Â
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi Folketinget 1240 København K.
|
Til udvalgets orientering fremsendes kopi af referat til Folketingets Europaudvalg af mødet i Rådet (konkurrenceevne) den 28. september 2007.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Folketingets Europaudvalg
|
Referat til Folketingets Europaudvalg
Referat af møde i Rådet for konkurrenceevne (indre marked, industri, forskning) den 28. september 2007.
Forskningsdelen omfattede nedenstående punkter. Punkt 1-4 blev behandlet under ét og refereres samlet under referatets første punkt.
Punkt 1:  Forslag til Rådets forordning om oprettelse af et fællesforetagende for initiativet om innovative lægemidler (IMI)
KOM(2007) 241 af 15. maj 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Efter en udveksling af synspunkter konstaterede formanden vedr. dagsordenspunkterne 1-4, at der var bred tilslutning til hovedlinierne i forslagene.
Formanden skønnede, at de udestående problemer hurtigt vil kunne løses, så Rådet på samlingen i november endeligt kan vedtage de pågældende forslag.
Forvaltningen af teknologiinitiativerne skal klares af et fællesskabsorgan i et offentlig-privat partnerskab, der suppleres af offentligt tilsyn fra medlemslandenes side. Det var vigtigt, at den etablerede struktur bliver omkostningseffektiv og med en tidshorisont på 10 år.
Fællesforetagenderne skal endvidere ikke være internationale organisationer, og antallet af stemmer i fællesforetagenderne skal passe med de nationale bidrag hertil. Endelig skal der være mulighed for, at medlemslandene kan øge deres bidrag til eller tilslutte sig fællesforetagenderne undervejs i programmet (Danmark har under drøftelserne særligt fremført dette synspunkt om åbenhed).
Kommissionen takkede for den store og positive opbakning fra Rådets side. De fælles teknologiinitiativer viser Fællesskabets ambitioner med offentlig-private partnerskaber. Både medicinalindustrien og luftfartsindustrien er af allerstørste betydning for Europa, og det er vigtigt at bevæge sig hurtigt på begge områder.
Kommissionen erklærede, at initiativerne om indlejrede computersystemer og nanoelektronik drejer sig om meget andet end forskning. Det er simpelthen et spørgsmål om Europas industrielle fremtid. Hvis Europa vil være bedst i verden på disse områder, så må der satses i stor stil.
Punkt 2:  Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ARTEMIS-fællesforetagendet" til gennemførelse af det fælles teknologiinitiativ vedrørende indlejrede computersystemer
KOM(2007) 243 af 15. maj 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Der henvises til punkt 1.
Punkt 3:  Forslag til RÃ¥dets forordning om oprettelse af fællesforetagendet â€Clean Sky"
KOM(2007) 315 af 20. juni 2007Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Der henvises til punkt 1.
Punkt 4:  Forslag til Rådets forordning om oprettelse af "ENIAC-fællesforetagendet"
KOM(2007) 356 af 22. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Der henvises til punkt 1.
Punkt 5:  Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets beslutning om Fællesskabets deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der har til formÃ¥l at forbedre ældres livskvalitet gennem brug af ny informations- og kommunikationsteknologi (IKT), og som gennemføres af en række forskellige medlemsstater. "Længst muligt i eget hjem†(â€Ambient Assisted Living"- AAL)
KOM(2007) 329 af 14. juni 2007
- Information fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Formanden understregede indledningsvis, at AAL-programmets sigte er af stor strategisk betydning for Europa på grund af dels de sociale systemer i Europa, dels de aldrende befolkninger og endelig det meget store markedspotentiale i at udvikle nye ydelser og produkter på dette felt.
Formanden forventede, at Rådet vil kunne vedtage en fælles tilgang i november.
Kommissionen erklærede, at de aldrende befolkninger er et stort socialt og økonomisk problem for Europa. IKT er et vigtigt redskab til at reducere omkostningerne ved pleje af ældre og kan give ældre længere tid i eget hjem og øget livskvalitet. Området byder samtidig på store, nye markedsmuligheder for europæisk erhvervsliv. I gennemførelsen af programmet er det vigtigt at sikre en fælles og fuldstændig gennemsigtig proces.
En bordrunde viste udtalt opbakning til forslaget. Flere lande understregede AAL-programmets store sociale og økonomiske potentiale.
Forskellige positioner om udvælgelsen af kommende ansøgninger blev tilkendegivet. En række medlemslande fremførte, at ansøgningsbedømmelse udelukkende må ske centralt og efter ens kvalitetskriterier. Andre lande fandt derimod, at også nationale kriterier må indgå.
Formanden konkluderede, at bedømmelsen af projekterne skal ske på europæisk plan, og at bedømmelseskriterierne også må tage strategiske hensyn. Der må også en social komponent ind, der afspejler medlemslandenes sociale politikker.
Kommissionen erklærede som opfølgning på den forudgående bordrunde, at det naturligvis ikke er tanken, at teknologi skal erstatte den menneskelige dimension, men den skal være med til at forbedre den aldrende befolknings livskvalitet.
Der er tale om en ny model, som skal afprøves. Man må beslutte i fællesskab på grundlag af fælles klare regler. Nationale midler skal finansiere nationale projekter, som er udvalgt centralt ud fra deres videnskabelige kvalitet og europæiske tilgang.
Kommissionen erkendte, at det første artikel 169-program om udvikling af nye kliniske tiltag til bekæmpelse af HIV/AIDS, malaria og tuberkulose ikke havde været nogen succes, men at man har lært af erfaringerne. Inden for 7. rammeprogram er bedømmelseskriterierne, når man ser bort fra Det Europæiske Forskningsråd, ikke kun videnskabelig kvalitet, men også effekt og relevans.