Christiansborg |
|
â€Der ønskes en sammenstilling mellem aktstykke 187 af 3. august 2007 og nærværende aktstykke 53 af 27. november 2007 hvoraf alle ændringer fremgÃ¥r tydeligt.â€
Der er i aktstykke nr. 53 af 27. november 2007 foretaget følgende ændringer i forhold til aktstykke nr. 187 af 3. august 2007 (folketingssamlingen 2006-07), idet der er set bort fra korrekturrettelser:
i. Den 3. pind er ændret, således at staten nu alene skal skadesløsholde bestyrelsen, mens skadesløsholdelsen i den tidligere version også omfattede koncernledelsen.
Endvidere er formuleringen i den tidligere version â€â€¦for eventuelle tab mv. som følge af deres ansvar i forbindelse med det udarbejdede prospekt…†ændret til â€â€¦for eventuelle tab mv. som følge af krav rejst af tredjepart i forbindelse med det udarbejdede prospekt..â€. Ligeledes er der afslutningsvis tilføjet â€â€¦, med mindre de pÃ¥gældende har handlet groft uagtsomt eller forsætligt.â€.
De to sidstnævnte ændringer har alene til formål at præcisere omfanget af statens skadesløsholdelse i a-stykket, idet de nævnte kvalificeringer i den tidligere version af aktstykket var forudsat og beskrevet i b-stykket.
ii. I den 6. pind er der slettet et â€bl.a.â€, der var overflødigt, idet staten over for bankerne alene vil indgÃ¥ en aftale om skadesløsholdelse for det tilfælde, at staten ikke er retmæssig ejer til de aktier, der udbydes til salg.
i. I underafsnittet â€Baggrund†er der i første afsnit indsat en beskrivelse af de væsentligste ændringer i forhold til aktstykke nr. 187 af 3. august 2007.
ii. I underafsnittet â€Baggrund†er der sidste afsnit sket en omformulering, og det er blevet tilføjet, at den ret, som mindretalsaktionærerne har til at sælge deres aktier til staten til det angivne beløb, ogsÃ¥ udløses, hvis partierne bag den politiske aftale træffer beslutninger med den virkning, at børsintroduktionen endegyldigt ikke vil blive gennemført senest den 31. december 2008.
iii. I underafsnittet â€Børsintroduktion og aktieudbud†er 2. afsnit justeret, idet børsnoteringen ikke som oprindeligt forventet, vil blive gennemført i 2. halvÃ¥r 2007.
iv. I underafsnittet â€Børsintroduktion og aktieudbud†er der i næstsidste afsnit indføjet et â€som udgangspunkt†i sætningen â€Staten og de øvrige aktionærer har dog med den i fusionsaktstykket omtalte lock-up aftale forpligtet sig til som udgangspunkt ikke at sælge deres aktier i en periode pÃ¥ 360 dage efter børsintroduktionnenâ€. Der er alene tale om en præcisering, der ikke forventes at fÃ¥ praktisk betydning.
v. I underafsnittet â€HÃ¥ndtering af naturgasinfratruktur†er der i 7. afsnit slettet et â€i den kommende folketingssamling†i sætningen â€Transport- og Energiministeriet vil fremsætte lovforslag heromâ€. Ændringen skyldes, at det oprindelige aktstykke blev fremsat i folketingssamlingen 2006-07.
vi. I underafsnittet â€HÃ¥ndtering af naturgasinfratruktur†er der indføjet et nyt 3. sidste afsnit, der præciserer, at det vil kræve enighed mellem parterne bag den politiske aftale, før staten kan benytte den i aktstykket omtalte procedure, hvorefter aktiemajoriteten først afhændes, hvorefter tilbagekøbet af naturgasinfrastrukturen sker i medfør af bestemmelserne i naturgasforsyningsloven.
vii. I overskriften til afsnittet â€Skadesløsholdelse af DONG Energy A/S’ bestyrelse†indeholdt det oprindelige aktstykke tillige â€og koncernledelseâ€.
viii. I afsnittet â€Skadesløsholdelse af DONG Energy A/S’ bestyrelse†er der indsat et antal afsnit, der begrunder, hvorfor Finansministeriet finder den foreslÃ¥ede skadesløholdelse af bestyrelsen rimelig. Dette skal ses pÃ¥ baggrund af den diskussion, som det oprindelige aktstykke gav anledning til angÃ¥ende denne skadesløsholdelse.
ix. I afsnittet â€Skadesløsholdelse af DONG Energy A/S’ bestyrelse†er det nuværende 8. afsnit ændret. Dels omfatter anmodningen om skadesløsholdelse ikke længere koncernledelsen, dels er den foreslÃ¥ede skadesløsholdelse af bestyrelsen blevet præciseret, for sÃ¥ vidt angÃ¥r de omstændigheder, hvorunder statens skadesløsholdelse ophører. Præciseringerne indebærer ingen ændringer i forhold til den oprindeligt tiltænkte skadesløsholdelse.
x. I afsnittet â€Skadesløsholdelse af DONG Energy A/S’ bestyrelse†er 9. afsnit, der henviser til statens skadesløsholdelse af bestyrelsen i Teledanmark A/S, nyt.
xi. I afsnittet â€Skadesløsholdelse af DONG Energy A/S’ bestyrelse†er 10.-13. afsnit nye. Disse afsnit beskriver, at det i forhold til det oprindelige aktstykke nu foreslÃ¥s, at DONG Energy A/S frem for staten skadesløsholder koncernledelsen samt konsekvenserne af dette.
xii. I afsnittet â€Skadesløsholdelse af DONG Energy A/S’ bestyrelse†er 3. sidste afsnit, der omhandler forholdet mellem statens skadesløsholdelse og den forsikring, som DONG Energy A/S vil tegne i forbindelse med børsnoteringen, blevet præciseret. I den oprindelige version stod, at â€Endelig vil det være et vilkÃ¥r, at staten fÃ¥r ret til efter eget valg at føre eventuelle sager anlagt mod bestyrelsens medlemmer, og som vil kunne give anledning til skadesløsholdelseâ€, hvilket i den nye version er ændret til, at â€Endelig vil det være et vilkÃ¥r, at staten fÃ¥r indsigt i og indflydelse pÃ¥ førelse af sager, som er anlagt mod bestyrelsens medlemmer, og som vil kunne give anledning til skadesløsholdelse fra statens sideâ€. Ændringen er bl.a. begrundet i, at bÃ¥de de pÃ¥gældende bestyrelsesmedlemmer, forsikringsselskabet og staten i nogle tilfælde vil have en interesse i at føre sagen, hvorfor det staten i realiteten næppe vil kunne pÃ¥berÃ¥be sig en ret til at føre sagen.
xiii. I afsnittet â€Skadesløsholdelse af DONG Energy A/S’ bestyrelse†er indføjet et nyt sidste afsnit, der for en god ordens skyld pÃ¥peger, at staten under alle omstændigheder er omfattet af dansk rets almindelige regler om sælgeransvar.
xiv. I afsnittet â€RÃ¥dgiveromkostninger og garantier†er der i 2. afsnit indføjet, at der pÃ¥ grund af den forsinkede børsnotering ogsÃ¥ vil være rÃ¥dgiverudgifter i 2008.
xv. I afsnittet â€RÃ¥dgiveromkostninger og garantier†er der i 3. afsnit sket en præcisering af det ansvar, som N M Rothschild & Sons Ltd. har.
xvi. I afsnittet â€RÃ¥dgiveromkostninger og garantier†er 4. afsnit, hvoraf det fremgÃ¥r, at den foreslÃ¥ede skadesløsholdelse vurderes som sædvanlig og tidligere har været anvendt af staten, nyt.
xvii. I afsnittet â€RÃ¥dgiveromkostninger og garantier†er 3. sidste afsnit er der sket en præcisering af bankernes ansvar, og det er tilføjet, at den foreslÃ¥ede skadesløsholdelse anses som sædvanlig.
xviii. I afsnittet â€Medarbejderaktier og ledelsesincitamentsprogram†er der i 2. afsnit sket den ændring, at betingelsen om, at medarbejderne skulle være i ansat i DONG Energy A/S pr. 1. juli 2007 for at kunne deltage i det foreslÃ¥ede medarbejderaktieprogram, er slettet. Dette skal ses i lyset af den forsinkede børsnotering.
xix. I afsnittet â€Medarbejderaktier og ledelsesincitamentsprogram†er der i 3. afsnit slettet formuleringen om, at den adm. direktør og finansdirektøren først kunne deltage i ledelsesincitamentsprogrammet efter en periode, jf. punkt xx.
xx. I afsnittet â€Medarbejderaktier og ledelsesincitamentsprogram†er der tilføjet et nyt sidste afsnit, hvoraf det fremgÃ¥r, at den adm. direktør og finansdirektøren nu kan deltage i ledelsesincitamentsprogrammet fra begyndelsen, hvilket skal ses i lyset af, at de ikke længere har mulighed for at modtage den bonus for en vellykket børsnotering, som tidligere har indgÃ¥et i deres ansættelsevilkÃ¥r.
i. De bemyndigelser, der anmodes om tilslutning til, er ændret svarende til ændringerne i a-stykket, jf. ovenfor.
ii. Den foreslåede tekstanmærkning er justeret, så den svarer til de ændringer, der er omtalt ovenfor.
Â