23. oktober 2007 

 

                                            Yderligere spørgsmål til Skatteminister Kristian Jensen vedrørende. Lovforslag L. 20 Fremsat 4.10. 2007 af Skatteminister Kristian Jensen. Ændringer af forskellige Skattelove. Fra Foreningen Rejsearbejdere.dk.

 

I henhold til Skatteministerens svar ved 1. behandlingen fremsætter han følgende kommentarer.

 De regler, der gælder for ens eget marked, skal også gælde for andres markeder, og derfor står vi med valget om enten at skulle sætte fradragsordningerne op fra de 25 pct., der i øjeblikket er for repræsentation for danske virksomheder, op til de 100 pct., der er for repræsentation i forbindelse med eksport, eller også justere ned.

Spørgsmål

Hvor meget vil det koste fradragsordningerne op fra de 25 pct., der i øjeblikket er for repræsentation for danske virksomheder, op til de 100 pct. Samt hvor stort et tab på vil det give for Danmarks eksport ved de, ændringer der er fremsat som lovforslag. Og hvor stort et tab af det skattemæssige provenu vil komme ud af det fremsatte forslag ved de mistede eksportindtægter. Danmark har ikke nogen national lovgivning mod social løn dumping fra de nye EU-Lande. Hvilket virke til fordel med unfair konkurrence mod danske virksomheder

I Kommissionens beslutning af 14. december 2004 om skattelettelser for virksomheder, der deltager i udstillinger i udlandet (meddelt under nummer K(2004) 4746) (EØS-relevant tekst) fremgår der i

Pkt.(26) Kommissionen fastholder, at den vil betragte ordningen som specifik, idet den f.eks. kun begunstiger virksomheder, der opererer i eksportsektoren, og som dermed "udstiller produkter" på messer i udlandet, i modsætning til virksomheder, der præsterer tjenesteydelser, virksomheder, der forhandler produkter, som ikke egner sig til udstilling på messer, og virksomheder, der deltager i lokale messer.

Spørgsmål

I henhold til tilsendte svar tilsendt 23.10.2007 fra Skatteminister Kristian Jensen henvises der til undersøgelse foretaget af indhentet en vurdering fra Konkurrencestyrelsens Statsstøttesekretariat, der besidder specialiseret viden inden for statsstøtteområdet.

Vi henviser til Kommissionens beslutning og kan ikke godtage vurdering fra Konkurrencestyrelsens Statsstøttesekretariat. Vi anbefaler derfor en Henvendelse til EU-Kommissionen

(21) Kommissionen mener dog — hvad de italienske myndigheder også har erkendt — at fradraget i den foreliggende sag er af ekstraordinær karakter i forhold til det normale skattefradrag og derfor må betragtes som en fordel, der reducerer de byrder, som normalt påhviler indkomstskattepligtige virksomheder.

 

Pkt.(26) Kommissionen fastholder, at den vil betragte ordningen som specifik, men der fremgår også af kommissionens betragtninger Pkt.(26) at.

I modsætning til virksomheder, der præsterer tjenesteydelser, virksomheder, der forhandler produkter, som ikke egner sig til udstilling på messer, og virksomheder, der deltager i lokale messer.

 

Af Pkt. (31) fremgår at Kommissionen kan ikke godtage argumentationen for ordningens begrænsede indvirkning på konkurrencen, fordi det forhold, at den kun gælder i et år

 

Der fremgår af Pkt. (31)At fradraget i den foreliggende sag er af ekstraordinær karakter i forhold til det normale skattefradrag og derfor må betragtes som en fordel, der reducerer de byrder, som normalt påhviler indkomstskattepligtige virksomheder.

Artikel 88 (tidl. artikel 93)   

 

1. Kommissionen foretager sammen med medlemsstaterne en løbende undersøgelse af de støtteordninger, som findes i disse stater. Den foreslår dem sådanne foranstaltninger, som fællesmarkedets funktion eller gradvise udvikling kræver.

 

2. Finder Kommissionen — efter at have givet de interesserede parter en frist til at fremsætte deres bemærkninger — at en støtte, som ydes af en stat eller med statsmidler, ifølge artikel 87 ikke er forenelig med fællesmarkedet, eller at denne støtte misbruges, træffer den beslutning om, at den pågældende stat skal ophæve eller ændre støtteforanstaltningen inden for den tidsfrist, som Kommissionen fastsætter.

 

Spørgsmål.

Har Kommissionen i henhold til Pkt. 1 og 2. i Artikel 88 (tidl. artikel 93)  rettet henvendelse til Danmark

Henhold til overnævnte.

 

 

 

Foreningen Rejserbejdere.dk fortolker det, derfor at i, den foreliggende sag er af ekstraordinær karakter i forhold til det normale danske skattefradrag, og intet har med det danske fradrag, som er et led i det normale skattemæssige fradrag som er indført i Ligningsloven for næsten 20 år siden.

 

Vi beder derfor Skatteministeren ændre/tilbagekalde lovforslaget, i henhold til overnævnte.

 

 Med venlig hilsen

 

Formand i foreningen

Rejsearbejdere.dk

Hans Erik Meyer

Nørbyvej 55

6200 Aabenraa.

www.Rejsearbejdere.dk