Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 6 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer mv. (Nedvejning af varebiler).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentarer til henvendelsen af 18. oktober 2007 fra Danmarks Automobilforhandler Forening. (Bilag 1).

 

 

 

 

Kristian Jensen

                     

                                            /  Lene Skov Henningsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) foreslår, at lovforslaget afvises i sin nuværende form og henvises til et mere gennemgribende udvalgsarbejde.

DAF foreslår, at genindførelsen af 95 pct.-afgiften og ændring af privatbenyttelsesafgiften annulleres i den foreslåede form, indtil der er gennemført en grundig analyse og forslag til ændringer, der både tilgodeser hensyn til skatteprovenu og miljøforurening.

DAF foreslår en nedtrapning af privatbenyttelsesafgiften i takt med bilens alder.

DAF er af den opfattelse, at de bilejere, der har disponeret i tillid til lov nr. 541 af 6. juni 2007, bør have krav på, at reglerne ikke lige pludselig laves om, få måneder efter deres vedtagelse. 

DAF mener, at lovforslaget hviler på fejlskøn og forkerte konsekvensberegninger. Det nævnes, at der pr. 31. december 2006 var 459.000 varebiler, hvoraf skønnet 425.000 i vægtklassen 0-2,5 tons. Endvidere har DAF beregnet sig frem til, at af disse er 25.000 varebiler (og ikke 35.000 som skønnet af skatteministeren) blevet nedvejet i perioden maj-oktober 2007 fra en totalvægt lige over 2 tons til en totalvægt lige under 2 tons. DAF skønner således et provenutab herfra på i underkanten af 100 mio. kr., og ikke 140 mio. kr. som angivet i lovforslaget.

DAF efterlyser derudover en beregning over de provenumæssige konsekvenser, såfremt nedvejning ikke var foretaget. I en sådan beregning bør indgå moms ved salg af ellers usælgelige varebiler, tab og afskrivninger af en forringet værdi af automobilforhandlernes lager af varebiler samt indtægterne fra vægtafgift, udligningsafgift og privatbenyttelsesafgift fra salget af ca. 5.000 varebiler til private.

Hertil bemærkes:

Formålet med lovforslaget er alene at stoppe en utilsigtet virkning af lov nr. 541 af 6. juni 2007 (L 217). Den afvejning mellem skatteprovenu og miljø, der er sket under behandlingen af L 217, ligger fast. Det ligger således også uden for lovforslagets formål at overveje en nedtrapning af privatbenyttelsesafgiften.

Med lovforslaget lægges der op til, at varebiler, der er nedvejet i strid med intentionerne bag lov nr. 541, vægtafgiftsmæssigt tilbageføres til tiden før nedvejningen. Men kun fremover. Disse bilejere slipper således billigt i vægtafgift mv. i op til ½ år.

For så vidt angår skøn over lovforslagets konsekvenser, så var der pr. 1. januar 2007 ifølge Danmarks Statistik 459.000 varebiler, som DAF nævner. Heraf havde ca. 252.000 varebiler en totalvægt på under 2,5 tons, jf. Statistiske Efterretninger, Transport 2007:11. 

Ifølge Skatteministeriets oplysninger, var der i begyndelsen af september nedvejet ca. 30.000 biler. Ved udarbejdelsen af lovforslaget blev det vurderet, at yderligere et antal biler ville blive nedvejet fra begyndelsen af september til lovforslagets fremsættelse i oktober. På den baggrund blev det vurderet, at i størrelsesordenen 35.000 varebiler måtte forventes nedvejet.

Den gennemsnitlige reduktion i vægtafgift og privatbenyttelsesafgift blev forudsat til 4.000 kr. på årsbasis. Det dækker over, at for varebiler, hvor der betales fuld privatbenyttelsesafgift, vil besparelsen i afgift ved nedvejning typisk være 5.650 kr., mens den for rent erhvervsmæssigt anvendte varebiler typisk vil være 1.510 kr. Da incitamentet til nedvejning er størst for varebiler, hvor der betales fuld privatbenyttelsesafgift, blev det vurderet, at størstedelen af nedvejningerne vil finde sted i denne gruppe. Dermed vil den gennemsnitlige besparelse ligge tættere på 5.650 kr. end 1.510 kr., og på den baggrund blev et beløb på 4.000 kr. vurderet som en passende forudsætning.

Med ca. 35.000 nedvejede varebiler og en gennemsnitlig besparelse på 4.000 kr. på årsbasis vil provenutabet for de allerede nedvejede biler blive i størrelsesordenen 140 mio. kr. på årsbasis, som angivet i lovforslaget.

Rigspolitiet oplyser, at der pr. 22. oktober 2007 er udsøgt ca. 40.000 varebiler, der er blevet nedvejet i perioden, og at der kan være yderligere nogle varebiler, der endnu ikke er kommet med i motorregistret. Dermed vil provenutabet blive nærmere 160 mio. kr. end de 140 mio. kr., der er nævnt i lovforslaget; givet de øvrige beregningsforudsætninger.

Dette vedrører som nævnt de allerede nedvejede biler. Hvis lovforslaget, som DAF foreslår, ikke vedtages, vil yderligere et antal biler blive nedvejet og provenutabet blive større.

Med hensyn til DAF’s ønske om skøn over provenuet, såfremt nedvejning ikke var foretaget, så opfatter jeg bemærkningen således, at mange bilkøbere efter DAF’s opfattelse ikke har været opmærksomme på, at der vil ske en ændring af reglerne for vægtafgift mv. Imidlertid tilkendegav jeg allerede i slutningen af juli måned 2007, at der ville komme en ændring med det formål at føre afgiftsforholdene for de nedvejede biler tilbage til de oprindelige. Det er muligt, at ikke alle bilkøbere fra starten har været opmærksomme herpå, men jeg håber da, at autobranchen, herunder DAF’s medlemmer, så vidt muligt har orienteret eventuelle bilkøbere herom.

På den baggrund må det forventes, at det er et begrænset antal varebiler, der er anskaffet i forventning om at opnå en efterfølgende varig besparelse ved nedvejning. De provenumæssige konsekvenser heraf er tilsvarende beskedne.