Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 3 (alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 9. oktober 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 3 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 9. oktober 2007 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (alm. del).

 

 

 

Spørgsmål 3

 

Mener ministeren ikke, at adgangskravet til de humanistiske uddannelser, om et yderligere sprog end engelsk på A-niveau eller B-niveau, hvis der er tale om fortsættersprog, er for vidtgående, da det afholder mange matematiske studenter fra at studere humanistiske uddannelser?

 

Svar

 

Efter gymnasiereformen af 2003 har alle elever med en studentereksamen (stx) og en højere handelseksamen (hhx) to fremmedsprog. I stx indgår engelsk på mindst B-niveau samt et andet fremmedsprog, som er på A-niveau, hvis det er et begyndersprog, og på mindst B-niveau, hvis det er et fortsættersprog. I hhx er engelsk A obligatorisk, og der gælder tilsvarende som for stx for så vidt angår andet fremmedsprog.

 

I højere teknisk eksamen (htx) og i højere forberedelseseksamen (hf) er engelsk B obligatorisk, og eleven kan vælge et andet fremmedsprog.

 

For matematiske studenter efter 1987-bekendtgørelsen og indtil gymnasiereformen 2003 indgik også to fremmedsprog, nemlig engelsk på mindst B-niveau samt et andet fremmedsprog, som svarer til mindst B-niveau efter gymnasiereformen, men med mulighed for at kunne vælge dette på et niveau svarende til A-niveau efter gymnasiereformen.

 

Dette medfører, at alle matematiske studenter efter 1987-bekendtgørelsen havde mulighed for gennem deres gymnasieuddannelse at opfylde kravene til optagelse på de humanistiske uddannelser, mens alle med en studentereksamen efter gymnasiereformen 2003 opfylder disse krav.

 

Fastsættelse af de nye specifikke adgangskrav til universiteternes bacheloruddannelser fra optagelsen 2008 har til formål at styrke det faglige niveau ved studiestart med henblik på at reducere frafald og fejlvalg. Adgangskravene er endvidere blevet fastsat for at skabe sammenhæng til gymnasiereformen og efter dialog med universiteternes rektorer, der var enige i, at den sproglige dimension er afgørende for et humanistisk universitetsstudium.

 

Derfor finder jeg det ikke for vidtgÃ¥ende, at der udover engelsk kræves yderligere et fremmedsprog pÃ¥ A-niveau, dog kun B-niveau, hvis der er tale om et fortsættersprog, hvis man ønsker at blive optaget pÃ¥ en humanistisk uddannelse.    Â