Fjernbuskørsel

 

Skatteudvalget har d.d. bedt om yderligere oplysninger, vedrørende de 3 fjernbusvognmænds ruter:

 

Abildskou driver en række ruter fra Jylland til Sjællands Odde, Holbæk, Roskilde og København (Valby station og Københavns lufthavn). Ruterne går over Kattegat med Molslinien, hvor Abildskou er rederiets største kunde. Ruterne i Jylland er følgende:

 

Fjerritslev-Løgstør-Års-Hobro-Randers-Rønde-Ebeltoft. Dette ”ben” er varslet lukket fra 1.1.2008. Fra Fjerritslev, Løgstør, Aars og Hobro transporteres årligt 16.000 via 2 daglige dobbeltture, svarende til 11 personer pr. afgang. Der eksisterer ikke en alternativ togbetjening til disse passagerer. Randers vil fortsat blive betjent og der er 20.000 passager årligt.

 

Thisted-Nykøbing Mors-Skive-Viborg-Ans. Dette ”ben” reduceres fra to til en daglig dobbelt tur. For passagerne er der kun et togalternativ, der er væsentlig længere om at nå København på grund af flere togskifte undervejs. Der betjenes årligt 35.000 passagerer på denne rute.

 

Århus-København er den helt centrale del af ruterne. Her betjenes 170.000 passagerer årligt. En stor del af disse er unge og studerende. På de store rejsedage er der tale om, at DSB ikke er noget brugbart alternativ, idet der er udsolgt.

 

Grenå/Ebeltoft, der betjenes via Ebeltoft-Odden befordrer 60.000 passagerer årligt, mens Aalborg-København er faldet til 40.000 passagerer årligt efter Sterling har åbnet sin flyrute til København.

 

Den kan oplyses, at Abildskou A/S i 2006 havde et driftsunderskud på kr. 22.000.

 

Gråhundbus transporterer årligt 390.000 passagerer. Den største rute er mellem København og Bornholm, der tegner sig for 235.000. Ruten har været drevet i 25 år og er i dag Bornholms vigtigste bindeled til det øvrige Danmark. Ruten går via Ystad og på strækningen fra København til Ystad transporterer bussen 3 gange så mange passagerer som DSB. Bussens køreplan er helt og fuldt indrettet efter Bornholmstrafikkens sejlplan og der er betjening til og fra Ystad til alle færgeafgange til og fra Bornholm.

 

Ruten mellem København og Malmø er også en ældre rute. Den har imidlertid først fået rigtig betydning efter broens åbning i 2000. Ruten nåede sidste år 125.000 passagerer. Det har fået Gråhundbus til i år at indsætte yderligere 4 ledbusser og køre ½-times drift i perioder. Såfremt der ikke findes en løsning på problemet med dieselolieafgiften vil ruten lukke helt fra 1. januar 2008 og de 10 chauffører vil blive afskediget.

 

I et samarbejde med Malmø Lufthavn drives ruten fra København til Malmø Lufthavn. Der er 20.000 passagerer årligt, men i klar vækst. Denne rute forventes ligeledes lukket ved årets udgang.

 

Endelig drives ruten til Berlin i samarbejde med en tysk operatør. Gråhundbus står for driften mellem København og Gedser og der befordres årligt 10.000 passagerer.

 

Thinggaard Express er den 3. og sidste operatør. Han driver dels en gammel rute mellem Frederikshavn og Esbjerg samt en nystartet rute mellem Aalborg og Odense. Ruterne har henholdsvis 65- og 5.000 passagerer årligt. Ruterne drives i åbenlys konkurrence med DSB, delvis på DSB´s hovedstrækning. Thinggaard Express har et indgående samarbejde med X-busserne i Jylland (Regionernes fjernbusnet) og en kompensation bør delvis kunne findes inden for dette regi. Thinggaard Express betaler i forvejen 40% af sine billetindtægter for at køre passagerer inden for en region. (Eksempelvis en passager, der kører med Thinggaard Express fra Frederikshavn til Aalborg, skal Thinggaard aflevere 40 % af denne billetindtægt til til X-busserne, idet de betragter det som en af deres passagerer!!!!! På den egentlige fjernbuskørsel er der ikke fundet en løsning for Thinggaard Express.

 Â