5. oktober 2007

 

Notat vedr. EU’s  forberedelse af den 13. partskonference under klimakonventionen på Bali 3.-14. december 2007. (rådskonklusioner)    

 

Det portugisiske formandskab har fremlagt et udkast til Rådskonklusioner for klimaområdet, der omhandler forberedelse af den 13. partskonference under UNFCCC klimakonventionen og det 3. møde mellem Kyoto-protokollens parter (CMP3) på Bali 3.-14. december 2007.

 

Indholdet af udkastet til Rådskonklusioner kan opsummeres som følger:

·        RÃ¥det henviser til rÃ¥dskonklusionerne fra forÃ¥ret 2007, hvor der findes en oversigt over de centrale elementer i en effektiv og ambitiøs aftale efter 2012, der baseres pÃ¥ FN’s klimakonvention og Kyoto-protokollen. MÃ¥let er at begrænse den globale opvarmning til ikke mere end 2°C over pre-industrielt niveau. Samtidig understreger RÃ¥det EU’s stærke ønske om at spille en ledende rolle i den internationale klimaindsats.

·        RÃ¥det udtrykker stærk bekymring i forhold til de nyeste videnskabelige beviser for de negative effekter af klimaforandringerne, der bekræftes af FN’s klimapanels (IPCC) seneste rapporter. IPCC demonstrerer tydeligere end tidligere, at klimaforandringerne har potentialet til seriøst at skade miljøet og den globale økonomi. Samtidig understreger RÃ¥det, at IPCC konkluderer, at det er bÃ¥de økonomisk og teknisk muligt at undgÃ¥ farlige klimaforandringer, men at muligheden for at gøre noget mod klimaforandringerne mindskes og at en udskydelse af handling kan være farlig og forbundet med meget høje omkostninger.

·        RÃ¥det lægger vægt pÃ¥, at IPCC demonstrerer, at de globale drivhusgasudledninger skal toppe inden for de næste 10 til 15 Ã¥r efterfulgt af en markant reduktion af udledningen af drivhusgasser pÃ¥ mindst 50 % i 2050 i forhold til 1990 for at begrænse den globale opvarmning til 2°C.

·        RÃ¥det understreger, at UNFCCC er det rette multilaterale forum for at udforme en global og ambitiøs klimaaftale. Samtidig byder RÃ¥det en række supplerende og støttende initiativer til UNFCCC processen velkommen, som FN’s generalsekretærs højniveau møde i New York (24. september), G-8 initiativer inkluderende G-8+5/Gleneagles, og USA’s Major Economies meeting (27.-28. september) samt det forberedende ministermøde i Bogor om hovedbyggestenene i en global og ambitiøs post2012 aftale.

·        For at fÃ¥ en effektivt respons pÃ¥ klimaforandringerne betoner RÃ¥det, at det er nødvendigt, at COP13 pÃ¥ Bali til december engagerer alle parter i en omfattende forhandlingsproces, der inkluderer bÃ¥de konventions- og Kyoto-sporet med henblik pÃ¥ at nÃ¥ en global og ambitiøs post2012 aftale i 2009. Med udgangspunkt i konklusionerne fra RÃ¥dets forÃ¥rstopmøde 2007, lægger RÃ¥det vægt pÃ¥ at den forhandlingsproces, der mÃ¥tte nÃ¥s til enighed om at etablere pÃ¥ Bali, baseres pÃ¥ en fælles vision og udvikling af centrale byggesten, der bl.a. inkluderer styrkede absolutte emissions reduktioner for de udviklede lande og yderligere rimelige og effektive bidrag fra andre lande samt tværgÃ¥ende elementer som investeringer og finansiering og en køreplan, der sigter mod en global aftale i 2009.

·        RÃ¥det lægger vægt pÃ¥, at de udviklede lande fortsat viser lederskab ved at pÃ¥tage sige strengere obligatoriske absolutte forpligtelser som led i en global aftale sammenlignet med Kyoto-protokollens første forpligtelsesperiode. RÃ¥det pÃ¥peger, at IPCC’s laveste stabiliseringsniveau kræver, at gruppen af udviklede lande reducerer deres emissioner med 25-40% under 1990 niveau i 2020, hvilket er i overensstemmelse med EU's forslag om, at de udviklede lande kollektivt skal reducere deres udledning med 30 % i 2020 i forhold til 1990. Samtidig understreger RÃ¥det, at det videre arbejde i Ad Hoc arbejdsgruppen for Annex I parter under Kyoto-protokollen (AWG) skal sigte mod dette indsatsniveau.

·        RÃ¥det understreger, at de enkelte landes indsats skal være differentieret og skal tage højde for landenes udviklingsniveau og evne til at reducere udledningen af drivhusgasser. Udviklingslandenes indsats skal styrkes og befordres af positive incitamenter, bl.a. gennem styrkelse af det globale carbon marked,

·        RÃ¥det lægger vægt pÃ¥, at det globale carbon marked er fundamentet for at sikre tilstrækkelige investeringer i klimavenlig teknologi. Det er vigtigt, at videreudvikle de fleksible mekanismer i en fremtidig aftale og koble forskellige kvotehandelssystemer. En styrkelse af de fleksible mekanismer kan bidrage til at de mest udviklede udviklingslande bidrager yderligere. Samtidig understreges det, at udvikling af CDM kan øge investeringerne i de mindst udviklede lande.

·        RÃ¥det lægger vægt pÃ¥ at carbon markedet skal suppleres med specifik offentlige og privat støtte til at udvikle, demonstrere og udbrede avanceret klimavenlig teknologi, og at yderligere finansieringsinstrumenter og mekanismer er nødvendige i den forbindelse.  RÃ¥det erkender det store behov for at øge de globale investeringer i klimavenlig teknologi, og at det er specielt nødvendigt at sikre, at udviklingslandenes økonomiske vækst afkobles fra udledningen af drivhusgasser. RÃ¥det understreger, at der er behov for yderligere internationalt samarbejde i forskning, udvikling og demonstration af nye teknologier og en indsats for at udbrede eksisterende teknologi.

·        RÃ¥det understreger bl.a. pÃ¥ baggrund af en UNFCCC rapport, der analyserer eksisterende og potentielle investeringer og finansieringsstrømme pÃ¥ klimaomrÃ¥det, nødvendigheden af at opskalere investeringer og finansieringsstrømme. RÃ¥det lægger vægt pÃ¥ vigtigheden af at skabe det rette investeringsmiljø for at tiltrække offentlig og privat finansiering til at udbrede klimavenlige teknologier pÃ¥ nationalt, regionalt og internationalt niveau.

·        RÃ¥det byder kommissionens grønbog “Adapting to climate change in Europe - options for EU action” velkommen. RÃ¥det bekræfter, at tilpasning skal være en integreret del af alle beslutningsprocesser og lægger vægt pÃ¥, at der er behov for yderligere finansiering og nye initiativer. Mens konkrete tilpasningsinitiativer primært ofte er i hænderne pÃ¥ den private sektor, nationale regeringer og udviklingssamarbejdsparter, er der et potentiale for, at UNFCCC kan styrke dets rolle som katalysator. RÃ¥det lægger vægt pÃ¥, at en post-2012 aftale skal bygge pÃ¥ den igangværende proces. RÃ¥det understreger vigtigheden af at gøre Tilpasningsfonden operationel sÃ¥ hurtigt som muligt for at støtte konkrete tilpasningsprojekter og programmer.

·        RÃ¥det lægger vægt pÃ¥ at da udledninger fra afskovning i udviklingslande udgør omkring 20 % af de globale CO2 udledninger, er det nødvendigt med konkrete politikker og tiltag som en del af en global og ambitiøs post2012 aftale, for at reducere disse udledninger og vende udviklingen inden for de næste to til tre Ã¥rtier. PÃ¥ Bali ses der frem til en beslutning som fremmer pilotprojekter, identifikation af behovet for yderligere arbejde med metodologi og en proces til at undersøge mulighederne for at inkludere reduktioner fra afskovning i en samlet post 2012 aftale.

·        RÃ¥det er bekymret over, at emissioner fra international luftfart og skibstrafik repræsenterer en af de hurtigst voksende kilder til udledning af drivhusgasser. Derfor er det nødvendig med en global løsning pÃ¥ dette globale problem. Set i lyset af UNFCCC’s førende rolle pÃ¥ klimaomrÃ¥det skal samarbejdet mellem UNFCCC, the International Maritime Organisation (IMO) og the International Civil Aviation Organisation (ICAO) revurderes for at sikre fælles internationale mÃ¥l i det internationale samfund.

 

Rådskonklusioner skal diskuteres og vedtages på mødet i Rådet(miljø) den 30. oktober 2007. Da konklusionerne grundlæggende baserer sig på rådskonklusionerne fra forårstopmødet 2007 er der på forhånd en høj grad af enighed om konklusionerne.