|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. oktober 2007 J. nr.          004-U18-241  Â
|
|
Trafikudvalget har den 5. oktober 2007 oversendt spørgsmål 24 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"I forbindelse med udvidelsen af produktionen på Det danske Stålvalseværk i Frederiksværk, påregnes der en øget transport til og fra værket. På baggrund heraf ønskes det oplyst,
a)   om jernbanenettet vil kunne bære tung trafik på strækningerne Frederiksværk-Hillerød-København og Frederiksværk-Hundested og
b)   hvilke udbydere af godstransportarbejde på jernbane, der findes i Danmark."
Jeg har bedt Banedanmark og Hovedstadens lokalbaner om besvarelse af delspørgsmål a, mens jeg har bedt Trafikstyrelsen besvare delspørgsmål b.
Banedanmark har oplyst, at strækningen København - Hillerød kan befærdes af tog med en aksellast på maks. 20 tons og en linielast (metervægt) på maksimalt 7,2 ton/meter.
Banedanmark har oplyst, at dette svarer til den tunge trafik, der tidligere har været til stålvalseværket i Frederiksværk.
Hovedstadens Lokalbaner har endvidere oplyst, at strækningen Hillerød - Frederiksværk - Hundested kan befærdes af tog med et akseltryk på 22,5 ton og en linielast på 7,2 ton/meter.
Trafikstyrelsen har oplyst, at der er følgende udbydere af godstransport i Danmark:
Desuden forventer Trafikstyrelsen, at Hector Rail AB vil udbyde godstransport fra og med primo 2008.
Jakob Axel Nielsen