Procedure for: Samarbejde med patienternes pårørende
1. Definitioner vedr. denne procedure                               Â
Pårørende: de personer, der af patienten anses som de nærmeste, centrale personer i patientens netværk.
DPC: Distrikts psykiatrisk center
2. Formål med denne procedure
At sikre relevant kontakt til pårørende i henhold til gældende lovgivning
3. Omfang af denne procedure
Gælder for alle patienter tilknyttet Hvidovre Hospitals psykiatriske afdeling
4. Ansvar og organisering
Afsnitsledelserne/Centerledelserne ved psykiatrisk afdeling er ansvarlige for at denne instruks overholdes.
Ansvaret for instruksen er af afdelingsledelsen uddelegeret til pårørendeudvalget.
5. Fremgangsmåde
Det skal af journalen fremgå, hvilke nære pårørende patienten har – herunder altid om patienten har børn under 18 år, hvor de har bopæl, og hvem der har forældremyndigheden samt ansvaret for børnene i forbindelse med patientens indlæggelse.
5. a.
Ved indlæggelse: indhentning og videregivelse af oplysninger med patientens accept:
Ø Nære pårørende informeres af ansvarshavende sygeplejerske inden 24 timer om at patienten er indlagt, og om at de er velkomne til at kontakte afdelingen for nærmere information. De pårørende informeres om navn på den person (kontaktpersonen) der kan kontaktes.
Ø Inden 7 dage efter indlæggelsen skal nære pårørende have modtaget tid til informationsmøde om behandlingsplan, mål og forventninger til ophold, dagligdagen på afdelingen samt afklaring af forventninger mellem patienten, de nære pårørende og personalet. Ved informationsmødet skal der udleveres skriftligt materiale om, hvordan og hvor yderligere vejledning og støtte kan opsøges.
Ø Ved første gangs indlæggelser skal informationsmødet være afholdt inden 14 dage efter indlæggelsen.
Ø Det skal fremgå af behandlingsplanen, om de nære pårørende har kendskab til planen og deres holdning til den.
Ø Ved overflytning: oplysninger om nære pårørende overgår automatisk til modtagende afdeling.
Ø De nære pårørende informeres af kontaktpersonen, hvis patienten lader sig udskrive, før det er planlagt.
Ø Ved korterevarende indlæggelse skal de nære pårørende henvises til vejledning hos det evt. efterbehandlingstilbud, patienten henvises til.
Standarder under indlæggelse: Ovennævnte skal være opfyldt og skriftligt dokumenteret i læge- eller sygeplejejournalen for 85% af patienterne.
5.b.
Ved behandling i DPC: indhentes og videregives oplysninger med patientens accept:
Det skal af journalen fremgå, hvilke nære pårørende patienten har – herunder altid om patienten har børn under 18 år, hvor de har bopæl og, hvem der forældremyndigheden.
Ø Ved første samtale i DPC med patientens faste læge og/eller kontaktperson afklares patientens pårørenderelationer, behovet for kontakt til pårørende og patientens indstilling til, at pårørende inddrages. Pårørendeskema udfyldes. Der sikres skriftligt samtykke.
Ø Inden 1 uge sendes brev til de nære pårørende om, at patienten tilknyttes DPC, navn på læge og kontaktperson, at pårørende er velkomne til at kontakte DPC, og at de, såfremt patienten er indforstået, vil blive indkaldt til informationsmøde senere.
Ø Informationsmødet afholdes inden 3 måneder efter første fremmøde i DPC med information om behandlingsplan, mål og forventninger, dagligdagen i DPC, samt afklaring af forventninger mellem patienten, de nære pårørende og kontaktpersonen. Ved informationsmødet skal der udleveres skriftligt materiale om, hvordan og hvor yderligere vejledning og støtte kan opsøges.
Ø De pårørendes holdning til behandlingsplanen skal indgå som et selvstændigt punkt i behandlingsplanen.
Ø De nære pårørende informeres af kontaktpersonen, hvis patienten afbryder kontakten til DPC, før det er planlagt.
Ø Ved korterevarende forløb i DPC skal nære pårørende henvises til vejledning hos det evt. efterbehandlingstilbud, patienten henvises til.
Standarder i DPC: ovennævnte indikatorer skal være opfyldt og skriftligt dokumenteret i fæl-
lesjournalen for 85% af patienterne.
5. c.
Kontakt til pårørende uden patientens accept:
Såfremt patienten ikke ønsker, at der er kontakt til pårørende, skal dette efterleves i det omfang, det drejer sig om private oplysninger om patienten.
Afdelingen kan altid informere om dagligdags rutiner under en indlæggelse. Hvis afdelingen bliver kontaktet af pårørende, vil afdelingen kunne modtage informationer, der er relevante for behandlingen og journalføre disse. De pårørende gøres opmærksomme på, at deres oplysninger vil blive tilført patientens journal.
SÃ¥fremt patienten har bedt om diskretion, skal dette klart efterkommes.
Opstår der en situation, hvor man som sundhedsfaglig person bliver i tvivl om, hvorvidt der er grundlag for at bryde tavshedspligten, skal sagen drøftes med afsnittets overlæge/Centerledelsen/Afdelingsledelsen.
6. Referencer
Â
JCIA Standard: RE 1, RE 1.1, RE 2, RE 2.1, RE 2.2, RE 9.1
Andre procedurer: Instruks til pårørendeskema
Dansk lovgivning: Lov 482 1. juli 1998: Lov om patienters rettigheder,
                            Lov 572 af 19. dec. 1985: Forvaltningslov
PÃ¥rørendepolitik, pÃ¥rørende til sindslidende: H:S og Københavns kommunes Familie- og arbejdsmarkedsforvaltning marts 2000 Â
                    Â
7. Bilag
Vejledning om sundhedspersoners tavshedspligt – dialog og samarbejde med patienters
pårørende (Sundhedsstyrelsen 2002)