Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. oktober 2007

J. nr.           004-U18-241

  

 

Trafikudvalget har den 5. oktober 2007 oversendt spørgsmål 24 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  24:

 

"I forbindelse med udvidelsen af produktionen på Det danske Stålvalseværk i Frederiksværk, påregnes der en øget transport til og fra værket. På baggrund heraf ønskes det oplyst,

a)    om jernbanenettet vil kunne bære tung trafik på strækningerne Frederiksværk-Hillerød-København og Frederiksværk-Hundested og

b)    hvilke udbydere af godstransportarbejde på jernbane, der findes i Danmark."

 

Svar:

 

Jeg har bedt Banedanmark og Hovedstadens lokalbaner om besvarelse af delspørgsmål a, mens jeg har bedt Trafikstyrelsen besvare delspørgsmål b.

Banedanmark har oplyst, at strækningen København - Hillerød kan befærdes af tog med en aksellast pÃ¥ maks. 20 tons og en linielast (metervægt) pÃ¥ maksimalt 7,2 ton/meter.

Banedanmark har oplyst, at dette svarer til den tunge trafik, der tidligere har været til stålvalseværket i Frederiksværk.

Hovedstadens Lokalbaner har endvidere oplyst, at strækningen Hillerød - Frederiksværk - Hundested kan befærdes af tog med et akseltryk på 22,5 ton og en linielast på 7,2 ton/meter.

Trafikstyrelsen har oplyst, at der er følgende udbydere af godstransport i Danmark:

 

 

 

 

 

Desuden forventer Trafikstyrelsen, at Hector Rail AB vil udbyde godstransport fra og med primo 2008.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen