Kære Arbejdsmarkedsudvalg (Formand og Næstformand).

 

CC. Beskæftigelsesministeren.

 

Hermed sendes forventninger til beskæftigelsesindsatsen, når ledighed indtræffer for en ulykkelig skatteborger!

Indsatsen kan opsummeres som: Aktiviteterne går IKKE ud på at få den ledige i arbejde! Derimod styrkes indsatsen med henblik på kontrol og ydmygende bureaukrati, der i sig selv sikrer en uforholdsmæssig masse mennesker beskæftigelse i Beskæftigelsesministeriets resortorganisationer.

 

 

----- Original Message -----

From: Bærbar

To: [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]

Cc: [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]

Sent: Monday, February 18, 2008 6:58 AM

Subject: Hvad sker der, når man bliver ledig? V. 2.

 

Allerød d. 18. februar 2008.

NY opdateret version.

 

Til Beskæftigelsesministeren, Direktøren for Arbejdsdirektoratet, Direktøren for Arbejdsmarkedsstyrelsen, Jobcenter Allerød og "Journalistens" A-kasse.

CC. Danmarks Radio og TV2.

 

Kære alle.

 

Jeg har en bekendt (lad os kalde ham "A"), der er blevet uforskyldt ledig efter 30 Ã¥rs uafbrudt indsats pÃ¥ arbejdsmarkedet. D. 1. april 2008 skal A melde sig som ledig, hvis A ellers "tør" og har rygrad til at imødese sÃ¥kaldte beskæftigelsesmæssige initiativer fra professionelle organisationer som jobcenter og A-kasse.

Vi har i ramme alvor drøftet, om ikke A skulle undlade at melde sig ledig for at skÃ¥ne sig selv for ydmygende og nedbrydende behandling af aktørerne pÃ¥ beskæftigelsesomrÃ¥det. Ja, det er i hvert fald de forventninger, vi har til "systemet". Omvendt sÃ¥ har A gennem 30 Ã¥r været arbejdsløshedsforsikret gennem A-kasser og har i denne periode indbetalt over 100.000 kr. Hertil kommer et millionbeløb i arbejdsmarkedsbidrag, sÃ¥ nu skal det blive spændende at se, hvad A fÃ¥r for disse penge. Der er indbetalt penge nok til, at man kan forvente en ordentlig omgang "smæk for skillingerne"!

A og undertegnede har besluttet, at A vil føre dagbog over, hvilke beskæftigelsesfremmende initiativer A møder på sin vej gennem systemet, idet dagbogen skal fungere som dokumentation for regeringens udmøntede initiativer på beskæftigelsesområdet.

 

Vore forventninger kan ridses op sÃ¥ledes:

 

1. Vi forventer, A fra starten mistænkeliggøres og mødes med en attitude, der signalerer, at A er selvforskyldt ledig og kun ude på at udnytte systemet.

2. Vi forventer, A gennem jobcenteret skal gennem aktiviteter, der i bedste fald kan betegnes som tidsspilde, hvor tiden ville være bedre brugt på at søge arbejde!

3. Vi forventer det samme som i pkt. 2 mht. A-kassens aktiviteter.

4. Vi forventer, at vi selv er bedre professionelt funderet, nÃ¥r det handler om mÃ¥lrettet jobsøgning end rÃ¥dgivere hos A-kasse og jobcenter.

5. Vi forventer et voldsomt bureaukrati, der opfattes som meningsløst, mistænkeliggørende, ydmygende, nedbrydende, demotiverende, grotesk og i bedste fald blot tidsspilde.

6. Vi forventer, at hele "systemet" er bygget op pÃ¥ en mÃ¥de, der alene har til formÃ¥l at "fange" de 2 % snyltere, der er ude pÃ¥ at udnytte systemet, hvorfor de 98 % seriøst jobsøgende skal kontrolleres i hoved og bagdel, selv om det højeste ønske for disse 98 % er at fÃ¥ et job!

7. Vi forventer IT-mæssige problemer ifm. det ovenfor nævnte "voldsomme bureaukrati".

8. Vi forventer ikke at fÃ¥ nogen hjælp og støtte til A i opsigelsesperioden, idet forventningerne støttes af, at Jobcenter og A-kasse kun bliver mÃ¥lt pÃ¥ aktiviteter efter ledigheden reelt er indtruffet, og at der altsÃ¥ ikke er aktiviteter forbundet med at undgÃ¥ at ledigheden indtræffer (Se PS nederst).

 

Vi håber inderligt at disse forventninger bliver gjort eftertrykkeligt til skamme! Det vil dagbogen forhåbentligt komme til at dokumentere.

 

Det skal i denne sammenhæng understreges, at det for A er en ganske alvorlig situation at være ledig. Der er tale om et voldsomt identitetstab, der medfører ubehagelige psykiske reaktioner herunder somatiske symptomer som søvnbesvær, depression, ringe selvværd, m. v. A's største ønske er at fÃ¥ et job, hvilket desværre ikke er lykkedes endnu i opsigelsesperioden trods intensiv "networking" og jobsøgning. PÃ¥ det psykiske plan har A behov for opmuntring, støtte og mental vejledning. A har IKKE behov for yderligere selvværdssænkende initiativer og handlinger, som vi forventer er snart forestÃ¥ende hos de beskæftigelsesprofessionelle aktører.

 

Jeg har desværre selv været ledig for få år siden, hvilket var ganske ubehageligt. Jeg betalte dengang 50.000 kr. af egen lomme for at blive opkvalificeret til at få et job, hvilket heldigvis også lykkedes blandt andet på grund af de penge, jeg selv betalte for at få et job. Men jeg erindrer det som en grotesk kamp mod vindmøller at "få lov til" af disse beskæftigelsesprofessionelle aktører at gøre mit ypperste for at få et job. Jeg blev ærligt talt dybt forarget over, at jeg ikke kunne få støtte til disse aktiviteter, der i sidste ende var jobfremkaldende! Dette er naturligvis også baggrunden for ovennævnte forventninger.

 

I virkeligheden er der nok behov for en dokumentarudsendelse på DR eller i TV2, hvor man følger et par lediges kamp for at få et job, og samtidigt følger dem gennem "systemet", og dokumenterer hvorledes "systemet" i virkeligheden ydmyger og nedbryder jobsøgende fremfor at opbygge dem og give dem rygrad til at stå en svær identitetskrise igennem.

Derfor er disse medier også CC'et på denne skrivelse.

 

Med venlig hilsen

 

Jørgen Krogh Larsen

Bøge Allé 9

3450 Allerød

Tlf. 22994747

 

PS. Da jeg selv blev ledig for nogle år siden begyndte det naturligvis med, at jeg blev afskediget. Dagen efter henvendte jeg mig til Arbejdsformidlingen, idet jeg tænkte, at de nok formidler arbejde (!), men her blev jeg slemt skuffet. Arbejdsformidlingen var ikke interesseret i at hjælpe en person, der var blevet afskediget. De venter høfligst til ledigheden er indtruffet. På den baggrund kan man godt forstå, at der ikke længere er noget, der hedder Arbejdsformidlingen!