Redegørelse om omstrukturering af supporten – herunder flytning fra Ålborg til København |
|
Som et led i kommunalreformen blev der etableret et landsdækkende supportcenter med hovedsæde i Ålborg. Supportcenteret startede successivt op fra den 1. januar 2006 og var fuldt udbygget 1. juni 2006.
Supportcentrets kerneydelse er at hjælpe brugerne i beskæftigelsessystemet: Supporten skal bistå jobcentrenes medarbejdere i anvendelsen af arbejdsmarkedsportalen og jobnet. Og supporten skal hjælpe brugere og virksomheder i anvendelsen af selvbetjeningssystemerne.
2. Ændringer af supportorganiseringen
Rambøll Management har i maj-juni måned 2007 gennemført en analyse af supportorganiseringen, og er på grundlag heraf fremkommet med anbefalinger til ændringer.
Rambøll rapporten anbefalede bl.a. at:
· Den del af supportcentret, der er placeret i Ålborg og arbejder med forretningssystemerne, flyttes til København i umiddelbar nærhed af Arbejdsmarkedsstyrelsens it-udviklingsmiljø og it-ekspertise
· Den del af supportcentret, der er placeret på Bornholm og arbejder med de borger/virksomhedsrettede it-systemer, fortsætter uændret.
· Det sikres, at supporten på Bornholm og den nye support i København lægges fagligt sammen, således at der kun er ét kontaktpunkt for support vedr. Arbejdsmarkedsportalen og Jobnet.
Placering af supporten i København
Rambøll anbefaler, at supportenheden flyttes til København i umiddelbar nærhed af Arbejdsmarkedsstyrelsen, fordi det vurderes, at en tæt ledelsesmæssig og faglig kontakt er en forudsætning for at få supportorganisationen til at fungere effektivt i forhold til jobcentermedarbejderne.
På baggrund af Rambølls anbefalinger har Arbejdsmarkedsstyrelsen fundet det nødvendigt at etablere supporten som en del af Arbejdsmarkedsstyrelsens organisation af hensyn til muligheden for at opnå en synergi mellem udviklingen af forretningssystemerne og den efterfølgende support.
Netop dette samspil vurderes at være nødvendigt på Beskæftigelsesministeriets område, hvor it-systemerne løbende justeres og udbygges som følge af politiske forlig senest kommunalreformen og velfærdsforliget, der trådte i kraft stort set samtidig.
Konkret vil en flytning sikre:
· At supportmedarbejderne kan deltage i udviklingsprojekterne
· At supportmedarbejderne kan deltage i testarbejdet med udarbejdelse af testcases til såvel vedligehold som udvikling samt gennemførelse af test
· At supportmedarbejderne på baggrund af ovenstående kan få ansvaret for udfærdigelse af vejledninger i brugen af de nye systemer.
Denne involvering i udviklingsarbejdet har følgende fordele:
· Supportmedarbejderne vil til enhver tid være på forkant med viden og vil være i stand til at understøtte superbrugerne i jobcentrene både inden og efter implementeringen af nye systemer.
· Der skabes tættere kontakt og mulighed for gensidige input og synergieffekt mellem it-udvikling og daglig it-brug i jobcentrene.
Flytning af supporten vil medføre et kvalitativt løft af den daglige support til jobcentrene, ligesom det vil blive muligt i samarbejde med projektlederne at få etableret undervisning af superbrugerne i de enkelte funktionaliteter, så jobcentrenes medarbejdere ikke oplever manglende viden om it-systemer som et problem i dagligdagen.
Supporten på Bornholm forbliver på Bornholm
Support-enheden på Bornholm forestår support rettet mod borgere og virksomheder. Denne support har eksisteret i 5 år. Supporten er vel konsolideret og fungerer godt. Den grundlæggende viden om selvbetjeningssystemerne er til stede, og supporten er i stand til at levere en god service til ledige og virksomheder.
Rambøll anbefaler, at supporten på Bornholm bevares, da den fungerer godt i dag.
Tidsplan
Det er vigtigt, at flytningen af supporten sker sÃ¥ hurtigt som muligt, da man stÃ¥r foran implementering af IT-understøttelsen til â€de lediges ugentlige bekræftelse af jobsøgningâ€, og rimelig kort tid herefter overflyttes jobplaner fra Amanda til Arbejdsmarkedsportalen.
Sigtet er, at support af Arbejdsmarkedsportalen overføres fra Ã…lborg til København den 1. januar 2008. Flytningen af â€godkendelsen af job til Jobnet†sker medio 2008.
3. Omplacering af medarbejderne
Indledningsvis skal det slås fast, at ingen medarbejdere mister deres job, som følge af omstruktureringen og flytningen, og ingen medarbejdere pålægges at flytte til København.
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil arbejde for at sikre, at omplaceringen af hver enkelt medarbejder tager mest muligt hensyn til den enkelte, og samtidig er hensigtsmæssig i forhold til region Nordjyllands opgavevaretagelse og drift.
Omplaceringen sker i øvrigt videst muligt under
en samlet hensyntagen til de opgaver, der skal varetages og medarbejderens kompetencer
og ønsker.
Medarbejderne i supportenheden er foreløbigt blevet orienteret om ændringerne i deres samarbejdsudvalg samt på et personalemøde.
Flytningen vil komme til at foregå i et tæt samarbejde med den/de lokale tillidsrepræsentanter i supportenheden samt med de landsdækkende organisationsrepræsentanter for de berørte personalegrupper.
Principperne for omplacering vil være følgende:
·
Hovedreglen vil være, at medarbejderne omplaceres i
det statslige beskæftigelsessystem i Region Nordjylland, eller Region
Midtjylland, hvis nogen måtte ønske det - fortrinsvis til jobcentre.
· Såfremt enkelte medarbejdere måtte ønske at følge med deres opgaver til København, vil de få mulighed herfor.
Medarbejderne på Bornholm berøres ikke ansættelsesmæssigt af ændringerne.
4. Oprindelig bemanding af supportenheden i Nordjylland
Supportenheden i Ålborg blev i første omgang -1. januar 2006 - bemandet med en chef og 6 medarbejdere og blev fra juni 2006 udvidet med yderligere 11 medarbejdere. Ingen medarbejdere er flyttet til Nordjylland mod deres ønske.
I
første fase skulle der besættes 6 stillinger med virkning fra 1. januar 2006. Disse
blev i efteråret 2005 opslået internt i AF-systemet. Alle stillingerne blev fra
1.januar 2006 besat med medarbejdere fra AF-systemet, herunder medarbejdere som
selv havde søgt. De seks af medarbejderne kom fra AF-region Nordjylland og en
enkelt medarbejder kom fra en AF-region på Sjælland. Medarbejderen havde i
forvejen opsagt sit job, idet pågældende efter det oplyste havde planlagt at
flytte til Nordjylland.
I
anden fase blev de øvrige 11 stillinger besat fra 1. juni 2006 med
medarbejdere, der blev omplaceret fra AF-region Nordjylland, og som selv havde
ønsket denne placering. Det skete i forbindelse med ønskerunden, som blev
gennemført for alle medarbejdere i AF-systemet som led i bemandingen af alle de
nye enheder (jobcentre samt regionale og centrale enheder).
En enkelt af disse medarbejdere havde i en periode været udlånt til
Beskæftigelsesministeriets IT-enhed i København. Pågældende arbejdede under
udlånsperioden fra Ålborg, og har ikke på noget tidspunkt fysisk været flyttet
til København.
5. Årsværksfordeling til Nordjylland i forbindelse med kommunalreformen
Omorganiseringen af supportindsatsen medfører alt andet lige en reduktion på 18 årsværk i det statslige beskæftigelsessystem i region Nordjylland. Denne nedgang i antallet af arbejdspladser skal dog ses i relation til, at kommunalreformen på beskæftigelsesområdet har betydet og fortsat betyder en stigning i antallet af arbejdspladser på beskæftigelsesområdet i Nordjylland.
· I forbindelse med kommunalreformen er der blevet indført et nyt princip for fordeling af driftsbevilling til det statslige beskæftigelsessystem, der alene er baseret på regionernes ledighedsniveau. Det medfører større bevilling til regioner med højere ledighed, herunder Nordjylland.
· I 2006 var der i alt 172 årsværk i AF-region Nordjylland. I 2007 er der i alt på Beskæftigelsesministeriets område, i det der svarer til den tidligere AF-region Nordjylland, 220 årsværk inklusiv supportindsatsen.
·
Bevillingen til driften i statslige jobcentre og
pilotjobcentre er som følge af velfærdsreformen blevet forøget i 2008. For
Nordjyllands vedkommende medfører det en merbevilling svarende til ca. 15
årsværk.