TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Spørgsmål C: Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem, at der har været kampagner for at få flere til at søge ind på eksempelvis læreruddannelsen, og at der igen i år skæres ned på undervisningstaxametrene?

 

Spørgsmål D: Vil ministeren redegøre for, om frafald vil kunne nedbringes, hvis der kom flere lærerressourcer på de mellemlange videregående uddannelser, og vil ministeren samtidig redegøre for, om ministeren mener, at der er god overensstemmelse mellem antal undervisere og studerende på de mellemlange videregående uddannelser?

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 5 minutter

Tid og sted

Den 5. oktober 2007 kl. 10, vær 2-080.

 


Udvalget har stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål C: Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem, at der har været kampagner for at få flere til at søge ind på eksempelvis læreruddannelsen, og at der igen i år skæres ned på undervisningstaxametrene?

 

·        Reduktionen af undervisningstaksterne pÃ¥ de mellemlange videregÃ¥ende uddannelser, herunder læreruddannelsen, er pÃ¥ finanslovsforslaget for 2008 pÃ¥ 0,5 pct. Som jeg tidligere har oplyst, skyldes denne takstreduktion, at det ved indgÃ¥else af politi- og fødevareforliget blev besluttet, at de selvejende institutioner skal spare pÃ¥ indkøb ved at opnÃ¥ større rabatter.

 

·        Jeg vil gerne gentage, at der er tale om en effektivisering, der betyder, at institutionerne ved at anvende indkøbsaftalerne kan bevare samme forbrugsmulighed, ja endda øge den!

 

·        Kampagnerne for at fÃ¥ flere til at søge ind pÃ¥ læreruddannelsen skal ses i lyset af, at der de seneste Ã¥r har været et fald i søgningen til uddannelsen.

 

·        Undervisningsministeriet har derfor i 2007 bidraget med 1 mio. kr. til en annoncekampagne for den nye læreruddannelse.

 

·        Kampagnen blev afviklet i ugerne op til 5. juli 2007, hvor der var sidste frist for kvote 1-ansøgninger til uddannelserne.

 

·        Undervisningsministeriet har endvidere afsat 370.000 kr. i 2007 til en rollemodelkampagne.

 

·        Denne kampagne er iværksat for at give de potentielle lærerstuderende mulighed for at snakke med andre unge, som allerede er lærerstuderende eller uddannet til lærere, og høre om deres erfaringer.

 

·        Jeg finder det kun naturligt, at der gøres en ekstra indsats for at tiltrække studerende i situationer med faldende ansøgertal, nÃ¥r arbejdsmarkedet samtidig har behov for flere lærere.

 

·        Men der er som sÃ¥dan ingen direkte sammenhæng mellem kampagner for læreruddannelsen, eller andre uddannelser for den sags skyld, og udviklingen i undervisningstaxametrene.

 

Og lad mig nu gå videre til det næste spørgsmål.

 

Spørgsmål D: Vil ministeren redegøre for, om frafald vil kunne nedbringes, hvis der kom flere lærerressourcer på de mellemlange videregående uddannelser, og vil ministeren samtidig redegøre for, om ministeren mener, at der er god overensstemmelse mellem antal undervisere og studerende på de mellemlange videregående uddannelser?

 

·        Der er flere Ã¥rsager til frafald.  F.eks. viste en undersøgelse fra AKF af frafaldet pÃ¥ sygeplejerskeuddannelsen i 2006, at frafaldet fra sygeplejerskeuddannelsen bl.a. skyldes, at nogle af de praktisk orienterede studerende oplever, at kravene til teoretisk refleksion i praktikken er for store.

 

·        Undersøgelsen viste ligeledes, at sÃ¥ godt som alle de frafaldne (96 pct.) mener, at det er vigtigt, at underviserne har frisk erfaring fra praksis og bruger den i undervisningen.

 

·        Det er altsÃ¥ to forhold, der kan forÃ¥rsage frafald, men som ikke har sammenhæng med antallet af undervisere.

 

·        PÃ¥ baggrund af undersøgelsen har vi i 2006 opstillet nogle centrale punkter for revision af sygeplejerskeuddannelsen for at nedbringe frafaldet pÃ¥ uddannelsen. Som opfølgning pÃ¥ anbefalingerne til revision af uddannelsen tilrettelægges alle fagomrÃ¥der fremover sÃ¥ledes, at de bÃ¥de indgÃ¥r i den teoretiske og den kliniske undervisning med henblik pÃ¥ at sikre en bedre sammenhæng mellem teori og praktik.

 

·        Derudover skal et klinisk undervisningsforløb placeres inden for studiets første Ã¥r. De kliniske uddannelsessteder fÃ¥r ansvar for at inddrage studerende og lærere i relevante udviklingsopgaver, ligesom uddannelsesinstitutionerne har ansvar for at inddrage studerende og kliniske vejledere i relevante udviklingsopgaver. Disse initiativer forventes ogsÃ¥ at reducere frafald.

 

·        PÃ¥ andre uddannelser vil der kunne være andre Ã¥rsager til frafald.

 

·        I Globaliseringsaftalen er der forudsat en særlig indsats for at reducere frafaldet. Der er ogsÃ¥ afsat penge til formÃ¥let. Der er sÃ¥ledes afsat 60 mio. kr. i hvert af Ã¥rene 2007 og 2008 og 80 mio. kr. i 2009 til et kvalitetsløft af de mellemlange videregÃ¥ende uddannelser og heri indgÃ¥r en indsats for at reducere frafaldet. I de udviklingskontrakter, der skal indgÃ¥s med de nydannede professionshøjskoler, vil der blive opstillet mÃ¥l for denne reduktion.

 

·        AngÃ¥ende forholdet mellem undervisere og studerende, sÃ¥ forholder det sig pÃ¥ samme mÃ¥de for de mellemlange videregÃ¥ende uddannelser som for de korte videregÃ¥ende uddannelser.

 

·        Det er i høj grad op til de enkelte institutioner at disponere deres midler frit inden for de fastsatte rammer. Det indebærer ogsÃ¥, at antallet af undervisere pr. studerende kan variere.

 

·        Jeg er i denne sammenhæng glad for at kunne konstatere, at de økonomiske rammer pÃ¥ regeringens forslag til finanslov for 2008 er stabile og sÃ¥ledes sikrer en god overensstemmelse med antallet af undervisere og studerende