Â
  Â
 Â
Â
|
Koncernområdet
|
J.nr. DEP-000-00020
|
Ref. MEFKR
|
Den. 12 oktober 2007
|
|
|
Mødet med FMPU onsdag den 3. oktober 2007 - gennemgang
af årets lovprogram
     
A. Præsentation af
lovprogrammet
Ændring af
forskellige love på Miljøministeriets område (Undtagelse fra indførelse i
Lovtidende af tekniske specifikationer m.v.) (Okt I)
Lovforslaget
fremsættes i dag – den 3. oktober 2007
- Der er tale om et
teknisk lovforslag. Lovforslaget er nødvendigt, fordi Miljøministeriets
hjemmel til at undtage visse tekniske forskrifter i Lovtidende ophæves som
følge af en lovændring på Justitsministeriets område.
- I dag er visse
tekniske forskrifter på Miljøministeriets område ved kongelig anordning
undtaget fra indførelse i Lovtidende. Lovforslaget viderefører stort set uændret denne
ordning.
- De forskrifter, der
er omfattet af lovforslaget, indeholder hovedsagligt detaljerede tekniske
krav til produkter, anlæg m.v. Lovforslaget retter sig således mod en
snæver kreds af erhvervsdrivende.
Ændring af lov om
miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Strafskærpelse) (Okt I)
Lovforslaget
fremsættes i dag – den 3. oktober 2007
- Håndhævelse af
natur- og miljølovgivningen har i en årrække været et fokusområde for
Miljøministeriet. Det er et centralt punkt i et effektivt
håndhævelsessystem, at der gives mærkbare bøder og at der er en klar og
fast linie i bødestørrelserne.
- I 2005 havde vi rundbordssamtaler
med eksperter fra universiteter, myndigheder, domstole, advokater og
politiet. Her drøftede vi, hvor de største problemer med håndhævelsen
ligger, hvad årsagerne er, og hvordan vi kan styrke den.
- I efteråret 2005
gennemførte Miljøministeriet en håndhævelseskonference. Lovforslaget om
strafskærpelse er en udløber af håndhævelseskonferencen, hvor vi bl.a. præsenterede
en undersøgelse fra professor Gorm Toftegaard Nielsen, som viste, at
bøderne på en række områder er lave og dermed uden præventiv virkning.
- Lovforslaget har
således til formål at hæve bundniveauet for bøder, og ensrette bøderne på
miljøbeskyttelseslovens område –
både for privates og erhvervsdrivendes overtrædelser.
- I
gentagelsestilfælde bør bøderne være betydeligt højere end ved
førstegangsovertrædelser. Det foreslås derfor, at det vejledende
bødeniveau skal fordobles, hvis den pågældende tidligere har gjort sig
skyldig i noget tilsvarende.
- Med lovforslaget
ønsker vi samtidig at sende et signal om, at det skal betragtes som en
skærpende omstændighed, at en overtrædelse er begået i erhvervsmæssig sammenhæng.
- Samlet sender
lovforslaget et klart signal om, at det ikke må kunne betale sig at
overtræde natur- og miljølovgivningen.
Ændring af lov om
udnyttelse af vandkraften i Gudenå (Okt I)
Lovforslaget
fremsættes i dag – den 3. oktober 2007
- Den 8. januar 2008 udløber Tangeværkets
koncession til at udnytte vandkraften i Gudenåen. Folketinget skal derfor
tage stilling til, hvorvidt Tangeværket også efter den 8. januar 2008 skal
have mulighed for at udnytte vandkraften i Gudenåen.
- Hensigten med lovforslaget er at skabe hjemmel
til at forlænge Tangeværkets koncession med yderligere 6 år, dvs. indtil
8. januar 2014, så der sikres 3 år til gennemførelse af vandplanlægningen,
og at der derefter sikres yderligere en treårig periode til at forberede
et eventuelt projekt for Gudenåens passage ved Tangeværket.
- Lovforslaget tager ikke stilling til, hvilken
løsningsmodel ved Tangeværket, der skal anvendes, men sikrer en periode,
hvor de statslige vandplaner og kommunale handleplaner kan udarbejdes i
overensstemmelse med vandrammedirektivet.
- Når planerne er udarbejdet efter tre år, skal der
tages stilling til, hvilken løsningsmodel, der skal anvendes, således at
Tangeværkets ejere kan få klarhed over, om Tangeværkets drift efter januar
2014 er forenelig med vandrammedirektivets krav og den valgte løsningsmodel.
Her kan der således lægges en langsigtet plan for værkets og søens
fremtid.
- De sidste tre år skal - alt afhængig af hvilken
løsningsmodel der skal til for at opfylde kravene i vandrammedirektivet -
bruges på at forberede igangsættelsen af selve anlægsfasen, idet en del af
de mulige løsningsmodeller er store omkostningstunge løsninger, som vil
kræve omfattende VVM-undersøgelser, en længere projekteringsfase og
forberedelse af en eventuel anlægslov.
- Med loven skabes der altså hjemmel til en samlet
seksårig forlængelse til at gennemføre vandplanlægningen efter miljømålsloven
og forberede et projekt.
Ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Tidsubegrænset eneret til at administrere og kontrollere
pant- og returordningen for brugte produkter, materialer og emballager og
opsigelse af eneretten) (Okt II)
- I forlængelse af
redegørelsen om det danske pant- og retursystem fra 13. december 2006 vil
jeg fremsætte lovforslag om ændring af bestemmelserne i
miljøbeskyttelsesloven om tildeling af eneretten til at administrere pant-
og retursystemet. Lovforslaget har været i høring og er sendt til
notifikation i Kommissionen, hvorfra jeg afventer svar senest den 18.
oktober 2007.
- Efter de gældende
regler kan et selskab i dag tildeles en eneret til at administrere pant-
og retursystemet. I dag er denne eneret tildelt for en periode på seks år.
Eneretten blev tildelt Dansk Retursystem A/S i september 2002 og udløber
derfor i september 2008.
- I lovforslaget er
denne tidsbegrænsning fjernet, da det har vist sig, at en tidsbegrænset
periode for tildelingen af eneretten ikke er fornuftig ud fra et
investeringsmæssigt hensyn og at ordningen dermed ikke skaber de mest
optimale betingelser for at drive et effektivt pant- og retursystem, som
gavner miljøet ved indsamling af tomme emballager. I lovforslaget indsættes frister for
opsigelse af eneretten.
Folketingsbeslutning
om naturgenopretning af den østlige del af store Åmose (Nov II)
- Gennem flere år har
der været overvejet et stort naturgenopretningsprojekt i den østlige del
af Store Åmose - nord for Sorø. Projektet vil sikre betydelige
naturværdier, samtidig med at sjældne kulturhistoriske værdier fra
stenalderen bevares. På grund af projektets størrelse vil der også være
betydelige gevinster for friluftslivet.
- Projektområdet omfatter
ca. 1.800 hektar, hvorunder bl.a. vandstanden hæves. Projektet vil betyde,
at der tilbageholdes såvel kvælstof som fosfor, hvilket er til gavn for
vandmiljøet, og dermed også medvirker til at opfylde både habitat- og vandrammedirektivet.
                 Â
- Naturgenopretningen
vil skabe et stort sammenhængende naturområde med en mosaik af søer, moser/højmoser,
rørskove, tørre og våde enge samt krat/skove. Området vil dermed kunne
tilbyde publikum i alle aldre mange forskelligartede oplevelser. Det
indgår i projektet, at man anlægger stier, broer, fugletårne, adgangsveje,
P-pladser samt formidler såvel natur- som kulturværdierne i Åmosen for
både skolebørn og voksne gæster. Området vil have en sådan størrelse, at
der både bliver gode muligheder for publikums færdsel samtidig med, at
nogle områder holdes fri for forstyrrelser.
- Der er gennemført
en række undersøgelser om et projekt i Åmosen bl.a. om lodsejernes
holdning, da den lokale opbakning er meget vigtig for at kunne realisere
projektet. Undersøgelserne har vist, at en stor andel af lodsejerne
stiller sig positive overfor et projekt i Ã…mosen.
Ændring af lov om
udstykning og anden registrering i matriklen (Nov II)
- Da lovforslaget
behandles af Boligudvalget, skal jeg alene kort nævne sagen.
- Af
konkurrencemæssige årsager ophæves bestemmelserne om, at København og
Frederiksberg kommuners matrikelmyndigheder har eneret til at udføre
matrikulære arbejder og andre arbejder, som efter lovgivningen skal
udføres af en landinspektør med beskikkelse. Disse arbejder skal herefter
udføres af praktiserende landinspektører i konkurrence.
- Endvidere ophæves
bestemmelserne om, at København og Frederiksberg kommuner har egne matrikelmyndigheder.
Matrikelmyndigheden vil blive overført fra de to kommuner til Kort- &
Matrikelstyrelsen.
- Ændringerne vil
betyde, at matrikelsystemet bliver ensartet i hele landet. Og de
tilgodeser således princippet i kommunalreformen om, at samme typer
administrative opgaver placeres på samme administrative niveau i hele
landet.
Lovgivning om
gennemførelse af miljøansvarsdirektivet (Dec I)
- Der er tale om en genfremsættelse af L 175 og L 176 fra 2006/2007
med en række ændringer i lyset af eksperthøringen om lovforslagene i
april.
- I løbet af sommeren er der arbejdet intenst med at vurdere de
forskellige bemærkninger, der er kommet til lovforslagene.
- Det er komplicerede regler, der er tale om, så helt enkelt bliver
det aldrig. Mit fokus har været på at forenkle og forbedre lovforslagene
så meget som muligt uden at ændre de grundlæggende politiske præmisser for
lovforslagene:
- Vi ønsker ikke at lovgive med tilbagevirkende
kraft
- Det eksisterende beskyttelsesniveau fastholdes
- Direktivets lempelsesmuligheder anvendes, hvor
det er hensigtsmæssigt ud fra en samfundsinteresse eller en
rimelighedsbetragtning
- Udtrykkeligt tilladte aktiviteter undtages fra
det strenge ansvar efter direktivet
- Der indføres et producentansvar på udvalgte
områder
- Lovforslagene er således forenklede på en række punkter og
forslagenes systematik og pædagogik er kraftigt forbedret. Der er
endvidere iværksat en række vejlednings- og rådgivningstiltag overfor de
myndigheder, virksomheder og interesseorganisationer, der skal have med reglerne
at gøre.
- Uanset de forskellige tiltag, der er taget for at forenkle og forbedre
lovforslagene, er der tale om komplicerede regler. Jeg vil derfor tage
initiativ til, at udvalget får en teknisk gennemgang af reglerne inden
lovforslagene skal behandles i Folketinget.
Lovgivning om
vandsektorens økonomiske og organisatoriske forhold (Jan II)
- Lovforslaget udmønter
den brede politiske aftale, vi indgik den 1. februar 2007 om modernisering
af vandsektoren, så sektoren kan blive mere effektiv til gavn for alle.
- Den eksterne høring
er udsat, fordi der i forbindelse med gennemgangen af udkastet til
lovforslaget er opstået spørgsmål, som skal afklares nærmere om den
foreslåede finansiering af Forsyningssekretariatet i forhold til
regeringens gebyrpolitik. Lovforslaget sendes derfor først i høring i
starten af november.
- Vi skal
selvfølgelig have det hele på plads og det må høringen afvente. Vi har
fulgt de sædvanlige procedurer, der gælder, når man laver lovforslag.
- Jeg ved, at man
synes, det hele allerede har varet for længe, men vi er nødt til at vende
hver en sten, og det gør vi så hurtigt som overhovedet muligt.
- Jeg forventer
fortsat, at lovforslaget som aftalt kan træde i kraft den 1. januar 2009.
Ændring af
naturbeskyttelsesloven, jagt- og vildtforvaltningsloven og miljømålsloven
(Gennemførelse af habitatdirektivet m.v.) (Jan II)
- Ændringerne har
to formål:
For det første skal ændringerne følge op på de to åbningsskrivelser fra
Kommissionen, som Danmark modtog i juli 2006 om gennemførelsen af
fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet. Regeringen lovede i den
forbindelse Kommissionen at fremsætte lovforslag, der supplerede gennemførelsen
af direktiverne.
For det andet skal ændringerne supplere den gældende gennemførelse af
habitatdirektivets artikel 12 om en streng beskyttelsesordning for visse dyre-
og plantearter. Denne gennemførelse har afventet Kommissionens vejledning om
artikel 12, som kom i februar 2007.
- Ændringerne som
følge af åbningsskrivelserne har en mere formel karakter, f.eks. er der
forslag om at ændre â€kan†til â€skal†i en række bemyndigelsesbestemmelser.
Det kommer på den måde til at fremgå direkte af lovgivningen, at miljøministeren
har pligt til at gennemføre habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet
gennem de bekendtgørelser, som ministeren udsteder. Regeringen har hele
tiden ment at være forpligtet direkte af direktiverne. Så ændringerne er altså mere formelle
end reelle.
- Når det gælder
gennemførelsen af artikel 12 har domstolen anlagt en meget restriktiv
holdning til, hvordan bestemmelserne skal gennemføres i national
lovgivning. Lige nu arbejder vi på at finde en løsning, som både opfylder
direktivets mål og er til at leve med for de parter, der bliver berørt.
- Gennemførelsen af
artikel 12 betyder en svær afvejning mellem modsatrettede interesser.
Disse modsatrettede interesser skal selvfølgelig i videst muligt omfang
varetages i lovforslaget.
Ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Grønne regnskaber og oplysning om vandkvalitet i svømmebade
og badevand) (Jan II)
- Baggrunden for
lovforslaget er ønsket om at forenkle og modernisere de grønne regnskaber.
Forslaget vil tage udgangspunkt i anbefalingerne fra udvalget om
modernisering af grønne regnskaber. Herudover vil forslaget indeholde
bestemmelser, der skal gøre det muligt at leve op til kommende internationale
krav om miljøoplysninger fra virksomheder.
- Der vil være tale
om generelle bestemmelser, som gør det muligt at fastsætte nærmere regler
om blandt andet hvilke virksomheder, der skal være grønt regnskabspligtige,
samt hvilke oplysninger, de grønne regnskaber skal indeholde.
- Formålet er, at de
virksomheder, som skal lave et grønt regnskab, oplever større nytte med
hensyn til anvendelighed og fleksibilitet i forhold til at udarbejde og
præsentere regnskaberne.
Ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Indførelse af producentansvar for brugte batterier m.v.) (Jan II)
- Lovforslaget har til formål at
implementere det nye batteridirektiv. Der skal således tilvejebringes
hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at indføre producentansvar for
batterier på linie med producentansvar for el-skrot og udtjente biler.
Lovforslaget lægger desuden op til at godtgørelsesordningen for indsamling
af cadmiumbatterier nedlægges.
- For at sikre en god
overensstemmelse mellem ordningerne for el-skrot, biler og batterier vil
lovforslaget samtidig lægge op til at man udvider WEEE-systemet – det system,
hvori producenterne af elektriske og elektroniske produkter i dag
registreres – til også at omfatte producenterne af batterier og biler.
Ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Ny organisering af affaldssektoren (Mar I)
- Kort inden
sommerferien indgik jeg en politisk aftale om organisering af
affaldssektoren med et bredt flertal af jer. Hovedlinierne i aftalen er
baseret på de anbefalinger en bredt sammensat arbejdsgruppe fra
affaldssektoren, interesseorganisationer og relevante myndigheder
fremsatte i december 2004. Der var enighed om bl.a. følgende hovedlinjer,
som lovforslaget har til formål at udmønte:
-
der skal i højere grad
være frit valg for virksomhederne i forhold til affald, der genanvendes,
-
det skal være miljømæssigt
forsvarligt, nemt og billigt for borgere og virksomheder at komme af med deres
affald,
-
der skal være
tilstrækkelig affaldsbehandlingskapacitet,
-
der skal være effektiv
service til borgere og virksomheder samt effektiv kontrol med at affaldet håndteres
korrekt,
-
affaldssektoren skal være
økonomisk effektiv og
-
færre regler skal erstatte
de 8000 regulativfastsatte ordninger der findes i dag.
- I forhold til den
politiske aftale, er der fortsat tre områder, som forligskredsen skal
drøfte, nemlig gebyrmodel for virksomheders adgang til genbrugspladser,
revision af de kommunale gebyrregler samt de konkrete principper for
standardregulativer. Disse områder skal ligeledes udmøntes i lovforslaget,
der forventes fremsat i Folketinget i forårssamlingen. Jeg vil gerne
anmode forligsparterne om fortsat konstruktivt samarbejde i
forhandlingerne, så vi kan tilbyde affaldssektoren de efterspurgte
ændringer fra januar 2009.
B. Andre større
væsentlige initiativer
Udover lovforslagene
er der en række andre større væsentlige initiativer på programmet:
Miljømilliarden
- Som i ved, er der
afsat 1 mia. kr. i perioden 2006-2009. Udmøntningen af miljømilliarden er
i fuld gang. I flere af de 11 geografiske indsatsområder – hvor der i 2007
blev udpeget konkrete vand- og naturprojekter – er der nu forhandlinger om
de aftaler og erhvervelser, som er en forudsætning for projekternes
realisering. I 2008 vil realiseringen af projekterne blive påbegyndt ude i
landet og der vil snarest blive sat navn på flere konkrete projekter.
- Miljømilliarden
bidrager herudover til forberedelsen af nationalparker.
Danmarks
Strategi for Bæredygtig Udvikling
- Regeringen
fremlagde i juni 2007 et debatoplæg om en strategi for bæredygtig
udvikling â€Grønt Ansvarâ€. Debatoplægget tager udgangspunkt i de centrale
miljøpolitiske udfordringer i de kommende år: Klimaforandringerne,
globaliseringen og afkobling mellem den økonomiske vækst og belastningen
af natur og miljø – blandt andet på transportområdet. Oplægget indeholder
overordnede målsætninger og en lang række konkrete igangværende og planlagte
initiativer.
- Den offentlige
høring af oplægget er netop afsluttet (14. september 2007), og vi er i
gang med at få et overblik over høringssvarene.
- Samtidig er jeg
midt i den planlagte dialogproces, hvor jeg drøfter debatoplægget og
navnlig klimaudfordringen med virksomheder, interesseorganisationer,
kommunerne, den finansielle sektor og unge på gymnasier rundt i landet.
- NÃ¥r dialogprocessen
og analysen af høringssvarene er afsluttet, vil de forskellige input, vi
har fået, indgå i udarbejdelsen af den endelige bæredygtighedsstrategi,
som jeg forventer at kunne fremlægge inden årets udgang.
Bindende regler
for CO2-udledning fra biler
- Som I ved,
fremlagde Kommissionen tidligere på året en strategi om CO2-udledning fra
biler. Kommissionen anerkender her, at den frivillige aftale ikke kan leve
op til målsætningen på 140 g CO2/km i 2008/2009, og at vi derfor får svært
ved at leve op til EU-målet på 120 g CO2/km i 2012.
- Tiden er inde til
lovgivning, og det har vi fra dansk side støttet. Strategien går ud på at
nå en del af målsætningen gennem forbedring af motorteknologien. Herudover
vil Kommissionen fremlægge et konkret forslag til at nå yderligere
reduktion gennem supplerende tiltag.
- På miljørådsmødet i
juni 2007 var der tilslutning til strategien. Jeg vil ikke lægge skjul på,
at jeg havde håbet, at man ville have lagt en mere ambitiøs linie for at
nå EU-målet. Fra dansk side vil vi derfor lægge et stort pres på, at de
supplerende tiltag bliver så skrappe som muligt, når vi modtager et udspil
fra Kommissionen – formentlig inden årsskiftet.
- Skrappere bindende
krav på EU-niveau er en vigtig forudsætning for, at vi kan leve op til
pejlemærket om at reducere den danske transportsektors CO2-udslip med 25 %
i 2030 i forhold til 1988. Fra dansk side lægger vi derfor vægt på, at der
i EU fastsættes et langsigtet mål om, at nye biler i 2020 højst må udlede 100 g CO2 pr. km (svarende til, at de skal kunne køre min. 25 km/l). Det vil betyde en reduktion i
bilernes CO2-udledning på over 50 % set i forhold til dagens niveau.
Brændstofkvalitetsdirektiv
- Kommissionen
fremsatte i januar et forslag til ændring af det eksisterende
brændstofdirektiv. Kommissionen foreslår en række opstramninger i forhold
til det eksisterende direktiv.
- Som et nyt element
foreslår Kommissionen, at oliebranchen skal overvåge og rapportere om transportbrændstoffers
udledning af drivhusgasser samt en nedbringning af udslippet med 10 % frem
til 2020.
- Det portugisiske
formandskab har sat forslaget på dagsordenen til det kommende rådsmøde (miljø)
den 30. oktober 2007 til politisk debat.
- Regeringen støtter
generelt Kommissionens forslag – og herunder især de stramninger, der er
lagt op til fra Kommissionens side.
- I forbindelse med
Rådsmøde forberedelsen vil Folketinget medio oktober blive orienteret om
Regeringens mere detaljerede holdning til direktivet.
   
Rådsmøde Land og
Fisk med pesticidforordningen
- Land & Fisk
Rådet behandler i dette efterår tre pesticidsager, som alle udspringer af
EU's Temastrategi for bæredygtig anvendelse af pesticider:
-
Forordning om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
-
Rammedirektiv om
bæredygtig anvendelse af pesticider
-
Forordning om
plantebeskyttelsesstatistik
- De tre sager er alle miljøministeriets
ressort, og derfor deltager jeg i rådsmødet (land & fisk) den 26. og
27. november 2007, hvor disse sager er sat på rådets dagsorden til
politisk debat eller fælles holdning.
- Umiddelbart tror jeg, at det er
forordningen om markedsføring af pesticider der bliver den sværeste at
lande. Her lægger Danmark afgørende vægt på at fastholde et højt
beskyttelsesniveau for grundvand, miljø og sundhed.
- Kommissionens forslag lægger op til en
obligatorisk gensidig anerkendelse indenfor klimazonerne, hvilket ikke
umiddelbart vurderes at kunne fastholde et højt beskyttelsesniveau for
grundvandet.
- Danmark har benyttet enhver given
lejlighed til at kommentere problemet, herunder også henvist til det
særlige danske grundvandsforhold. Undervejs har Danmark vundet en vis
forståelse for problemstillingen bl.a. også i Europa-Parlamentets miljøgruppe,
der har vedtaget ændringsforslag, der imødekommer de danske synspunkter.
Revision af
GMO-bekendtgørelsen
- Jeg har allerede orienteret udvalget (FMPU) om, at jeg vil tage
initiativ til en ændring af den danske bekendtgørelse, således at det
generelle danske stop for godkendelser af antibiotikaresistente markørgener
justeres til at gælde for antibiotikaresistente markørgener, der vurderes
at have uønskede virkninger på menneskers sundhed og miljøet.
- Begrundelsen for denne justering af de danske
GMO-regler er:
-
at de danske regler bygger på en fortolkning, hvor
man ud fra forsigtighedsprincippet har valgt at lægge til grund, at alle antibiotikaresistente
markørgener (ARM’er) kan have uønskede virkninger på sundhed og miljø. Danmark har derfor valgt at stoppe for godkendelsen af alle sådanne
markørgener. Denne argumentation
har kunnet forsvares så længe, der ikke har foreligget en afklaring af, hvilke
ARM’er, der har eller ikke har uønskede virkninger på miljø og sundhed,
-
at den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, imidlertid nu har udarbejdet et sæt retningslinier
for kategorisering af ARM’er i tre grupper. Danmark har ventet på – og gentagne
gange rykket for – at retningslinierne blev drøftet og godkendt i gruppen af
kompetente myndigheder. Det sker åbenbart ikke, men retningslinierne accepteres
bredt og anvendes i praksis af eksperterne i både Danmark og EU i forbindelse
med risikovurderingen af GMO’er der indeholder ARM’er ogÂ
-
den omstændighed, at
eksperterne – både EU’s og de danske – er enige om, at der
findes en kategori af ARM’er, der ikke vurderes at have uønskede virkninger på
miljø eller sundhed, gør, at der ikke længere fagligt kan argumenteres for, at
de danske regler ikke er i strid med EU’s regler.
Konference i
klimakonventionen den 3.- 14. december 2007, Bali (COP13)
- Som I ved, skal
forhandlingerne om en ny aftale, som skal efterfølge Kyoto, gerne være i
hus i god tid inden 2012. Det forventes, at dette realistisk vil kunne ske
på COP15 i 2009, hvor Danmark har påtaget sig værtskabet.
- COP13 på Bali til
december udgør derfor en central milepæl i forhandlingerne. Vi skal gerne
have etableret en ambitiøs global forhandlingsproces med deltagelse af
alle lande. Dette er en proces, der ikke på forhånd forpligter landene til
en bestemt indsats, men som klart skitserer en ambition for den globale
indsats i de kommende år og årtier.
- For at facilitere
denne proces er vi derfor i tæt kontakt med de indonesiske værter for
COP13, og vi vil i de kommende måneder være i kontakt med en række
nøglelande, for derved at prøve at sikre en fælles forståelse forud for
selve mødet.
- Fra dansk og
europæisk side arbejder vi bl.a. for at følgende elementer bliver
introduceret som byggesten i en post 2012 proces:
- Absolutte
reduktionsforpligtelser for alle industrialiserede lande
- MÃ¥lbar indsats af
udviklingslandenes indsats (f.eks. intensitetsmål, sektor benchmark,
udvidet CDM, bæredygtige politikker og virkemidler)
- Et egentligt
globalt carbonmarked
- Udvikling og
spredning af renere teknologier
- Reducerede
udledninger fra afskovning
- Investeringer,
incitamenter og finansiering (særligt med fokus på det globale carbonmarked)
- Tilpasning til
klimaændringer
- Jeg deltager selv i
højniveaudelen, der ligger fra den 12.-14. december. Derudover kan det
bl.a. som opfølgning på FNs generalsekretærs møde i New York den 24.
september komme på tale, at Statsministeren kommer til Bali.
- Jeg håber også, at
FMPU i år vil være repræsenteret ved partskonferencen.
            Â
Forberedelse af
COP 15, 2009
- Regeringen er i
gang med planlægningen af værtskabet for COP 15 i 2009, som vil give
Danmark en hel unik mulighed for at præge den internationale dagsorden i
årene frem mod 2009. Alle gode kræfter i regeringen, Folketinget,
erhvervslivet, græsrodsorganisationerne og det øvrige samfund skal og bliver
naturligvis inddraget. Vi skal alle trække i samme retning, hvis vi skal
sikre en succesfuld klimakonference.
- Regeringen er i den
forbindelse meget tilfreds med, at det med Danmark som en af drivkræfterne
er lykkedes at nå i mål med en ambitiøs EU-udmelding fra EU’s stats- og
regeringsledere i marts måned. EU’s vilje til at reducere sine udslip med
30 % i 2020 som et led i en global aftale kan være den udmelding, der skal
til for at få sat skub i den internationale proces.
Kommissionens
klima- og energipakke
·
På klima- og energiområdet
kommer der til at ske meget denne vinter. Som I ved, vedtog Det Europæiske Råd
i marts en omfattende energi- og klimapakke med en række nye ambitiøse målsætninger
som også omfattede EU's fremtidige reduktion af drivhusgasser, hvor målet er 20
% i 2020 i forhold til 1990 niveauet eller 30 % reduktion som led i en global
aftale. Pakken indeholdt også en målsætning om øget andel af vedvarende
energi, dvs. 20 % i 2020.
·
PÃ¥ denne baggrund
forventes EU-Kommissionen til december at fremlægge en samlet klima- og
energipakke med forslag til en byrdefordeling
mellem medlemslandene af EU's samlede CO2 reduktionsmålsætning og en
byrdefordeling mellem medlemslandene til opfyldelse af EU's samlede mål på vedvarende
energi.
·
Et centralt element i
EU's reduktion af emissioner er EU's Kvotedirektiv, som sætter rammerne
for allokering af kvoter og dermed udmønter byrdefordelingen mellem EU's
medlemslande. Kvotedirektivet skal planmæssigt revideres forud for en ny
forpligtelsesperiode efter 2012. Derfor forventes pakken, som Kommissionen
fremsætter til december, også at indeholde et forslag til revision af kvotedirektivet.
Handlingsplan
for invasive arter
- I den
naturpolitiske redegørelse 2006 bebudede regeringen, at vi ville lave en
handlingsplan for invasive arter. Jeg forventer, at der foreligger et
udkast herom i slutningen af oktober. Med handlingsplanen får vi et bud
på, hvordan problemstillingerne kan håndteres, så vi beskytter den danske
natur bedst muligt.
- Oven på sommerens
store omtale af problemerne med dræbersnegle er ingen vist i tvivl om, at
der er hårdt brug for, at vi tager disse problemstillinger alvorligt. Men
invasive arter er meget andet og mere end dræbersnegle. Når vi har valgt
at sætte fokus på området med en handlingsplan, så er det netop fordi,
invasive arter globalt set udgør den næststørste trussel mod den biologiske
mangfoldighed (den største trussel er levesteders forsvinden). Dermed er
indsatsen mod invasive arter en af de mange ting, vi gør, for at
understøtte det internationale mål om at bremse nedgangen i naturens mangfoldighed
frem mod 2010.
- I kraft af den
proces I har sat i gang med Teknologirådet kommer I jo til at beskæftige
jer en del med 2010-målet det kommende halve års tid. Det glæder jeg mig
meget til at følge med i på sidelinien.
Ny digital
højdemodel
- Til vurdering af
risiko for oversvømmelser og konsekvenserne af vandstandsstigninger,
f.eks. som følge af klimaforandringer, er en højdemodel af høj kvalitet
nødvendig grundlæggende information. Men også på en lang række andre områder
indenfor miljø, anlæg, trafik, beredskab og forsvar er en nøjagtig højdemodel
uundværlig.
- Miljøministeriet
har sammen med Transport- og Energiministeriet og Forsvarsministeriet
fundet fælles finansiering til en ny digital højdemodel. Den nye model er
indkøbt til fælles statslig brug gennem et udbud, hvor også de fleste af
landets kommuner har valgt at få mulighed for at købe. Pr. september 2007
har over 60 kommuner købt. De første data i højdemodellen er modtaget i
KMS, hvor en omfattende kvalitetskontrol foretages. Alle data er i hus ved
årsskiftet og en endelig kvalitetssikret model vil være klar i løbet af
2008.
C. Afslutning
-
Jeg håber på et
konstruktivt og bredt samarbejde om årets lovprogram og andre større,
væsentlige sager, og jeg håber, vi får nogle gode og konstruktive debatter her
i udvalget og i folketingssalen.
-
Jeg ønsker alle et godt
folketingsår
     
 Â
Â
Â