Socialudvalget |
|
|
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 3. oktober 2007 |
Lovprogram for Socialudvalgets område
Vedlagt regeringens lovprogram for folketingsåret 2007-2008 for så vidt angår Socialudvalgets område.
Med venlig hilsen
Trine Toftgaard Lund,
Udvalgssekretær
Regeringens lovprogram for Socialudvalgets område, folketingsåret 2007-2008
Ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og lov om social pension (Takst for det
generelle driftsorienterede tilsyn, â€tilsyns-takstâ€, indhentelse af nødvendige
økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og præcisering af regler om opsat
pension) (Okt I)
Forslaget giver hjemmel til, at kommunerne kan kræve betaling for det institutionelle
tilsyn hos private tilbud. Forslaget indebærer også, at den eksisterende adgang
til uden samtykke at indhente nødvendige økonomiske oplysninger fra
indkomstregistret om en ansøger og dennes ægtefælle udvides til også at omfatte
nødvendige oplysninger om en ansøgers eventuelle samlever og andre relevante
husstandsmedlemmer. Forslaget indebærer endelig en præcisering af, at retten
til opsat pension er betinget af, at der er sandsynlighed for, at betingelserne
om personligt arbejde, der er knyttet til optjening af venteprocent, opfyldes.
Denne del af forslaget skal ses på baggrund af en konkret afgørelse fra Ankestyrelsen.
Ændring af lov om social service (Bemyndigelse til at fastsætte regler om
lejerettigheder for beboere i botilbud i relation til boliger efter lov om
social service) (Nov II)
Formålet med forslaget er at give beboere i boliger efter serviceloven en række
rettigheder svarende til, hvad der gælder for lejere af almene boliger. Forslaget
bemyndiger socialministeren til at fastsætte regler herom. Forslaget skal ses i
sammenhæng med udmøntningen af satspuljen for 2008.
Ændring af lov om social service (Formålsbestemmelsen m.v.) (Nov II)
Forslaget indebærer en præcisering af lovens formålsbestemmelse, således at
social service skal leveres med respekt for den enkeltes ret til selvbestemmelse
og til privatliv. Der fastsættes herudover en særskilt bestemmelse, som angiver
kommunalbestyrelsens ansvar for indholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen
efter loven. Forslaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.
Ændring af lov om social service (Mere fleksibel plejeorlovsordning) (Nov
II)
Forslaget indebærer, at plejeorlovsordningen gøres mere fleksibel og mere
anvendelig ved at muliggøre dispensation fra den nuværende grænse på 6 måneders
pasning. Forslaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.
Ændring af lov om social service (Indførelse af en familievejlederordning
for familier med børn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse) (Nov II)
Forslaget indebærer, at kommunerne får pligt til at etablere en familievejledningsordning
for familier, som får et barn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Forslaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.
Ændring af lov om social service (Fritvalgspakke) (Nov II)
Forslaget indebærer en udvidelse af kontaktpersonordningen i servicelovens §
90, stk. 2, så den ældre kan henvende sig til kontaktpersonen med alle
spørgsmål vedrørende hjemmeplejen. Forslaget indebærer endvidere frit valg med
hensyn til personlige hjælpemidler og boligindretning. Endelig indebærer forslaget
ændringer vedrørende kommunernes forpligtelser i forbindelse
informationsmateriale for leverandører af personlig og praktisk hjælp, således
at opgaven i højere grad vare-tages af leverandørerne selv. Forslaget følger op
på regeringens forslag til en kvalitetsreform.
Ændring af lov om social service (Madservice) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at øge de ældres valgmuligheder ved at sikre det
frie leverandørvalg. Forslaget er et led i regeringens samlede plan om bedre
kost til ældre. Forslaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.
Ændring af lov om social service (Indførelse af servicebevis til personlig
og praktisk hjælp) (Nov II)
Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at tilbyde borgere, der er visiteret
til personlig og praktisk hjælp, mulighed for at vælge at få et servicebevis
til selv at ansætte hjælpen. Borgeren skal kunne vælge selv at være
arbejdsgiver eller at uddelegere arbejdsgiveransvaret. Forslaget følger op på
regeringens forslag til en kvalitetsreform.
Ændring af lov om social service (Styrkelse af mål med indsatsen over for
børn med handicap, læreplaner i særlige dagtilbud) (Dec I)
Formålet med forslaget er, at børn med handicap, som er visiteret til særlige
dagtilbud, opnår den bedst mulige læring og udvikling. Forslaget indebærer, at
der skal udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan, der skal sikre, at de
særlige dagtilbud arbejder systematisk, synligt og kvalificeret med børnenes
udvikling. Forslaget skal ses i sammenhæng med udmøntningen af satspuljen for
2008.
Ændring af lov om social service (Tolkning til sociale aktiviteter for
mennesker med høre-handicap) (Dec I)
Forslaget sikrer, at mennesker med et hørehandicap får ret til en tolk ved
sociale aktiviteter. Forslaget permanentgør en eksisterende forsøgsordning.
Ændring af lov om social service (Tilbud om en rådgiver til kvinder med børn
ved udskrivning fra krisecenter) (Jan II)
Formålet med forslaget er at sikre, at kvinder med børn efter ophold på et
krisecenter får tilbud om en rådgiver, der kan rådgive og støtte familien, når
den skal skabe sig en ny tilværelse. Forslaget skal ses i sammenhæng med
udmøntningen af satspuljen for 2008.
Ændring af lov om service (Ændring af hjælpeordningen) (Jan II)
Forslaget ændrer hjælpeordningen efter servicelovens § 96 for mennesker med
handicap, således at der gives mulighed for, at arbejdsgiveransvaret kan placeres
enten hos borgeren, en nærtstående, hos en brugerstyret organisation eller en
privat virksomhed. Forslaget skal bl.a. ses pÃ¥ baggrund af rapporten â€Brugerstyret
Personlig assistance – erfaringsopsamling om personlig hjælp til mennesker med
handicap i Norge og Sverigeâ€. Forslaget skal ses i sammenhæng med udmøntningen
af satspuljen for 2008.
Ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. (Lovpligtig
revision) (Jan II)
Kommunernes pligt til at tilbyde forebyggende hjemmehjælp til borgere, som
modtager både personlig og praktisk hjælp efter § 83 i lov om social service,
blev ophævet ved en lovændring i 2005. Der er foretaget en evaluering af
lovændringen. På denne baggrund foreslås lovens revisionsbestemmelse ophævet.
Lovforslaget fremsættes i henhold til en revisionsbestemmelse.
Ændring af lov om social service (Godkendelse af private
behandlingstilbud for stofmisbrug) (Jan II)
Forslaget indebærer, at private behandlingstilbud efter servicelovens § 101,
stk. 1 også omfattes af reglerne om godkendelse. Herefter vil retten til frit
valg mellem offentlige og private godkendte behandlingstilbud for stofmisbrug omfatte
såvel døgnområdet som det ambulante område.
Lovgivning vedrørende permanentgørelse af forsøgsordningen om tilskud til
anderledes boliger til udsatte grupper (Skæve boliger) (Jan II)
Formålet med forslaget er at permanentgøre Skæve Huse-forsøgsordningen. Der er
gennemført to evalueringer siden forsøgsordningen blev indført i 1999, og
erfaringerne har været særdeles positive. Forslaget skal ses i sammenhæng med
udmøntningen af satspuljen for 2008.
Socialministeren vil give Folketinget redegørelse om:
• Redegørelse om udviklingen på socialområdet efter kommunalreformen (Maj II)