Aalborg, 01.10.2007
P2006.3,N2, BB-AK-PK/bha
Undervisningsminister Bertel Haarder
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Vedr.:          SOPHIA’s projekt 2006.3, Elevplaner,
Notat nr. 2, Elevplaner, den historiske baggrund
Hermed fremsendes ovennævnte notat. Notatet er det 3. af i alt 5 notater, som udarbejdes i forbindelse med ovennævnte projekt. I notat nr. 2 har vi på baggrund af en analyse af elevplanernes historiske baggrund frem til i dag formuleret syv udviklingsstrategiske statements.
Vi skal tillade os at foreslå, at der på baggrund heraf sker en justering af bekendtgørelse nr. 703 eller udsendes en supplerende skrivelse til den af Kim Mørk Jacobsen udsendte skrivelse af 23.06.2006.
Â
De udviklingsstrategiske statements kan lægges til grund for følgende ændringer i gældende bestemmelser:
- Der beskrives 2 typer af elevplaner
o en til elev/lærer. Den følger anbefalingerne om henover skoleåret at skriftliggøre relevante dele af den løbende evaluering i alle fag, jf. FL §1, stk. 1. Hvad angår reference til FL §1, stk. 2 og 3, afgør lærerteamet, i hvilket omfang en skriftliggørelse sker samlet for alle faglærere eller specifikt for enkelte faglærere. Ved at elevplanen således udvikles sammen med den løbende mundtlige evaluering, bliver planen dynamisk og ikke statisk, som det er tilfældet med den nu præciserede praksis om udformning af elevplan til både elev og forældre mindst en gang årligt. Samtidigt bliver det muligt at understrege, at det er den løbende samtale mellem lærer og elev, der giver det ønskede kvalitative løft i evalueringskulturen.
o en til forældre. Hvis det præciseres, at indholdet skal målrettes FL §1, stk. 2 og 3, og ikke stk. 1, vil det følge anbefalingerne om, at forældrene skal inddrages i forhold, hvor deres indsats kan gøre en forskel. Det udelukker ikke, at forældrene også orienteres om barnets faglige status.
- § 3, stk. 3, i bekendtgørelsen præciseres med henblik på at differentiere elevplanernes omfang, så elever med særlige behov får meget fyldige planer og resten af eleverne som muliggjort i §3, stk. 3, får mere summariske planer i form af en konstatering af, at der ikke er noget at skrive, der kan forbedre effekterne af undervisningen.
- Det skal overfor lærerne fremhæves, at udsendelsen til forældrene før en forældresamtale kun sker i det omfang, lærerne mener, at det er hensigtsmæssigt.
- Problematikken med lektielæsning bør ikke indgå i forældreforpligtelsen til medvirken til forbedring af elevens undervisningssituation – det bør pålægges skolen at etablere den nødvendige lektieundervisning efter normal skoletid, hvor der måtte være et sådant behov.
- Endelig bør der lægges op til en pause i arbejdet,
o så der kan ske en formaliseret udvikling af forældres parathed til modtagelse af skriftlige elevplaner med oplæg til præcis forældreindsats (jvf. §1, stk. 2 og 3 i FL)
o og man kan nå at få vurderet, om lærerne er tilstrækkeligt efteruddannet til at forestå løbende undervisningsdifferentiering
o og få undersøgt, om der i tilstrækkeligt omfang er materialer dertil på den enkelte skole
o og fÃ¥ inddraget PPR i arbejdet med at sammendrage PPR’s pligtige skriftlige rapporter med lærernes tilsvarende skriftliggørelse af den løbende evaluering over for børn med særlige behov. Specielt for at sikre, at forældrene i deres elevplan fÃ¥r sikker information om støttebehov, effektuering heraf m.v.Â
Følger man vore anbefalinger, vil det også være i tråd med Statsministerens nylige udtalelse om, at der skal arbejdes hårdt på at give den enkelte offentlige ansatte størst muligt professionelt råderum.
Som beskrevet synes der ikke at være brug for en egentlig lovændring af folkeskoleloven, men som nævnt blot justeringer eller mindre ændringer i gældende bekendtgørelser eller tolkningen deraf.
Vi håber, Undervisningsministeriet vil se konstruktivt velvilligt på vore forslag, da vi mener, at en gennemførelse af forslagene i høj grad vil kunne medvirke til den kvalificering af evalueringskulturen, som vi er enige i, bør ske – samtidig med, at vi skal pointere, at vi ikke finder, at der for nærværende er sket en optimal kvalificering af samme evalueringskultur.
Venlig hilsen
Bent Brandt            /     Anja Kvols                     /       Per Kjeldsen
Projektleder                   Projektkoordinator                   Leder
Kopi til: KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening.  Â