Koncernområdet

J.nr. DEP-000-00020

Ref. MEFKR

Den. 12 oktober 2007

 

 

 

 

 

 

 

Mødet med FMPU onsdag den 3. oktober 2007 - gennemgang af årets lovprogram

     

A. Præsentation af lovprogrammet

 

Ændring af forskellige love på Miljøministeriets område (Undtagelse fra indførelse i Lovtidende af tekniske specifikationer m.v.) (Okt I)

 

Lovforslaget fremsættes i dag – den 3. oktober 2007

 

 

 

 

Ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Strafskærpelse) (Okt I)

 

Lovforslaget fremsættes i dag – den 3. oktober 2007

 

 

 

 

 

 

Ændring af lov om udnyttelse af vandkraften i Gudenå (Okt I)

 

Lovforslaget fremsættes i dag – den 3. oktober 2007

 

 

 

 

 

 

 

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Tidsubegrænset eneret til at administrere og kontrollere pant- og returordningen for brugte produkter, materialer og emballager og opsigelse af eneretten) (Okt II)

 

 

 

 

Folketingsbeslutning om naturgenopretning af den østlige del af store Åmose (Nov II)

 

 

                  

 

 

Ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen (Nov II)

 

 

 

 

 

Lovgivning om gennemførelse af miljøansvarsdirektivet (Dec I)

 

 

 

 

 

 

Lovgivning om vandsektorens økonomiske og organisatoriske forhold (Jan II)

 

 

 

 

 

 

Ændring af naturbeskyttelsesloven, jagt- og vildtforvaltningsloven og miljømålsloven (Gennemførelse af habitatdirektivet m.v.) (Jan II)

 

 

For det første skal ændringerne følge op på de to åbningsskrivelser fra Kommissionen, som Danmark modtog i juli 2006 om gennemførelsen af fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet. Regeringen lovede i den forbindelse Kommissionen at fremsætte lovforslag, der supplerede gennemførelsen af direktiverne.

 

For det andet skal ændringerne supplere den gældende gennemførelse af habitatdirektivets artikel 12 om en streng beskyttelsesordning for visse dyre- og plantearter. Denne gennemførelse har afventet Kommissionens vejledning om artikel 12, som kom i februar 2007.

 

 

 

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Grønne regnskaber og oplysning om vandkvalitet i svømmebade og badevand) (Jan II)

 

 

 

 

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Indførelse af producentansvar for brugte batterier m.v.) (Jan II)

 

 

 

Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Ny organisering af affaldssektoren (Mar I)

 

 

-          der skal i højere grad være frit valg for virksomhederne i forhold til affald, der genanvendes,

-          det skal være miljømæssigt forsvarligt, nemt og billigt for borgere og virksomheder at komme af med deres affald,

-          der skal være tilstrækkelig affaldsbehandlingskapacitet,

-          der skal være effektiv service til borgere og virksomheder samt effektiv kontrol med at affaldet hÃ¥ndteres korrekt,

-          affaldssektoren skal være økonomisk effektiv og

-          færre regler skal erstatte de 8000 regulativfastsatte ordninger der findes i dag.

 

 

B. Andre større væsentlige initiativer

 

Udover lovforslagene er der en række andre større væsentlige initiativer på programmet:

 

Miljømilliarden

 

 

 

Danmarks Strategi for Bæredygtig Udvikling

 

 

 

 

 

Bindende regler for CO2-udledning fra biler

 

 

 

 

 

Brændstofkvalitetsdirektiv

 

 

 

 

 

   

Rådsmøde Land og Fisk med pesticidforordningen

 

 

-          Forordning om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler

-          Rammedirektiv om bæredygtig anvendelse af pesticider

-          Forordning om plantebeskyttelsesstatistik

 

 

 

 

 

Revision af GMO-bekendtgørelsen

 

 

 

-          at de danske regler bygger pÃ¥ en fortolkning, hvor man ud fra forsigtighedsprincippet har valgt at lægge til grund, at alle antibiotikaresistente markørgener (ARM’er) kan have uønskede virkninger pÃ¥ sundhed og miljø. Danmark har derfor valgt at stoppe for godkendelsen af alle sÃ¥danne markørgener. Denne argumentation har kunnet forsvares sÃ¥ længe, der ikke har foreligget en afklaring af, hvilke ARM’er, der har eller ikke har uønskede virkninger pÃ¥ miljø og sundhed,

 

-          at den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, imidlertid nu har udarbejdet et sæt retningslinier for kategorisering af ARM’er i tre grupper. Danmark har ventet pÃ¥ – og gentagne gange rykket for – at retningslinierne blev drøftet og godkendt i gruppen af kompetente myndigheder. Det sker Ã¥benbart ikke, men retningslinierne accepteres bredt og anvendes i praksis af eksperterne i bÃ¥de Danmark og EU i forbindelse med risikovurderingen af GMO’er der indeholder ARM’er og 

 

-          den omstændighed, at eksperterne – bÃ¥de EU’s og de danske – er enige om, at der findes en kategori af ARM’er, der ikke vurderes at have uønskede virkninger pÃ¥ miljø eller sundhed, gør, at der ikke længere fagligt kan argumenteres for, at de danske regler ikke er i strid med EU’s regler.

 

Konference i klimakonventionen den 3.- 14. december 2007, Bali (COP13)

 

 

 

 

 

 

 

             

Forberedelse af COP 15, 2009

 

 

 

Kommissionens klima- og energipakke

 

·                    PÃ¥ klima- og energiomrÃ¥det kommer der til at ske meget denne vinter. Som I ved, vedtog Det Europæiske RÃ¥d i marts en omfattende energi- og klimapakke med en række nye ambitiøse mÃ¥lsætninger som ogsÃ¥ omfattede EU's fremtidige reduktion af drivhusgasser, hvor mÃ¥let er 20 % i 2020 i forhold til 1990 niveauet eller 30 % reduktion som led i en global aftale. Pakken indeholdt ogsÃ¥ en mÃ¥lsætning om øget andel af vedvarende energi, dvs. 20 % i 2020. 

 

·                    PÃ¥ denne baggrund forventes EU-Kommissionen til december at fremlægge en samlet klima- og energipakke med forslag til en byrdefordeling mellem medlemslandene af EU's samlede CO2 reduktionsmÃ¥lsætning og en byrdefordeling mellem medlemslandene til opfyldelse af EU's samlede mÃ¥l pÃ¥ vedvarende energi. 

 

·                    Et centralt element i EU's reduktion af emissioner er EU's Kvotedirektiv, som sætter rammerne for allokering af kvoter og dermed udmønter byrdefordelingen mellem EU's medlemslande. Kvotedirektivet skal planmæssigt revideres forud for en ny forpligtelsesperiode efter 2012. Derfor forventes pakken, som Kommissionen fremsætter til december, ogsÃ¥ at indeholde et forslag til revision af kvotedirektivet.

 

Handlingsplan for invasive arter

 

 

 

 

Ny digital højdemodel

 

 

 

C. Afslutning

 

-          Jeg hÃ¥ber pÃ¥ et konstruktivt og bredt samarbejde om Ã¥rets lovprogram og andre større, væsentlige sager, og jeg hÃ¥ber, vi fÃ¥r nogle gode og konstruktive debatter her i udvalget og i folketingssalen.

 

-          Jeg ønsker alle et godt folketingsÃ¥r

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

  

 

Â