TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg |
Titel |
SpørgsmÃ¥l A: Vil ministeren redegøre for, om det ikke er bedre at uddanne kvalificeret arbejdskraft i Danmark i stedet for at hente arbejdskraften i udlandet og vil ministeren samtidig redegøre for sammenhængen mellem, at der igen i Ã¥r skæres pÃ¥ uddannelsestaxametrene pÃ¥ de korte videregÃ¥ende uddannelser, herunder datamatikeruddannelsen, samtidig med at danske arbejdsgivere mangler arbejdskraft inden for dette omrÃ¥de, jf. artiklen â€Mangel pÃ¥ unge til it-faget permanent†Ritzau den 4. september 2007?
Spørgsmål B: Vil ministeren redegøre for, om ministeren er bekymret for, at nedskæringer på uddannelsen vil føre til at undervisningstimetallet bliver beskåret, samt om ministeren mener, at der er god overensstemmelse mellem antallet af undervisere og studerende på de korte videregående uddannelser? |
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg |
Taletid |
Ca. 6-7 minutter |
Tid og sted |
Udvalget har stillet mig følgende spørgsmål:
SpørgsmÃ¥l A: Vil ministeren redegøre for, om det ikke er bedre at uddanne kvalificeret arbejdskraft i Danmark i stedet for at hente arbejdskraften i udlandet og vil ministeren samtidig redegøre for sammenhængen mellem, at der igen i Ã¥r skæres pÃ¥ uddannelsestaxametrene pÃ¥ de korte videregÃ¥ende uddannelser, herunder datamatikeruddannelsen, samtidig med at danske arbejdsgivere mangler arbejdskraft inden for dette omrÃ¥de, jf. artiklen â€Mangel pÃ¥ unge til it-faget permanent†Ritzau den 4. september 2007?
· Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at regeringens forslag til finanslov for 2008 ikke indeholder besparelser. Alle taksterne er reguleret i overensstemmelse med Finansministeriets forventninger til pris- og lønudviklingen. Der er sket en takstreduktion som følge af politi- og fødevareforliget. Det vil jeg vende tilbage til, men lad mig med det samme pointere, at heller ikke denne reduktion er en besparelse.
· Jeg synes naturligvis, at vi skal bestræbe os på at uddanne kvalificeret arbejdskraft i Danmark, men jeg mener ikke, at vi er i en position til at alene at satse på, at vi selv kan uddanne hele den nødvendige arbejdskraft. Som situationen er lige nu, har vi også behov for at hente arbejdskraft i udlandet.
· Som det fremgik af statsministerens åbningstale til Folketinget har danske virksomheder måttet opgive at besætte 58.000 stillinger i foråret 2007. Regeringen vil derfor i efteråret fremlægge en plan for at skaffe mere arbejdskraft til Danmark.
· Dette skal ske ved dels at få endnu flere mennesker her i landet flyttet fra overførselsindkomst til arbejde, dels ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra udlandet.
· Det er dog fortsat en meget vigtig opgave, at vi fortsat bestræber os på at bidrage væsentligt til forsyningen af uddannet kvalificeret arbejdskraft inden for IT-området.
· Derfor har jeg også på baggrund af anbefalinger fra en arbejdsgruppe, hvori deltog en bred kreds af interessenter på området, iværksat flere initiativer.
· Der er således afsat midler til revisioner af datamatikeruddannelsen og multimediedesigneruddannelsen samt til udvikling af en ny it-professionsbacheloruddannelse.
· Målet med revisionerne er at gøre uddannelserne mere attraktive ved bl.a. at skærpe deres IT-faglige profil. Dette skal medvirke til at styrke rekruttering og fastholdelse i uddannelserne.
· Jeg har ogsÃ¥ iværksat en undersøgelse af Ã¥rsagerne til frafald pÃ¥ de erhvervsrettede videregÃ¥ende IT-uddannelser. NÃ¥r vi kender Ã¥rsagerne til frafaldet, kan vi bedre sætte ind i forhold til at sikre, at flere gennemfører uddannelserne.Â
· Hvad angår takstreduktionen på undervisningstaksterne på finanslovsforslaget for 2008, så skyldes den, at det ved indgåelse af politi- og fødevareforliget blev besluttet, at Undervisningsministeriets selvejende institutioner skal spare ca. 120 mio. kr. på indkøb i 2008 ved at opnå større rabatter.
· Beslutningen er truffet på grundlag af en analyse af de selvejende institutioners indkøb, der viser et effektiviseringspotentiale.
· Rabatterne sikres ved at give de selvejende institutioner mulighed for at tilslutte sig de statslige indkøbsaftaler.
· På de korte videregående uddannelser, herunder datamatikeruddannelsen, udgør effektiviseringskravet 0,6 pct.
· Hvis erhvervsskolerne og erhvervsakademierne næste år udnytter potentialet i indkøbsaftalen til fulde, kan de spare mere end 0,6 procent og dermed øge deres forbrugsmuligheder.
· Der er altså ikke en sammenhæng mellem antallet af uddannede datamatikere og et fald i undervisningstaxameteret. Institutionerne har mulighed for at holde samme høje standard som hidtil.
Jeg vil nu gå videre til næste spørgsmål:
Spørgsmål B: Vil ministeren redegøre for, om ministeren er bekymret for, at nedskæringer på uddannelsen vil føre til at undervisningstimetallet bliver beskåret, samt om ministeren mener, at der er god overensstemmelse mellem antallet af undervisere og studerende på de korte videregående uddannelser?
· Som det allerede er fremgået af min besvarelse af det første spørgsmål, mener jeg ikke, at der er tale om nedskæringer hverken på datamatikeruddannelsen eller på andre korte videregående uddannelser.
· Hvis erhvervsskolerne og erhvervsakademierne næste år udnytter potentialet i indkøbsaftalen til fulde, kan de spare mere end effektiviseringskravet på 0,6 procent og dermed øge deres forbrugsmuligheder.
· Jeg ser derfor ingen grund til, at undervisningstimetallet skulle blive beskåret på baggrund af regeringens finanslovsforslag.
· Men hvordan undervisningstimetallet udvikler sig afhænger i høj grad af, hvordan institutionerne selv vælger at anvende deres ressourcer
· Det hænger sammen med, at langt de fleste bevillinger på Undervisningsministeriets område, herunder taxametertilskud, ydes som bloktilskud.
· Det vil sige, at institutionerne frit kan disponere over midlerne inden for gældende bevillingsforudsætninger og dispositionsregler samt i overensstemmelse med de formål, som er fastsat for de enkelte uddannelser og institutioner.
· I den forbindelse er et bestemt antal undervisere eller et bestemt undervisningstimetal ikke et mål i sig selv. Institutionerne kan frit disponere midlerne inden for de politisk fastsatte rammer.
Â
· Det kan for forskellige institutioner og forskellige uddannelser indebære forskellige forhold mellem undervisere og studerende og for den sags skyld forskellige undervisningstimetal.
· Det, der er vigtigt for mig, er at sikre, at institutionerne får sådanne økonomiske rammer, at de kan opfylde de målsætninger, vi som politikere opstiller for uddannelserne.
· Regeringen har sikret, at disse rammer er til stede, og det er op til de enkelte institutioner og deres bestyrelser at udfylde dem.