TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Spørgsmål A: Vil ministeren redegøre for, om det ikke er bedre at uddanne kvalificeret arbejdskraft i Danmark i stedet for at hente arbejdskraften i udlandet og vil ministeren samtidig redegøre for sammenhængen mellem, at der igen i år skæres på uddannelsestaxametrene på de korte videregående uddannelser, herunder datamatikeruddannelsen, samtidig med at danske arbejdsgivere mangler arbejdskraft inden for dette område, jf. artiklen ”Mangel på unge til it-faget permanent” Ritzau den 4. september 2007?

 

Spørgsmål B: Vil ministeren redegøre for, om ministeren er bekymret for, at nedskæringer på uddannelsen vil føre til at undervisningstimetallet bliver beskåret, samt om ministeren mener, at der er god overensstemmelse mellem antallet af undervisere og studerende på de korte videregående uddannelser?

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 6-7 minutter

Tid og sted

Den 5. oktober 2007 kl. 10, vær 2-080

 


Udvalget har stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål A: Vil ministeren redegøre for, om det ikke er bedre at uddanne kvalificeret arbejdskraft i Danmark i stedet for at hente arbejdskraften i udlandet og vil ministeren samtidig redegøre for sammenhængen mellem, at der igen i år skæres på uddannelsestaxametrene på de korte videregående uddannelser, herunder datamatikeruddannelsen, samtidig med at danske arbejdsgivere mangler arbejdskraft inden for dette område, jf. artiklen ”Mangel på unge til it-faget permanent” Ritzau den 4. september 2007?

 

·        Indledningsvist vil jeg gerne slÃ¥ fast, at regeringens forslag til finanslov for 2008 ikke indeholder besparelser. Alle taksterne er reguleret i overensstemmelse med Finansministeriets forventninger til pris- og lønudviklingen. Der er sket en takstreduktion som følge af politi- og fødevareforliget. Det vil jeg vende tilbage til, men lad mig med det samme pointere, at heller ikke denne reduktion er en besparelse.

 

·        Jeg synes naturligvis, at vi skal bestræbe os pÃ¥ at uddanne kvalificeret arbejdskraft i Danmark, men jeg mener ikke, at vi er i en position til at alene at satse pÃ¥, at vi selv kan uddanne hele den nødvendige arbejdskraft. Som situationen er lige nu, har vi ogsÃ¥ behov for at hente arbejdskraft i udlandet.

 

·        Som det fremgik af statsministerens Ã¥bningstale til Folketinget har danske virksomheder mÃ¥ttet opgive at besætte 58.000 stillinger i forÃ¥ret 2007. Regeringen vil derfor i efterÃ¥ret fremlægge en plan for at skaffe mere arbejdskraft til Danmark.

 

·        Dette skal ske ved dels at fÃ¥ endnu flere mennesker her i landet flyttet fra overførselsindkomst til arbejde, dels ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra udlandet.

 

·        Det er dog fortsat en meget vigtig opgave, at vi fortsat bestræber os pÃ¥ at bidrage væsentligt til forsyningen af uddannet kvalificeret arbejdskraft inden for IT-omrÃ¥det.

 

·        Derfor har jeg ogsÃ¥ pÃ¥ baggrund af anbefalinger fra en arbejdsgruppe, hvori deltog en bred kreds af interessenter pÃ¥ omrÃ¥det, iværksat flere initiativer.

 

·        Der er sÃ¥ledes afsat midler til revisioner af datamatikeruddannelsen og multimediedesigneruddannelsen samt til udvikling af en ny it-professionsbacheloruddannelse.

 

·        MÃ¥let med revisionerne er at gøre uddannelserne mere attraktive ved bl.a. at skærpe deres IT-faglige profil. Dette skal medvirke til at styrke rekruttering og fastholdelse i uddannelserne.

 

·        Jeg har ogsÃ¥ iværksat en undersøgelse af Ã¥rsagerne til frafald pÃ¥ de erhvervsrettede videregÃ¥ende IT-uddannelser. NÃ¥r vi kender Ã¥rsagerne til frafaldet, kan vi bedre sætte ind i forhold til at sikre, at flere gennemfører uddannelserne. 

 

·        Hvad angÃ¥r takstreduktionen pÃ¥ undervisningstaksterne pÃ¥ finanslovsforslaget for 2008, sÃ¥ skyldes den, at det ved indgÃ¥else af politi- og fødevareforliget blev besluttet, at Undervisningsministeriets selvejende institutioner skal spare ca. 120 mio. kr. pÃ¥ indkøb i 2008 ved at opnÃ¥ større rabatter.

 

·        Beslutningen er truffet pÃ¥ grundlag af en analyse af de selvejende institutioners indkøb, der viser et effektiviseringspotentiale.

 

·        Rabatterne sikres ved at give de selvejende institutioner mulighed for at tilslutte sig de statslige indkøbsaftaler.

 

·        PÃ¥ de korte videregÃ¥ende uddannelser, herunder datamatikeruddannelsen, udgør effektiviseringskravet 0,6 pct.

 

·        Hvis erhvervsskolerne og erhvervsakademierne næste Ã¥r udnytter potentialet i indkøbsaftalen til fulde, kan de spare mere end 0,6 procent og dermed øge deres forbrugsmuligheder.

 

·        Der er altsÃ¥ ikke en sammenhæng mellem antallet af uddannede datamatikere og et fald i undervisningstaxameteret. Institutionerne har mulighed for at holde samme høje standard som hidtil.

 

Jeg vil nu gå videre til næste spørgsmål:

 

Spørgsmål B: Vil ministeren redegøre for, om ministeren er bekymret for, at nedskæringer på uddannelsen vil føre til at undervisningstimetallet bliver beskåret, samt om ministeren mener, at der er god overensstemmelse mellem antallet af undervisere og studerende på de korte videregående uddannelser?

 

·        Som det allerede er fremgÃ¥et af min besvarelse af det første spørgsmÃ¥l, mener jeg ikke, at der er tale om nedskæringer hverken pÃ¥ datamatikeruddannelsen eller pÃ¥ andre korte videregÃ¥ende uddannelser.

 

·        Hvis erhvervsskolerne og erhvervsakademierne næste Ã¥r udnytter potentialet i indkøbsaftalen til fulde, kan de spare mere end effektiviseringskravet pÃ¥ 0,6 procent og dermed øge deres forbrugsmuligheder.

 

·        Jeg ser derfor ingen grund til, at undervisningstimetallet skulle blive beskÃ¥ret pÃ¥ baggrund af regeringens finanslovsforslag.

 

·        Men hvordan undervisningstimetallet udvikler sig afhænger i høj grad af, hvordan institutionerne selv vælger at anvende deres ressourcer

 

·        Det hænger sammen med, at langt de fleste bevillinger pÃ¥ Undervisningsministeriets omrÃ¥de, herunder taxametertilskud, ydes som bloktilskud.

 

·        Det vil sige, at institutionerne frit kan disponere over midlerne inden for gældende bevillingsforudsætninger og dispositionsregler samt i overensstemmelse med de formÃ¥l, som er fastsat for de enkelte uddannelser og institutioner.

 

·        I den forbindelse er et bestemt antal undervisere eller et bestemt undervisningstimetal ikke et mÃ¥l i sig selv. Institutionerne kan frit disponere midlerne inden for de politisk fastsatte rammer.

 

·        Det kan for forskellige institutioner og forskellige uddannelser indebære forskellige forhold mellem undervisere og studerende og for den sags skyld forskellige undervisningstimetal.

 

·        Det, der er vigtigt for mig, er at sikre, at institutionerne fÃ¥r sÃ¥danne økonomiske rammer, at de kan opfylde de mÃ¥lsætninger, vi som politikere opstiller for uddannelserne.

 

·        Regeringen har sikret, at disse rammer er til stede, og det er op til de enkelte institutioner og deres bestyrelser at udfylde dem.