|
|
1. Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Tjekkiet
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dshenstilling
b) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Storbritannien
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dsbeslutning
2. Offentlige finanser i ØMU’en
KOM(2007) 316
- RÃ¥dskonklusioner
3. Kvalitet af offentlige finanser: Modernisering af den offentlige sektor
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dskonklusioner
4. (Evt.) Den økonomiske og finansielle situation
KOM-dokument foreligger ikke
- Opfølgning
5. Bedre regulering
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dskonklusioner
6. Flexicurity – økonomiske aspekter
KOM(2007) 359
- RÃ¥dskonklusioner
7. Dialog med tredjelande
KOM-dokument foreligger ikke
         - Orientering fra Kommissionen / udveksling af synspunkter
8. Finansielle tjenesteydelser
a) Clearing og afvikling
KOM-dokument foreligger ikke
- RÃ¥dskonklusioner
b) Finansiel stabilitet i EU
KOM-dokument foreligger ikke
          - Rådskonklusioner
9. Kommissionens direktivforslag om forlængelse af ordninger om nedsat moms for de nye medlemslande
KOM(2007) 381
- Sagen er ikke på dagsorden for rådsmødet den 09.10.2007, men forventes behandlet på et senere rådsmøde.
10. Eventuelt
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:
9.      Kommissionens direktivforslag om forlængelse af ordninger om nedsat moms for de nye medlemslande
KOM(2007) 381
- Sagen er ikke på dagsorden for rådsmødet den 09.10.2007, men forventes behandlet på et senere rådsmøde.
Resumé
Kommissionen har fremsat et direktivforslag om at forlænge nogle af de nye medlemsstaters undtagelser fra momsdirektivets regler om nedsatte momssatser. Forlængelsen foreslås frem til og med 31. december 2010. Kommissionen vil senere fremsætte forslag til revision af momsdirektivets regler om nedsatte momssatser med henblik på ikrafttræden 1. januar 2011.
KOM(2007)381
Kommissionen har den 5. juli 2007 fremlagt en Meddelelse til RÃ¥det og Europa-Parlamentet om nedsatte momssatser, KOM (2007) 380. I Meddelelsen gennemgÃ¥r Kommissionen en undersøgelse af virkningerne af nedsatte momssatser, som er foretaget af en uafhængig økonomisk â€tænketankâ€. Kommissionen fremlægger ogsÃ¥ sine foreløbige overvejelser om undersøgelsen og lægger op til en generel europæisk debat om nedsatte momssatser. Hensigten er efterfølgende at udarbejde og fremsætte et forslag til revision af momsdirektivets regler om nedsatte momssatser med henblik pÃ¥, at dette kan træde i kraft 1. januar 2011. Ikrafttrædelsesdatoen skal ses i lyset af, at med udgangen af 2010 udløber dels en forsøgsordning, hvor landene har kunnet vælge at indføre nedsat moms pÃ¥ arbejdskraftintensive ydelser, dels en regel om, at landenes normalsats for moms skal være mindst 15 pct.
Flere af de nye medlemslandes undtagelser fra momsdirektivets regler om nedsatte momssatser, der blev forhandlet i forbindelse med tiltrædelsestraktaterne, udløber i 2007 og 2008. Kommissionen har fremsat forslag om at forlænge nogle af disse undtagelser frem til 2011, ligesom de gamle medlemslande fortsat har undtagelser. De gamle medlemslandes undtagelser løber formelt indtil det â€endelige momssystem†træder i kraft, hvilket i praksis betyder, at undtagelserne ikke er tidsbegrænsede, da der ikke synes at være udsigt til en vedtagelse af det â€endelige momssystemâ€. De undtagelser, Kommissionen foreslÃ¥r forlænget, angÃ¥r omrÃ¥der med nedsat moms, som Kommissionen venter vil stÃ¥ centralt i den kommende generelle debat i RÃ¥det.
De foreslåede forlængelser frem til og med 31. december 2010 vedrører mulighed for at anvende
· nedsat sats (ned til 5 pct. for Cypern, 7 pct. for Polen og 8,5 pct. for Slovenien) for restauranter
· nedsat moms (ned til 5 pct. for Tjekkiet og Slovenien samt 7 pct. for Polen) for boligbyggeri uden for socialpolitikken
· 0-sats for fødevarer (angår Cypern og Malta)
· supernedsat sats (1-4 pct.) for fødevarer (angår Polen)
· 0-sats for bøger (angår Polen)
· 0-sats for farmaceutiske produkter (angår Cypern og Malta)
Kommissionen mener, at restauranter, boligbyggeri, fødevarer, bøger og farmaceutiske produkter vil stå centralt i den kommende debat om nedsat moms.
Kommissionen oplyser i bemærkningerne, at den ikke har foreslået forlængelse af Polens mulighed for at anvende en supernedsat sats på 3 pct. for varer og ydelser, der normalt er bestemt til brug i landbrugsproduktionen. Kommissionen forklarer, at det skyldes hensyn til det Indre Marked, og at Polen alligevel efter de almindelige regler vil kunne anvende en nedsat sats ned til 5 pct. for disse leverancer Med andre ord vil en momssats på 5 pct. forvride det indre marked mindre end en momssats på 3 pct.. Undtagelsen udløber 30. april 2008.
Kommissionen har heller ikke foreslået en forlængelse af Estlands mulighed for at anvende nedsat moms ned til 5 pct. for salg af tørv, briketter, kul og brænde til fysiske personer. Kommissionen mener, at en forlængelse her vil stride mod Fællesskabets politik på energi- og miljøområdet. Ordningen er udløbet 30. juni 2007.
Forslaget er fremsat med henvisning til TEF, særlig artikel 93 (vedtagelse i Rådet med enstemmighed).
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det skyldes, at Fællesskabet allerede har fastsat harmoniserede regler om anvendelse af nedsatte momssatser, som medlemsstaternes lovgivning skal overholde. Disse regler kan kun ændres af Fællesskabet.
Af de samme grunde mener også regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes hovedsageligt at have samfundsøkonomiske konsekvenser for de medlemslande, som direkte er omfattet af forslaget, herunder lavere økonomisk vækst som følge af skattemæssige forvridninger og øgede administrationsomkostninger. Der kan være samfundsøkonomiske konsekvenser for øvrige lande i det omfang, de nedsatte momssatser forvrider udenrigshandlen.
Forslaget har ikke været sendt i høring.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grundnotat er oversendt 27. august 2007.
Dansk holdning
Danmark søger traditionelt at modarbejde øgede muligheder for at anvende nedsatte momssatser i EU, fordi nedsat moms giver økonomiske tab i relation til såvel økonomisk som administrativ effektivitet.
Spørgsmålet om forlængelse af de nye medlemsstaters overgangsordninger for nedsat moms blev bl.a. drøftet på ECOFIN-mødet den 24. januar 2006, men en forlængelse blev ikke en del af den aftale, der blev indgået om nedsat moms på mødet. Alligevel fremsætter Kommissionen forslag herom.
Danmark er endvidere skeptisk over for Kommissionens forslag, fordi forslaget foregriber resultatet af RÃ¥dets drøftelser og Kommissionens kommende direktivforslag om momssatser. Desuden medfører forslaget forvridninger pÃ¥ det Indre Marked, idet forslaget forlænger en række undtagelser vedrørende 0-satser og supernedsatte momssatser pÃ¥ omrÃ¥der (fødevarer, medicin og bøger), som ellers ville løbe ud, og hvor alle medlemsstater i dag kan anvende â€almindelig†nedsat moms (ned til 5 pct.).
Andre landes holdninger
På et møde i Rådets arbejdsgruppe den 6. september 2007 udtrykte et stort flertal støtte til forslaget.