Ole Rötzler Møller
Strandgårdsvej 36, Himmelev, 4000 Roskilde
E-mail: [email protected]
Telefon, prv.: 46.36.14.55
Roskilde, den 8. oktober 2007
Til formanden for Folketingets Trafikudvalg
Flemming Damgaard Larsen, MF
Christiabsborg
1240 København K
Sendt som bilag til e-mail til [email protected]
DSB’s stempelmaskiner
Kære Flemming Damgaard Larsen,
Jeg skriver til dig ud fra en forhåbning om at forholdene for de togrejsende kan blive tålelige, også når det drejes sig om stempling på perronerne af billetter (grå-/gule m.m. 10 turskort ell. enkeltbiletter).
Flere gange over det sidste halve år har jeg oplevet at stempelmaskinerne på Roskilde banegårds perroner alt for ofte er helt ude af drift. For et halvt år siden skulle min kone og jeg således til København fra Roskilde. Vi ankom til spor 4 ell. 5 ligesom toget til normal tid løb ind på perronen. Jeg ville stemple for rejsen, men ingen af stempelmaskinerne fungerede. Da vi skulle være i Kbh. til et bestemt tidspunkt, steg vi ind i toget uden at have stemplet, men med et varsko - tilråb - til togføreren om at stempelmaskinerne ikke fungerede.
Ved billetteringen fik vi en alvorlig lektie om at vi skulle stemple inden ombordstigningen. Nu kostede det os to gange et strafgebyr på et beløb jeg ikke kan huske. Jeg sagde, at stempel-maskinerne ikke fungerede, hvortil han svarede, at det var han ikke informeret om, så det kunne ikke passe !! Nuvel vi slap med skrækken efter en meget lang ordveksling.
Det har nu gentaget sig et par gange senest lørdag den 6. d.m., hvor jeg også skulle fra Roskilde til København fra spor 4 ell. 5. Ingen af de fire stempelmaskiner ved hovedopgangen fungerede. En venlig dame fortalte, at en enkelt af de fire stempelmaskiner i den anden ende af perronen fungerede. Takket være en togforsinkelse kunne jeg nå at stemple. På tilbagevejen senere på dagen skulle jeg stå på toget på Østerport. Her ankom jeg til perronen, hvor toget holdt lige op til afgangstid, og her fungerede stempelmaskinerne heller ikke. Togføreren stod i nærheden og vinkede mig ind i toget.
Her gentog den flinke togfører den lange formaning, som jeg havde fået tidligere. Hun tilføjede, at jeg faktisk var forpligtet på at gå/løbe over på en anden perron for at stemple, idet hun skulle give med et strafgebyr for ikke at have stemplet, når blot én stempelmaskine på hele stationen fungerer.
Togførerens melding er selvfølgelig korrekt, men det er da meget uvenligt af DSB p.g.a. egne forsømmelser at forlange, at også ældre og dårligt gående mennesker skal rende en hel station igennem for at finde en stempelmaskine, der kan stemple.
Finder Trafikudvalget, at DSB på den måde giver de rejsende tålerige forhold? – Jeg vil opfordre Trafikudvalget til meget hurtigt at henstille til DSB om meget hurtigt at få bragt deres udstyr i orden, og i det mindste ikke pålægge de rejsende strafafgifter p.g.a. egne forsømmelser.
Jeg kan oplyse, at jeg for ca. et halvt år siden tilskrev driftsledelsen i Roskilde om den først beskrevne hændelse. Efter meget lang tids venten og efter flere rykkere fik jeg et intetsigende svar om at man p.t. gennemførte forsøg med et nyt stempelsystem, og at man beklagede det skete. Så let tager DSB på problemet.
Med venlig hilsen
Ole Rötzler Møller
Bilag: Kopi at gråt 10-turskort