Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             4. oktober 2007

J. nr.           534-000001

Deres ref.

 

 

Status for IC4

Som lovet i min forgængers orientering til Trafikudvalget af 15. august 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 26. september 2007.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Som nævnt tidligere foregår myndighedsgodkendelsen af IC4 i henhold til en gældende aftale fra 2002 mellem Jernbanetilsynet, AnsaldoBreda (AB) og DSB.

Som det også er beskrevet tidligere testes togene i forskellige sammenhænge, og derfor er det besluttet at togene vil opnå individuelle stadier af godkendelse. De forventede stadier fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er indsat en søjle der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.

Figur 1:

Plan Stadie

Lukket spor uden passagerer

Ã…bent spor uden passagerer

Ã…bent spor med passagerer

Tunnel og sammenkoblet uden passagerer

Tunnel og sammenkoblet med passagerer

Endelig Type godkendelse

Løbende ibrugtagning tilladelser

Nuv. Stadie

 

 

 

Udover togsæt 4, har også togsæt 8 den 15. august og togsæt 6 den 4. september 2007 fået tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer på strækningerne Lindholm-Århus-Fredericia-Padborg.

Seneste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen  fandt sted den 25. september 2007.

 

DSB fremsendte den 24. september 2007 en opdateret vurdering foretaget af TÛV Nord omfattende kørslen med passagerer sammen med et tilsvarende opdateret Safety Statement Summary. Med dette er DSB’s tilladelser til kørsel med passagerer med togsæt 4, 6 og 8 gyldige til 30. november 2007.

 

Vedrørende prøvedriften

 

Prøvedriften af det første IC4 tog, der blev indsat den 25. juni 2007, forløber tilfredsstillende. Som det er normalt ved prøvekørsler, er der konstateret visse fejl, som løbende bliver analyseret af DSB/AnsaldoBreda. Ingen af disse fejler rapporteret som sikkerhedskritiske. Prøvedriften har fra start fundet sted mellem Århus og Aalborg, men på grund af sporarbejde nord for Århus har DSB indsat IC4 mellem Århus og Fredericia i perioden fra uge 35 til uge 37. Der standses i Børkop, Brejning, Vejle, Hedensted og Horsens.

Vedrørende godkendelsesforløbet

Som nævnt i seneste status har DSB og AnsaldoBreda præsenteret Trafikstyrelsen for planerne om indsættelse af et antal enkeltkørende togsæt i landsdækkende trafik. Som forudsætning for at drøfte dette element har Trafikstyrelsen bedt AnsaldoBreda om at udarbejde en opdateret og samlet plan for processen frem til typegodkendelse. Trafikstyrelsen har den 3. august modtaget et forslag til en sådan plan efter, at DSB har godkendt den for indsendelse til Trafikstyrelsen. Denne plan har dannet udgangspunkt for drøftelse mellem parterne den 4. og 25. september 2007.

På mødet den 25. september 2007 har AnsaldoBreda skitseret en plan for den videre proces, hvor TÜV Nord inddrages som 3. parts assessor. Planen er baseret på at opdele det videre arbejde, således at der i første omgang gennemføres en typegodkendelse af enkelt togsæt med en efterfølgende typegodkendelse for koblet drift.

Trafikstyrelsen har accepteret at gå videre med drøftelserne af muligheden for en fremskyndelse af processen ved at gennemføre typegodkendelse af enkelt togsæt, idet Trafikstyrelsen har lagt vægt på der skal være tale om en reel typegodkendelse, herunder en afklaring af alle sikkerhedsmæssige udestående punkter fra tidligere faser.

Det blev på mødet aftalt, at AnsaldoBreda fremsender en revideret plan for den videre godkendelsesproces sammen med en beskrivelse af forslag til arbejdsopgave for TÜV Nord som 3. parts assessor. Dette materiale forventes diskuteret på et møde den 10. oktober 2007.

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 3 uger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen