Europa-Kommissionen,

Kommissær for Miljø,

Hr. Stavros Dimas,

B-1049, Bruxelles,

Belgien.

EU-sekretariat

Christiansborg
DK-1240 København K

Tlf.    +45 33 37 55 00
Fax   +45 33 32 85 36

www.ft.dk
[email protected]

Ref. 07-000756-4

Kontakt
Morten Knudsen
EU-Specialkonsulent

Dir. tlf.    +45 33 37 36 95

[email protected]


Udtalelse til Kommissionen vedr. grønbog om ophugning af skibe –
KOM (2007) 0269

9. oktober 2007

 

Kære Hr. Stavros Dimas,

 

Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg og Europaudvalg fremsender hermed en fælles udtalelse vedrørende Kommissionens grønbog om ophugning af skibe

 

Udtalelsen, som blev endelig godkendt den 5. oktober. maj 2007 er optrykt i det følgende sammen med en udtalelse fra et mindretal i udvalgene:

 

Udtalelse

 

Udvalgene finder, at der er grund til at hilse Kommissionens Grønbog om forbedret ophugning af skibe velkommen. Partierne er enige i, at der er behov for skærpelser bÃ¥de med hensyn til at sikre overholdelse af eksisterende regler og med hensyn til at fÃ¥ vedtaget præcise og juridisk bindende regler, ikke mindst i FN’s Søfartsorganisation IMO.  

  

EU har et stort ansvar for at sikre en bedre ophugning af skibe, idet 36 pct. af de ophuggede skibe i 2006 tilhørte virksomheder med hjemsted i EU. EU kan og bør fortsat spille en fremtrædende rolle i de internationale forhandlinger; men EU-landene bør ogsÃ¥ spille en meget større rolle i udbygningen af kapaciteten til forsvarlig ophugning af udtjente skibe, bÃ¥de i EU, i Asien og andre steder. Der er allerede i dag en massiv mangel pÃ¥ kapacitet, og dette vil forværres, nÃ¥r enkeltskrogede skibe udfases globalt i de kommende Ã¥r. EU bør gÃ¥ foran og etablere et uafhængigt certificeringssystem for (grønne) ophugningsfaciliteter.  

  

Det er vigtigt, at EU’s regler for brug af kemikalier i forbindelse med skibsbygning strammes, sÃ¥ kilden til problemerne reduceres (substitution).  

 

Der skal ydes støtte til miljøvenlig (certificeret) ophugning af skibe i tredjelande og inden for EU. Det skal være økonomisk muligt at ophugge skibe miljø- og sundhedsmæssigt forsvarligt.  

  

Det foreslÃ¥s, at der indføres en kondemneringsordning for skibe. Skibe, der vurderes uegnet til fragt m.v., skal kunne kondemneres pÃ¥ lignende mÃ¥de som boliger, der findes uegnede til beboelse, kondemneres. Et alderskriterium kunne indgÃ¥.  

                                                                       

Det foreslÃ¥s desuden, at ikke kun offentlige skibsejere skal anvende godkendte/certificerede anlæg, men at alle skibsejere fra EU-landene skal anvende sÃ¥danne anlæg.   

  

EU bør sikre, at de kommende IMO-regler fuldt ud respekterer Basel-konventionen om grænseoverskridende transport af affald, samt bl.a. â€Prior Informed Consent” (PIC); minimering af grænseoverskridende transport af farligt affald (fx ved at rense udtjente skibe for farlige kemikalier forud for eksport til ophugning); bÃ¥de det eksporterende land og importørlandet har ”veto”, jf.  sagerne om eksport af gamle danske færger til Indien, hvor Indien ikke respekterede det danske ønske om at stoppe ophugningerne; inkorporering af ILO-standarder og ingen undtagelser for statsejede skibe.                       

 

 

Et mindretal i udvalgene (EL og IA) bemærker herudover følgende: Det bør sikres, at skibe, der ejes af rederier, der er hjemmehørende i eller kontrolleret af ejere fra EU-lande skal pÃ¥lægges:   

 

• at der ikke eksporteres skibe til ophugning, før der er forpligtende aftaler om miljø- og arbejdsmiljøforhold med de nationer, der aftager skibene, 

 

• at ophugning uden for EU ikke sker, før der er oprettet en skibs-ophugningsfond og  

 

• at skibsdele, der indeholder giftige stoffer som f.eks. asbest, under ingen omstændigheder mÃ¥ eksporteres til lande, hvor disse stoffer ikke bortskaffes under betryggende vilkÃ¥r.    

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Christian Wedell-Neergaard                                                Elisabeth Arnold

Formand for Miljø og Planlægningsudvalget   Formand for Europaudvalget