Dieselolieafgift

 

Bortfaldet af undtagelserne i bilag til energibeskatningsdirektivet er det, der ligger til grund for det kommende lovforslag.

 

For busbranchen drejer det sig om ca. 500 mio. året.

 

For al rutekørsel der sker efter kontrakt med offentlig myndighed, er der fundet en løsning. DUT.

 

For fjernbuskørsel, hvor vognmanden kører uden kontrakt med offentlige myndigheder, lægger lovforslaget ikke op til en løsning.

 

Fjerritslev-København, Aalborg–København, Silkeborg-København, Aarhus-København, Frederikshavn-Esbjerg, Aalborg-Odense, København-Malmø og København-Bornholm.

 

København-Malmø lukkes fra 1.januar. 10 chauffører afskediges.

På ruterne fra Jylland til København lukkes yderpunkterne ned og 2 chauffører er afskediget.

 

Løsning:

 

 

Energibeskatningsdirektivet rummer i § 18 overgangsordninger, der rækker ud over 1.1.2008 for 11 medlemslande (men ikke Danmark). Hvorfor optræder Danmark ikke blandt de lande der har sådanne overgangsordninger? Et kriterium for sådanne overgangsordninger er, at dieselolien anvendes til ”lokal offentlig passagerbefordring (herunder taxier)”. Spanien har således frem til 2012 en ordning, hvorefter Spanien kun beskatter dieselolie til rutebusser og taxier med minimussatsen (2,40 kr. i stedet for 3,40 kr.)  Danmark kan fortsat få en sådan ordning for fjernbusvognmænd, jfr. § 5.

 

Det andet led i en løsning for fjernbusvognmænd er at åbne op for, fjernbusvognmænd på samme måde som DSB får adgang til at udføre sociale kørselsordninger. Det drejer sig om børn, unge studerende pensionister og værnepligtige.

 

I vedlagte responsum fra advokatfirmaet Plesner, har advokat Gitte Holtsø, som er specialist i statsstøtteregler, bekræftet at der kan laves en model, hvorefter de 3 fjernbusvognmænd efter indgåelse af en kontrakt med staten, lovligt kan ligestilles med DSB i forhold til at transportere ovennævnte personkategorier,jfr. Forordning 1191/69 og Altmark-sagen.

 

Endelig henledes opmærksomheden på, at der verserer en klagesag fra de 3 fjernbusvognmænd ved EF-Kommissionen. En klage der vedrører vognmændenes konkurrencesituation til DSB. Det vil naturligvis kun gøre ondt værre i denne konkurrencesituation, såfremt disse vognmænd ikke opnår nogen kompensation for dieselolieafgiftsrefusionens bortfald. Det ville af den årsag være naturligt, at den danske regering drøftede en dispensation for disse vognmænd indtil klagesagen er færdigbehandlet.