fritaget for det certifikat vi andre skal have?

 

Da det har vist sig at de udenlandske arbejdere klart er udsat for flere ulykker end de danske håndværkere, så er det en meget farlig udvikling at give dem ”lov” til at arbejde uden de lovbefalede kurser, som de danske håndværkere har pligt til at tage.

 

Vi ønsker derfor at få foretræde for Arbejdsmarkedsudvalget for at få svar på ovennævnte spørgsmål.

 

 

Ligeledes har vi følgende forslag til Beskæftigelsesministeren for at løse problemerne på vores område;

 

1) Stilladsbranchen skal høres før direktivet kan træde i kraft på vores område

I direktivets artikel 59 anføres følgende;

Artikel 59; Høringer

Kommissionen skal sikre, at der gennemføres høringer af eksperter fra de berørte erhvervsgrupper pÃ¥ en hensigtsmæssig mÃ¥de, særlig i forbindelse med det arbejde, der udføres af det i artikel 58 omhandlede udvalg, ligesom den skal udsende en forklarende rapport om høringerne til udvalget.

 

Da vi fra Stilladsarbejdernes Landsklub må betegnes som eksperter på dette område, forventer vi at blive hørt. Arbejdstilsynet betragter da også i andre sammenhænge Landsklubben, som en part der skal høres i alle sager, som måtte have relevans for stilladsbranchen. Det samme gælder for vores arbejdsgivere, som er samlet i Stilladssektionen, under Dansk Byggeri.

Direktivet kan derfor ikke træde i kraft på vores område, før vi er blevet hørt.

 

2) Stilladsbranchen foreslår følgende;

De udenlandske stilladsarbejdere skal minimum have 3 ugers stilladskursus ellers føler vi os ikke trygge ved at de har de ”fornødne faglige kvalifikationer til at kunne udføre deres arbejde”.

Det er ikke forsvarligt at en udenlandsk stilladsarbejder kan nøjes med at dokumentere at; ”han har haft 2 års relevant erfaring gennem de sidste 10 år”

Det vil være livsfarligt for stilladsarbejderen selv, for de berørte håndværkere og for de forbipasserende

På nuværende tidspunkt gennemfører AMU Vestjylland i Esbjerg certifikat-kurset ”Systemstilladser” på tysk og i løbet af kort tid vil det også være muligt at gennemføre kurset på andre sprog.

 

Med venlig hilsen

John Ekebjærg Jakobsen

Formand, Stilladsarbejdernes Landsklub

Mobil 40 18 63 84

 

 

 

 

Klip fra Direktivet;

(12) Dette direktiv vedrører medlemsstaternes anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, der er erhvervet i andre medlemsstater. Det vedrører imidlertid ikke medlemsstaternes anerkendelse af beslutninger om anerkendelse, der er truffet i andre medlemsstater under henvisning til dette direktiv. Som følge heraf kan en person, der har fået sine erhvervsmæssige kvalifikationer anerkendt i henhold til dette direktiv, ikke henvise til denne anerkendelse med henblik på at opnå andre rettigheder i hjemlandet end dem, der følger af den erhvervsmæssige kvalifikation, han har erhvervet i denne medlemsstat, medmindre den pågældende kan godtgøre at have erhvervet yderligere erhvervsmæssige kvalifikationer i værtslandet.

(13) For at kunne fastlægge ordningen for anerkendelse i henhold til den generelle ordning er det nødvendigt at inddele de forskellige nationale niveauer for almen uddannelse og erhvervsuddannelse i grupper. Disse grupper, som udelukkende fastlægges med henblik på anvendelsen af den generelle ordning, har ingen indflydelse på de nationale strukturer for almen uddannelse og erhvervsuddannelse eller på medlemsstaternes beføjelser på dette område.

(15) Da minimumsuddannelseskravene for adgang til erhverv, som er omfattet af den generelle ordning, ikke er harmoniseret, bør værtsmedlemsstaten have mulighed for at indføre en udligningsforanstaltning. Denne foranstaltning bør være i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og bl.a. tage hensyn til ansøgerens erhvervserfaring. Erfaringen viser, at en egnethedsprøve eller en prøvetid efter migrantens eget valg er tilstrækkelig garanti for så vidt angår ansøgerens kvalifikationsniveau, og enhver undladelse af at give denne valgmulighed bør i hvert enkelt tilfælde være begrundet i et tvingende alment hensyn.

 

Læs AT’s meddelelse og direktivet her;

http://at.dk/sw45346.asp

og

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25522