Indenrigspolitisk
situation, herunder menneskerettighedssituationen:
Nicaragua er
en demokratisk republik. Den lovgivende forsamling er et étkammer-system.
Parlamentet har 92 medlemmer, som vælges for 5 år.
Den indenrigspolitiske situation bærer stærkt præg af præsidentvalget den
5. november 2006. Kandidaten fra det venstreorienterede parti FSLN, Daniel
Ortega, vandt i første valgrunde med ca. 38 % af stemmerne. Det liberale
parti PLC, blev forinden valget splittet da en fraktion af partiet som
tager afstand fra â€pagten†forlod PLC for at danne partiet Den Nationale
Liberale Alliance (ALN). â€Pagten†er en politisk aftale indgÃ¥et under
den forrige regering mellem de to største partier –PLC og FSLN om fordeling
af magtkvoter i de vigtigste af de statslige institutioner. Af samme årsag
forlod en mindre fraktion FSLN partiet og dannede partiet Den Nye
Sandinistiske Bevægelse, MRS. Hovedårsagerne til Ortegas sejr er
splittelsen af højrefronten, Ortegas overbevisende sejr ved kommunevalgene
i 2004, træthed over den tidligere regerings manglende resultater især for
den fattige befolkning samt en ændring i valgloven, som gør det muligt at
vinde med 35% af stemmerne med en marginen på 5% til nummer to. Ortega blev
indsat som landets præsident den 10. januar 2007. Ortega har tidligere
været præsident under Sandinist styret fra 1985 til 1990 og har stillet op
til og tabt præsidentvalget i 1990, 1996 og 2001.
På grund af Ortegas baggrund, har der i de første måneder af hans
regeringstid været stor international opmærksomhed vedrørende regeringens
politiske tiltag . Ortega har dog bebudet, at han vil respektere landets
aftale med IMF, arbejde for reduktion i fattigdommen, makroøkonomisk
stabilitet og for at styrke bl.a. private investeringer og derved skabe nye
arbejdspladser. Regeringens fattigdomsstrategi vil sandsynligvis bygge på
den tidligere regerings plan, men med ekstra fokus på fattigdomsreduktion
og særligt på uddannelse og sundhed. Af konkrete tiltag fra den nye
regerings side kan nævnes at buspriserne er sænket, en proces mod at sænke
de urimeligt høje offentlige lønninger samt hæve mindste-lønnen er
påbegyndt og endelig er der taget initiativ til at reducere den alt for
udbredte skattefritagelse.
Af mere negative tiltag kan nævnes den omfattende udskiftning af ansatte i
statsapparatet, hvilket giver diskontinuitet. Ligeledes ser det ikke ud til
at politiseringen af retsvæsnet og andre centrale statslige strukturer, som
fortsat er domineret af Ortega, mindskes. Det frygtes at Ortega vil benytte
sin gunstige position til yderligere at centralisere magten og
beslutningsprocesserne omkring sig selv og hans kone, Rosario Murillo. En
positiv konsekvens af regeringens magt i parlamentet, hvor kun 9 stemmer
skal hentes hos oppositionen, er dog større sandsynlighed for forbedret
indenrigspolitisk stabilitet sammenlignet med den tidligere regering, som
på grund af begrænset magt i parlamentet led under en række kriser. Aleman,
leder af PLC og tidligere præsident, blev under den forgående regering dømt
til 20 års fængsel for korruption. I forhandlingerne om PLCs støtte til
FSLN i parlamentet er Alemans afsoning blevet en vigtig brik og Alemans
straf er blevet mindsket flere gange, senest til husarrest, som i praksis
kun betyder, at Aleman ikke kan forlade landet.
Med hensyn til menneskerettighederne er der i forbindelse med
kriminaliseringen af terapeutisk abort blevet rejst international kritik af
mangelfulde kvinderettigheder i Nicaragua. Ytringsfriheden er velfunderet i
Nicaragua, og der udøves ikke systematisk repression mod befolkningen. Der
rapporteres dog løbende om overtrædelse af menneskerettighederne på
politistationer mv. Kriminaliteten i landet er stigende selvom problemet
ikke er så alvorligt som i andre Mellemamerikanske lande.
Økonomisk
situation:
Nicaragua er efter Haiti det fattigste land i Latinamerika og et af de
lande i verden med størst ulighed i fordelingen af indkomsten. Den
generelle fattigdom i Nicaragua faldt fra 50.3 % i 1993 til 45,8% i 2001.
Siden er der ikke sket en afgørende reduktion i fattigdommen. Ekstrem
fattigdom er fortsat størst på landet, hvor mere end 25% af befolkningen
kæmper for at overleve for mindre end en dollar om dagen.
I 2004 var den økonomiske vækst 5.1 %. og i 2005 4 %. Eksporten er i
bedring og er steget med 18 % fra 2005 til 2006. Handelsbalancen er dog
fortsat negativ og underskuddet stigende. Pengehjemsendelser fra
Nicaraguanere i udlandet udgør 13% af bruttonationalproduktet og er
uundværlige for landets økonomi.
Inflationen var på 9.5% i 2006 og er faldende. Den forventes at nå ned på
omkring 7% i løbet af 2007. Underbeskæftigelsen berører næsten halvdelen af
befolkningen. I 2007 skal Nicaragua genforhandle sin Poverty Reduction and
Growth Facility-aftale (PRGF) med IMF. Den tidligere aftale som blev
indgået I 2002 og som skulle løber fra 2003-2005 blev suspenderet i en
periode i 2005 men reformer i slutningen af 2005 bragte samarbejdet tilbage
på sporet i begyndelsen af 2006. Programmet sigter på at skabe
makroøkonomisk stabilitet og begrænse sårbarheden på makroniveau.
Programmet indeholder målsætninger om høje økonomiske vækstrater, lav
inflation, jobskabelse og en bæredygtig betalingsbalance. Nicaragua fik i
januar 2004 lovning på gældslettelse af 80 pct. af udenlandsgælden gennem
HIPC-initiativet (Highly Indebted Poor Countries) dvs. USD 5.1 mia. I juni
2006 var der blevet eftergivet USD 5.3 mia. Samtidig var ulandsgælden dog
steget til 4.52 mia. i 2006 og 4.56 i 2007. IMF har under G8s Multilaterale
Gældslettelse Initiativ (MDRI) givet Nicaragua 100% gældslettelse i 2006
for landets gæld fra før 2005.
Udenrigspolitisk
situation, herunder samhandel:
USA er
største bilaterale donor og har givet udtryk for at landet forsat vil
samarbejde med og støtte Nicaragua under den nye regering. Regeringen har
forbedret forholdet til Honduras som ellers har været køligt på grund af
uenigheder over territoriale farvandsstridigheder, men i forhold til Costa
Rica blussede den gamle grænsestridighed omkring rettighederne til floden
San Juan op på ny i 2005. Nicaragua blev i 1995 medlem af WTO, og deltager
fuldt ud i Systemet for Mellemamerikansk Integration (SICA). Endvidere har
Nicaragua i 2005 tilsluttet sig Central American Free Trade Agreement
(CAFTA) som trådte i effekt fra april 2006 og samarbejdet fortsættes under
den nye regering. Endelig er Nicaragua medlem af det Mellemamerikanske
Parlament (PARLACEN).
I foråret 2006 besluttede EU og dele af Mellemamerika (Honduras, Nicaragua,
El Salvador, Guatemala) at indlede forhandlinger om en Associeringsaftale.
Aftalen vedrører også etableringen af et frihandelsområde. Panama og Costa
Rica forholder sig afventende til en tilsvarende aftale med EU. Ortega har
desuden aktivt meldt ud, at man samtidig vil undersøge alternative
internationale markedsmuligheder, bl.a. det såkaldte Mercosur og det
venezuelanske initiativ, Alba.
Ortegas internationale allierede er bl.a. Cuba, Bolivia og Venezuela samt
Iran. Dette har fået en blandet modtagelse af det øvrige internationale
samfund og har vækket en del bekymring.
Danmark eksporterede i 2005 for DKK 18,9 mio. til Nicaragua (hovedsageligt
olie, radioudstyr, maskindele), og importerede for DKK 2,0 mio.
(hovedsageligt kaffe og træ).
Udviklingssamarbejdet:
I samarbejde
med de nicaraguanske myndigheder er en dansk landestrategi blevet
udarbejdet for 2004-2009. Strategien indebærer en koncentration af
bistanden inden for sektorerne transport, landbrug, miljø og uddannelse,
samt indsatser indenfor decentralisering, offentlig sektor reform og fremme
af god regeringsførelse, demokrati og menneskerettigheder. I 2006 anvendtes
DKK 200 mio. til bilateralt udviklingssamarbejde. Dette gør Danmark til den
tredjestørste bilaterale donor i Nicaragua.
|