Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. oktober 2007

J nr.             004-U18-233  

 

Trafikudvalget har i brev af 3. oktober 2007 stillet mig følgende spørgsmål 11 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 11:

 

" Ministeren bedes uddybe sin besvarelse af 2006-07 § 20 spm. S 5986, således det bekræftes, at EU's forordning fra 2006 om handicappede og bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly, også omfatter en forpligtelse for lufthavnene om, at de skal tilrettelægge deres procedurer i forbindelse med håndteringen af personers hjælpemidler og sikkerhedskontrol således, der ikke sker nogen form for diskrimination, indirekte diskrimination eller nedværdigende behandling af personer med handicap eller andre bevægelseshæmmede. Spørgeren finder, at ministeren ikke besvarede spørgsmål S 5986 fuld ud, da fokus for spørgsmålet for det første var, at få bekræftet, at lufthavnene også er forpligtede af forordningen til at indrette deres systemer, så hjælpemidler håndteres korrekt. Spørgsmålets fokus var for det andet at få bekræftet, at lufthavnene også er forpligtede til at indrette deres sikkerhedskontrol på en måde, så rejsende med handicap ikke bliver "udstillet" i forhold til andre passagerer."

 

Svar:

 

Det fremgår af de indledende betragtninger i EU’s forordning fra 2006 om handicappede og bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly, at lufthavnene og flyselskaberne ved tilrettelæggelsen af bistanden til handicappede og bevægelseshæmmede og ved uddannelsen af personale bør tage hensyn til del 1, sektion 5 med tilhørende bilag i dokument 30 fra den Europæiske Konference for Civil Luftfart (ECAC), og især til adfærdskodeksen for ground handling af bevægelseshæmmede personer som fastlagt i bilag J til nævnte dokument.

 

Endvidere gælder der særligt for lufthavne med over 150.000 årlige passagerbevægelser (Københavns Lufthavn i Kastrup, Billund Lufthavn, Århus Lufthavn og Aalborg Lufthavn), krav om, at disse i samarbejde med blandt andre handicaporganisationer skal fastsætte kvalitetsstandarder for den bistand, som skal ydes af lufthavnen til handicappede og bevægelseshæmmede, og at der ved fastsættelsen af disse standarder tages fuldt hensyn til internationalt anerkendte politikker og adfærdskodekser til lettelse af befordringen af handicappede og bevægelseshæmmede personer, især ovennævnte ECAC-adfærdskodeks for ground handling af bevægelseshæmmede personer.

 

Dette ECAC’s adfærdskodeks fastslår, at personer med reduceret mobilitet har samme ret til bevægelsesfrihed og valgfrihed med hensyn til transportform som andre borgere, og at diskrimination mod sådanne personer i lufttrafikken skal forhindres.

 

Endvidere indeholder ECAC’s dokument 30 et bilag med uddybende retningslinier for ground handling af bevægelseshæmmede personer. Det fremgår heraf bl.a.,  at det personale, der beskæftiger sig med de rejsende, herunder security personale og vagter, skal bevidstgøres og uddannes til at kunne imødekomme de bevægelseshæmmedes behov.  Uddannelsen skal bl.a. fokusere på korrekt og skånsom håndtering af kørestole og andre mobile hjælpemidler med henblik på undgåelse af skader.  I tillæg hertil skal de personer, der yder assistance til bevægelseshæmmede, have en forståelse for de typer udstyr og hjælpemidler, som bevægelseshæmmede har brug for, og viden om hvordan man betjener sådant udstyr.

 

ECAC’s dokument 30, indeholder derudover et bilag med en særlig vejledning for security personale, som tager sigte på, at personer med reduceret mobilitet securitychekkes på en hensynsfuld, diskret og værdig måde.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen