Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 |
|
|
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 28. november 2007 |
Velkommen til § 71-tilsynet - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår
§ 71-tilsynet holder normalt møde om onsdagen kl. 13.15 i værelse 2-141 (2. sal).
Tilsynet bistås af: Udvalgssekretær Maiken Bork Clausen tlf. 33 37 55 19 (email [email protected]) og udvalgsassistent Lone Klinke tlf. 33 37 55 42 (email [email protected]). Sekretariatet har kontor på 2. sal i L-bygningen (adgang via Proviantgården).
§ 71-tilsynet er et af Folketingets særlige udvalg. Tilsynet er nedsat i henholdt til grundlovens § 71, stk. 7. Der er 9 medlemmer i tilsynet. Der er ingen stedfortrædere. Sekretariatet rådgiver formanden og tilsynets medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af tilsynets arbejde, herunder udarbejdelse af rapporter og redegørelser. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer/høringer, besøg, rejser m.v. og bistår evt. formanden med taleudkast.
Tilsynets medlemmer kan få bistand til afklaring af tilsynets kompetence eller udarbejdelse af f.eks. spørgsmål eller samrådsspørgsmål.
Sagsområder
Personer, der afsoner en dom pga. kriminalitet, er ikke de eneste, der får deres bevægelsesfrihed indskrænket. Frihedsberøvelse sker også uden dom. Det kan f.eks. være tvangsindlæggelse på et psykiatrisk hospital, tvangstilbageholdelse på et plejehjem eller tvangsfjernelse af børn fra hjemmet. Det kaldes under ét for administrativ frihedsberøvelse. § 71-tilsynet fører parlamentarisk opsyn med behandlingen af de administrativt frihedsberøvede og tager imod henvendelser fra dem. Tilsynets opgave følger af grundlovens § 71, stk. 7, deraf navnet. Tilsynets arbejde består derfor i at tage på tilsynsbesøg på bl.a. psykiatriske afdelinger og behandle konkrete sager. Opgaven er at vurdere, om de administrativt frihedsberøvede får en god behandling, når de er frihedsberøvet. Behandling skal forstås meget bredt. Tilsynet kan f.eks. både beskæftige sig med en psykiatrisk patients mulighed for at få frisk luft hver dag og det problematiske i, at en psykiatrisk afdeling har overbelægning.
Tilsynet adskiller sig fra fagudvalgene ved bl.a. at:
Kompetence
Det afgørende er, hvornår der er tale om en administrativ frihedsberøvelse, og hvad der ligger i ordet behandling. Som vejledning kan det understreges, at tilsynet selv fastlægger sin kompetence, og at ordet behandling hidtil er blevet fortolket meget bredt.
Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand har som § 71-tilsynet bl.a. en tilsynsforpligtelse overfor psykiatriske afdelinger. Der er en gensidig aftale om, at tilsyn og ombudsmand informerer hinanden om, hvor og hvornår de tager på tilsynsbesøg bl.a. for at forhindre, at begge parter tropper op samme sted på samme tid eller i forlængelse af hinanden. Derudover er nye væsentlige udtalelser i tilsynsrapporterne fra tilsynsbesøg på psykiatriske afdelinger også blevet koordineret med ombudsmanden for at sikre, at to institutioner under Folketinget ikke udtaler sig i modstrid med hinanden.
Pressen
Forholdet til pressen er løbende til debat i tilsynet. Der er p.t. enighed om, at tilsynet ikke kontakter pressen, når de f.eks. skal eller er på tilsynsbesøg samt, at tilsynet helst ikke udtaler sig i forbindelse med et tilsynsbesøg og kun i generelle vendinger. Baggrunden er, at tilsynet gerne vil beskytte sit renommé, sikre saglighed og muligheden for at udtale sig enstemmigt, når tilsynet udtaler kritik.
§ 71-tilsynets aktivitet i folketingsåret 2006 -2007
Tilsynet har i løbet af folketingsåret 2006-07 holdt 9 møder. Tilsynets arbejde har i året været præget af drøftelser omkring tilsynets kompetence på området for tvangsanbragte børn, herunder hvorledes tilsynet ønsker at udøve sin tilsynsopgave på dette område.
I den forbindelse behandlede Folketinget i året et beslutningsforslag om § 71-tilsynets virksomhed og kompetence, hvor der var forslag om, at pålægge regeringen at fremsætte lovforslag, der skulle give § 71-tilsynet hjemmel til at foretage uanmeldte besøg på private institutioner, der modtog administrativt frihedsberøvede personer.
Tilsynet holdt endvidere et møde med Kommunernes Landsforening for at drøfte områder, hvor KL og tilsynet begge har en opgave, når det gælder forholdene for de tvangsanbragte børn og de demente også set i lyset af kommunernes nye tilsynsforpligtelse efter kommunalreformen.
Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på 3 psykiatriske afdelinger i året, herunder Odense og Kolding Ungdomspsykiatriske Afdelinger.
Tilsynet har endvidere holdt møde med Folketingets Ombudsmand, Dansk Psykiatrisk Selskab og Landsforeningen for Bistandsværger og Patientrådgivere i Danmark. Tilsynet har endvidere haft lejlighed til at deltage i konferencer m.v.
De generelle og konkrete sager, der løbende har været i tilsynet, har sammen med besøgene, møderne og konferencerne givet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgsmål til bl.a. indenrigs- og sundhedsministeren, justitsministeren og forskellige regioner og kommuner.
Ressortministerier
Sundheds og Forebyggelses Ministeriet og Velfærdsministeriet er udvalgets politiske ressortministerier. Begge ministerier består af de centrale departementer samt en række styrelser.
Organisationer
Der er flere organisationer, der løbende mødes med § 71-tilsynet, herunder kan nævnes Dansk Psykiatrisk Selskab og Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark.
Tilsynets dokumenter
Tilsynets materiale, dvs. alm. del – dokumenterne er opdelt i 3 underkategorier; bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Alm. del-nummereringer er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes 2007-08 2. samling. Det er endvidere muligt at abonnere elektronisk på bilagene ved at tegne abonnement på Nettinget. Modsat andre udvalg er tilsynets dokumenter ofte fortrolige eller interne, fordi det ofte drejer sig om personsager. Det betyder, at materiale, der er fortroligt, ikke findes på Folketingets hjemmeside. D et er kun tilsynets medlemmer, der får det fortrolige materiale. Bilagene kommer i en lukket kuvert med navn på. Medlemmerne må ikke videregive indholdet af det fortrolige og interne materiale.
Deltagelse i konferencer og høringer m.v.
§ 71-tilsynet modtager i hver samling en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når tilsynet modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan tilsynet på et møde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.
Yderligere information
For spørgsmål, råd og vejledning kontakt udvalgssekretæren. Derudover henvises til Håndbog
Med venlig hilsen
Maiken Bork Clausen
Udvalgssekretær.