|
||
|
Dato            9. oktober 2007 J. nr.          122-23 Â
|
|
Det blev konkluderet, at et betydeligt flertal kunn støtte formandskabets kompromisforslag. Det indebærer, at 11 lande får mulighed for at påberåbe sig en 2-årig overgangsperiode til at sætte direktivet i kraft. For alle andre lande træder direktivet i kraft den 31. december 2010. Landene på listen kan godt vælge at sætte direktivet i kraft før udløbet af overgangsperioden.
Dagsordenpunkt 2: Europæiske Satellit Radionavigations Programmer
Kommissionen (Transportkommissær Barrot) understregede, at det haster med at få truffet en beslutning om Galileo, og fremhævede bl.a. fordelene ved at udnytte reserverne fra landbrugsmidlerne.
Drøftelserne viste, at der er en stabil opbakning til projektet.
Nogle medlemslande efterlyste transparens og flere oplysninger om projektets økonomi, og der blev henvist til, at spørgsmålet om finansiering burde drøftes i ECOFIN.
Danmark kunne tilslutte sig Kommissionens tilgang til at komme videre med projektet, men tilkendegav at man fortsat analyserede forslaget. Danmark er imod en forhøjelse af de finansielle perspektiver og mener, at der ikke skal røres ved forskningsbevillingen for at finansiere Galileo. Danmark er parat til at medvirke til en integreret beslutning om Galileo senere i 2007.
Der blev vedtaget et sæt Rådskonklusioner, der understreger projekts betydning, fremhæver fordelene ved åben konkurrence i alle stadier af projektet samt bekræfter intentionen om at træffe en integreret beslutning inden udgangen af året.
Dagsordenpunkt 3: Forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktiv om en trafiksikkerhedsplan for den Europæiske vejinfrastruktur
Der var tilslutning til forslaget til
generel indstilling.
Dagsordenpunkt 4: Forslag til Europa Parlamentets og RÃ¥dets direktiv
om interoperabilitet i Fællesskabets jernbanesystem
Der var tilslutning til forslaget til
generel indstilling.
Dagsordenpunkt 5: Forslag til Europa Parlamentets og RÃ¥dets direktiv
om ændring af jernbanesikkerhedsdirektivet
Der var tilslutning til forslaget til generel indstilling.
Dagsordenpunkt 6: Relationer med 3. lande
a) ICAO: Konklusioner fra den 36. forsamling
Kommissionen fortalte, at USA, støttet af en række andre lande, havde indtaget en minimalistisk tilgang til spørgsmålet om miljø og luftfart på Generalforsamlingen. Dette betød, at resultatet af denne ikke levede op til EU´s ambitioner på området og ikke var i overensstemmelse med Rådskonklusionerne fra juni 2007.
Derfor havde de 42 EU+ECAC lande taget
forbehold for resolutionen om luftfart og miljø. Efter Kommissionens opfattelse
må man konkludere, at ICAO har mistet muligheden for at tage lederskab i disse
spørgsmål, og det må nu overvejes hvordan de håndteres fremover.
b) Luftfartsaftale med Canada
Der var enighed blandt medlemslandene om
at give Kommissionen mandat til at forhandle en luftfartsaftale mellem EU og
Canada.
Dagsordenpunkt 7: Meddelelse fra Kommissionen om handlingsplan for kapacitet,
effektivitet og sikkerhed i Europas lufthavne
Der var tilslutning til udkastet til rådskonklusioner.